Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
کهن دژ گیلان
شیدا واله

در میان رشته کوه های تالش، در یکی از کوه های مشرف بر قریه "قله روخون"، در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن، به یکی از عجایب معماری و قلعه سازی ایران بر می خوریم.

این دژ دژی نظامی با طول نیم کیلومتر و عرض ۱۰تا ۵۰ متر در منطقه ای سوق الجیشی در میان جنگل های انبوه واقع است که با استحکامات، باروها، اتاقک های دیدبانی، آب انبار، تونل خروجی، اجاق آتش، محوطه شاه نشین و بخش های دیگری مانند کانال آب، اتاق ها و راهروهای متعدد به این دژ هیات شهرکی کوهستانی داده که هنگام لزوم می توانسته چندین هزار نفر را در خود جای دهد.

وجود این دژ در جنوب مرکز اصلی تمدن کادوسی یعنی غرب رودخانه سپیدرود در رشته کوه های تالش و نوع آجرهای به کار رفته و شکل معماری آن که مربوط به پیش از اسلام است این احتمال را قوت می دهد که این دژ از زمان کادوسیان و در زمان اشکانیان و ساسانیان و پس از آن تا چند صد سال قبل همواره از مراکز نظامی و حکومتی حکمرانان منطقه تالش و یکی از مراکز پایداری شمال ایران در برابر حمله ها و یورش های متعدد بیگانگان از حمله اسکندر مقدونی، هجوم اعراب تا حمله مغول بوده باشد.

از محدود منابع موثقی که در یک دوره حکمرانان این قلعه را نشان می دهد، سنگ نوشته ای مربوط به ۵۰۰ سال قبل است که نشان می دهد قلعه در سال ۹۱۸ هجری قمری به فرمان سلطان حسام الدین امیردباج بن امیرعلاءالدین اسحاقی مرمت شده است.

در چند نقطه کوه های مجاور این قلعه نقاط دیده بانی و اطلاع رسانی وجود دارد که با این قلعه در ارتباط بوده اند. تالشان، ساکنان دیرین و بومی منطقه، به تپه ای که دژ برآن واقع است "قله ژییه" و به راه منتهی به قلعه که در کناره رودخانه است "قله روخون" یعنی راه قلعه می گویند.

پژوهشگران معاصر آن را قلعه رودخان می نامند. اکنون مردم بومی اطراف قلعه تنها از قله استفاده می کنند. در ادبیات رسمی و دولتی از قلعه رودخان استفاده می شود و نشریات و سایت های متعلق به تالشان این دژ را دژ تالشان می خوانند.

در گزارش تصویری این صفحه به دیدن "قله روخون" می رویم.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2009/11/14
باز باران، با ترانه / با گهرهای فراوان
می خورد بر بام خانه / یادم آرد روز باران
گردش یک روز دیرین / خوب و شیرین / توی جنگل های گیلان
...
بشنو از من، کودک من / پیش چشم مرد فردا
زندگانی، خواه تیره، خواه روشن
هست زیبا / هست زیبا / هست زیبا
(گلچین گیلانی)
- nadart، 2009/09/05
اينها نمونه هاي كثرت وگونگوني زيست بوم تمدن ايراني هستند.اگر اسير رويا هاي جاعلان وجاهلان دين وانسان ستيز نبوديم تمامي اثار اين چنيني ميبايست سالها پيش براي همگان اشكار ميشد.
- بهرام گيله مرد، 2009/09/01
هوت کی شومو بئوتید چنته جیگا بیرون جه قلعه هننا . شومو بئوتید کی اوشون مربوط به دیدبانئن بو امما مو ای جلگه زاکونه امرا بوشویم تا یکته جه او جیگائن . یته غار بو کی چن میتر جه زمین جئورتر هننابو ولافند و دزگه امرا وا بوشئبی تا جئر . امی راهنما کی خودش یته باسنان شناس بو امره بئوته که ای جیگا مربوط به دیدبانئن و "پیش مرگئن" بو .
guilan-dolfak dot blogfa dot com
___________________

همان طوری که شما گفتید، چند جا بیرون قلعه وجود دارد. شما گفتید که آنها مربوط به دیدبانان بودند. من با چند تا از دوستانم به یکی از آن جاها رفتیم. یک غار بود که چند متر بالاتر از زمین قرار داشت و باید با طناب و قلاب به آن بالا می رسیدید. راهنمای ما که خودش باستان شناس بود، به ما گفت که اینجا مربوط به دیدبانان و "پیش مرگ‌ها" بوده.
- یک کاربر، 2009/07/18
چه جالب این که به ایران سفر کردم حتما به دیدن این قلعه هم خواهم رفت
- parvin، 2009/07/17
یک ماه پیش من ایران بودم و به اتفاق دوستان این قلعه را ما فتح کردیم که دو ساعت طول کشید و پایین آمدن آن هم یکساعت نیم ولی تا چند روز پا نداشتیم .خب ارزشش را داشت. ولی بناهای این قلعه بزودی تخریب خواهند شد، بخاطر نرسیدن و توجه نکردن به آن . در داخل این قلعه توالت زده بودنن که افتضاح .عکس های گرفته ولی ای کاش می شد اینها را در اینجا نشان داد و شما با تخریب شدن این قلعه آشنا می شدید.
- یک کاربر، 2009/07/09
mamnoon ,kheili ziba bood
- یک کاربر، 2009/07/08
that is kool
- یک کاربر، 2009/07/05
آقا مسعودی خیلی کارت درسته
- یک کاربر، 2009/07/02
خسته نباشید کار قشنگی بود نمی دونستم تو شمال هم از این جاها پیدا می شه!
- یک کاربر، 2009/06/30
!!!che jaye ghashangii..va in khanoom che sedaye zibaee daran
- یک کاربر، 2009/06/30
che tasavire ghashangiii...i love gilan..
- یک کاربر، 2009/06/30
kheili jaleb bood.....mamnoon az shoma
- یک کاربر، 2009/06/30
kheili ghashang bood dastetoon dard nakone
- یک کاربر، 2009/06/30
I'm from gilan but ive never heard Of this beautiful place thank you sooooo much
- یک کاربر، 2009/06/30
خیلی قشنگ بود. من خودم اهل گیلان هستم ولی هیچ وقت نمی دونستم که یه همچین جایی هست.
دست شما درد نکنه.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.