Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
راهی به هنر ایرانی

ساناز قاضی‌زاده

"دروب" یا "راه‌ها" نام نمایشگاهی است در لندن که این روزها درهای این شهر را به سوی خاورمیانه، به خصوص هنر معاصر ایران، گشوده است. در این نمایشگاه که با حضور دوازده هنرمند ایرانی برگزار شده، چهار هنرمند ترک، تونسی، مراکشی و مصری نیز حضور دارند.

دومین نمایشگاه هنر خاورمیانه و عرب از پانزدهم مهرماه به مدت دو هفته در گالری Dodd &Waterhouse  برپا شده ‌است. "جمایما پیترسون"، مدیراین گالری درباره چگونگی برگذاری "دروب" می‌گوید، ملاک گالری برای انتخاب آثار کیفیت آنها بوده و تلاش بسیاری کرده تا در انتخاب آثار تعادلی برقرار کند، اما کارشناسان هنری این نمایشگاه تحت تأثیر هنرمندان ایرانی قرار گرفته‌اند.

به گفته این گالری‌دار: "شما در بخشی از نمایشگاه شاهد آثار جدیدی از هنرمندان هستید که آنها را مخصوص این نمایشگاه خلق کرده‌اند. این هنرمندان تمام تابستان را سخت مشغول بودند، تا آخرین آثارشان را به ما ارائه کنند. از آنجایی که قرار بود بهترین‌ها را ارائه کنیم، از آثار قدیمی‌تر هنرمندان نیز استفاده کردیم. این مجموعه بازتاب احساسی است که ما نسبت به آثار هنری شان داشتیم."

پرویز نتاولی، محمد احصایی، شیرین نشاط، خسرو حسن‌زاده، رضا درخشانی، صادق تیرافکن، افشین پیرهاشمی، علا ابتکار، فرهاد مشیری، ایمان افسریان، شادی قدیریان، سمیرا آقاخان‌زاده ۱۲هنرمند ایرانی هستند که آثار نقاشی، عکس و حجمشان را با قیمتی بین دو هزار تا صد و سی هزار پوند در این گالری دوطبقه به نمایش گذاشته‌اند.

پیترسون به نمایشگاه‌های مربوط به هنر خاورمیانه اشاره می‌کند و درباره این آثار می‌گوید:

"ما به مدت سه سال است که دربارۀ هنر خاورمیانه کار می‌کنیم و آنچه که دریافتیم این است که مردم با اسامی و هنرمندان خاورمیانه آشنا هستند. بخشی از این به خاطر آثار به نمایش گذاشته ‌شده در حراج‌ها و فروش‌های ویژۀ هنر خاورمیانه، عرب و ایران است. بخشی دیگر از آن به خاطر انتشار اخبار جوایز و برگزاری هفته‌های نمایش، همچون نمایشگاه ساعتچی و جایزۀ جمیل در موزۀ ویکتوریا است. به نظرم، اتفاقاتی از این قبیل که رو به افزایش هم هستند، مردم را نسبت به این آثار آگاه ساخته است."

به گفتۀ پیترسون، اتفاقاتی که به تازگی در فروش ویژۀ آثار هنرمندان خاورمیانه، ایرانی و عرب افتاده‌ است، جالب است. این آثار در فهرست حراج‌های فلیپس و ساتبی و همچنین همپای آثار غربی در فهرست فروش آثار معاصر قرار گرفته ‌است. مقبولیت این هنرمندان در بازار کاملاً آشکار است. این روزها مقبولیتشان جایگاه محکمی در بازار ایجاد کرده‌ است. این جایگاه تنها مخصوص به هنرمندانی همچون شیرین نشاط نیست، بلکه نسل جوان هنرمندان هم جایگاه واقعی و مستحکمی را در این زمینه به وجود آورده‌اند.

علاقه به آثار نسل جوان هنرمندان بسیار زیاد است. پیترسون می‌گوید: "با توجه به این که روزهای آغازین نمایشگاه است و فروش کمی داشتیم، اما امیدواریم که مردم را به خرید آثار ترغیب کنیم."

او ادامه می‌دهد: "مردم در برخورد با این آثار شگفت‌زده نمی‌شوند و از آثار هنرمندان معروف لذت می‌برند. اگرچه ما به سمت نمایشگاه سیاسی گام برمی‌داریم، اما مهمترین معیار انتخاب، کیفیت کار خود هنرمندان بوده‌ است. انتخاب‌های ما تحت تأثیر ابراز هرگونه پیام سیاسی قرار نگرفته ‌است، اما انتقال مشاهدات از طریق هنر حق همۀ هنرمندان است."

پیترسون برای توضیح بیشتر درباره آثار به نمایش درآمده این گالری می‌گوید: "بعضی از آثار نمایشگاه کمی بحث برانگیز هستند. همچون آثار شادی قدیریان که زندگی زنانه را با تصاویر به طور تکان ‌دهنده خشن ترکیب کرده تا خشونت نظامی را نشان دهد. ترکیب دو عنصر زنانه و مردانه در این آثار کاملاً قابل توجه و تأثیرگذار هستند. همچینین آثار هفتگانۀ علا ابتکارکه در طبقه پایین به نمایش گذاشته شده ‌است. در همان جا مجذوب نوشته‌های شیرین می‌شویم و کار خسرو حسن‌زاده را می‌بینیم که بکر است."

پیترسون می‌گوید که آثار این نمایشگاه محصول تفسیر بسیاری از جنبه‌های گوناگون زندگی هنرمندان در خاورمیانه، تاریخ فرهنگی و هنری، سرکوب و مشاهدات سیاسی هنرمندان و نقش زنان در جامعه است.

در گزارش مصور این صفحه پرویز تناولی، مجسمه‌ساز ایرانی دربارۀ دلایل محبوبیت آثار هنری ایرانی در غرب صحبت کرده‌ است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- akbar، 2009/11/06
maghaleyey jalebi bood, mercy
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.