Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
گسترش پهنۀ نوروز
داریوش رجبیان

نوروز امسال با هر نوروز دیگری در تاریخ معاصر تفاوت داشت. از شهرداری‌های کوچکی به مانند شهرداری پیتزبورگ آمریکا گرفته تا مجلس سنای ایالات متحده نوروز را به عنوان جشن بهار و آغاز شکوفایی طبیعت به رسمیت شناختند. و مهم‌تر از آن، در آستانۀ نوروز امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این جشن باستانی را به عنوان "روز بین‌المللی نوروز" جهانی کرد. پیام نوروز رساتر از پیش به گوش جهانیان رسید.

به گفتۀ بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، شناسایی نوروز از سوی مجمع عمومی بدان معناست که آگاهی مردم جهان از اهمیت این روز افزایش یافته، حتا در مناطقی که قبلاً از نوروز شناخت چندانی نداشته‌اند.

گویا به تأیید این سخنان آقای بان، روز ۲۱ مارس گسترۀ سرزمین‌های نوروزی فراخ‌تر شد: دولت گرجستان هم این روز را به عنوان جشن اعتدال بهاری تعطیل اعلام کرد. میخائیل ساآکاشویلی، رئیس‌جمهوری گرجستان، هنگام بازدید از شهرک آذری‌نشین "مارنِئولی" گفت: "می‌خواهم به نمایندگی از دولت گرجستان نوروز را یک جشن ملی اعلام کنم. از این به بعد از این جشن به مانند دیگر جشن‌های بزرگ کشورمان تجلیل خواهد شد. نوروز، جشن سراسری گرجستان است."

شکوه و جایگاه نوروز در قزاقستان هم برجسته‌تر شد و دو روز دیگر بر یک روز تعطیل نوروزی در این کشور افزوده شد. یعنی شادی و سرور نوروزی در قزاقستان امسال تا روز ۲۵ مارس ادامه دارد. در ترکمنستان هم رئیس‌جمهور "قربان‌گلی بردی‌محمدف" با صدور یک فرمان بر تعطیلات نوروزی افزود و روز ۲۳ مارس را هم به نوروز اختصاص داد.

آقای بردی‌محمدف روز آدينه نوروز را با همتای تاجیک خود، امامعلی رحمان، در تاجیکستان جشن گرفت. نوروز در تاجیکستان همچنان پنج روز تعطیل است. اما امسال برای نخستین بار جشن اصلی نه در شهر دوشنبه، بلکه در منطقۀ "دنغره"، زادگاه رئیس‌جمهور، برگزار شد.

اکنون، افزون بر ایران و افغانستان و تاجیکستان، نوروز در کشورهای آلبانی، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، گرجستان، مناطق کردستان عراق، تاتارستان و داغستان روسیه تعطیل رسمی است و در ده‌ها کشور دیگر هم از آن تجلیل می‌شود. جشن اعتدال بهاری در کشورهای مصر و هند و نپال و سوریه با نام‌هایی متفاوت رایج است و تعطیل همگانی است.

در کشورهایی چون ترکیه و چین هم که در گذشته از برگزاری جشن نوروز توسط اقلیت‌های قومی هراس داشتند و جلوگیری می‌کردند، مقامات اکنون می‌کوشند با رنگ ملی دادن به به این جشن آن را از انحصار قومیت‌ها دربیاورند و به جشنی سراسری تبدیل کنند و آن را به عنوان عامل وحدت به کار بگیرند، تا عامل  جدایی.

بدین گونه بعید نیست که زمانی جشن نوروز در بخشی بزرگ از اروپا و آسیا به کانون نزدیکی، همگرایی و تعامل فرهنگی هر چه بیشتر کشورها و مردمان گوناگون تبدیل شود.

در نمایش تصویری این صفحه که مؤمن شیرخانف تهیه کرده‌است، صحنه‌هایی را از جشن نوروز امسال در منطقۀ دنغره، در جنوب تاجیکستان می‌بینید.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.