Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
مى خواند اما نه تنها

آواز خوانى زنان در ملأ عام به صورت تک خوانى، در جمهورى اسلامى ايران غيرشرعى و در نتيجه غيرقانونى است. قانونى كه هيچگاه مكتوب نشده است.

در فضاى بستۀ موسيقى بعد از انقلاب، تنها پخش سرود و مارش هاى انقلابى مقدور بود و با ممنوعيت صداى زنان، خوانندگان زن به اجبار كنج عزلت گزيدند يا جلاى وطن كردند، تا اين كه در دور اول  رياست جمهورى محمد خاتمى، فضا بازتر شد و به زنان اجازۀ خواندن در جمع هاى زنانه داده شد و در دور دوم، به لطف ايدۀ ابتكارى " هم خوانى"، خوانندگان زن توانستند اندكى از زخم هاى خود را التيام بخشند.

اگرچه عمدۀ تحولات موسيقى از آن زمان به بعد، در جهتى مثبت سير مى كرد، اما در دو سه سال اخير فشارهايى از سوى برخى از گروه هاى مخالف همخوانى زنان در كنسرت ها اعمال مى شود.

سال گذشته جمعى از نمايندگان مجلس شوراى اسلامى در يك تذكر كتبى به وزير ارشاد، خواستار جلوگيرى از همخوانى زنان شدند و آن را خلاف مقررات شرع اسلام دانستند. بدين ترتيب در يك توافق نانوشته، از حضور و همراهى بانوان همخوان در كنسرت هاى موسيقى جلوگيرى به عمل آمد و حدود يک سال است كه مركز موسيقى، رسما همخوانى زنان را ممنوع كرده  است.

از بانوانى كه بعد از انقلاب همخوانى كردند يا در مجامع زنان كنسرت برگزار كردند مى توان از خانم ها پرى زنگنه، هوروش خليلى، پرى ملكى، شورانگيز ظهيرالدينى، هورشيد بيابانى، مريم ابراهيمى پور، نجمه تجدد و ... نام برد.

هوروش خليلى متولد سال ١٣٣٦ خورشيدى اهل شيراز است. گوش سپردن به نواى نى پدر در دوران كودكى، موجب شده او و خواهر و برادرش، هر يك به نحوى دستى در هنر داشته باشند. هوروش خليلى، دورۀ كارشناسى تربيت بدنى علوم ورزشى را در دانشگاه گذرانده و زمانى قهرمان ژيمناستيك بوده است.

تا ۸ سال قبل، آواز را به صورت تفننى در كنار حرفۀ اصلى اش كه تدريس ورزش در دانشگاه بود، ادامه مى داد اما اتفاقى ناخوشايند در زندگى اش او را از ادامۀ كار باز داشت.

تقريباً در همين زمان بود كه يكى از اساتيد موسيقى كه همسر همكارش بود، به طور اتفاقى صدايش را شنيد و او را تشويق كرد كه به صورت جدى پيگير خوانندگى اش باشد. با تشويق او بود كه هوروش خليلى از سال ١٣٦٥ به صورت روشمند آموختن آواز را آغاز كرد.

درک شعر و معانى حافظ را نزد فريدون مشيرى و سعدى را نزد اسماعيل صارمى آموخت. رديف آقاى دوامى را از آقاى ناصر پور، رديف آقايان شجريان و برومند را نزد آقاى مهدى فلاح و خانم مهرعلى فراگرفت. دكتر حسين عمومى، به او مكتب اصفهان و تلفيق شعر و موسيقى آموخت و مهدى كماليان كارهاى خانم روح انگيز را با هوروش خليلى تمرين كرد.

تا اوايل دهۀ ٧٠ كه موسيقى به صورت خزنده حركت مى كرد، جايى براى فعاليت او در جامعۀ هنرى كشور نبود، اما از زمان رياست جمهورى آقاى خاتمى، كه آواز خواندن زنان در جمع هاى زنانه آزاد و بعد از چند سالى هم همخوانى مجاز شد، او كنسرت هاى زيادى برپا كرده است.

هوروش خليلى در كنار خانم شورانگيز ظهيرالدينى، براى اولين بار همخوانى زنها را در اركستر ملى ايران اجرا كرده و از آن زمان به بعد بيش از ١٠ بار با اركستر ملى كنسرت داده و بيش از بيست كنسرت ديگر در داخل و خارج از كشور برگزار كرده است.

گزارش مصورى را که  نازنين معتمدى و عليرضا واصفى در گفتگو با هوروش خليلى فراهم کرده اند در بالاى صفحه مى بينيد.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2011/07/01
با خانم هوروش خلیلی سه سال از دبیرستان با هم بودیم. هم ورزشکار و هم هنرمند بود. برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.
- یک کاربر، 2009/06/23
به نظر من یک زن نباید اینقدر جسور باشد
- Farhad، 2008/06/26
I enjoyed her voice and I beleive she is one of thebest traditional persian singer which i am proud of
- زهرا گل پرور -فاطمه میرزکیی، 2008/04/12
جذاب بود اما متاسفانه زنان در جامه ما اسیر قوانین ساخته دست مردان هستند کاش روزی برسد که مردان به این باور برسند که زنان حق زندگی دلخواه دارند.با تشکر از شما استاد گرامی
- مریم کرمی -معصومه صبوریان، 2008/04/09
خیلی جالب بود امیدوارم روزی برسه که زنا هم بتونن همه ی حرفا یی رو که واسه گفتن دارن از لابلای این قوانین دست و پا گیرجامعه بیرون بکشن {سبز باشید}
- یک کاربر-ب، 2008/01/13
بسیارزیبا بود.به امید آن که آرزوهای ساده وحقوق ابتدایی انسا نها این گونه دور از دسترس نباشد و خا نم خلیلی بتواند کنسرت برگزار کند.
- مهشید، 2008/01/12
فکر می کنم یه سری از قوانین دست و پاگیر باعث می شه که استعدادهای خدادادی آدما لب تاقچه خونشون خاک بخوره و گاهی هم اصلاً شکوفا نشه. همینه که اگر تو جامعه یک کم دقیق بشید می بینید که به جرات بیش از 80 درصد آدما از کار و حرفه اشون لذت نمی برند چون در انتخابش آزادی عمل نداشتن. امیدوارم در آینده شاهد احترام به استعدادها و علایق دیگران مخصوصا از طرف اونایی که احترامشون نقش تعیین کننده داره، باشیم.
- یک کاربر، 2008/01/12
فکر می کنم یه سری از قوانین دست و پاگیر باعث می شه که استعدادهای خدادادی آدما لب تاقچه خونشون خاک بخوره و گاهی هم اصلاً شکوفا نشه. همینه که اگر تو جامعه یک کم دقیق بشید می بینید که به جرات بیش از 80 درصد آدما از کار و حرفه اشون لذت نمی برند چون در انتخابش آزادی عمل نداشتن. امیدوارم در آینده شاهد احترام به استعدادها و علایق دیگران مخصوصا از طرف اونایی که احترامشون نقش تعیین کننده داره، باشیم.
- ابوتراب، 2008/01/01
بسيار زيبا بود .... کاری حرفه ای و ناب
- محمود ع.، 2007/12/31
در گوشه و کنار سایت دکتر حسن نمک دوست پرسه می زدم که نگاهم به لینک "جویندگان کسوف" افتاد که با اسامی بالا و پایین تر مرتبط نبود وقتی رویش کلیک کردم مرا به سایت شما رهنمون کرد. سری به سایت شما زدم و تقریبا بیست تا گزارش چند رسانه ای دیگر نگاه کردم. بعضی ها قوی و برخی زیبا و قاعدتا برخی هم متوسط و ندرتا ضعیف.
در کل، سپاس فراوان که در این افسردگی که ایرانیان داخل گرفتار آنند، کمی شادی برایشان به ارمغان می آورید.
کار آواز هوروش خلیلی دلنشین بود.
- مينا مومني، 2007/12/31
بسيار جاي خوشحاليست كه يك گزارش ناب تهيه شده از موضوعي كه معمولا گزارشگران كمتر به سوي آن مي روند. خواندن و ديدن اين گزارش موجب شد كه با هنرمندي آشنا شوم كه تا به حال اسمي از او نشنيده بودم. تهيه اين مطلب نشانگر هوش سرشار تهيه كننده است كه توانسته چنين زيبا تصوير كند آواي زن هنرمند خوش صدا را.
- یک کاربر مسعود مهاجر، 2007/12/22
حقيقتا خوشحالم که جديد مديا امکااناتي فراهم آورده است که جوانان ايراني خلاقيت هاي خود را به کار بياندازند و در روزگاري که کمتر کسي مي کوشد طرحي نو بياندازد و جمله مردمان غرق در تکرار مکرراتي هستند که خسته کننده روح و جان انسان هاست، صداها و نواهايي مي شنويم که زندگي را دلچسب تر و تحمل مسايل و دشواري ها را آسانتر مي کند. در واقع روح تمدن جز همين نبود که انسان ها جاهاي خالي زندگي و روحيه شان را به مدد ديگران پرکنند و لحظه کوتاهي را که برروي اين کره خاکي جهيده اند، راحت تر سپري کنند. دست همه ايرانياني را که در هرکجاي اين چرخ کبود، در انديشه و سرگرم کاري در جهت آسودگي خاطر ديگر هموطنان خود هستند مي فشارم. اگر مي توانستيم همه استعدادها و خلاقيت ها را بشناسيم و به کار شادکامي ديگران بگيريم، حقيقتا دنيا جاي دوشت داشتني تري مي شد.
- بهاره، 2007/12/22
نازنین و علیرضای عزیز...دیدن موفقیت شما هر بار بیشتر از بار قبل من را خوشحال می سازد و مطمئن. مطمئن از اینکه موفقیتی درخشان رو در روی شماست.
به امید آن روز....
- علي جورابچي، 2007/12/22
مثل هميشه عالي . علي و نازنين عزيز،اين گزارشات شما يك حال و هواي عجيبي داره كه به واژه نمي گنجه. اما هميشه حس زيباي وطن رو به آدم القا مي كنه..... براتون آرزو مي كنم كه تا به هميشه همينطور موفق باشيد و ما هم از نتيجه اين موفقيت شما غرق در لذت.......
- Enayat Montazeri، 2007/12/21
Nice piece, Thanks
- ناجیه، 2007/12/21
سلام دوستان عزیزم.خسته نباشیدو مثل همیشه کارتان قشنگ و پر از رنگ و صدا بود. همیشه پیروز باشید.
- ستاره، 2007/12/19
خيلي جالبه که خانم هايي که بعد از انقلاب آموزش آواز ديده اند اينقدر مي توانند موفق باشند و زيبا بخوانند و تحريرهاي حرفه اي بزنند.
- یک کاربر، 2007/12/19
بسيار زيبا بود. فقط يك مطلب كوچك، در بعضي عكسها سايه يك سر در پس زمينه مشخص بود، آيا من اشتباه مي كنم؟
- یک کاربر، 2007/12/19
می خواستم بپرسم آیا این خانم، با همین لباس ها و همین پوششی که در عکس ها نشان داده شده، کنسرت می دهند؟
راستی لینک سایتتان را از گویا پیدا کردم. می شود لینک سایت را من هم در سایت شخصی ام بگذارم؟
- نگار سالار، 2007/12/19
کار قشنگی بود. من خواهرم سه چهار سال قبل که در ایران بودیم، پیش خانم خلیلی کلاس آواز می رفتند. ای کاش در متن کنار صفحه مطالب کامل تری در مورد زندگی ایشان می نوشتید. مثل اینکه ایشون شاگرد استاد مسلم آواز، آقای شجریان بودند. یا اینکه چه دلیلی باعث شد که ایشان به صورت حرفه ای رو به آواز بیاورند.
لینک این کار را برای خواهرم و دوستان دیگرم خواهم فرستاد. ممنون
- یک کاربر، 2007/12/19
ziba
kash mesho ma ham az forst estfat mekardem
- محمدرضا برهانی کیا، 2007/12/19
خدمت همکاران جدیدآنلاین سلام عرض می کنم. خسته نباشید. کار به علت عکس ها و صداهای جالب و رنگی از نظر شنیداری و بصری جذاب است. می خواستم خواهش کنم که مثلا در مورد کسانی که کار درست می کنید اطلاع رسانی کنید که کنسرتی برگزار می کنند یا خیر. و در گوشه ای از همین صفحه یا یک صفحه مخصوص به اخبار منتشر کنید.
محمدرضا برهانی کیا- 35 ساله از رشت
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.