Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
گنجينه آمو در لندن
داريوش رجبيان

گنجينه آمو که که اين روز ها در رسانه های تاجيکستان بيش از پيش ورد زبانها شده، مرکب از حدود ١٧٠ شی زرين و سيمين به اضافه مقدار زيادی از سکه های باستانی است که گفته می شود در اواخر قرن ١٩ ميلادی در کرانه رود آمو کشف شده است. اين رود هم اکنون مرز ميان تاجيکستان و ازبکستان با افغانستان را شکل می دهد. 

عده ای معتقدند که محل کشف اين اشيای قيمتی منطقه "تخت سنگين" در جنوب تاجيکستان بوده است. شماری ديگر از کارشناسان، به ويژه در بيرون از تاجيکستان نام اين محل را "تخت قباد" ذکر می کنند که آن هم در مجاورت تخت سنگين واقع است.

گنجينه آمو شامل يکی از نادرترين نمونه های هنر هخامنشی در سده های پنجم و چهارم پيش از ميلاد است، که گفته می شود در اواخر سده ١٩ توسط بازرگانان بخارايی وارد افغانستان و سپس بازارهای هند شده بود.

هانا بولتون، سخنگوی موزه ملی بريتانيا، می گويد که اين موزه محل نگهداری از دست آوردهای فرهنگی و هنری بشريت است، نه يک کشور واحد. به گفته وی، گمان نمی رود که امنای اين موزه گنجينه آمو را به تاجيکستان پس بدهند.

سال گذشته ميلادی موزه ملی بريتانيا در چارچوب نمايشگاه موسوم به "امپراتوری فراموش شده" برجسته ترين اشيای گنجينه آمو را در ميان بيش از ٤٠٠ اثر تاريخی ايران باستان قرار داد. اما اکنون به دليل بازسازی تالار ايران باستان، بازديد از تعداد اندکی از اشيای نادر اين گنجينه ميسر است. تالار ايران باستان موزه ملی بريتانيا ماه ژوئن سال ميلادی جاری دوباره باز خواهد شد.

 


Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.