Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
نخستین باغ ملی افغانستان

مهدی مهرآیین

در هفتاد و پنچ کیلومتری شمال غرب مرکز بامیان، در منطقه ای با بیش از۳۸۰۰متر ارتفاع ازسطح دریا و در میان کوه های زیبائی که گوئی نقاشی شده اند، دریاچه ای هست که زیبائی منحصربه فرد آن باعث شد تا اخیراً به عنوان نخستین پارک ملی افغانستان اعلان شود. بند امیر، شاید از جملۀ نخستین نام هایی باشد که به دنبال نام افغانستان بر سر زبان جهانگردان است.

آب زلال و شفاف، در میان حوض طبیعی بزرگی که از رسوبات آهکی (کلسیم کاربونت) پدید آمده است، چنان زیبا و دل انگیز خود نمائی می کند که کمتربیننده ای است که تصمیم دوباره آمدن به آنجا را نگیرد.

مجموعه بند امیر، متشکل از سه بند مجزا و چهاربند متصل به هم (بند قنبر، بند غلامان، بند دلدل، بند هیبت، بند پنیر، بند پودینه و بند ذوالفقار) بوده که هر کدام شکل هندسی خاصی دارد و ساختاری متفاوت از یکدیگر. سه تای آن مجزا از یکدیگرند و چهارتای دیگر آن متصل به هم. بند ذوالفقار بزرگترین شان است. اما بند هیبت بیشترین بیننده را دارد و بند اصلی محسوب می شود.

دیواره های آهکی این بندها، به علت رسوبات آهک محلول در آب و ترکیب شدن آن با آکسیژن، هر روز بالا و بالاتر می رود و آب اجباراً از روی این دیواره ها سر ریزه می کند و آبشارهای زیبائی را به وجود می آورد که واقعاً دیدنی است. انعکاس رنگ آبی آسمان در آب پشت این دیواره ها فقط در حین افتادن از آبشارهاست که فرصت تغییر می یابد و به سفیدی می گراید. البته، در حد فاصل بند پودینه و بند ذوالفقارمی توان سه رنگ آب را در فاصله ای کم از یکدیگر دید.

در کنار دیواره غربی بند هیبت، چشمه آبی است که به چشمه شفا مشهور است. آب این چشمه آن قدر سرد است که در بین عوام، مشهور چنین است که اگر کسی بتواند هفت سنگریزه را ازعمق نیم متری این آب، پی در پی بیرون بکشد (و از کرخت شدن دستش نهراسد) جایزه دارد. این آب، یکی از سوغات های بند امیر نیز است.

در سواحل بند هیبت، قایق های دو نفره ای که به شکل قو ساخته شده اند، منتظر مسافرانی اند که می خواهند بر فراز آب زلال و آبی بند امیر به قایقرانی بپردازند.

در فصل زمستان، آب بندها کاملا یخ می بندند و مردم می توانند به راحتی بالای آن گشت و گذار کنند. حتا گله های اسب و گاو نیزمی توانند از آن بگذرند.

اما زیبایی طبیعی بند امیر، تنها انگیزه جذب هزاران بیننده آن نیست. بند امیر از قداست مذهبی خاصی در نزد مردم این خطه برخوردار است. عوام الناس بر این باورند که این بندها را حضرت علی ساخته است و داستانی مفصل نقل می کنند و امیر نیز، لقب ایشان است و وجه تسمیه این بندها هر کدام مربوط به داستانی می شود که برای آن دارند.

قداست این مکان در نظر مردم محلی، به حدی است که آنان را از صدها و بلکه هزاران کیلومتر آن طرف تر، به شوق زیارت و امید شفا، به سوی خود می کشاند و در حفاظت و بقای طبیعت زیبای اینجا نیز بی تأثیر نبوده است. بعضی از مردم معتقدند که اگر کسی ماهی بند امیر را شکار کند، به امراض لاعلاج مبتلا می شود.

در ساحل بند هیبت و در کناره کوهی، زیارتگاهی است که در سه منزل ساخته شده است و زیارتگاه خاص و عام است. می گویند، معماری آن برمی گردد به بیش از صد سال پیش و بر این باورند که حضرت علی در آنجا ادای نماز کرده است و هفت موضع ایشان در حال سجده بر قطعه سنگی که در زیارتگاه است، حک شده است. 

هر طرف گروهی از بازدید کنندگان دیده می شوند که اطراق کرده اند، عکس یادگاری می گیرند، یا هم به رقص و پایکوبی پرداخته اند، لب ساحل نشسته اند و سنگریزه به آب می اندازند. بعضی ها هم به گوشه ای خزیده اند و در خلسه تنهایی خود فرو رفته اند.

البته، یکی از هنرهایی که هر بازدید کننده باید داشته باشد، این است که بتواند از راه های پرفراز و نشیب و از بین آب های فراوانی بگذرد.

در بند امیر چهار فصل را می توان همزمان دید. برف هنوز هم در قله های کوه های اطراف می درخشد. سبزه و درختان در سواحل بند امیر انعکاسی سبز رنگ از خود بر آب انداخته اند و صدای پرندگانی که مسابقه آوازخوانی به راه انداخته اند.

هتل ها، چایخانه ها، مغازه ها و بساط های دست فروشان نیز در گوشه و کنار دیده می شوند. البته، در سال های اخیر، برنامه هایی انجام گرفته که آنان را از بندها دورتر نگه می دارند.

اما می توان گفت که برای عده ای از این مردم، بند امیر اولین منبع درآمد محسوب می شود. از قایق های کرایه ای گرفته تا فروشندگان زیورآلات بدلی، همه و همه را می توان در اطراف بند امیر یافت.

یکی از کارهای دیگری که در تابستان ها رونق خوبی می گیرد، مسافرکشی در خط سیر بند امیر- بامیان است. مینی واگن ها که در نزد عامه به نام تونیس و فلانکوچ یاد می شوند، در خدمت خانواده هایی اند که می خواهند به بند امیر بروند.

در تابستان ها تردد در جاده کابل - بامیان هم افزایش پیدا می کند و چهره های نامأنوس زیادی را می توان در بامیان مشاهده کرد. توریست ها هم منبع درآمد خوبی برای هتل ها، مهمانخانه ها و چایخانه ها هستند. قیمت اقامت درهتل ها هم برحست خدماتی که ارائه می شود، متفاوت است. از ده دلار شروع و تا صد و ده دلار ادامه پیدا می کند.

توریست ها چیزهای دیگری هم با خود می آورند که ملموس نیستند، اما می شود آنها را در طرز رفتار و نوع پوشش بعضی از جوانان بامیان حس کرد. دخترانی با کوله پشتی های پرساز و برگ، عینک های آفتابی بزرگ و سایه بان های رنگارنگ با پسرانی که ریش های مختلف الشکلی دارند و جین های تنگی پوشیده اند، پدیده های جدید بامیان هستند. 

براساس گزارش سال ۲۰۰۵ بانک توسعه آسیا، بند امیر پذیرای چهل هزار بازدید کننده بوده که ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ نفرشان خارجی بوده اند.

کارشناسان معتقدند که اعطای عنوان پارک ملی به بند امیر باعث رشد اقتصاد مردم منطقه خواهد شد.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- علی یار فایز دانشجودر هندوستان، 2009/10/07
سلام مهدی عزیز!دوست گرامی، گزارش شما واقعا مرا به یاد آن روزهايی انداخت که هر هفته سه بار و یا بيشتر از آن به خاطر طرح یک پلان پارک تفریحی از بامیان عازم بند امیر میشدم. ویا بعضا همراه دوستان به خاطر تفریح به آنجا میرفتم
تشکر از گزارش زیبایت
- تقی سروش، 2009/07/12
مهدی عزیز، ضمن آرزوی موفقیت وسرفرازی همیشگی تان ازآنجای که مطلب زیبای پیرامون پارک ملی نوشته بودید واقعآ جالب وخوانندنی بود کسی که یک بار بند امیررفته باشه با خواندن مطلب شما خوده دربند امیردرعالم رویا می یابدهمه این موارد بر می گردد به هنرنویسندگی یک نویسنده درست زمانی مطلب را خواندم تصویرپردازی ها، خیالبافی وشخصیت پنداری های راکه شما بکار برده بودید درست به یک نویسنده ماهر و توانا می ماند واقعا خیلی جالب بود انسان وقت همان گونه بچه قوم رامی بینه دنیای از مسرت را به خوداحساس می کند ولی درمیان جملات تان با بعضی اصطلاحات ایرانی برخوردم و یادم ازتوانای ومهارت وداستان نویسی خانم بطول محمدی آمد فکر نمودم که شاید اندکی درمورد ایشان نیزشمارا یاری رسانده باشد بهرحال درین زمینه زیاد مکث نمی کنم زنده باشی باهمه پشتکارت.
- یک کاربر، 2009/07/12
مهرایین عزیز، يک جهان سپاس ازتصویرپردازی و هنر نویسندگی ات. واقعآ گزارش هنری وداستانی را به نگارش درآورده و به خدمت خوانندگان قرارداده ای خیلی جالب و خوانندنی بود که آدم با خواندن آن احساس رویایی بند امیررا می کند وفکر می کنند که دربند امیر هست و امیدوارم با پشتکار بیشتر درآینده نزدیک به یک نویسنده خوبی مبدل شوی زیرا قریحه نوسیندگی خوبی داری وصحنه پرداز و داستانی می نویسی...

راستش شنیدم که دربند امیر کدام پالوانی هم کردی ومدال طلا گرفتی راست است؟
- شگوفه از کابل، 2009/07/12
سلام
آقای مهر آیین نوشته تان زیبا بود ، خوشم آمد
باز بنویسن !!
- عیسی ابراهیمی، 2009/07/01
مهدی عزیز سلام!
از اینکه مرا در فکر محل و مناظر که همیشه خواهان دیدارش هستم انداختی ممنونم، مناظر بامیان زیبا از جمله بند امیر و مجسمه های عظیم و زیبای آن بدون تردید بینظیر است. بارها در باره آنها شنیده وخوانده ام و اما این تصویر که شما با گزارش خود از این مناظر طبیعی در ذهن من جا داده اید اشتیاق دیدارآنها چند برابر شده است.

امیداست مراجع مربوط بخصوص والی بامیان در قسمت تسریع بخشیدن تعمیرسرک های بامیان از جمله سرک بامیان - کابل و توسعه شهر آن توجه خویش را مبذول بدارند تا باشد یک بامیان بهتر و زیباتر با سهولت بیشتر به اهالی و توریست ها فراهم شود.

موفق و سر افراز باشید
- لیاقتعلی افتخاری، 2009/07/01
زنده و سرفراز باشید مهرآئین عزیز! با این گزارش زیبای تان مرا دوباره در کوی معشوقم بردید و محوم ساختید. راستی شما و دوستان دیگر چقدر خوشبختید که در آب و هوای دلپذیر آنجا بسر میبرید و واقعا حسادتم را بر می انگیزید! در اینروزها به بهانه های گوناگون سعی می کنم از بامیان و بند امیر دیدن کنم. خاطرات چهار سال گذراندن در آنجا برایم دوست داشتنی است اگر روزی دوباره از آنجا بازدید کنم قطره اشک حسرت خواهم ریخت.
- ظفرعلی علیزاده، 2009/07/01
سلام مهدی جان
تشکر ازگزارش جامع و بدیع شما. خیلی جذاب و خیلی مفید بود. در باره بند امیر نظری ندارم ولی در مورد پروفسر طرزی و کشفیاتش که در گزارش دیگه عنوان کرده بودید من خیلی نگران هستم. اولا ً که از تلاشهای پروفسور تشکر و قدردانی می کنم ولی در مورد کشفیات ایشان خیلی نگران هستم. همانطوری که در جریان هستید در حال حاظر بامیان یک منبع در آمد برای بعضی از اشخاص شده است و بیشتر نگرانی من و نگرانی مردم بامیان از این است که مبادا بازهم مثل گذشته ها از این آثار که نشان دهنده تاریخ و هویت یک ملت است سوء استفاده شود. چه تظمینی وجود دارد که زورمداران ازاین همه ثروت چشم پوشی کنند؟ از دست چه کسی کاری ساخته است؟ مردم؟ حکومت؟ یا......

بهر حال تلاشهای شما و پروفسر طرزی و دست اندر کاران این مجمعوعه خبررسانی و دوستان و دلسوزان تاریخ و هویت مردم بامیان قابل قدردانی است
من ب نوبه خودم از شما تشکر می کنم
موفق و پایدار باشید
- م. ص، 2009/07/01
موفق باشی کارت خوب است
- Reza، 2009/07/01
Hello Dear Mahdy;
Everything is nice & useful in this website. wish you most success in your life career.
Thanks & regards,
Eqbal
- حسن توکلی، 2009/07/01
با عرض سلام خدمت مهدی جان
گزارش عالی ای بود و تشکر از خودت که درجهت شناساندن بند امیریکی از زیباترین بندهای طبیعی دنیا تلاش می کنی
همیشه موفق باشی
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.