Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
پنهان فروشى در واگن زنانه

پنهان فروشى در واگن هاى زنانه
بهناز جلالى پور

نقش اقتصادى زنان تا سال ها پيش در چارچوب خانه تعريف مى شد. زنان در خانه و مردان در بيرون. تنها در مناطقى كه كشاورزى و دامدارى اساس اقتصاد خانواده بود، زنان نيز فعال بودند؛ اما در جوامع شهرى به دليل آن كه زنان از نظر تحصيلات و آموزش در سطح پايينى قرار داشتند، شغلشان محدود به كارهاى خانه اى مثل خياطى و آرايشگرى مى‌شد كه آن هم بيشتر مخصوص زنان سرپرست خانواده بود.

با تغيير ساختارهاى اجتماعى و افزايش تعداد زنان و دختران در دانشگاه ها، حضورشان نيز در واحدهاى كارى بيشتر شد. بيشترين انگيزه براى ورود به عرصه هاى كار و اقتصاد، علاقه به فعاليت هاى اجتماعى و داشتن سهمى بيشتر در جامعه بود.

اما سال‌هاى اخير وضعيت نامناسب اقتصادى و تنگناهايى كه ايجاد كرده، ديگر تنها كار كردن مرد خانه كفاف زندگى را نمى دهد و اكنون زنان شاغل نيز عهده‌دار تامين معاش خانه در كنار مردان شده اند.

نرخ تورم بالاى ۱۴ و ۱۵ درصدى و گرانى هاى هرساله، عرصه را چنان تنگ كرده كه داوطلبان كار هر روز بيشتر مى شوند. اين در شرايطى است كه با وجود نيروى كار بالا در ايران، به دليل عدم تحقق برنامه هاى اشتغال زايى موجب شده بازار كار براى ۸۰۰ هزار نفر نيرويى كه سالانه وارد بازار كار مى شوند، وجود نداشته باشد و نرخ بيكارى كشور در سال ۸۶ به رقم ۱۵.۴۱ درصد برسد.

نبود بازار كار، باعث شده كه افراد براى تامين هزينه هاى زندگى، خود دست به كار شوند و بازارى ايجاد كنند. اين مساله محدوده سنى و جنسى ندارد. گاه دانشجويان، كارهاى دستى و هنرى خود را در خيابان، ميدان ها و مراكز شهر و يا مترو عرضه مى كنند.

مترو و كابين هاى مخصوص بانوان يكى از نقاطى است كه مى توان تعداد زيادى از اين زنان را ديد. از دختران ٢٠ تا ٣٠ ساله و دانشجو  تا زنان ٣٠ تا ۶۰ ساله.

دستمال سفره، سيم ظرف‌شويى، لباس‌هاى زير و مايو، لوازم آشپزخانه، كيف پول و آرايش، جواهرات بدلى و  چيزهاى ديگر  از جمله اجناس اين زنان است كه در ساك هاى بزرگ و زير چادرهايشان پنهان مى‌كنند و از اين قطار به قطار ديگر مى‌روند. از شمال شهر تا جنوب و از غرب به شرق. برايشان فرق نمى كند كجا مى روند. تنها فروش مهم است.

براساس قانون، دست فروشى در اماكن عمومى جرم است و اين افراد به دليل برهم زدن نظم اجتماعى، كارشان غيرقانونى است و ماموران در صورت مشاهده اين افراد بايد آنها را بازداشت كنند.

هر كدام از اين زنان كه تعدادشان را خودشان هم نمى‌دانند چند نفرند، چند بار بازداشت شده و اجناسشان ضبط شده است؛ اما تامين هزينه هاى زندگى چاره اى برايشان نمى گذارد.

جعفر ربيعى، مديرعامل شركت بهره بردارى مترو تهران، برخورد با زنان دستفروش را در راستاى طرح جمع آورى متكديان، كودكان خيابانى و دستفروشان معاونت اجتماعى شهردارى تهران اعلام مى‌كند كه از يك سال و نيم گذشته دنبال مى‌شود.

به گفته ربيعى: "براساس اين طرح با تمام افرادى كه در شهر عامل ناهنجارى محسوب مى‌شوند و به چهره شهر آسيب وارد مى‌كنند، بايد برخورد شود. متوليان مترو تهران نيز براساس درخواست مسافران، از مأموران پليس و شهردارى خواسته اند تا همچون ديگر نقاط در اين اماكن حضور داشته و با متخلفان برخورد كنند و مترو را از حضور اين افراد پاكسازى كنند."

به گفته مديرعامل شركت بهره بردارى مترو تهران، نوع برخورد با متخلفان براساس سابقه كار، وضعيت آنها و نوع كارى است كه انجام مى دهند. 

دختر ۲۷ ساله اى كه "بندانداز" صورت مى فروشد، دانشجوى دوره فوق ليسانس شيمى است؛ اما به دليل آن كه كارى پيدا نكرده، براى تامين هزينه تحصيلش كار مى‌كند.

چند دانشجوى ديگر هم هستند كه چون كار را عار نمى دانند و نياز به پول دارند، كار مى‌كنند. همگى اجناسشان را از بازار مى‌خرند. چون كار دست، علاوه بر آن كه توليدش زمان بر است، سود چندانى برايشان ندارد، هرچند گاهى دختران دانشجوى هنر بعضى از كارهايشان را براى فروش به مترو مى‌برند.

زنى ۴۵ ساله كه سال‌ها پيش شوهرش را از دست داده، از ابتداى راه‌اندازى مترو شروع به دست فروشى كرده و آرزويش داشتن مغازه‌اى كوچك است تا بدون ترس از دستگيرى كار كند. او مى گويد:" اگر يك روز كار نكنم، براى فردا زندگيم لنگ مى‌مونه."

مترو و دست فروشى زنان خاص دختران دانشجو و زنان سرپرست خانواده نيست؛ مكانى است براى تمام زنانى كه كار و حرفه اى نياموخته اند يا سرمايه‌اى براى ايجاد شغل‌ ندارند؛ اما چرخ زندگيشان با حقوق يك نفر نمى چرخد.  

زنان و دختران، در گروه هاى سه يا چهار نفره در ميان مسافران و با فاصله از هم مى‌ايستند و اجناسشان را تبليغ مى‌كنند. گاه سود روزانه شان پنج هزار تومان است و گاه تا ۳۰ هزار تومان هم مى‌رسد؛ اما تا نفروشند، از مترو بيرون نمى‌آيند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- محسن، 2008/12/04
واقعا آدم متاسف میشود از اینکه می بیند چقدر برای مردم زندگی سخت شده است ، به نظر من این افراد حق دارند که شرافت مندانه کار کنند و نان حلال در بیآرند و دولت هم باید از آنها حمایت کند.
- یک کاربرmilad، 2008/06/09
doostan salam
mamnooon az zahamati ke mikeshiin dar arseie khabar resani
man uk hastam khosh hal misham bedoonam dar che zaminehaie mishe az rah door ba shooma aziizan hamkari kard
thanks
milad
- پرستو، 2008/05/25
من زیاد دیدمشون.دفعه های اول تعجب آوره که این قدر راحت می یان توی واگن و می خوان جنس بفروشن؛ اما وقتی آدم به سن هاشون نگاه می کنه، فقط می تونه تاسف بخوره. چه اون دختر جوون و تحصیل کرده ای که بعد از کلی صرف وقت حالا به دست فروشی افتاده و چه زن های سن بالایی که از سن کارکردنشون گذشته. بعد تصور کنید این ها رو بگیرن و اون پیرزن برای تنها دارایی زندگیش که چرخش از اون طریق می چرخه بخواد التماس کنه به چند تا مامور جوون که نمی فهممن نداشتن یعنی چی؟ و سرخی صورت رو نگه داشتن معنیش چیه.
- یک کاربر، 2008/05/24
بايد به حال جامعه اي اينچنين گريست . چراكه عليرغم برخورداري از منابع عظيم و خدادادي نفت و گاز و معادن و... و اين همه بهره برداري بي مهابا و افسارگسيخته از آنها ليكن به دليل عدم وجود مديريت مناسب و شايسته و صحيح همچنان شاهد التجا و التماس شهروندان آبرومند براي كسب لقمه اي حلال هستيم .
- یک کاربر، 2008/05/19
عيبي ندارد. اين خانم ها دارند پول نفت را از توي واگنهاي مترو سر سفره هايشان ميبرند
- رکسانا، 2008/05/18
سایت بسیار جامع و پر باریست .سپاسگذار از زحمات شما. کمتر سایتی این چنین مناطق و مسایل دست نیافتنی و ناب را معرفی میکند . خصوصا گزارش از مدرسه کالو بوشهر بسیار عالی بود و مفید برای کسانی که غرق در عالم خودخواهی خویشند.... برقرار باشید و پویاتر از پیش.
- رکسانا، 2008/05/18
دلم بد جوری به درد آمد......
- یک کاربر، 2008/05/17
مي توان از مدير عامل محترم مترو درخواست كرد به جاي برخورد با اين قبيل موارد به فكر حل مشكل اين افرار بدبخت باشند و غرفه هاي كوچكي را در مترو براي اين افراد تدارك ببينند چه ايرادي دارد گاهي اوقات افراد چيزهائي را كه نياز دارند از اين قبيل جاها بخرند .
- یک کاربر، 2008/05/15
baese tasofe to iran keshvari servatmand va daraye manabe ghani injoori moshkelat had dideh mishe
- ihce، 2008/05/15
از گزارشتان بسیار متشکرم .هرگز فکر نمی کردم که وضعیت کشورم تا به این حد رسیده باشد . شاید مسئولان بی لیافت در این دنیا بازخواست نگردند ولی در دنیای دیگر باید به تک تک مسائلی که بر اثر اعمالشان رخ داده پاسخگو باشند .
- یک کاربر، 2008/05/14
ابتداى خبر را که خواندم فکر کردم منظور خود فروشی است اما...شاید به آنروز هم برسیم .چاره چیست ؟میگن رو زمین حدا پول ریخته است فقط باید همت کنی ورداری راستش خیلی ها همت هم که بکنند به آن نمی رسند.
- یک کاربر، 2008/05/13
به جدید آنلاین رنگ سیاسی ندهید. این گزارش توضیح واضحات بود اما با بیان این گونه حقایق برروی صفحه جدید آنلاین احتمال فیلیتر شدن آن در ایران بوجود می آید. همانطور که بسیاری از سایت ها بدون هیچگونه دلیل منطقی بسته شده اند.
- یک کاربر، 2008/05/13
چرا باید تحصل کرده های ما به این روز بیفتن؟ این قدر ارزونه تربیت نیروی متخصص و تحصیل کرده در ایران؟!
- یک کاربر، 2008/05/13
دلم شکست . خيلي . مرسي بابت اين گزارش
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.