Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
هنر بر سکوی آگهی‌های تهران
حسن ظهوری

تهران، همانند بسیاری از کلان شهرهای دنیا همیشه مهمان دارد؛ مهمان‌هایی از عرصه فرهنگ و هنر، پژوهش و سیاست، اقتصاد و ورزش. گردشگران خارجی هم که از دوردست‌ها برای بازدید از آثار باستانی به ایران سفر می‌کنند، معمولا برای دیدن آثار هنری موجود در تهران باید به موزه‌ها بروند. اما در چند روز گذشته تهران مهمان‌های جدیدی داشته که از بلندای برج‌ها، پل‌ها و بزرگراه‌ها به دیدار گردشگران و شهروندان آمده‌اند. در واقع شهرداری تهران با یک ابتکار جدید و کم نوع کوشیده به پایتخت ۱۲ میلیونی چهره‌ای جدید ببخشد و آن‌ را در چشم بازدیدکنندگان و ساکنانش زیباتر و جذاب‌تر کند.

این ابتکار اما نه تنها تهرانی‌ها را شگفت زده کرده، بلکه رسانه‌های جهان را به ستایش واداشته؛ واکنشی که تا کنون برای تهران کم سابقه بوده. چرا که خبرهای رسیده از تهران پیوسته یا از تنش‌های سیاسی بوده و یا از آلودگی هوا و رانندگی‌های پرشتاب و پرخطر. 

سازمان زیبا سازی شهر تهران با اجرای طرح "نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر"، که حدود ۷۰۰ اثر هنری از عصرها و عرصه‌های گوناگون را از هنرمندان ایرانی و جهانی به نمایش گذاشت، نام تهران را با هنردوستی قرین کرد. این آثار هنری یا مهمان‌های ده روزه، برای نخستین بار برروی سازه‌های تبلیغاتی و سکوهایی جا خوش کرده‌اند که معمولا از تهرانی‌ها در عرصه اقتصادی دلربایی می کنند. گرچه این آثار به زودی خانه میزبان را ترک می‌کنند و پوسترهای تبلیغاتی دوباره برمی‌گردند، اما حضورشان از هم اکنون در بسیاری از خاطره‌ها ثبت شده است.

"سعید شهلاپور"، خالق ایده "نگارخانه‌ای به وسعت شهر" می‌گوید، هدفش آشناسازی چشم تهرانی‌ها با هنر معاصر و ارتقاء سلیقه هنری آن‌‌ها بود. او که هم دستی در هنر دارد و هم عضو هیأت رییسه انجمن مجسمه‌سازان ایران است، می‌گوید چنین طرح‌هایی تنها به همت مدیرانی که دغدغه فرهنگی دارند قابل اجراست. "مجتبی موسوی" دبیر اجرایی طرح نیز می‌گوید که بعد از ده سال موفق به عملیاتی کردن این طرح شده و با توجه به استقبال شهروندان می‌خواهد آنرا در تقویم سالانه برنامه‌های فرهنگی تهران ثبت کند تا در سال‌های آینده با تصاویری دیگر دوباره به شهر تهران جلوه‌ای تازه دهد. مدیران و دست‌اندرکاران "نگارخانه‌ای به وسعت شهر" امیدوارند در سال‌های آینده، بر خلاف امسال، آثار هنرمندان زنده را هم به نمایش بگذارند. علاوه بر آن قرار است این طرح به شهرهای دیگر استان راه یابد.

تهران که سال‌هاست با ترافیک سنگین و دود و دم و هوای آلوده‌اش در اواخر جدول کلان شهرهای دنیا ایستاده، حالا با این طرح جدید از بسیاری از کلان شهرهای دیگر پیش افتاده و هنر را در سطحی بسیار وسیع به همه شهروندان و بازدیدکنندگانش عرضه کرده است.

درگزارش تصویری این صفحه به دیدار سعید شهلاپور و مجتبی موسوی می‌رویم و برخی از آثار عرضه شده را می‌بینیم. 


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2015/05/27
گناهان شهرداری تهران در تخریب شهر و زشت کردن سیمای آن با این نمایش ها پاک نمی شود.
- یک کاربر، 2015/05/25
خواب زمستانی ده ساله شهرداری تهران!
- یک کاربر، 2015/05/25
حکایت شهرداری تهران سالهاست که حکایت حضرت عباس و دم خروسه.
- یک کاربر، 2015/05/18
وأكنش ها زياد بود. بعضي ها با نگاهی ستايش آميز و بعضی نگاهی انتقادی. همين كه اما اين طرح توجه رسانه های خارجي را جلب كرد مهم بود.
- یک کاربر، 2015/05/16
سعيد شهلاپور از مطرح‌ترين مجسمه‌سازان معاصر ايران سال‌هاست كه ترجيح داده تهران را ترك كند و در روستايي به نام «بنفشه ده» زندگي كند.
- یک کاربر، 2015/05/16
رپرتاژ شهرداری؟
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.