Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
باغ بزرگ رشت

مثل خیلی چیزهای دیگر هم نام و هم شکل و قیافه این پارک هم عوض شده است. بخش بزرگی به بچه ها اختصاص یافته و بخشی هم به جوانان و گوشه ای برای بزرگترها و بازنشستگان. گوشه ای را هم  خانه فرهنگ و هنر و زمین فوتبال گرفته و در گوشه ای هم، جاهایی به  رستوران و فروش خوراکی ها اختصاص داده شده.

نخستین نام این پارک، باغ محتشم بود. اطلاعات بسیار دقیق در باره آن کم است. آن چه درباره تاریخچه اش می گویند این است که قدمت این پارک به دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بر می گردد.

مالک و بانی اصلی این پارک اکبرخان بیگلربیگی (متوفی ۱۳۰۷ ه.ق.) از مالکان و ثروتمندان طراز اول ایران در عصر ناصری و اجاره دار گمرکات شمال ایران بود. معروف است که غرس نهال‌های این پارک که امروزه درختان تنومندی شده‌اند و نیز خیابان کشی و احداث عمارت تابستانی واقع در آن که معروف به عمارت کلاه فرنگی است، همگی تحت نظارت شخص اکبر خان صورت گرفته ‌است.

این پارک پس از درگذشت اکبر خان از طریق ارث به تنها دختر زنده او رسید که در حباله نکاح پسرعموی خود، صادق خان اکبر محتشم الملک (سردار معتمد بعدی)، بود و از این تاریخ به باغ محتشم اشتهار یافت. بعدها در دوره پهلوی این پارک در ازای بدهی‌های مالیاتی به تصرف دولت درآمد و از آن تاریخ به عنوان پارک عمومی مورد استفاده اهالی شهر قرار گرفت.

وسعت اولیه این باغ چندین برابر مساحت فعلی آن بود، می گفتند بین دوازده تا ۱۵ هکتار ولی رفته رفته با توسعه شهر و خیابان کشی‌های اطراف از وسعت آن کاسته شد. در سی سال اخیر نیز با احداث بنای استانداری و شهربازی در محوطه آن، باز هم کوچک‌ تر شد که البته به تازگی تشکیلات استانداری به جای دیگری انتقال یافته و قرار است در محل قبلی آن در پارک شهر، ساختمانی جهت کتابخانه ملی رشت تدارک دیده شود.

در انتهای پارک هم رودخانه ‌ای هست که سابقا در آن ماهی می گرفتند ولی امروزه به دلیل ریختن فاضلاب های شهری و بیمارستانی به درون آن آلوده و غیر قابل استفاده است.

بعد از انقلاب همانطور که اسم بسیاری از خیابان ها و محله ها عوض شد، اسم پارک شهر هم به باغ قدس تبدیل گردید. اما اسم پارک شهر هنوز در ذهن ها باقیست.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- خشایار، 2009/11/11
من عاشق شمال و این شهر قشنگ هستم خیلی ممنون از شما که من رو یه سری به این پارک بردین.
- کامیار، 2009/08/20
در گذشته این باغ بسیار زیبا بود و از نظر نظافت و سلامت گلها و درختان بی نظیر بود. و واقعا هر شهروند رشتی خاطره ای با این باغ و درختانش دارد ولی الان بدلیل عدم رسیدگی به درختان و محیط آن بیشتر آن درختان عظیم الجسته در حال نابودی هستند. افسوس. ولی از شما ممنون که خاطراتی را برای زنده کردید.
- یک کاربر، 2009/06/03
من هم وقتی بچه بودم توی این پارک عکس دارم. دست شما درد نکنه.
- یک کاربر، 2009/06/02
kheili zibaa bood,bavaram nemishe chon khaterate kodaki man baa didane in clip zendeh shod kheili mamnoon.......i cannot stop smiling
- منیژه، 2009/06/02
متاسفانه از این باغ با صفا و زیبا چیز زیادی باقی نمانده. چادر زدن مسافران در پارک شهر هم مربوط به سی سال اخیر است. ای کاش که به این پارک و درخت های تنومند زیبای آن بیشتر رسیدگی می شد. برای شهر رشت که در استان سرسبز گیلان واقع است جای تاسف دارد که پارک ها و باغ های آن اینچنین از بین بروند. اما سپاسگزار که یادی از این باغ تاریخی نمودید.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.