Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
زنان سفالگر

سفال يکی از مهم ترين و قديمی ترين دست ساخته های بشر است و مردم ايران، به سبب موقيعت خاص  جغرافيايی و قرار گرفتن بر شاهراه تمدن های قديم، نه تنها از نخستين سازندگان آثار سفالين بوده اند بلکه از چيره دست ترين سازندگان آن به شمار می رفته اند.

پژوهش های تاريخی و باستان شناسی نشان می دهد که اشتغال زنان به سفالگری نيز به قديم ترين دوره ها باز می گردد و زنان از اولين سفالگران تاريخ بشرند. بخصوص در دوران سفال دست ساز، آثار کاربردی و هنری فراوانی از زنان به جا مانده است.

اگرچه بعد از به وجود آمدن چرخ و لزوم توليد انبوه سفال، مديريت سفالگری به دست مردان افتاد اما زنان همچنان در کنار مردان باقی ماندند. وجود کارگاه های خانگی که در آن اعضای يک خانواده يا يک عشيره به توليد سفال می پرداختند، گويای اين پديده است.

يکی از مناطقی که قدمت سفال در آن به بيش از ۷۰۰۰ سال می رسد روستای کلپورگان از توابع استان سيستان و بلوچستان است. سفالگری زنان در اين روستا به همين اندازه قدمت دارد.

برای اين زنان سفال و سفالگری امری بسيار مقدس است و بيش از آن که هنر باشد جنبه آيينی دارد. در اين روستا سفالگری هنوز با ابتدايی ترين شيوه انجام می شود و اين زنان حاضربه کار با چرخ های دستی و روش هاى تازه نيستند.

 يک زن بلوچ کلپورگان می گويد سفال گری هديه ايست که از مادرم به من رسيده و از من هم بايد به فرد ديگری برسد و در اين هديه رازی نهفته است که من حاضر به تغيير و دستکاری در آن نيستم.

حضور چشم گير و تاريخی زنان در عرصه سفالگری انگيزه برپائی نخستين نمايشگاه از آثار زنان سفالگر در فرهنگسرای نياوران در تهران است. در اين نمايشگاه بيش از ٤٠٠ اثر از ١٨٠ زن سفالگر به نمايش در آمده است.

منيژه آرمين، دبير اين نمايشگاه، در مراسم گشايش اين نمايشگاه گفت: " با ادای احترام به سفالگران پيشکسوت، نمايشگاه حاضر نشان می دهد که نسل نوين زنان سفالگر ايران با نبوغ، انديشه ها و شيوه اجرائی جديد به آينده سفال ايران که سرمايه ای عظيم و درخور است افقی نو بخشيده اند."

در اين نمايشگاه، که از دهم تا بيست و هفتم شهريوربرپاست، زنان هنرمند سفالگر از سراسر ايران و در فاصله سنی ٧ ساله تا هشتاد و دو ساله حضور دارند.

شوکا صحرائى در گفتگو با بعضى از هنرمندان و دست اندرکاران اين نمايشگاه گزارش مصورى فراهم کرده که در بالاى اين صفحه مى بينيد.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.