Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
چهارشنبه سوری در ترانه ها
آزاده نوری

شب چهارشنبه سوری تا چند دهه پیش به عنوان یک جشن آئینی و با جزئیات برگزار می شد. امروز بخشی که به آن توجه بیشتری می شود، بر پا کردن آتش و پریدن از روی آن است. 

در گذشته در اين مراسم ترانه ها و آهنگ های زیادی خوانده مى شد. حتی براى هر بخش از مراسم از جمله پریدن از روی آتش، قاشق زنی، خوردن آجیل چهارشنبه سوری و فالگوش ايستادن ترانه هایی وجود داشت.

اسماعیل خان مهرتاش، آهنگساز و کارگردان تئاتر، که تئاتر جامعه باربد را در لاله زار سرپرستی می کرد، بخشی از این ترانه ها را بازسازی کرد، روی آنها آهنگ گذاشت  و از شاعران طنزپرداز آن زمان خواست تا برای آنها شعر بسرایند. و آن گاه این ترانه ها بین دو پرده نمایشنامه و هنگام تعویض دکور ها برای مردم اجرا می شد.

اين میان پرده ها-که چون جلوى پرده اجرا مى شد به آن پيش پرده مى گفتند- به سبک  ترانه های کوچه بازاری اجرا می شد و آن قدر بین مردم جا باز کرده بود که در رادیو و بعدها در تلویزیون هم آنها را در شب چهارشنبه سوری پخش می کردند.

اجراى این آهنگ ها در تلويزيون معمولا به صورت تئاترى بود. مثلا خواننده اى که چادر به سر داشت برای قاشق زنی به در خانه ها می رفت و تصنيف قاشق زنى مى خواند و یا هیزم فروش هایی که چوب و بوته برای آتش چهارشنبه سوری می فروختند، آهنگ های چهارشنبه سوری را اجرا می کردند.

مهرتاش پیش پرده های دیگری هم با موضوعات مختلف دارد که از آن ميان پیش پرده های سال نو، هفت سین، بهاریه، مشاغل مختلف، پائيزه ها و ترانه های فروشنده های دوره گرد را مى توان نام برد. 

محمد صفار منتشری یکی از شاگردان مهرتاش است که بعد از سال ها پیش پرده های چهارشنبه سوری را با تنظیمی تازه آماده انتشار کرده است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2009/02/02
بسیار اموزنده و جالب بود.موفق باشید.
- عماد، 2008/07/05
لذتی که تماشای نماهنگ های شما به من داد را هیچ وقت فراموش نمی کنم. از خداوند می خواهم همیشه دل شما را شاد نگاه دارد.
- Mehdi، 2008/06/10
Salam saite jalebi bud omidvaram ke hamishe matalebe mofidi ra erae konid
- یک کاربر، 2008/03/20
I agree. Azadeh Noori should give us some examples of poetry. You leave one frustrated. happy norooz.
- یک کاربر، 2008/03/19
سلام من خوشحالم که اطلاعات به این مفیدی را در این سایت پیدا کردم واز شما متشکرم
- Mansoor، 2008/03/18
I wish you could write some of these poems.since this article is about these poems; just reminding them without any sample gives a kind of dissapoinment to me . anyway thanks for the article..
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.