Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
کوتاه قامتان بلندهمت
پرستو قاسمی

خیلی‌ها عادت دارند به کسانی که با خودشان تفاوت دارند، با نگاهی دیگر بنگرند. این نگاه حتما به معنای تحقیر طرف مقابل نیست و می‌تواند ناشی از کنجکاوی یا شگفتی باشد. یک از گروهی‌هایی که پیوسته در جامعه با چنین نگاهی روبرو می‌شوند "کوتاه قامتان" یا در ادبیات محاوره‌ای "آدم کوچولوها" هستند. آن‌ها نه تنها از این نگاه‌ها خسته شده‌اند، بلکه از تبعیض‌ها و تفاوت‌هایی که در جامعه بین آن‌ها و بلندقامتان نیز گذاشته می‌شود شاکی هستند.

همین نگاه‌ها و تبعیض‌ها بود که یکی از کوتاه قامتان یعنی "حمید ابراهیمی"، متولد ۱۳۵۳، را برآن داشت تا "انجمن کوچولوهای ایرانی" را تاسیس کند. هدف او از این کار افزایش اعتماد به نفس و بالابردن روحیه کوتاه قامتان، رفع مشکلات، گرفتن حقوق شهروندی از دست رفته و افزایش توانمندی این گروه بود. تاسیس این انجمن دستآوردهای مثبت اجتماعی فراوانی داشت مانند جمع شدن این افراد در کنار هم، معرفی توانمندی‌های آن‌ها و استخدام بسیاری از این افراد در مراکز مختلف. از این مهم‌تر آشنایی کوتاه قامتان با یکدیگر که به ازدواج و پیوند آن‌ها انجامید. نکته جالب این که خود آقای ابراهیمی با یک خانم بلند قامت ازدواج کرده و کیمیا دختر ۱۲ساله او هم بلند قد است.

حمید ابراهیمی پس از دو سال و نیم تلاش موفق شد مجوز انجمن کوچولوهای ایرانی را در اسفند ۱۳۸۷ دریافت کند و این انجمن فعالیت خود را به طور رسمی از اول اردیبهشت ۱۳۸۸شروع کرد. از همین رو٬ روز اول اردیبهشت به عنوان سالروز تاسیس انجمن جشن گرفته می‌شود.

وارد دفتر انجمن که می‌شوید همه چیز ساده است. از آنجا که این دفتر را یکی از مردمان نیکوکار در اختیار انجمن گذاشته و بودجه‌ای هم برای خرید وسایل جدید وجود ندارد، تمام وسایل از جمله میز و صندلی موجود در این ساختمان برای افراد بلندقامت است و استفاده از آن‌ها برای اعضای انجمن کمی مشکل است.

در هر حال این "کوتاه قامتان بلندهمت" هدف‌هایی والای خود را دنبال می‌کنند. مانند برگزاری اردوهای تفریحی، نمایشگاه عکس، شرکت در همایش‌ها و سمینارهای مختلف و همکاری با نهادهای مردمی یا ان جی او های دیگر. آن‌ها همچنین تیم فوتبال ویژه کوتاه قامتان را تشکیل داده‌اند و در مسابقات فوتبال شرکت می‌کنند.

در حال حاضر انجمن کوچولوهای ایرانی بیش از ۴۰۰ عضو دارد که حدود ۶۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. گرچه به دلیل مشکلات مالی این انجمن نتوانسته به خوبی خود را در شهرستان‌ها معرفی کند اما اعضایی نیز از شهرستان‌ها دارد.

بزرگترین آرزوی ابراهیمی و دوستانش در این انجمن این است که مسئولان و مردم با مشکلات و معضلات کوتاه قامتان آشنا شوند و آن‌ها بتواند حقوق شهروندی مساوی با بلندقامتان بهره‌مند شوند. برای نمونه ابراهیمی به داشتن گواهینامه رانندگی و حق رانندگی اشاره می‌کند که تا چند سال پیش کوتاه قامتان از آن بی‌بهره بودند. با تلاش و پی‌گیری این انجمن بود که به آن‌ها نیز اجازه داده شد تا در آزمون‌های گواهینامه رانندگی شرکت کرده و این حق شهروندی را به دست آورند. نمونه دیگر فرصت‌های شغلی مانند تدریس در آموزش و پرورش و استخدام در اداره‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی است که در بسیار از موارد به خاطر شرایط فیزیکی این افراد نادیده گرفته می‌شود. مشکلات بسیاری برای کوتاه قامتان وجود دارد که یکی از این مشکلات دشواری معابر و اماکن عمومی است که برای این شهروندان مناسب‌سازی نشده است. انجمن می‌کوشد تا با تلاش خود این مشکلات را برطرف کند؛ از جمله  سعی دارد تا با ایجاد ارتباط با انجمن‌های مشابه بین‌المللی و تبادل اطلاعات با این مراکز از تجربیات آن‌ها بهره بگیرد و به نحو موثرتری به اعضای خود کمک کند.

در گزارش تصویری این صفحه حمید ابراهیمی از چگونگی شکل‌گیری، مشکلات و دستآوردهای انجمن کوچولوهای ایرانی می‌گوید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2016/10/13
باسلام خسته نباشی خدمت شما. انجمن کوتاه قامتان دراصفهان هم وجودداره؟ اگه هست لطفا آدرسشو برام بفرستید. اگه توتلگرام یالاین گروهی هم دارید منو ادد کنید. ممنون
- یک کاربر، 2016/06/02
سلام.سن توی این انجمن مطرح هست؟
- النا، 2016/04/15
انجمن ظاهر زیبایی داره ولی از درون سیب کرم خورده و گند است
- یک کاربر، 2015/10/26
سلام انجمن کوتاه قامتان در مشهد هم وجود داره؟
اگه هست ادرسش رو واسم بفرستین.
تو تلگرام یا لاین گروهی هم اگه دارین منو هم ادد کنین. با تشکر از همه بلند همتان ایرانی.
- یک کاربر، 2015/06/24
باسلام. میخوام عضو کوچولوهای ایران شم چون منم مثل افراد گروه هستم باید چه مراحلی رو طی کنم تا عضو شم؟ ساکن مشهد هستم. متولد۱۳۶۶هستم. منتظرتون هستم.
__________________
جدیدآنلاین: وب سایت "انجمن کوچولوهای ایران" در ستون "از سايت ها ديگر"، در سمت چپ صفحه است. اطلاعات لازم را می توانيد در آنجا پيدا کنيد.
- لاله.ش، 2014/04/02
لطفا می توانید برای حقوق وحق وجایگاه و پایگاه قائل نشده ماعزیزان بلندهمت فرهنگ سازی کنید. درعصر انفجار اطلاعات و تکنولوژی درایران جهان سوم هنوز که هنوزاست جامعه با فرهنگ معیوبش با دیدگاه غریبانه و دردآور بخصوص خانم های محترم کوتاه قد می نگرد و این بسیار رنج آور است.
- امید، 2013/05/02
تشکر از شما بابت این گزارش خوبتون اینم سایت اصلی انجمن کوتاه قامتان:
www (dot) kocholoha (dot) ir
- poran.، 2013/04/27
سلام خسته نباشید عرض میکنم خدمت تمامی کارمندان دفترانجمن.خودم عضوی از انجمن هستم که ساکن شهرستانم کاش میشد مکانی هم برای شهرستانیها بوجود بیاد که دیگر استرس امدن به کدام مکان را نداشته باشیم. اگر چه شده یک اتاق در دفتر انجمن. 2 ساله عضو هستم تنها بدلیل مکان نتوانستم بیام. ولی تمام هوش و حواسم تهرانه.
- یک کاربر، 2012/11/21
درود به تمام کسانی که در این دوران سیاهی ایران به فکر افتاده اند و به دنبال حقوق اساسی خود و دیگران به عنوان انسان هستند. این تلاش ها ممکن است حالا حالا ها جواب ندهد ولی روزی جواب خواهد داد تمام جوامع مدرن هم روزی از همین جا از همین نقطه شروع کردند. مهم این است قدم اول را باید برداشت و هیچ وقت نا امید نشد.
- یک کاربر، 2012/11/20
از آن كارهاي ناب جديدآنلايني بود!
- ولی زاده، 2012/11/16
بسیار عالی بود. درود فراوان بر جدیدآنلاین که همیشه در پی سوژه های ناب و بکر است و سپاس از خانم قاسمی به خاطر این گزارش زیبا و اثرگذار.
پاینده باشید
- کمال، 2012/11/15
چه گزارش زیبایی خانم قاسمی تهیه کرده اند!
جامعه باید موقعیت این انسانهای کوچولو را درک کند و امکاناتی بر همان اساس در اختیارشان قرار دهد. البته «کوچولوی» واقعی کسی است که برای تغییر و بهبود شرایط زندگی خودش دست به کاری نزند و انجمن تشکیل ندهد. اینهایی که من در این گزارش دیدین از «بزرگان» هستند.
- پرتو، 2012/11/14
گزارش جالب و زیبایی بود با موضوعی بکر و تامل برانگیز. تلاش جمعی این افراد قابل تقدیر و امیدوار کننده است. ایکاش حمایت های لازم از آنها به عمل بیاید.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.