Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
آلبوم اهدایی ناصرالدین شاه

مجموعه عکس
عکاسی و عکاس‌های نخستین ایران به گونه‌ای با نام ناصرالدین شاه پیوند خورده است. زیرا در زمان ناصرالدین شاه بود که دوربین به ایران آمد و این پادشاه که اهل شعر و هنر هم بود عاشق عکاسی شد و در عکاسی مهارت یافت‫.‬ در آن زمان ابزار عکاسی مانند دوربین و لنز و کاغذ بسیار گران و کمیاب بود و فقط اعیان و خاندان سلطنتی بودند که می‌توانستند بهای این ابزار و آلات گران را بپردازند.

ناصرالدین شاه کنجکاو بود و محیط اطراف خود را با دقت زیر نظر می‌گرفت و از آن‌ها عکاسی می‌کرد‫.‬ عکس‌های او از زندگی دربار و ساخت‌های گوناگون زندگی اجتماعی و سیاسی ایران برای مورخین بسیار جالب است‫.‬ نخستین عکس‌ها از روضه‌خوانی و تعزیه و شکار و سرگرمی‌ها و بازی‌ها و حتا زنان حرمسرا در حالات گوناگون و با لباس‌های متفاوت بخشی از کارهای تصویری ناصرالدین شاه را در بر می‌گیرد‫.‬ به کمک همین عکس‌هاست که ما  تصور نسبتا روشنتری از جامعه ایران دوران ناصری در مقایسه با دوران پیش از اختراع دوربین در دست داریم.

شیفتگی ناصرالدین شاه به عکاسی فقط به عکس‌های شخص خودش نبود بلکه او عکاسان دیگر را هم تشویق کرد تا به گوشه و کنار ایران سفر کنند و از زندگی مردم و فضا و حال سایر نقاط برایش عکس بیاورند‫.‬

نتیجه علاقه و تلاش خود شاه و عکاسان دیگر مجموعه بسیار بزرگی از عکس است که اکنون از ایران دوره قاجار از درون دربار و حرمسرای شاه گرفته تا اعیان ورجال و وزا و وکلا و زنان و مردان روستایی و شهری در کوچه و بازار و خانه‌ها و اماکن دیگر اکنون در دسترس ماست. شاید هم بتوان گفت که ریشه بسیاری از رشته‌های عکاسی دوران ما مانند عکس خبری و مستند و عکس تاریخی و طبیعت ایران هم به همان زمان برمی‌گردد.

علاقه ویژه ناصرالدین شاه فقط به گرفتن و ظهور عکس ختم نمی‌شد. او در انتخاب کاغذ و چاپ عکس و ساختن مجموعه و آلبوم عکس و نگهداری از آن‌ها بسیار دقت می‌کرد. این دقت‌ها مایه آن شده که بسیاری از عکس‌ها بجا بماند که اینک میراثی است بزرگ در شناخت بهتر ایران آن زمان.

یکی از کارهای جالب دیگر ناصرالدین شاه گردآوری مجموعه‌هایی از عکس‌های زمان خود اوست‫.‬  برخی از عکس‌ها٬ عکس‌هایی است که خود او می‌گرفته و برخی دیگر از عکس‌ها از کسانی است که او به گوشه و کنار می‌فرستاده است‫.‬

اخیرا نسخه‌ای از آلبوم مجموعه‌ای از این عکس‌ها در لندن به نمایش گذاشته شد که احتمالا در سال‌های اولیه نیمه دوم قرن ۱۹گردآوری شده است. اطلاعات زیادی دربارۀ این آلبوم در دست نیست جز اینکه گویا این آلبوم یکی از تنها صد نسخه آلبومی است که به دستور شاه تهیه شده بود و او این آلبوم‌ها را به نشانه سپاس از خدمات رجال و اعیان به آن‌ها هدیه می‌کرده است‫.‬

نسخه‌ای که در لندن به نمایش درآمد، هدیه ناصرالدین شاه به صدراع‍ظم وقت مستوفی الممالک بود. بعدها مستوفی الممالک این نسخه را به دوستش حاج فطن‌الملک جلالی داد و سرانجام فرزند او، پروفسور فتح‌الله جلالی، این آلبوم را به دامادش شادروان کاوه گلستان عکاس برجسته ایران٬ هدیه کرد.

بازشدن صفحات این آلبوم به روی همگان فرصتی است که با آن دوره از تاریخ ایران و بویژه رابطه ناصرالدین شاه با عکس و عکاسی و ذوق او در این حرفه آگاهی بیشتری داشته به دست آوریم‫.‬

این آلبوم در گالری رزعیسی در لندن به نمایش گذاشته شده است‫.‬ ما از شما دعوت می‌کنیم که عکس‌های این آلبوم را در این صفحه ببینید‫.‬


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- ساناز، 2013/07/03
عالی بود. من پس ازخواندن کتاب "معشوقه آخر" (مهنازسیدجوادجواهری) خیلی دوست داشتم چیزهایی که خواندم را ببینم که با عکس های شما توانستم،.پیشنهاد می کنم شما هم این کتاب رو بخوانید.
- فردا، 2013/03/20
از دیدن این عکس ها واقعاً لذت بردم. مرسی برای این تلاش.
- یک کاربر، 2013/03/05
با تشکر عکس ها زیبا بود.
- Bijan Masumian، 2013/02/28
دوست عزیز، اولین دوربین های عکاسی در اوایل دهه ۱۸۴۰ در زمان پدر ناصر الدین شاه وارد ایران شده. دو دوربین اول از جانب ملکه ویکتوریا و نیکلاس اول تزار روسیه برای محمد شاه فرستاده شد و مدت کوتاهی پس از آن برخی ازاشراف و درباری ها منجمله ملک قاسم میرزا یکی از فرزندان فتحعلی شاه نیز صاحب دوربین شد. جزییات را می توانید در این مقاله دکتر شهریارعدل ملاحظه کنید:
http://www(dot)iranicaonline(dot)org/articles/daguerreotype-the-first-practical-photographic-process-introduced-into-persia-in-the-early-1840s-shortly-after-its-officia
با احترام
بیژن معصومیان
- یک کاربر، 2013/02/27
عکس شماره 27
عمارت شهرستانک نه شاهستانک.
__________________
جدیدآنلاین: با تشکر از پیام شما. تصحیح شد.
- yek fard ghajary، 2013/02/26
عکس شماره ١٤ مراسم آشپزان معروف ناصرالدین شاه است نه ضیافت آشپزان دربار، همینطورعکس شماره ١٨. عکس شماره ١٧جواهر نشان نیست غلام بچگان ناصرالدین شاه هستند با خواجه معروف دربار عزیزخان. عکس شماره ٢٠ در سمت چپ کامران میرزا فرزند ناصرالدین شاه هست که نایب السلطنه و حاکم تهران بود و نامه برای وی خوانده می شود نه اینکه انشا شود تا در ذیل آن منشی جواب نامه را بنویسد. عکس شماره ٢٢هم باز کامران میرزا هست.
- رضا، 2013/02/25
بسیار زیبا بود. دو نسخه از این آلبومها در کتابخانه ملی ملک نگهداری می شود. عکسهای آنها شامل چهره رجال، مراسم سلطنتی، سفرها و اردوهای شاه، اقوام مختلف ایرانی و مجلس صیافت امین السلطان برای ناصرالدین شاه است. این آلبومها احتمالا متعلق به امین السلطان و شاید اهدایی شاه به او بوده است. خصوصا که در مجموعه حاج حسین آقا ملک کتابها و اشیاء زیادی از امین السلطان وجود دارد که گویا از ورثه او خریداری شده است.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.