Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
توانا با هنر

ورود به آسانسور در بعضی از کشورها می تواند با تجربه هایی همراه باشد: شنیدن صدای بلندگویی که  رسیدن شما را به هر طبقه اعلام می کند و یا دیدن دکمه هایی که بر روی آنها حروف بریل حک شده و یا نشانه هاى ویژه دارد. 

دراین گونه کشورها  موسسات، مجتمع های مسکونی، شرکت ها، و ادارات موظف اند امکاناتی را  در نظر بگیرند تا ناشنوایان و نابینایان در استفاده از این آسانسورها مشکلی نداشته باشند.

در بسیاری از اماکن عمومی علامت یک فرد نشسته بر صندلی چرخدار حاکی از آن است که  در آن مکان، امکانات ویژه معلولین در نظر گرفته شده است. اتوبوس ها، خطوط مترو، پیاده روها، پارک ها، تاکسی ها و خلاصه هرجایی که امکان دارد معلولین به آنجاها مراجعه کنند، موظف هستند تا امکاناتی را برای آنها فراهم کنند.

در کشورهایی که به قانون بین المللی حمایت از معلولین پیوسته اند، موسسات مربوط همه ساله در روز جهانی معلولان (٣ دسامبر، ١٢ آذر)  برای بالا بردن آگاهی جامعه  برنامه های خود برای معلولان را تشریح می کنند.

معلولان هم همه ساله با برگزاری اجتماعاتی، مشکلات خود را مطرح می کنند و سطح رضایتمندی خود را از خدمات ارائه شده بیان می کنند.

در کشورهایی مانند افغانسنان و ایران  جمعیت معلولان، به خاطر جنگ و سوانح طبیعی، بیشترازجاهاى ديگر است.

برخی تعداد معلولان را در ایران چند میلیون نفر تخمین زده اند. در سال ١٣٨٣ در ایران قانونی تحت عنوان قانون جامع حمایت از حقوق معلولان  به تصویب رسید که در این قانون دولت موظف شده بود تا امکان استفاده ازمعابر و اماکن، وسایل حمل و نقل عمومی، امکان تحصیلی و استفاده از خدمات و امکانات رفاهی را برای آنها تامین کند.  ولی امروزه خود نهادهای دولتی درایران می گویند که بیش از هفتاد درصد معلولین در این کشور از اين نوع امکانات بی بهره هستند.

جدا از امکانات فیزیکی و  شغلی، بسیاری از معلولین خواهان نگاهی دیگر از سوی سایر افراد جامعه به خود هستند. آنها می گویند اگر به آنها امکانات داده شود مى توانند نقش سازنده تری در جامعه ایفا کنند و به جای آن که بار خاطر باشند، یار شاطر خواهند بود.

در گزارش مصور اين صفحه سه زن هنرمند و معلول از تجربه هاى خودشان حرف مى زنند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- مهران، 2008/01/15
در کل گزارش جالبی بود.موفق باشید.
- معصومه، 2008/01/15
خیلی عالی بود مخصوصا اینکه به مشکلات معلولین جامعه پرداخته بود. متاسفانه هنوز بیشتر مردم کشور ما به این قشر از افراد جامعه به دیده تحقیقر نگاه می کنند. به امید روزی که همه به هم به دیده یک انسان نگاه کنند و برای همدیگر ارزش قائل شوند.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.