Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
بوى گل از گلاب

هر ساله از ابتدای اردیبهشت ماه با باز شدن غنچه‌های گل محمدی، گلاب‌گیری در روستا‌های اطراف کاشان به صورت سنتی شروع می‌شود که اغلب تا اوایل خرداد ماه نیز ادامه دارد.يکی از مهم‌ترين اين روستا‌ها "نياسر" است. نياسر که حدود ٣٥ کيلومتر با کاشان فاصله دارد در منطقه‌ای کوهستانی با آب و هوايی معتدل در ارتفاعات "کرکس" واقع شده است. اماکن تاريخی بسياری مانند باغ تالار، آتشکده، غار رئيس، آبشار و غيره از ديدنی‌های نياسر هستند.

مردم اين روستا از گذشته‌های دور زندگی خود را بيشتر از راه پرورش گل محمدی می‌گذراندند. در گذشته به دليل نبودن کارگاه‌های گلاب گيری، گل‌های اين روستا به روستا‌های اطراف برده می‌شد. اما چندين سال است که با راه‌اندازی کارگاه‌های سنتی توسط اغلب باغدارها گلاب‌گيری نيز در همين روستا انجام می‌شود.توليد سالانه گلاب در نياسر به بيش از دو هزار تن در سال می‌رسد که البته يکی از مرغوب‌ترين انواع گلاب نيز هست.

مناسب‌ترین زمان برای چيدن گل، که معمولا به صورت خانوادگی انجام می‌شود، قبل از طلوع آفتاب است چرا که روستاييان معتقد هستند طلوع آفتاب و تابش آن به گل‌ها از يک طرف باعث کمرنگ شدن گل و از طرف ديگر باعث از بين رفتن شبنم روی گل می‌شود که در هر دو صورت عطر گل به شدت کاهش پيدا می‌کند. به همين دليل سعی می‌شود در ساعات اوليه صبح کار گل چينی تمام و گل‌ها برای گلاب‌گيری به کارگاه‌ها منتقل شوند.

در کارگاه‌ها که همگی به صورت سنتی فعاليت می‌کنند اغلب دو يا سه ديگ وجود دارد. معمولا در يک ديگ حدود ٢٥ کيلو گل و در بعضی موارد ٣٠ کيلو گل می‌ريزند. گلابی که از ٣٠ کيلو گل گرفته می‌شود را گلاب "دوآتشه" می‌گويند.به گفته يکی از روستايی‌ها گلاب نيز مانند برنج شمال است که هر چه بماند بهتر می‌شود. به همين خاطر معمولا گلاب امسال را سال بعد می‌فروشند.

بعد از چند ساعت کار گلاب‌گیری، در پارچ‌های مسی که گلاب را در آن جمع می‌کنند جدار نازکی از چربی روی گلاب جمع می‌شود که همان عطر گل يا عطر گلاب است. یاید گفت مقدار عطر گل در مقايسه با گلاب  بسيار ناچيز و طبيعتا گران‌تر است.از تفاله‌های گل باقی مانده در ديگ‌ها نيز به عنوان کود در باغ‌های گل استفاده می‌شود. روش تهيه اغلب عرق‌های گياهی نيز مانند گلاب است.

معمولا در فصل گلاب‌گیری روستاهای اطراف کاشان به خصوص نياسر پذيرای بسياری از مشتاقان گل و گلاب گيری هستند. شوکا صحرائی در گفتگو با گل‌کارها و گلاب‌گیرهای نياسر گزارش مصوری در اين باره تهيه کرده که در اين صفحه می‌بينيد.

* انتخاب از آرشیو جدیدآنلاین.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.