Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
عکس هائى از مشروطه

عکس گاهی مى تواند به اندازه چندين مقاله آگاهى بدهد و عکس های قدیمی مى توانند گذشته ها را در برابر چشمان ما  زنده  کنند. جنبش مشروطه نخستین تحول مهم در تاریخ ایران است که پس از اختراع دوربین اتفاق افتاده و تصویرهایی بسیار گویا از حوادث و رهبران آن  بجا مانده است.

در میان کتابهایی که وقایع مشروطه را پشت سر هم ثبت کرده 'روزشمار تاريخ ايران، از مشروطه تا انقلاب اسلامى' است  که به خاطر مجموعه وسيع عکس هاى تاريخى که در آن جمع آورى شده و به دوهزار قطعه مى رسد حائز اهميت است.
 

'روزشمار تاريخ ايران' تأليف دکتر باقر عاقلى است که تا  به حال بيش از بيست بار تجديد چاپ شده و از کتاب هاى مرجع در روزشمار وقايع صد ساله اخير در ايران است.
 

دکتر باقرعاقلى در فروردين سال ١٣٠٨ شمسى در شهر قزوين متولد شد.  وی پس از سپری کردن دوره ابتدایی و دبیرستان در این شهربراى ادامه تحصیل به تهران آمد و در طى نزديک به نيم قرن دانش پژوهى مدارج مختلف تحصيلى را تا درجه دکتراى تاريخ از دانشگاه ميشيگان طى کرد.

 

 

 

                             دکتر باقر عاقلى

 

او که کار نويسندگى اش را از اواخر دبيرستان و با نوشتن مقالات براى مطبوعات شروع کرد در طى اين مدت تأليفات متعددى شامل بيش از ٢٥ عنوان کتاب به رشته تحرير کشيده است.

نخستين کتاب او در زمينه تاريخ معاصر ايران 'ذکاء الملک فروغی و شهریور۱۳۲۰' بود. و از ميان تأليفات ديگر او کتاب هاى 'داور وزیر عدلیه' ، 'نخست وزیران ایران'، 'میرزا احمد خان قوام السلطنه در دوران قاجار و پهلوی'، 'خاندان های حکومت گر در ایران' ، و از همه مشهورتر 'روزشمار تاریخ  ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی' را مى توان نام برد که پیوسته در کنار دست محققان و دوستداران تاریخ است.
 

دکتر عاقلى تاريخ نگارى هايش را اکثرا همراه با مجموعه هاى نفيسى از عکس هاى تاريخى منتشر مى کند. ديدن اين عکس ها گاهى در بيان اوضاع تاريخى به اندازه خواندن مقاله و کتاب آگاهى دهنده است.

 

شوکا صحرائى در گزارش مصورى که در اين صفحه آمده روايت و توضيح آقاى عاقلى در باره  چند عکس از دوران مشروطه را فراهم کرده که هم جذاب است و هم آگاهى دهنده.

 

برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.