Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
عبدی، بازیگر بسیار چهره
شوکا صحرایی

"همیشه با شخصیت‌هایی که قرار است بازی کنم، زندگی می‌کنم. اگر نتوانم در آن شخصیت حل شوم آن نقش را نمی‌پذیرم."

علاقه، وفاداری و وابستگی به هنر از لابلای این کلمات "اکبر عبدی" موج می‌زند و همین دلبستگی عمیق درونی است که او را طی دهه‌های گذشته به یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین هنرپیشه‌های ایران تبدیل کرده است.

برای آنها که در اوایل دهه ۶۰ دوران کودکی خود را سپری می‌کردند، سریال "بازم مدرسم دیر شد"، که عبدی نقش اصلی را در آن بازی می‌کرد، یکی از جذاب‌ترین و پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی بود. داستان نوجوانی سر به هوا که هیچ‌گاه سر وقت به مدرسه نمی‌رسید. پس از این سریال موفق، نام عبدی با فیلم " محله برو و بیا" ، که بهترین بازیگران سینما در آن بازی می‌کردند، بر سر زبان‌ها افتاد. امروز پس از گذشت سال‌ها هنوز هم تماشای آن برنامه‌ها و بازیگری نوجوانی سرخوش و بی‌باک، که خیلی زود به عنوان هنرمندی بااستعداد و  توانمند در عرصه سینمای ایران شناخته شد، برای آن نسل و نسل‌های جدیدتر دلنشین است.

"اکبر عبدی آقاباقر" ۴ شهریور ۱۳۳۹ در محله تیردوقلوی تهران به دنیا آمد. از همان دوران کودکی به بازی و بازیگری علاقه فراوان داشت. در سال ۱۳۵۷ با نمایش "سیرک باشکوه" پا به عرصه تئاتر حرفه‌ای گذاشت و خیلی زود وارد تلویزیون و سینما شد. او در مجموعه‌های تلویزیونی پرطرفدار "محله بهداشت" و "مثل آباد"، و فیلم‌های سینمایی بیادماندنی مانند "اجاره نشین‌ها" اثر داریوش مهرجویی، "هنرپیشه" اثر محسن مخملباف، "مادر" اثر علی حاتمی، "آدم برفی" ساخته داود میرباقری و "ای ایران" از ناصر تقوایی بازی کرد. عبدی می‌گوید "ساختار درونی من را نوشته‌ها و کارگردانی این اساتید شکل داد و البته ساختار بیرونی‌ام را استاد عبدالله اسکندری. اما معنای سینما را از ناصر تقوایی آموختم و همیشه آرزو داشتم با او بیشتر کار کنم."

اکبر عبدی از معدود بازیگرانیست که با موفقیت به ایفای نقش‌های گوناگون و گاه کاملا متفاوت پرداخته است: از نقش یک پسربچه بی‌خبر گرفته تا یک زن میانسال در فیلم "آدم برفی" تا حتا ایفای نقش یک پیرزن در فیلم "خوابم میاد". اما از بین همه آنها او برای تازه‌ترین نقش خود در فیلمی به کارگردانی مسعود ده‌نمکی ارزشی خاص قائل است: "تابستان امسال جدیدترین نقش خود را به عنوان یک روحانی در فیلم "رسوایی" بازی کردم. قبلا هم نقش‌های ‌جدی بازی کرده بودم مثل هنرپیشه، مادر، ریحانه یا در آرزوی ازدواج اما هیچ‌کدام به اندازه این نقش جدی و تخصصی نبود."

نقش‌آفرینی عبدی برای القای شخصیت‌های متخصص یا غیرمتخصص، جدی یا غیرجدی چنان ماهرانه است که نه تنها تماشاچی را در خود غرق می‌کند بلکه چنان طبیعی می‌نماید که می‌تواند حتا آشنایانش را به اشتباه وادارد: "به یاد دارم روزی که برای فیلم "خوابم میاد" تست گریم دادم با همان شکل و شمایل که در فیلم دیدید به خیابان رفتم. همه باور کرده بودند که من یک پیرزن هستم. به منزلم رفتم و نگهبان آپارتمان مرا نشناخت. گفتم آقای عبدی را می‌خواهم. گفت شما؟ گفتم عمه ایشانم. مرا تا در خانه همراهی کرد اما نشناخت. همان جلسات اولیه فیلم‌برداری بود که با یکی از دوستانم سر صحنه قرار گذاشتم. از داستان فیلم چیزی نمی‌دانست. وقتی وارد شد از دور همدیگر را دیدیم. برایش سرتکان دادم، نشناخت. چشمک زدم و برایش بوس فرستادم. گیج شده بود. تا اینکه خودم را معرفی کردم. می‌گفت تمام مدت پیش خودم فکر می‌کردم این پیرزن دیوانه با من جوان چه کار دارد. برخوردهای این چنینی مرا مطمئن کرد که می‌توانم این نقش را بازی کنم."

سال گذشته این هنرپیشه محبوب برای بازی در فیلم "خوابم میاد" جایزه سیمرغ جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. قبلا هم همین جایزه را برای بازی در فیلم "مادر" بدست آورده بود. اما به باور او این جایزه‌ها دیر به سراغش آمدند: "سال‌ها پیش برای بازی در فیلم هنرپیشه یا آدم برفی یا ای ایران باید این جایزه را می‌گرفتم اما نمی‌دانم چرا نگرفتم. آن زمان جوان بودم و این جایزه شاید باعث به وجود آمدن انگیزه‌ای دوچندان در من می‌شد اما حالا دیگر بسیار دیر است. البته بزرگترین تشویق و انگیزه برای من برخورد مردم کوچه و خیابان بوده است. چندبار شده که دو نفر که با هم تصادف کرده‌اند وقتی من را می‌بینند، می‌خندند و به آرامش می‌رسند. این برایم بزرگترین تشویق است."

یک تشویق هم برای او این است که به آرزویی قدیمی جامه‌عمل بپوشاند. او که به تازگی بازی در فیلم "داستان عوضی" به کارگردانی "فریدون جیرانی" را به اتمام رسانده، امیدوار است این آرزویش در فیلم بعدی با همکاری همین کارگردان برآورده شود: "علاوه بر داستان عوضی، فیلمی که همیشه آرزوی بازی‌اش را داشتم زندگی یک فرد دو جنسی است که در سن ۱۷ سالگی تغییر جنسیت می‌دهد که قرار است به زودی آن را با آقای جیرانی کار کنیم."

همه او را بازیگری کم‌نظیر با توانمندی‌های بسیار و گوناگون می‌دانند؛ چه آنهایی که با او از نزدیک آشنا و روحیه حساس و آسیب‌پذیر او را می‌شناسند و چه آنهایی که عبدی را به عنوان یک هنرمند می‌شناسند. نقش‌آفرینی اکبر عبدی حالا سال‌هاست بخشی از خاطرات اجتماعی-هنری جامعه شده است. او می‌گوید:" من کودکی هستم که تا سن ۵۳ سالگی هنوز بزرگ نشده‌ام و امیدوارم هیچ‌گاه بزرگ نشوم."

گزارش تصویری این صفحه حاصل دیدار با اکبر عبدی در یک بعدازظهر پاییزی است.

از خانواده حدادی و همچنین معصومه قاسمی (همسر اکبر عبدی) و دخترش المیرا که ما را در تهیه این گزارش یاری نمودند سپاسگزاریم.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2013/01/16
هر کسی در زندگی اش ممکن است دچار لغزش شود اما وقتی بازخورد آن لغزشها را دید، سعی می کند یا جبران کند یا تکرار نکند. اما آقای عبدی به رغم رنجش مردم و عموم هنرمندان از بازی چند باره در اخراجیها، باز هم میرود و در فیلم تازه ده نمکی بازی می کند و دست بر گردنش عکس می اندازد.پس وقتی او هیچ احترامی برای ما قایل نیست و از ان مهمر برای هنر خودش حرمتی قائل نمی شود، ما چرا باید سنگش را به سینه بزنیم؟
- یک کاربر، 2012/12/17
آقای عبدی عزیز ارزش و قدر و اعتبار هر انسانی در درجه اول در دستان خود اوست. وقتی شما برای خودتان ارزش قائل نیستید و در فیلم های مسعود ده نمکی بازی می کنید چطور انتظار دارید که دیگران برای شما ارزش قائل شوند.
- یک کاربر، 2012/12/15
ایکاش شما بعنوان تهیه کننده این گزارش به بازی ایشان در اخراجیها اشاره می داشتید و نقد لازم در این مورد را هم انجام می دادید تا از برخی سوء تفاهم ها جلوگیری می شد. آن کس یا کسانی که در تهیه این
گزارش دست داشته اند باید حدس می زدنند که بازی عبدی در اخراجیها به هرحال برای بسیارانی می تونه مسئله باشه و در نقد بیطرف کار عبدی ذکر و اشاره به این فیلم ضروری بود چون خیال نمی کنم بازی عبدی در این فیلم چیزی باشه که به سادگی از ذهن خیلی ها محو بشه و باز اضافه می کنم اسم بردن از این فیلم در این نقد و برسی ضروری بود و آن کسی که پای این نوع برخوردها را به میان کشیده پیش از هر کس تهیه کننده این گزارش است که کاملا به عمد بدون کمترین اشاره به این فیلم خواسته از کنار این کار بگذره.
- یک کاربر، 2012/12/14
دوست عزیز متاسفام که پیام این کار تصویری و قصه زندگی آقای عبدی، این هنرمند بی نظیر ایران را درک نکردید و نفهمیدید. این عادت ماست که با چشم سر می بینیم و با گوش سر می شنویم و نه با چشم دل و گوش دل.
- یک کاربر، 2012/12/13
دوستان جدید انلاین در ابتدا تشکر می کنم که کامنت این حقیر را سانسور نفرمودید و در درجه دوم فکر می کنم مهم ترین پیش شرط برای یک هنرمند حفظ شرافت کاری خودش است. بازی کردن و یا بازی خوردن از چنین موجوداتی خیال نمی کنم از هیچ انسان صاحب فهمی و به ویژه یک هنرمند قابل قبول باشد. شما بهتر از من می دانید که تاثیر رفتار و کردار یک هنرمند خیلی بیشتر از یک شهروند معمولی است و به همان نسبت سقف انتظار از اهل هنر نیز بالاتر.
با تشکر از شما
- یک کاربر، 2012/12/13
من هم مثل خیلی دیگر از هموطنان از بازی آقای عبدی در اخراجیها بسیار متأسف شدم. امیدوارم ایشان متوجه شده باشند که این کار یک خطای خیلی بزرگ بود. ولی این دلیل نمیشود که بگوییم ایشان هنرمند نیستند. آقای عبدی فیلم های بسیار خوبی را با نقش های جاودانه و به یادماندنی بازی کرده اند. بهتر است در قضاوت منصف تر باشیم و برای ارزیابی آدم ها، سراسر زندگی شان را در نظر بگیریم نه یک مقطع خاص را.
- یک کاربر، 2012/12/12
برای اطلاق لقب هنرمند پیش شرط هایی وجود داره خواهشمند است در بکاربردن این القاب ولخرجی نفرمائید. شما اسم مسخره بازی های این آقا در" اخراجیها " راهنرپیشگی و یا کار هنری می دانید. وجود یک چنین کارهائی در کارنامه یکنفر کافیست که هرگز نشه به آن آدم هیچ لقبی از جمله لقب هنرمند داد.
_____________

جدیدآنلاین: جدیدآنلاین: لطفا پیش شرط هایی را که شما برای هنرمند شناختن افراد قایل هستید بفرمایید تا ما هم مطلع شویم.
- یاور، 2012/12/10
ممنون از نشون دادن طنز تلخ زندگی :)
- نسرین، 2012/12/09
هنرمند گرامی آقای عبدی عزیز. با سلام. من کارهای شما را خیلی دوست دارم و برای من بسیار قابل احترام هستید و فکر می کنم همه ایرانی ها شیفته هنر شما هستند. از خدا برایتان سلامتی و طول عمر در کنار خانواده خوبتان آرزو می کنم.
- امیرحسین، 2012/12/08
سلام. آدم برفی ساخته داود میرباقری است نه کیومرث پوراحمد. با تشکر از گزارش خوبتان.
__________
جدیدآنلاین: تشکر از شما. تصحیح شد.
- یک کاربر، 2012/12/07
درود بر جدیدآنلاین و گزارشگران زحمت کش و بی نظیرش.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.