Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
پلی به سرزمین مادری
ساناز قاضی زاده

رستم نه تنها نام یکی از پهلوانان شاهنامه است، بلکه مدرسه‌ای ایرانی است در لندن، پایتخت انگلیس، کشوری که بیش از۶۱ هزار مهاجر ایرانی در آن زندگی می‌کنند.
مدرسه رستم  در محله "فینچلی"، یکی از محله‌های شمال لندن واقع شده  که ایرانیان  بسیاری در آن زندگی می کنند.  جایی که به تناوب مغازه‌هایی را می‌توان یافت که به فارسی بر سردر آن نوشته‌اند: "سوپر ایرانی".

شهلا طاهری، رئیس مدرسه، خانم میانسالی است که می‌توان  آداب ایرانی را در منش او جست، مثل "برپا" شدن دانش‌آموزان هنگام ورودش به هر کلاس که این روزها درغرب وجود ندارد.  او می‌گوید که بیشتر شاگردان مدرسه یا در انگلیس به دنیا آمده و در محیط انگلیسی زندگی می‌کنند و یا "دورگه" هستند، یعنی یکی از والدینشان غیرایرانی است. رستم اما مدرسه‌ای است ۲۹ ساله که به گفتۀ  خانم طاهری، ۳۰۰ دانش‌آموز دارد که از مقطع پیش‌دبستانی تا دوره‌های بالاتر در آن تحصیل می‌کنند.

به گفتۀ او، این دانش آموزان نه تنها در مدرسه با زبان و ادبیات فارسی آشنا می‌شوند، بلکه مناسبت‌های ایرانی یادشده در تقویم جلالی  ایرانی  بهانه‌ای می‌شود تا با تاریخ و فرهنگ ایران نیز ارتباط نزدیک پیدا کنند. او برای توضیح بیشتر می‌گوید که برای مثال، اولیای مدرسه با برداشتی از کتب فارسی مدارس در ایران و با آمیختن آن با نکات ملموسی که دانش‌آموزان در زندگی روزمره‌شان با آنها دست  به  گریبانند، کتاب‌هایی طراحی کرده و در اختیار دانش‌آموزان قرار داده‌اند که علاوه بر فارسی، تاریخ و فرهنگ را نیز به آنها آموزش می‌دهد.

طاهری برای توضیح بیشتر می‌گوید که برای نمونه، سعی شده تا تفاوت‌های میان زبان محاوره و نوشتاری به کودکان آموزش داده شود. از سوی دیگر، متن‌های ادبی و شعرها به شیوه‌ای انتخاب شده که کودکان بتوانند با آنها ارتباط ذهنی برقرار کنند.

خانم طاهری نوروز را یکی از مهمترین مناسبت‌هایی می‌داند که می‌توان بر پایۀ آن فرهنگ ایرانی را به کودکان آموزش داد. به همین دلیل است که مسئولان مدرسه برنامه‌هایی ترتیب داده‌اند، تا دانش‌آموزان همراه با خانواده‌هایشان مراسمی چون "چهارشنبه سوری"، "روز نخست سال" و "سیزده‌به‌در" را تجربه کنند.

تحقیقات دولتی بریتانیا تا اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی نشان می‌دهد که نخستین گروه ایرانیان در دهۀ پنجاه میلادی به این کشور مهاجرت کرده‌اند. پس از انقلاب ایران این مهاجرت‌ها اوج گرفت. این تحقیقات نشان می‌دهد که موج سوم مهاجرت‌ها از ۱۹۹۵ میلادی شروع شده و هنوز ادامه دارد. در کنار شهرهایی مثل شفیلد، منچستر، بیرمنگام، برایتون، و  لیدز، لندن تعداد بیشتر  از مهاجران ایرانی و فارسی زبان  را در خود پناه داده‌است. این تحقیق همچنین حاکی است که این گروه بیش  از آنکه به شرکت در مراسم دسته‌جمعی مذهبی علاقه‌مند باشند، به آیین‌های ملی تمایل دارند.

گزارش مصور این صفحه در بارۀ یکی از برنامه‌های نوروزی امسال در مدرسۀ رستم لندن است.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.