Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
چشم به راه سال نو
رویا یعقوبیان

شمارش معکوس برای آغاز سال نو میلادی معمولا از چند هفته پیش شروع می‌شود.

مهم نیست که آغاز سال نو نخستین روز فصل بهار باشد یا اوایل زمستان؛ شادمانی حاصل از آغاز سال نو و تعطیلات پس از آن در همه احساس می‌شود.

سال‌هاست که لندن یکی از درخشان‌ترین و موفق‌ترین مراسم تحویل سال نو در اروپا را داشته‌است. کرانۀ رودخانۀ تیمز لندن و بناهای شاخصی چون "بیگ بن" و "لاندن آی" (چشم لندن) هر سال هنگام تحویل سال نو میزبان صدها هزار تن از مردم لندن و دیگر شهرهای انگلستان و همین‌طور مسافران کشورهای دیگر به مناسبت جشن تحویل سال است.

مردم خوشحال و منتظر از ساعت‌ها قبل در کنار رودخانه به رقابت در پیدا کردن جایی مناسب که بهترین دید ممکن را به چرخ‌ وفلک غول‌پیکر و ساعت قدیمی شهر داشته باشد، می‌پردازند. از آنجایی که امروزه دسترسی به دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری و ثبت تصاویر از لحظه‌های مهم آسان شده‌است و حتا اغلب گوشی‌های تلفن همراه مجهز به دوربین عکاسی هستند، ثبت لحظه‌های این جشن خود تبدیل به بخشی از مراسم شده. جوان‌ها با لباس‌هایی متنوع و جذاب به نوشیدن و خواندن آوازهایی دسته‌جمعی و هم‌آوازی با گروه‌های موسیقی می‌پردازند. سرمای زیر صفر سی و یکم دسامبر هم  موفق به خانه‌نشین کردن آنها و تماشای مراسم از طریق تلویزیون نمی‌شود.

همزمان با  شتاب و هیجان مردم و انجام کارهای آخر سال، گروه‌های متخصصی هم به طراحی مراسم آتش‌بازی سال نو می‌پردازند. این گروه‌ها معمولاً شامل افرادی  با تخصص‌های مختلف از مهندسان سازه، طراحان فنی و هنری آتش‌بازی‌اند. حتا آنهایی که مخالف افکار سنتی هستند هم در این مناسبت خاص برای انجام  مراسم سال نو اشتیاق نشان می‌دهند.

حضور در مراسمی که سابقۀ دیرینه دارد، هر فرد را به گذشته و نیز خاطرات آن پیوند می‌دهد. چه دید و بازدید خانوادگی و چه شمارش معکوس دسته‌جمعی در کنار رود تیمز و انتظار زمان تحویل سال در نیمه شب با زنگ ساعت بیگ بن و تماشای مراسم آتش‌بازی در کنار مردم دیگر باشد و چه جمع شدن همۀ اعضای خانواده در محیط گرم خانه. این حس ارتباط با گذشته و خاطرات آن و نیز این حس مشترک برگزاری آیین جمعی، و امنیتی که از جمع آمدن فیزیکی خانواده در زیر یک سقف برای هر آدمی به‌ وجود می‌آید، در زمانه‌ای که ارتباطات مجازی جای دید و بازدیدهای مرسوم را گرفته‌است، باعث می‌شود آیین‌ها و جشن‌های سال نو در همه جای دنیا در طول سالیان سال پابرجا بماند و از بین نرود.

در گزارش مصور این صفحه شماری از مردم لندن توضیح می‌دهند که در روزهای پایانی سال سرگرم چه کارهایی هستند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- farzaneh، 2011/01/01
sale nowe hamegan mobarak!!!
- یک کاربر، 2010/12/31
sal-e now bar shoma ham mobarak.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.