Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
پیروان ایزد و طاووس
آزاده حسینی

آیا تاکنون نام یزیدی یا یزیدیان را شنیده‌اید؟ اگر نشنیده‌اید، شما هم مثل من و دیگرانی خواهید بود در بارۀ این دین و پیروان آن اطلاع چندانی ندارند یا نداشتند. در واقع، من هم پس از شرکت در مراسمی در لندن بود که با جزئیاتی در باره یزیدی‌ها آشنا شدم. این مراسم از طرف انجمن کردی گولان برپا شده بود و هدف از آن بالا بردن دانش عموم در بارۀ این دین و پیروان آن بود که در بسیاری از کشورها و به خصوص در ترکیه ، ایران، و عراق زندگی می‌کنند.

این که به نادرستی یزیدیان را پیرو یزید پسر معاویه یا شیطان‌پرست می‌دانند، موجب تنفر و بیزاری از آنها می‌شود و به آزار آنها هم انجامیده ‌است. از سوی دیگر، اتهام پرستیدن شیطان به عنوان سرچشمۀ شر و دشمن اصلی انسان از نظر بسیاری گناهی بس نابخشودنی است.

یزیدی یک دین باستانی کردی است که از دوران پیش از اسلام در میان این قوم  وجود داشته‌است. این دین در آئین‌های باستانی چون مانوی و زرتشتی ریشه دارد. همچنین از اسلام، مسیحیت، دین یهود و حتا تصوف تأثیر گرفته‌است. در واقع، نام یزیدی مشتق‌شده از ایزدی یا یزد (یزدان) است که همان پرستش خدا معنی می‌دهد.

پیروان دین یزیدی برای خواندن خدا از واژگانی چون یزدان، ایزد، خدا و حق استفاده می‌کنند. بر اساس عقیدۀ یزیدی‌ها، خداوند هفت فرشته (هفت سر) را برای ادارۀ زمین خلق کرد که ملک طاووس (که در ادیان دیگر آن را شیطان می‌دانند) در رأس آنان قرار دارد. فرشته‌ای که از فرمان خداوند مبنی بر زانو زدن در مقابل انسان خودداری کرد و به همین دلیل مورد غضب خدا قرار گرفت. آنها معتقدند که ملک طاووس حدود هفت هزار سال از خداوند طلب بخشش کرد که در نهایت مورد بخشش خدا قرار گرفت. در واقع، یزیدیان ملک طاووس را آموزگار انسان می‌دانند، نه دشمن او. در واقع، آنان به وجود شیطان اعتقاد ندارند. بر اساس باور یزیدیان، خداوند پس از خلقت دنیا، خودش را از هدایت انسان‌ها کنار کشیده و این ملک طاووس است که هدایت‌کنندۀ انسان‌ها بر روی زمین است.

البته، بر اساس تحقیقات جمال نباز، زبان‌شناس کرد، کلمۀ طاووس ریشه در واژه یونانی زئوس دارد که همان خدای خدایان در یونان باستان است. از سوی دیگر، این اعتقاد وجود دارد که شیطان در هیبت طاووس آدم و حوا را فریب داد.

به طور کل، یزیدیان به گونه‌ای ثنویت یا دوگانگی نیروی خیر و شر اعتقاد دارند که این اعتقاد ریشه در آئین مانوی و زرتشتی دارد که براساس این باور، خیر بر شر غلبه می‌کند.

اگرچه عده‌ای از پیروان این دین سابقۀ دین خود را چهار هزار سال می‌دانند و عده ای دیگر معتقدتد تاریخچه پیدایش دین یزیدی همزمان با  پیدایش بشر است، اما محققان بر این باورند که دین یزیدی در سدۀ ششم هجری شکل گرفته‌است. در واقع، همزمان با دورانی که شیخ عَدی می‌زیسته‌است. او کسی است که سبب رواج دین یزیدی در عراق شد. در حال حاضر مقبره او در روستای لالش در نزدیکی موصل عراق، محل عبادت یزیدیان است.

آنها دو کتاب مقدس به نام‌های کتاب جلوه و مُصحَف رش (کتاب سیاه) نام دارد که در اوایل قرن بیستم میلادی پیدا شد. کتاب اخیر توسط شیخ عدی نوشته شده و شامل دستورها و آداب دین یزیدی است. 

در این دین، سه مرتبۀ موروثی دینی وجود دارد: شیخ، پیر و مرید. وظایف پیر و شیخ در برگزاری مناسک و دستورهای مذهبی است. این مراتب تنها از پدر به پسر انتقال می‌یابد. به علاوه، یزیدی‌ها تنها در گروهی که به آن تعلق دارند، می‌توانند ازدواج کنند. این دین تنها از طریق خون به افراد منتقل می‌شود و مانند برخی دیگر از ادیان  نمی‌توان با پذیرش اصول آن، وارد این دین شد.

تمامی پیروان این مذهب، کرد هستند که بیشترین تعداد آنها درشمال عراق زندگی می‌کنند. علاوه بر آن، شماری از یزیدی‌ها در ایران (خوی و کرمانشاه)، ترکیه، روسیه، ارمنستان، گرجستان به سر می‌برند. پیروان این دین  نه تنها به خاطر دینشان، بلکه به دلیل قومیت خود همواره در معرض خطر کشتار و سرکوب بوده‌اند. به همین دلیل تعداد زیادی از آنان نیز به اروپا مهاجرت کرده‌اند که حدود ۵۵ هزار نفر از آنها در آلمان ساکن هستند.

در نمایش تصویری این صفحه، عکس‌هایی از معبد یزیدیان در روستای لالش، نزدیک شهر موصل عراق و مراسم مذهبی آنان را می‌بینید. موسیقی آن نیز قطعه‌ای از موسیقی یزیدی است که توسط نهرو زاگرس در مراسم یزیدی‌ها در شهر لندن اجرا شده‌است.

 

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2019/01/08
سلام من گزارش و خوندم و همچنین نظرات دوستان، من در حال تحقیقی هستم بر روی طاووس و خواستگاه اولیه اون از دوستان اگه کسی اطلاعاتی در مورد این پرنده و این که از کجا وارد هنر ما ایرانیان شده البته باذکر منبع کمال تشکر را دارم
- سارا، 2018/08/20
سوال من اینه که هنوز نفهمیدم آیا این ادیان واقعا شیطان پرست هستن چون اینجا گفته ملک طاووس از ذات شیطانه و واقعا برای من سواله.
- یک کاربر، 2015/04/10
سپاس از اطلاعات تون.
- یک کاربر، 2014/08/11
اگر شما مطالعاتی راجع به گروه های شیطان پرست حال حاضر جهان داشته باشید، دقیقا همین اعتقادات اینان را در مورد شیطان دارند. هیچ کسی از آنان نمی گوید شیطان موجود بدی است. آن ها شیطان را اولین روشنفکر و اولین انسان گرا می دانند. کسی که در مقابل دستور خدا «تسلیم» نشد و شروع به استدلال کرد. این اعتقادات، همه برگرفته از سفر پیدایش تورات است. خوانندۀ این بخش از تورات، ناخودآگاه خواهد فهمید که خدای تورات، موجودی نادان و ترسو است. او از آگاهی انسان ترس دارد و مانع دست یافتن او به دو درخت «دانش» و «حیات» می شود. شیطان، درخت دانش را به انسان می نمایاند، همانند پرومته در اساطیر یونانی که به خاطر انسان خود را به خطر می اندازد. از این رو شیطان به نام لوسیفر (روشنگر) شناخته می شود. علت شباهت اعتقادات این فرقه به شیطان پرستان امروز، یک حلقه واسط دارد و آن یهودیت است. شیطان پرستی ریشه در کابالا (عرفان یهود) دارد. ایزدیان دارای مقبره ای برای بزرگانشان هستند. مقبره اینان شباهت تام با مقابر بزرگان یهود (مانند دانیال در شوش) دارد. مقبره ها و بناهایی با گنبد مخروطی که متاسفانه هویت واقعی آنان در ایران مخفی شده است، مربوط به یهود و مسیحیان هستند. البته این به معنای دشمنی با آنان نیست. هرکسی در اعتقاد خود آزاد است. اما دادن اطلاعات غلط و تفسیرهای نادرست، که حاصل مکتب تاریخ نگاری مستشرقین است، کار نادرستی است.
_________________________
جدیدآنلاین: با تشکر از آقا یا خانم کاربر. ای کاش ایشان نام خود را نوشته بودند تا به نظرشان سندیت می داد. متن جدیدآنلاین بر اساس گفته های خود ایزدی ها و منابع شناخته شده نوشته شده است. خود ایزدی ها خود را خداپرست می دانند و به نوشته دایره المعارف مصاحب این مخالفان ایزدی ها یا یزیدی ها هستند که آنها را شیطان پرست می خوانند.
- مسعود، 2014/08/07
با سلام، كيش ايزدي يا يزيديه يكي از آيين هايي است كه پس از اسلام به وجود آمده و با آيين اهل حق قرابت دارد. موسس اين كيش شيخ عدي مي باشد كه مي گويند از نوادگان بني اميه است و در سال ٥٥٥ تا ٥٥٨ در سن ٩٠ سالگي وفات يافت.
- یک کاربر، 2011/12/07
با تشكر از زحمات شما. بدبختى انسان از جهل و ناآگاهى است. اميد است در اين مسير روشنكرى روز به روز ثابت قدم تر و پرتلاش تر باشيد. خدا يار و ياورتان باد.
- یک کاربر، 2009/12/05
این آیین بر باورهای میترایزم می باشد با زردتشت تفاوت دارد. در سروده های گاتها ،یسنا، هات 32 بند 12 قربانی را ممنوع می کند در حالی که میترابرستان براساس کتاب اول هرودت فقره 131 و 132 قربانی میکنند که دقیقا مراسم ان با قربانی کردن ایزادیها، کاکایها و یارسانیان تطابق دارد. اعتقاد اینها به مروارید و نور و هفت تن نیز با میتراپرستی تطابق دارد. اشکانیان میتراپرست بودند اما با سر کار آمدن ساسانیان این دین سرکوب شد و مانی و مزدک دو قربانی تاریخی این دین هستند. میتراپرستی با سرکوب دو قدرت بزرگ ساسانی و روم نابود شد.

این دین در سالهای 950 میلادی دوباره در کردستان عراق و بعدا در کردستان ایران در اورمان به وسیله سلطان سحاک احیا گردید.
a.gorani
- یک کاربرshahla shadpour، 2009/12/05
salam az mataleb fogh khaily estefadeh kardam,,,chand sale pish be mantagheh DALAHOO VA KEREND nazdike KERMANSHAH rafteh boodam va afradi be esme SHAITAN PARAST boodand ke baraye mardom khoshayand naboodand,,,,,,,,,ba khandane in maghale javabe soaalatam ra gereftam,,,khaily mamnoon az shoma,,,
- یک کاربراردشیر نوصباح سلوط، 2009/12/04
ازگزارش شما از مراسم و آیین نیایشی و آشنا کردن مردم ایران متشکرم. در صورت دسترسی به منابع بیشتر منتشر کنید. مرسی
- شهاب، 2009/12/03
گزارش جالبی از ناگفته های فراوان این منطقه بود. تعدادی از ایزدی ها در غرب ایران در استان کرمانشاه و در مناطق اطراف اسلام آباد غرب زندگی می کنند. متاسفانه بسیاری از محلی ها به آن ها شیطان پرست می گویند. آن ها نیز به خاطر سال های فراوانی که مورد آزار و اذیت بوده اند ارتباط چندانی با دیگران ندارند. می توان گفت این دین نیز مانند دین اهل حق از هم آمیزی ادیانی هم چون مانوی و زرتشتی و اسلام به وجود آمده است. دینی محلی است که بی شک جغرافیای کوهستانی منطقه در شکل گیری آن تاثیر داشته است.
اشاره به مقام شیطان در نوشته های عین القضات همدانی نیز دیده می شود که محقق افغان نجیب هروی به تفصیل درباره آن سخن گفته است. بنا به گفته عین القضات شیطان به خاطر عشق فراوان به خداوند حاضر نشد دربرابر انسان سجده کند.
متاسفانه در این دین نیز مانند ادیان دیگر سخت گیری های فراوانی وجود دارد. از جمله نداشتن اجازه ازدواج با فردی که از مذهبی دیگر باشد. سال گذشته فیلم دهشتناکی از کشته شدن یک دختر توسط اقوامش به خاطر ازدواج با کسی که دینی دیگر داشت در رسانه های اینترنتی منتشر شد. ابتدا ادعا شد این تصاویر مربوط به اسلام شهر تهران است. اما بعدن مشخص شد متعلق به یکی از دختران ایزدی مذهب در اطراف موصل کردستان عراق است.
نکته جالب دیگر این که در سفرنامه جکسن مورخ آمریکایی که حدود صد سال پیش از قفقاز به طرف ایران حرکت کرده است. اشاره به وجود ایزدی ها در تفلیس شده است. این که اکثر آنان از طبقات فرودست اجتماع هستند و چون اعتقاد به زندگی شیطان در زیر زمین دارند دیگران برای آزار آن ها تف بر زمین می اندازند. حتی عکس جالبی از چند ایزدی هم در کتاب دیده می شود.
- یک کاربر، 2009/11/29
بهتراست گفته شود یزیدی از آیین های باستانی ایرانی است نه کردی. کردها از نژاده ایرانی و از اقوام ایرانی است.
- یک کاربر، 2009/11/29
very good
- گوان، 2009/11/28
تنها همین نیست. خانواده ما سالها تبعید بودند در نزدیکی همین لالش و با ایزدیها زندگی کردند. سالها بعد به ایران پناهنده شدیم و عموی من دکترای ادبیات فارسی گرفت و تز دکتراش رو در مورد همین ایزدیها نوشت. برای کامل کردن تزش شیش ماه رفت و با اونها زندگی کرد. از چیزای خیلی جالبی که در مورد ایزدیها هست اینه که یه طریقت آشکار دارند و یه طریقت خفی. پیر طریقت آشکارشون پیر هادی صدا زده می شه و پیر طریقت خفیشون شمس تبریزی خونده می شه. شمس با کسر شین خونده می شه. شعرای زیادی در مدح شمس تبریزی دارن. نکته جالب دیگه اینه که نه تنها لباساشون شبیه درویشای مولویه است که مثل همون ها هم سماع می کنن. اونها معتقدن که مرقد شمس در عراق قرار داره و در حقیقت شمس یکی از مروجای این مکتب بوده.
- جمال، 2009/11/28
خسته نباشید، گزارش خوبی است. ولی کاش می شد عکسهای گزارش را شرح داد. مثلا چرا در یکی از عکسها مردی یک ستون احتمالا گچی را بغل کرده است، یا مثلا چرا عده ای از پیروان این دین، به شکلی خاص دستهای یکدیگر را گرفته اند و ... موفق باشید
- نور، 2009/11/28
موضوع خیلی‌ خوبی‌ بود،

باشد که از جهل مردمان کم شود!

- ژیلا، 2009/11/27
بسیار گزارش جالبی بود. من هم همیشه در مورد یزیدیها شنیده بودم که طرفداران یزید هستند. متشکر از این گزارش
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.