Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
شهر مردان دامن پوش

این روزها اگر گذارتان به ادینبورگ بیفتد، حتی در میهمانی‌های رسمی مردانی را خواهید دید که دامن های پیچازی بر تن دارند. دامن‌هایی  که هر رنگ و راه راه آن سرگذشتی دارد از گذشته‌های دور و هر طرح آن نشان از ایل و تباری که در کدامین جنگ بر رقیب پیروز شده است. شاید هم در گذرگاه‌ها این مردان را ببینید که با نی انبان و قره نی و سازهای دیگر شما را به دیدن آثار تاریخی این شهر شمالی دعوت می‌کنند.

اما در ماه اوت کسی فقط به فکر دیدن تاریخ نیست. اهل هنر به این شهر می‌روند تا نبض هنر امروز جهان را حس کنند. از تئاتر تجربی گرفته تا موسیقی مدرن. از آخرین فیلم‌ها تا گروه‌های رقص از هر گوشه و کنار جهان.

شما باید در این شهر باشید تا ببینید آنچه در این ماه بر این شهر می‌گذرد. دیوارهای پر از پوستر، کافه‌های پر از دعوتنامه، بنرهای رنگارنگ، جزوه‌های آماده خواندن که نظر شما را می‌طلبند. بارها و رستوران‌هایی که شب نمی‌خوابند و دلقکانی که لباس خرس و خوک و تمساح به تن کرده‌اند تا شما را به لبخند وادارند و از آن راه شما را به نمایشی هدایت کنند و یا هنرمندانی که در گوشه و کنار ایستاده و می‌خواهند شما را با هنر نمایی خود آشنا کنند و این تازه گوشه‌ای است از ماجرا.

یکی از جذابترین بخش‌های جشنواره ادینورگ مراسم کناری و پیرامونی آن است که به فرینج موسوم است. جوانان جویای نام و دیوانگانی که پر از فکر و اندیشه و نظراند و می‌آیند تا با عرضه آنچه که در چنته دارند شما را به سوی روندهایی جلب کنند که رو به آینده دارد و یا برشی است از گذشته با نگاهی نو.

بیش از شصت سال است که این بزرگترین فستیوال دنیا برگذار می‌شود و هر سال نیز بر دامنه نوآوری‌های آن افزوده می‌شود. این سال‌ها حتی مهمترین و اساسی‌ترین مباحث درباره رسانه‌های نو در این جشنواره صورت می‌گیرد و مدیران رسانه‌های عظیم دنیا می‌خواهند حرف آخر بازار رسانه‌ها را در این جا بزنند.

در گذشته‌ها نه چندان دور، ایرانیان  بسیاری در این جشنواره جهانی شرکت می‌کردند. اما امروزه از ایران کسی در اینجا دیده نمی‌شود. برخی از فیلم‌هایی که ایرانیان ساکن غرب ساخته‌اند یا در آن نقش داشته‌اند به نمایش در میاید. 

یکی از نمایش‌های کناری آن هم  نمایشی است با نام لهستان ۳ ایران ۲ که نوعی بازنگری است به بازی فوتبال ایران و لهستان در سال ۱۹۷۶ که گروه تئاتر سیمرغ به کارگردانی  مهرداد سیف آن را اجرا می کند.


در این نمایش که چیدمانی تلفیقی است مهرداد سیف و کریس دوبرولسکی نقش‌های اصلی را ایفا می کنند. شرکت تآتر سیمرغ تاکنون چندین نمایش در باره موضوعات مربوط به ایران را در بریتاینا عرضه کرده است.

مهرداد سیف در گزارش تصویری این صفحه از انگیزه‌های تولید این نمایش  می‌گوید.

 

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2010/09/07
خانم لیلا من هم در ابتدا همین اشتباه را کردم اما اگر دو پاراگراف آخر متن را بخوانید متوجه می شوید که این درواقع یکی از نمایش هایی است که در فستیوال ادینبورگ اجرا شده است.
- لیلا، 2010/09/07
فیلم مربوط به مطلب نیست! رابطه فوتبال ایران و لهستان است!!!
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.