Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
آثارخانه سازهای گورمینج
حسن آرا ميرزا

اگر خواسته باشید بدانید که هنر موسیقی امروز تاجیک در کجا جريان دارد باید به خیابان باختر، یکی از خیابان های مرکزی و پر درخت شهر دوشنبه، بروید. چون هنگام گذر از این خیابان حتی اگر چشمانتان به نوشته "آثارخانه گورمینج" به سه زبان تاجیکی، انگلیسی و روسی نیفتد، از صدای موسیقی خوش نوایی که از داخل ساختمان  به گوش می رسد، متوجه می شوید که این جا باید مکانی هنری و فرهنگی باشد.

آین آثارخانه یا موزه را گورمینج ذوقی بیک، هنرمند سرشناس تئاتر و سینمای تاجیک بنیاد کرده است. او موسیقی شناسی بود که ٤٠ سال عمر خود را به جمع آوری سازهای مناطق مختلف تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه و حتا دورافتاده ترین روستا ها سپری کرد.

او بیشتر سازها را از مردم خریداری می کرد ولی برخی از سازها را ساکنان مناطق مختلف تاجیکستان به عنوان ارمغان به آقای ذوقی بیک مى دادند.

سرانجام و پس از گرداوری سازها، گورمینج حدود ٢٠ سال قبل این آثارخانه را تاسیس کرد و هم اکنون تماشاگران از گوشه و کنار تاجیکستان و نیز مهمانان و جهانگردان برای دیدن این موزه می آیند.

ساختمان آثارخانه عبارت از چند اتاق و محوطه اى با صحنه تابستانه برای کنسرت است.

در دوران جنگ داخلی در تاجیکستان، درسال های آخر قرن پیش، دست اندرکاران این آثارخانه توانستند از سازهای جمع آورى شده، که در میان آنها سازهای خیلی قدیمی نیز هست، مراقبت کنند. بعضی از سازهای موزه  بسیار کهنه اند و از جمله رباب بدخشی این آثارخانه تقریبا ٣٠٠ سال عمر دارد.

اما این یک موزه معمولی نیست. یکی از ویژگی هاى این موزه این است که همه سازهائى که در آن نگهداری می شود قابل استفاده اند، یعنی شما اگر بخواهید، می توانید سازها را بردارید و با آن سازها موسیقی بنوازید.

در این مکان پرشور و زنده نوازندگان و آوازخوانان را می توانید ببینید که مشغول تمرین و مشق هستند. دو گروه مشهور تاجیکستان یعنی گروه "شمس" و گروه "سماع" در این موزه کوچک برخی اوقات کنسرت هایی هم اجرا می کنند.

یکی از مشهورترین کسانی که به این موزه رفت و آمد دارد ناب-آور چنار، آوازخوان گروه "شمس" است که شهرتی جهانی دارد.

گاهی دیدارکنندگان این موزه شاهد آن می شوند که موسیقی نوازان به کار جور کردن و کوک کردن رباب و سه تار مشغولند و موسیقی سنتی و نو و یا  فلکلوری تاجیکی را نیز اجرا می کنند.

در آثارخانه گورمینج بجز سازهای مردمان گوناگون تاجیکستان و آسیای مرکزی، سازهای دیگر کشورها مثل ژاپن و کشورهای اروپایی نيز محفوظ است.
 

گزارش مصور اين صفحه در کارگاه آموزش گزارشگرى چندرسانه اى که در تاجيکستان برگزار شد تهيه شده است.

در همين زمينه:

گزارشگرى چندرسانه اى در تاجيکستان

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.