Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
آکاپلا٬ موسیقی بی ‌ساز

"آکاپلا" نوعی موسیقی است که بدون همراهی ساز و ارکستر و تنها با صدای خواننده اجرا می‌شود. این شیوه در ابتدا عمدتاً موسیقی کلیسایی و مذهبی را شامل می‌شده اما درطول تاریخ تفاوت کرده و تنها از اشعار مذهبی در آن استفاده نمی شود.  علاوه بر این از نظر اجرایی نیز نوآوری‌هایی در آن پدید آمده است.

در شاخه‌ای از سبک آکاپلا صدای انسان جایگزین صدای ساز می‌شود، هر خواننده نقش یک ساز را در ارکستر به عهده می‌گیرد و فرکانس صحیح صدا را با جلوه‌های مربوط و شبیه به آن ساز در می‌آمیزد. از ترکیب این آواها و جلوه‌ها یک قطعه ارکسترال بدون بکارگیری ساز اجرا می‌شود.  

"گروه آوازی تهران" اولین گروه ایرانی است که این سبک از موسیقی آکاپلا را با الهام از گروه‌های اروپایی به کار گرفت و با هدف "آشتی دادن مردم با موسیقی کـُر و آوازی" در سال ۱۳۸۴ آغاز به کار کرد.

میلاد عمرانلو، سرپرست گروه آوازی تهران، می‌گوید "پیش از این چندین گروه کر (آواز دسته جمعی) در ایران فعالیت داشتند که اگرچه کار آن‌ها با ارزش هنری بالایی همراه بود، از نظر اجرایی جذابیت مورد انتظار شنوندگان موسیقی را نداشتند. سبک موسیقی گروه آوازی تهران، با سلیقه مردم سازگارتر است و اعضاء می‌توانند سبک‌های مختلف از محلی و پاپ تا موسیقی کلاسیک را اجرا کنند." 

شروع کار گروه آوازی با توجه به ناشناخته بودن این موسیقی در ایران و نبود پشتوانه آموزشی راهی دشوار بوده است. همین امر باعث شده که این گروه کار خود را در ابتدا با کمک لوح‌های فشرده و همچنین استفاده از نت‌های منتشر شده در کشورهای غربی تجربه و آغاز کند. استقبال غیر قابل انتظار از اولین کنسرت در مرداد ماه ۱۳۸۶ و همچنین کسب مقام اول در جشنوار موسیقی فجر در سال ۱۳۸۷ باعث شد که این گروه فعالیت خود را با هدف شرکت در فستیوال‌های خارجی ادامه دهد. از موفقیت‌های  گروه آوازی تهران در صحنه بین‌المللی می‌توان به کسب مدال طلا در مسابقات آواز جمعی کره جنوبی، اسپانیا و ایتالیا و مدال نقره کره جنوبی و دو مدال برنز در مسابقات جهانی چین اشاره کرد. این گروه همچنین آلبوم "وکاپلا" را به عنوان اولین سی دی این سبک در ایران منتشر کرده است و انتشار دومین آلبوم را نیز در دست دارد. 

میلاد عمرانلو فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد آهنگسازی، مدرس دانشگاه  موسیقی، نوازنده ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی است. او موسیقی را نزد استادانی چون "مصطفی کمال پورتراب"، "شریف لطفی"، "حسین دهلوی"،  و "علیرضا مشایخی" آموخت. و در زمینه آهنگسازی از محضر اساتیدی همچون "طالب خان شهیدی"، "احمد پژمان"، "خیام میرزاده" و و پروفسور "دیچکو" بهره برده است. 

اکنون گروه آوازی تهران تنها گروه ایرانی است که در رده‌بندی بین‌المللی گروه‌های کر جهان  ثبت شده است، اگرچه میلاد عمرانلو امیدوار است "تنها بودن گروهش در صحنه بین‌المللی به زودی از بین برود و به مانند کشورهای امریکا و چین، گروه‌های بیشتری از ایران در صحنه موسیقی بین‌المللی حضور یابند". او می‌گوید: اولین بوده اما آخرین نیست. موفقیت او و یارانش، باعث تشکیل گروه‌های مشابه دیگری در ایران نیز شده است. 

در گزارش تصویری این صفحه میلاد عمرانلو و دو تن از اعضاء گروه موسیقی آوازی تهران، موسیقی آکاپلا و اجرای بدون ساز را معرفی می‌کنند. با تشکرا ز آرشیو مجله هنرموسیقی که تعدادی از عکس‌های این گزارش را در اختیار ما گذاشت.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- صدف ، 2014/01/18
کارهاتون بسیار زیباست، خیلی لذت بردم، تبریک میگم بهتون .
- ستوده ، 2014/01/17
روز به روز پیشرفتای این گروهو می بینیم که با عشق کار می کنن. این دو شب اجرا توی تالار وحدت واقعا بی نظیر بود هم از نظر تکنیک و هم صدا و با اجراهای قبلی اصلا قابل مقایسه نیست، بسیار زیبا، عالی و حرفه ای بود. واقعا خوشحالم براتون.
- Ziba ، 2014/01/17
shoma fogholade hastin,man hamrahe pedaram va madaram az america ye chand vaghti bood ke be iran oomade boodim ke fahmidim hamchin kari ham dar iran ejra mishe va hamchin groohi tooye in keshvar ba tamame doshvari ha faaliat mikone, va ma shabe dovome ejratoon oomadim, nemidoonin ke cheghadr baramoon lezat bakhsh bood, be omide didaretoon tooye america.
- Ramtin، 2014/01/06
Bande az taraftaraye ghadimie in goruh budam va bayad begam moteasefane badaz beham khordane tarkibe aslie in goruh ke shayad 2-3sal pish kar mikardan va akhbari ke shenidam vaghan moteasef shodam ke dar iran ata yek goruh davum nemiare.
- Hana، 2013/06/24
سلام به شما دوستای هنرمند و عزیزم در گروه آوازی تهران و همچنین سایت خوب و موفق جدیدآنلاین که هنرمندای خوب و موفق ایران عزیزو به خوانندگان این سایت معرفی می کنه. واقعا حرکت قشنگیه، گروه آوازی تهران خیلی توی کارش موفقه و بی شک در آینده نزدیک این بچه ها می تونن توی دنیا با گروه های حرفه ای رقابت کنن. به امید اون روز(خیلی بهتون افتخار می کنیم)
- Bita، 2013/06/22
salam be shoma honarmandaye azizo doost dashtaniye groohe avaaziye tehran. man bita hastam viena konserte-toono didam. kheili khoob bood tabrik migam, bazam biayn inja
- پریسا و الهام، 2013/06/18
سلام به شما هنرمندای گروه آوازی تهران. ما کنسرت شما رو توی وین دیدیم و از اونجا با گروه شما و این سبک اشنا شدیم وشدیدا به کاراتون علاقه پیدا کردیم واز اون روز به بعد پی گیر کاراتون شدیم. راستش کارایی که اجرا کردین فوق العاده زیبا بودن، ولی سه چهارتا از کاراتون خیلی رو ما تاثیر گذاشت، موسیقی های موریکونه، مخصوصا مالنا که بی نظیر بود و اون خانوم که نقش گیتارو داشتن خیلی هنرمندانه بود کارشون. قطعه دختر کولی که چون این کارو خیلی دوست داشتیم واقعا متحیر شدیم و دیگری هم اون قطعه انگلیسی که برای اولین بار بود که می شنیدیمش که اون آقا بسیار بسیار زیبا و با احساس این اهنگ رو خوندن. مرسی و خوشحالیم که با این شرایط سخت دارین حرفه ای کار می کنین. شما هنرمندای واقعی هستین. خواهش می کنم بازم به اتریش بیاین.
به امید دیدار مجددتون
پریسا والهام
- mojgan، 2013/06/17
من یکی دو ساله این گروه را می شناسم و فکر می کنم این گروه پر افتخار ترین گروه ایران هست. خیلی خیلی منتظر آلبوم های بعدی و کنسرت های شما هستم. مرسی که با عشق دارین کار می کنین و هستین. بودن شما انرژی و قوت قلبه، تشکر از تک تک شما. دوستون داریم و همیشه حمایتتون می کنیم. موفق باشین
- niloofar، 2013/06/07
ma be in grooh eftekhar mikonim. groohe a-vaaziye tehran ba talashe toneste be faratar az marzha pa bezare. kheili kheili doosetoon darim.
- یک کاربر، 2013/06/01
besiyar jaleb va aali bod.
- مریم، 2013/05/27
خیلی زیبا بود. ممنون از گزارش خوبتون.
- neda، 2013/05/20
خیلی کار جالبی بود ممنون از جدید آنلاین. من که تا پیش از این در خصوص این نوع موسیقی چیزی نشنیده بودم و برایم تازگی داشت.
- عیسی، 2013/05/20
کنسرت های گروه آوازی تهران علاوه بر شنیدنی بودن، بسیار بسیار دیدنی است. باید ببینید تا بفمهید که چه می گویم.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.