Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
ایرن، نخستین ستاره ایران
شوکا صحرایی

ایرن زمانی ستاره درخشان سینمای ایران بود اما سال‌هاست که فیلمی از او نشان داده نشده است. او آرام، شمرده و فروتنانه حرف می‌زند. پس از تحولات انقلاب وقتی که به او دیگر اجازه بازی داده نشد، سرنوشت خود را پذیرفت اما  بیکار ننشست و به عنوان متخصص زیبایی به کار پرداخت. گذشت سالها لطف زیبایی‌اش را نپوشانده و در ۸۲ سالگی همچنان جذاب است.

 ایرن زازیانس در سال ۱۳۰۶ در بابلسر متولد شد. در دوران دبیرستان بسیار علاقمند به فعالیت‌های هنری بود و در نمایش‌های مدرسه اغلب بازی می‌کرد اما به صورت حرفه‌ای از ۱۹ سالگی پا به عرصه بازیگری گذاشت. او فعالیت‌هایش را از تئاتر شروع کرد و برای نخستین بار در تئاتر فردوسی در نمایش کارمند شریف بازی کرد و سپس در اسفند سال ۱۳۲۹ به گروه نوشین در تئاتر سعدی پیوست.

آن روزها عبدالحسین نوشین، که از هنرمندان چپ بود، در زندان به سر می‌برد  و همسر نوشین خانم لرتا، ایرن را برای بازی در نمایش بادبزن خانم ویندرمر نوشته اسکار وایلد پیشنهاد کرد. لرتا، ایرن را به همراه خود به ملاقات نوشین برد و پس از تایید او، نقش را به ایرن داد.

پس از فرار نوشین به شوروی، گروه تئاتری او متفرق شد و ایرن به گروه محمدعلی جعفری در تئاتر فرهنگ  پیوست و در کنار توران مهرزاد و شهلا ریاحی در چند نمایش بازی کرد.

در اواخر سال ۱۳۳۶ همزمان از طرف جعفری و عطاالله زاهد به سینما دعوت شد و با بازی در فیلم‌های مردی که رنج می‌برد ساخته جعفری و چشم به راه ساخته زاهد فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد.

بسیاری معتقدند تا سال ۱۳۳۶ سینمای ایران بازیگر داشت اما ستاره نداشت. با روی پرده آمدن فیلم چشمه آب حیات با بازیگری ایرن، سینمای ایران صاحب ستاره شد.

در همان سال در فیلم قاصد بهشت ساخته ساموئل خاچیکیان نقش ایفا کرد. ایرن می‌گوید: "آن زمان سینما‌ها در تسخیر فیلم‌های ایتالیایی بود و مردم برای دیدن فیلم‌های سیلوانا منگانو و سوفیالورن سر و دست می‌شکستند، با نمایش فیلم قاصد بهشت، برای مدتی فیلم‌های ایتالیایی از رونق افتاد. استقبال از فیلم به حدی بود که اکثر سینماها به اجبار دو نوبت بیشتر فیلم را نمایش می‌دادند".

ایرن درباره نقش‌هایش می‌گوید: "بازیم در نقش‌های مختلف متفاوت بود. هر نقشی برایم ویژگی خودش را داشت و سعی می‌کردم زن‌هایی را که نقششان را بازی می‌کردم، درک کنم. مطالعه درباره آنها برایم خیلی جالب بود و در هر زمان با نقشی که داشتم زندگی می‌کردم. همه نقش‌هایم را دوست دارم و نمی توانم هیچ کدام را بر دیگری ترجیح دهم و یا حتی نمی‌توانم بگویم کار با کدام کارگردان و یا بازی در کنار کدام بازیگر برایم مهمتر بوده‌است اما آن چه مسلم است فیلم خروس به دلیل نقش متفاوتی که نسبت به سایر نقش‌هایم داشته‌ام را بیشتر می‌پسندم."

ایرن در فیلم‌های مطرحی چون "خداحافظ رفیق" ساخته امیر نادری، "بلوچ" ساخته مسعود کیمیایی، "خروس" ساخته شاپور غریب و "برهنه تا ظهر با سرعت" ساخته خسرو هریتاش بازی کرده و نقش آفرینی او در نقش مهدعلیا، مادر ناصرالدین شاه در سریال "سلطان صاحبقران" ساخته علی حاتمی به یاد ماندنی است.

فیلم "محلل" ساخته نصرت کریمی نیز پس از سه روز اکران توقیف شد و در زمان خودش فیلم پرسر و صدایی بود.

ایرن پس از انقلاب در دو فیلم "جایزه" ساخته علیرضا داوودنژاد و "خط قرمز" ساخته مسعود کیمیایی بازی کرد که هر دو فیلم توقیف شد و هرگز نمایش داده نشد و پس از آن نیز نام او در لیست افرادی که اجازه کار ندارند قرار گرفت و تا به امروز نیز برخلاف میل و علاقه‌اش دیگر هرگز موفق به فعالیت در عرصه بازیگری نشد. 

در گزارش مصور این صفحه خانم ایرن از هنر و زندگی‌اش می‌گوید.


Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2016/06/28
قدیم ها فیلم ها ایرن خیلی خوب بود به او باید افتحار کنیم ...بعد ازانقلاب قطع شد خیلی حیف شد.
- پردیس، 2012/08/15
واقعا زیبا بود. روحش شاد.
- یک کاربر، 2012/07/29
خانم ایرن در تاریخ 7 مرداد 91 چشم از جهان فرو بست، مصاحبه بسیار دلنشین ایشان را روی وب سایت دیدم، کاش زمانی فیلم و بیوگرافی ایشان در تلویزیون ملی پخش شود. روحش شاد و یادش گرامی.
- آنی ;canada، 2012/07/29
ایرن زازیانس چهره زیبای سینما و تئاتر ایران درگذشت.
بازی ایرن درفیلم تختخواب سه نفره هم فیلم همای سعادت فراموش نشدنی است.
خدا رحمتش کند یادش گرامی.
- پدرام، 2012/07/28
ایرن نیز امروز صبح، ۷ مرداد ۱۳۹۱ از میان ما رفت....
بدرود عزیز دل..... بدرود... یاد، چهره و سیرت زیبایت تا ابد در دل میلیونها ایرانی زنده خواهد ماند.
- یک کاربر، 2012/05/08
برای خانم ایرن دعا دارم و بداند همیشه در قلب ما نسل سوم ماندگار خواهد بود. البته با دیدن فیلم چشمه آب حیات ایشان را شناختم. سلام مرا به ایشان برسانید. موفق باشید.
- رامین، 2011/12/15
امروز 24/9/90 است و من فردی 45 ساله هستم ، که همیشه از زمان کوچکی دوست داشتم تا اطلاعاتی از سرکار خانم ایرن داشته باشم . چراکه چهره زیبا و بازیگری توانا بوده و هستند. خوشحالم که این اتفاق برایم افتاد و با ایشون کمی آشنا شدم . برای سلامتی این بانوی محترم و دوست داشتنی دعا میکنم و به محضر محترمشان عرض میکنم نگران نباشید چراکه بهرحال هرکس هر وقت به گذشته هنری ایران رجوع کند بایستی بزرگانی همچون حضرتعالی را بشناسد . ضمنا درصورت امکان کتاب زندگی نامه خود را به رشته تحریر درآورید که بهرحال آیندگان حتما با مهروزی بیشتری از شما یاد خواهند نمود . از تهیه کنندگان این اثر ماندگار نیز کمال تشکر و قدردانی را دارم . یا حق.
- رضا از تهران 35 ساله، 2011/09/27
حيف كه دوران طلايي مردم ايران عمر زيادي نداشت چراكه صنعتي همچون سينما پرورش دهنده هنرمندان محبوب و دوست داشتني مثل خانم ايرن بود بنده به نوبه خود از صميم قلب آرزوموفقت براي ايشان و عمر با عزت دارم . اينجانب جز افراد طرفدارشديد فيلمهاي ايراني قديمي مي باشم و تا حدودي اطلاعاتي در اين زمينه دارم . اميدوارم فرصتي پيش آيد تا بتوانم با ايشان رودررو صحبت كنم.
- فرشته عقیلی نژاد، 2011/01/09
من از نزدیک با سرکارخانم ایرن زازیانس ارتباط دارم. ایشون خانم بسیار خونگرم و بامحبتی هستند وهمیشه به همه احترام میگذارند. ایشون باتمام مشکلاتی که در دوران انقلاب و به واسطۀ ممنوع التصویر شدن براشون و برای دیگر بازیگران دوران شاه به وجود آمد، هیچگاه از پای ننشستند و با تمام مشکلات به زندگی خود ادامه دادند. آرزوی سلامتی و طول عمر از خدا برای خانم ایرن زازیانس دارم.
با تشکر از شما فرشته عقیلی نژاد
- ali، 2010/11/29
عالی بود. خیلی دوست داشتم صدای خانم ایرن را بشنوم. به آرزوم رسیدم، فقط نتونستم مصاحبه را دانلود کنم.
- majid، 2010/11/03
در دقیقه ۲۱:۴ در شرح عکس نفر اول سمت راست مرحوم هوشنگ بهشتی‌ هستند که با کامل تعجب بجای نام ایشون نقطه چین درج شده! ایشان اگرچه بازیگر نقش فرعی در سینما اما بازیگر معروفی‌ بوده‌اند. پاینده باشید. بیشتر سراغ بازیگران قدیمی‌ بروید لطفا . شنیدم خانم ژاله علوّ آلبوم عکس غنی و جالبی‌ دارند.
- پدرام از ساندیگو، 2010/10/30
از سایتتون بینهایت سپاسگزارم.... ایرن تو قلب یکایک مردم ایران جا داره... واقعا" ممنون که صدا و سیمای این بانوی محبوب رو دوباره تو خونه های ما آوردین...

خانم ایرن، اگر این نوشته رو میخونید بدونید که عزیز ما هستید... بدونید که تا ابد در دل ما جا دارید.... ایشالله شاد و سلامت باشید... 
- یک کاربرSemedagha، 2010/10/29
Khanom Iren, yeki as zibatarin setareaye irani bood va hanooz ham ziba hast. man hamisheh aasheghe in setare bude va hastam. ey kaash nazdik budam va mitunestam bar dasthaye ishan boose zanam.
- Khatoon، 2010/10/29
Ba sepas az shoma, ke sabab shodin ma mardom bedanim ke in setareye ziba hanooz dar vataneman miderakhshe. ba arezooye behroozi baraye hame
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.