Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
بازیگرى در غربت

بهروز وثوقی بازیگر سرشناس و جوان اول سینمای ایران در سال های پیش از انقلاب اسلامی، در سال ١٣١٦ در شهر خوی متولد شد. نام واقعی اش خلیل وثوقی است و در بیشتر از ٦٠ فیلم نقش بازی کرده است. قیصر، بلوچ، رضا موتوری، تنگسیر، گوزن ها، سوته دلان و کندو از مشهورترین فیلم هایی است که او بازی کرده است.

برای نخستین بار در سال ١٣٣٧ در فیلمی به نام « توفان در شهر ما » به کارگردانی ساموئل خاچکیان جلو دوربین رفت و طی ده سال توانست موقعیت خود را در سینمای ایران تثبیت و شهرت بی اندازه ای نصیب خود کند.

با آنکه در بیشتر فیلم هایی که بازی کرده نقش اول را داشته، و بازی او در گوزن ها در نقش یک معتاد اعتبار بسیاری برای او فراهم آورد، مشهورترین نقش او بازی در فیلم قیصر به کارگردانی مسعود کیمیایی بود که در سال ١٣٤٨ ساخته شد و سروصدای زیادی برانگیخت.

بهروز وثوقی در سال ١٣٥٧ در آمریکا مشغول بازی در فیلم « گربه در قفس » به کارگردانی بهمن زرین دست بود که انقلاب به پیروزی رسید.

پیروزی انقلاب موجی علیه سینمای فارسی برانگیخت و هنرپیشه نامدار نتوانست به کشورش برگردد. او چون بسیاری دیگر از سرشناسان هنر و سینمای ایران چوب شهرتش را خورد و نه تنها از بازی در سینما، که از بازگشت به سرزمینش نیز محروم و در غربت ماندگار شد.

پس از انقلاب او مقيم کاليفرنيا شد و دیگر در فیلمی که بر شهرتش بیفزاید ظاهر نشد. یک بار شایع شد که قرار است به ایران برگردد و در فیلمی بازی کند اما اتفاقی نیفتاد. چندی پیش نیز گفته شد که برای بازی در فیلمی به کارگردانی بهمن قبادی به ترکیه خواهد رفت اما هنوز خبر دقیقی از آن در دست نیست.

ورود و حضور در آن سوی کره زمین و این دنیای جدید البته برای او و بسیاری چون او – که به قصد یا از سرِ ناچاری اسیر غربت شدند - آسان نبوده و با زیر و بم های فراوان همراه شده است.

در گزارش مصورى که در اين صفحه مى بينيد بهروز وثوقى از این سختی ها با پوپک راد و رامین هاشم پور سخن گفته است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.