Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
پری زنگنه، آواز روشنایی

شوکا صحرائى

پری رخ شاه یلانی ( پری زنگنه)، هنرمند کاشانی تبار تحصیلات مقدماتی خود را در تهران گذراند و نخستین درس های آواز را نزد استاد نصرالله زرین پنجه در ردیف های آواز ایرانی فرا گرفت و سپس به هنرستان عالی موسیقی رفت و نزد خانم اولین باغچه بان به تحصیل اپرا پرداخت.

وى پس از این دوره برای تجربه اندوزی بیشتر و تکمیل آموخته های خود به کشورهای ایتالیا، آلمان و اتریش سفر کرد و کار پرورش صدایش را براى استفاده کامل از قابلیت هاى کم نظیر آن در اروپا دنبال کرد.

پری زنگنه در سال ۱۳۵۰ در یک حادثه رانندگی بینایی خود را از دست داد. این حادثه و تجربه نابینائى براى او انگیزه اى شد تا از یک سو دیگر نابینایان را به زندگى فعال دعوت کند و از سوى دیگر به همه نشان دهد نابینایی و اصولا هر گونه آسیب دیدگی عضوی مانع شکوفایی توانمندی های انسان و اوج گیری هنر او نمی تواند باشد.

به همین منظور پس از وقفه ای که زندگی خانوادگی در فعالیت های هنری اش انداخته بود، مصمم تر و جدی تر از قبل به عرصه موسیقى و سفرهای هنرجویانه بازگشت و کنسرت های متعددى برگزار کرد.

او در سفرهای پی در پی خود و برگزاری کنسرت در نقاط مختلف ایران و جهان دو هدف را دنبال می کرد، یکى آشنایی مردم هر دیار با موسیقی ایران و دیگرى ایجاد درآمد برای یاری دادن به مراکز فرهنگی روشندلان در هر منطقه.

به پاس همین خدمات نیکوکارانه ى خانم زنگنه در کنار فعالیت های  فرهنگی و هنری اش بود که به او عنوان "سفیر بین المللی حسن نیت" داده شد.

به نظر پرى زنگنه، جهان امروز نیاز به مهر ورزیدن بیشتر برای ارتباط انسانی بهتر بین مردم دارد و موسیقی یکی از بهترین راه ها براى ایجاد این ارتباط است. به همین دلیل او نیز به اجرا و خلق آثاری پرداخته که در جهت تحقق این آرمان هستند.

از اجراهای برجسته پری زنگنه تکخوانى او در اجراى سمفونی شماره ۹ بتهوون توسط ارکستر سمفونی فورت لادِرديل ( Fort Lauderdale ) به رهبری لری سیگال ( Larry Segal) در فلوریدا است. همچنین بازسازی علمی ترانه های محلی و بومی ایران و اجراى آن به صورت کلاسیک از کارهای شاخص او به شمار می رود.

آواز محلى 'رشيد خان' با صداى پرى زنگنه
از پری زنگنه تا کنون بیش از سیصد ترانه و ده اثر نوشتاری منتشر شده است. کتاب هایی مانند" آوای نام ها از ایران زمین "که گردآوری و نوشتن آن بیش از ۵ سال به طول انجامید و یا کتاب هایی با آمیزه یی از وصف طبیعت و اهداف آموزشی برای کودکان و نوجوانان مانند "دنیای بزرگ کودکی"، "شاهپرک های قصه ی من" و"پری لالایی ها".

آخرین کتاب او" آن سوی تاریکی " نام دارد که به تازگی انتشارات کتابسرا منتشر کرده است. این کتاب نتیجه سال ها زندگی در نابینائى و در کنار نابینایان است که با بیان خاطره های زندگی شخصی و آموزه های علمی و تجربی، در پی روشن کردن گوشه های پنهان مسائل، مشکلات و راهکارهای زندگی این گروه اجتماعی گام بر مى دارد.

پری زنگنه در مورد نگارش این کتاب می نویسد:" آسان نبود بازگشت به روزهای آغازین نابینایی و فرو افتادن در میان گذشته ها، تنفس هوای متغیر زندگی و گم شدن در انبوه تصویرهای گمشده. دشوارتر از نگارش و پژوهش و ویرایش کتاب، بازخوانی تجربه های نادیده بود و تکرار روزهای ناخوانده."

"اما این راه را برگزیدم چرا که می خواستم آیندگانی که تاریکی را تجربه خواهند کرد، زندگی آسوده تر و هموارتری داشته باشند و بسیاری از مردم همان گونه که در بازگویی واژه ی "نابینایان" اشتباه می کنند، در عمل نیز نابینایان را "بینوایان" به شمار نیاورند. پس به سراغ کتابچه ی ذهنم رفتم و از اوراق خاک خورده ی آن تا برگ های امروزی را ورق زدم."

خانم زنگنه در حال حاضر برای معرفی کتاب "آن سوى تاریکى" به اروپا و آمریکاى شمالى سفر کرده است. وى کتاب دیگرى نيز با نام  " من و آواز" در دست نگارش دارد.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- الناز، 2011/04/17
پشتكار و اراده خانم زنگنه مثال زدنيست ،من كتاب آنسوي تاريكي ايشان را خواندم واقعاً زيباست.داستان زندگيشون و نابيناييشون و زحماتي كه براي كمك به نابينايان كشيدند واقعاً تامل برانگيز است.كاش مسئولان و مردم قدر هنرمندان ارزنده اي چون خانم پريرخ شاه يلاني را بيشتر بدانند.
- یک کاربر، 2009/10/01
من مایلم لالایی ها و ترانه های کودکان ایشان را داشته باشم. لطفاٌ راهنمایی فرمایید از کجا میتوانم آنها را بخرم و یا به کجا مرجعه کنم. متشکرم
محمد
- شگوفه از کابل، 2009/03/03
با عرض بهترین سلام ها برای این خانم خوش صدا !!!
از کمپوز این آهنگ بسیار خوشم آمد ، مرا گریه گرفته است ، و بار بار می شود که این آهنگ را می شنوم
عالی است ...
- Massoud، 2009/02/24
Kanum Zanganeh yek honarmand mohem erani hast, bud tamam eraniha be eshan ashna bashand, va eshan bayed honrmand melli eran elam beshavad khahesh mokonam beshtar az eshan benevesed mamnun
- یک کاربر، 2009/02/22
kheyli mamnun az tamamiye ostadane farhang va adabe mihane azizeman iran, ke inguneh ba asare javedaneshan zibaii va kamale tamadune chandin hezar sallehye irani ra zendeh negah midaran. va kheyli mamnunam az tahyeh konandegane in site internetiye besiyar ba mohtava.
- یک کاربر، 2009/02/22
very pleseant to hear this lovely voice!
- یک کاربر، 2009/02/20
خیلی عالی است ولی کاشکی خانم زنگنه کمی از تجربیاتش به عنوان یک خواننده و دلیل کورشدنش می گفت
و فرصتی می بود که حرف دلش را هم بزند.
- ماری، 2009/02/20
با عرض سلام کار شما واقعا عالی و ستودنی است خصوصا با فیلم کوتاهی که هر دفعه من مشتاقانه پی دیدن آن هستم زحمت فوق العده ایی میکشید خواستم ازتون تشکر کنم واقعا ممنون
ماری
- یک کاربر، 2009/02/20
faghat 6 daghighe assan mani nadare
- سمیرا، 2009/02/20
زنده باد.چقدر شخصیت و انگیزه های قوی خانم زنگنه دوست داشتنی است.
- یک کاربر، 2009/02/19
آواز محلی رشیدخان چقدر زیبا بود.دست مریزاد
- یک کاربر، 2009/02/18
گزارش خیلی خیلی قشنگی بود. آفرین.
- یک کاربر، 2009/02/18
khanome zangeneh cedaye saf, rawan wa delneshini darand, noe khandane ishan be nazare man operette be maanaye classice an ke az europa wa kheshwar haye sabeghe-dar dar honar opera ba on ashna hastim nist! ama sher hayeshan latif, ensani por az eshgho mohabat wa tahsine zibayi haye zendeganist! omid daram ke in khanome honarmand sal haye sal baraye ma wa tamame donya bekhanand wa salamato mowafagh bashand
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.