Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
چین و چروک ساحلی
ساجده شریفی

نیلوفر بنی‌صدر سه سال است که نمایشگاه انفرادی نداشته‌است. خودش می‌گوید، دلیلش سرگیجه‌ای است که پیدا کرده بین معیارهای زیباشناسی اروپایی و آنچه در ایران به عنوان زیباشناسی آموخته‌است.

تازه‌ترین مجموعۀ او که این روزها در گالری "اسپئوس" پاریس روی دیوار است، تصاویری از حوله‌های چروک‌خورده‌ای‌ است با کنتراست‌های بالا و رنگ‌های تند.

نیلوفر بنی‌صدر هرگز تا این حد به سراغ تصاویر انتزاعی نرفته بود. خودش می‌گوید که این مجموعه را در پلاژهای تابستانی عکاسی کرده و از آن جا که عکاسی از بدن آدم‌هایی که نیمه‌برهنه و در حال آفتاب گرفتن هستند، در تربیت و فرهنگ او نیست، سعی کرده این فضا را با چروک‌ها و سایه‌روشن حوله‌های پلاژنشینان به تصویر بکشد.

نیلوفر معتقد است هر چشم تیزبین می‌تواند از فرم‌هایی که چروک این حوله‌ها ایجاد کرده، شکل‌های مختلفی ببیند و هر بار هم تصویر تازه‌ای پیدا کند. او با شیفتگی از چروک حوله‌هایش حرف می‌زند و می‌گوید: " با اینکه از اقامت من در فرانسه هفت سال می‌گذرد، اما هنوز خودم را اینجا غریبه می‌دانم و هزار بار از خودم پرسیده‌ام، من اینجا چه می‌کنم؟.. این بار به جای آدم‌ها، این حوله‌هاشان بود که با من حرف می‌زدند و من هم ازشان پرترۀ قشنگ می‌گرفتم".

نیلوفر بنی‌صدر در ایران در رشتۀ عکاسی دانشگاه آزاد تهران تحصیل کرد. سپس برای ادامۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به فرانسه رفت و در دانشگاه استراسبورگ، هنرهای تجسمی خواند. او سپس  دورۀ یک‌سالۀ مدرسۀ عکاسی اسپئوس در رشتۀ عکاسی دیجیتال را گذرداند و از سه سال پیش همان جا مشغول به تدریس شد.

"صندلی لهستانی"، "جکوزی"، "مداد آبی"، "تنها" از جملۀ مجموعه عکس‌های نیلوفر بنی‌صدر است که تاکنون به نمایش درآمده‌است. نمایش مجموعۀ آخر او با نام "منقوش" که در گالری اسپئوس روی دیوار است، تا پایان ماه اوت ادامه خواهد داشت.

در این گزارش تصویری می‌توانید روایت شکل‌گیری این مجموعه را بیشتر از زبان خود هنرمند بشنوید.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- سایه، 2010/06/22
دوست عزیز از نظرتان سپاسگزارم اما لطفا دقت کنید که خانم بنی صدر صریحا در گفتگویش می گوید که عکس ها در ساحل گرفته است. شما با این حرف ایشان را دارید به دروغگویی متهم می کنید. گرچه عکاسی فاین آرت ضرورتی ندارد که به رنگ طبیعی پایبند باشد. حتا اگر ایشان کارها را در چاپ خیلی هم اغراق شده ادیت کرده باشد به ذات کار لطمه ای نمی زند چون نه سوژه مستند است و نه ژانر عکاسی
- یک کاربر، 2010/06/21
چروک ها مصنوعی. سایه - روشن ها استودیویی. رنگ ها فوتوشاپی.
دیدنی هستند اما آنگونه که ادعا شده است بصورت طبیعی در پلاژ عکاسی نشده اند.
دیدنی هستند اما «عکس» نیستند.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.