Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
نمادهای زرتشتی در سعدآباد
صدیقه محمودی

در شمالی‌ترین قسمت تهران و در شمالی‌ترین نقطۀ کاخ سعدآباد، در فضایی که معماری سنتی‌اش چشم‌ها را نوازش می‌کند و در انبوه چراغ‌های نورانی درون نگارستان، رنگ‌ها در هم تنیده شده‌اند و نقش‌ها و نمادها هر یک در کنار یکدیگر جمع شده‌اند تا نمایشگاه آیین و فرهنگ ایران باستان گشایش یابد. نمایشگاهی که با ارائۀ سفره‌های آیین و مراسم ایرانی همچون خوان نوروزی، گاهنبار، گواه‌گیری و سدره‌پوشی در کنار عکس‌های آیین‌ها، کتاب‌ها و مکان‌های دینی مزدیسنی، پوششهای سنتی و غیره سعی بر مروری از تاریخ ایران باستان دارد.

در این نمایشگاه فضا به‌خوبی طراحی شده تا هر بازدیدکننده‌ای را به دنیای اساطیر ایرانی رهنمون کند. در هر سوی نگارخانه، زنان با چارقدهای رنگی و بلندشان درکنار سفره‌های رنگین ایستاده‌اند و نمادهای آیین زرتشت را برای بازدیدکنندگان شیفتۀ شوریدگی رنگ‌ها و طرح‌ها تشریح می‌کنند.

نگارۀ فروهر که در بسیاری از بناهای تاریخی ایران دیده می‌شود، با دستان افراشته در حال نیایش اهورامزدا و بال‌های گشاده که نمایشگر اندیشۀ نیک، گفتار نیک و کردار نیک است، با رنگ طلایی‌اش در هر سو می‌درخشد.

هر سفرۀ پهن‌شده بر زمین نگارخانه با وسایل و خوراکی‌های مختلفی که در خود دارد و انسان را به جهان پیوند می‌دهد و هر گونه نمود و حرکت آدمی را به همۀ نیروهای طبیعت و کیهان نزدیک می‌کند. در کنار هر سفره شمع یا آتشدانی‌ست که بدی‌ها یا "انگره مینو" (اهریمن) را می‌سوزاند و دور می‌کند و آب و آیینه که نماد نیکی و پاکی‌ست. سفره‌ها در دل خود بر چهار آخشیخ (عنصر) آب، خاک، آتش و هوا اشاره دارند و خواستار پاک نگه داشتن زیست‌بوم هستند.

نمادها گویای دنیایی از معنی‌ها و اندیشه‌های آیین زرتشتند؛ اندیشه‌هایی که بر پایۀ آن خداوند انسان‌ها را آزاد آفریده و آنها را از نعمت خرد برخوردار دانسته‌است؛ و این که اهورامزدا برای همه خوشبختی و رستگاری و درست زیستن را آرزو می‌کند. در هر یک از نمادها می‌توان به دو گوهر همزاد و متضاد مزدیسنا پی برد؛ دو گوهری که دال بر وجود نیروی مثبت و منفی در همۀ هستی است.

چهرۀ مشتاق بازدیدکنندگان نشان از این دارد که نمایشگاه به خوبی توانسته تازگی را به دل و دیده مخاطبان ببخشد. نمایشگاه دوسالانه "آیین و فرهنگ ایران باستان" را کانون دانشجویان زرتشتی سازمان داده‌است  که  از ۲۵ تا ۳۰ فروردین در موزۀ نگارستان کاخ سعدآباد برپاست.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- فاطمه، 2011/04/20
گزارش جالبی بود، متاسفانه پیوند ما با گذشته مون و دانستنی هامون نسبت به آیینهای زردتشتی بسیار اندکه.
- سارا، 2011/04/20
گزارش جالبی بود، زیرا من اطلاع چندانی نسبت به مراسم و آئین های زرتشتی ها نداشتم و مرسی از مطالب سایتتان زیرا بسیار دیدنی است.
- یک کاربر، 2011/04/20
عالی بود.
- یک کاربر، 2011/04/19
من جمعه‌ها بعد از ظهر مي روم كاخ سعدآباد براي قدم زدن. جمعه گذشته كه مصادف با گشايش نمايشگاه زرتشتيان بود، درب محوطه را سه ساعت زودتر به روي بازديدكنندگان بسته بودند و كسي را راه نمي‌دادند. علت را از نگهباني پرسيدم، گفت: نمي دانم. اما چند لحظه بعد كه چند نفر آمدند و گفتند براي شركت در نمايشگاه زرتشتيان آمده‌ايم، گفت بفرماييد داخل! مطمئن نيستم، ولي حس كردم مديريت مجموعه سعدآباد تمايل دارد نمايشگاه زرتشتيان بي سر و صدا و دور از انظار مسلمانان برگزار شود. به هرحال ممنون از شما براي تدارک اين گزارش
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.