Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
قالی شویان مشهد اردهال

مهراوه سروشیان

مجموعه عکس
فقط اهالى فين و خاوه اجازه دست زدن به قالى را دارند
اردهال برای اهالی اش سرزمینی مقدس بشمار می آمد. این تقدس برخاسته از پاک و خجسته بودن کوه های درهم و پیوسته ای است که آن را فرا گرفته.

در گذشته بر فراز این کوه ها آتشکده هایی بوده که مردم پیش از گرویدن به اسلام در آنها گرد می آمدند و نیایش می کردند. ظاهرا به سبب همین نیایشگاه های کوهستانی، رشته کوه های اینجا را " اردهار" یا "اردهال" به معنای رشته کوه یا رشته کوه مقدس نامیده بودند. اردهال از دو واژه "ارد" به معنای پاکی و تقدس و "هال" به معنای کوه و رشته کوه است.

مردم فین کاشان بعد از گرویدن به اسلام در سال ۱۱۳ هجری قاصدی را به مدینه نزد امام محمد باقر فرستادند و  از او درخواست پیشوایی کردند. وی نیز فرزند خود سلطان علی را رهسپار ایران و شهر کاشان کرد. امامزاده به کاشان رسید و در محله فین بزرگ ساکن شد.

امامزاده سلطان علی تابستان ها به دلیل گرمی هوا به منطقه اردهال می رفت. چند سالی اوضاع بدین صورت بود تا این که نفوذ او در بین مردم زياد شد و حاکم اردهال که زرین کفش نام داشت از اين نفوذ وحشت كرد.

زرین کفش با دستور والی قم تصمیم به کشتن امامزاده سلطان علی گرفت و به امام و یارانش در دربند ازناوه حمله کرد و در جنگی ۱۰ روزه که در اوایل مهر ماه رخ داد با وی رویارویی کرد .

روايت است كه در این جنگ نیروهای امامزاده سلطان علی بسیاری از افراد دشمن را از بین بردند تا اين كه زرین کفش حیله ای اندیشید و چهل تن از زنان و دختران کلجاری را برهنه به میدان جنگ فرستاد. امامزاده عقب نشینی کرد و در پناه سنگی در دربند ازناوه به نماز و دعا پرداخت. در این هنگام افراد والی به امامزاده سلطانعلی و یارانش حمله کردند و آنها را به قتل رساندند.

خبر شهادت به مردم کاشان و محله فین رسید. مردم فین کاشان چوب و چماق به دست راه افتادند امامزاده سلطان علی را در قالیچه ای پیچیدند و در نهری کنار شاهزاده حسین غسل داده و سرو سینه زنان در حالی که چوب و چماق به دست داشتند در اردهال به خاک سپردند .

اما بررسی های تاریخی نشان می دهد مراسم قالی شویان ریشه در آیین های مهرپرستی ایرانیان باستان دارد. با ظهور دین اسلام، برخی از آیین های نیک ایرانیان در میان مسلمانان نیز رواج پیدا کرد.

واقعه كشته شدن علی بن محمدباقر که در جمادی الثانی سال ۱۰۶ قمری اتفاق افتاده هم زمان با دومین هفته مهرماه سال شمسی بوده که آیین جشن و پایکوبی مهرگان در ایران برپا می شده است .

مردم فین در اين دوره آیین خاصی به نام جشن آبریزان برگزار می کردند. گفته مى شود به هنگام اين واقعه، مردم سرگرم برگزاری جشن بودند اما به محض شنیدن خبر كشته شدن امامزاده سلطان على خود را به مشهد اردهال رساندند و از آن سال به بعد همه ساله در همان تاریخ (دومین جمعه مهرماه) مراسم قالیشویان را که شباهتی با جشن آبریزان و آیین مهرگان دارد برگزار می کنند.

برخى معتقدند كه اين قالى نشانه همان قالى اى است كه پيكر امامزاده سلطان على در آن پيچيده شد و شستن قالى به ياد مراسم غسل اوست. در مراسم حمل اين قالى تنها اهالى روستاى خاوه و فين اجازه دست زدن به آن را دارند. ديگر عزاداران شركت كننده فقط مى توانند در نوحه خوانى و سينه زنى ها شركت داشته باشند.

بنای اوليه امامزاده سلطانعلی به اواخر قرن چهارم هجری می رسد اما اصل حرم امامزاده متعلق به سال ۹۵۰ هجرى و موقوفه شاه طهماسب سوم صفوى است.

 Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2010/02/20
there was not any images from rugs and washing the carpets in this article the name of this article must be another thing not washing the rugs in mashhad ardehal .thank you
- محقق، 2009/02/14
بسیار مطلب جالبی بود تا بحال آن را نمی دانستم ولی کاش بیشتر در موردش توضیح می دادید میزان سرعت در مورد عکس ها هم خیلی پایین بود لطفا یه فکری درموردش بکنید
- یک کاربر، 2009/01/20
متشکرم از اطلاعتی که در اختیار مردم قرار میدهید اجرکم عندالله
- یک کاربر، 2009/01/20
چرا صحبتی در مورد مردم خاوه که جزء یاران واقعی حضرت بودند نیست . اگر به خاطر منافع دنیوی کتمان حقیقت کنید ویا اگر دروغ بگویید دین بزرگی بر گردن شما است
- y-ur، 2008/10/13
I live outside Iran but i know persian to some extent I am very intrested to see this place i would like to ask you to write about the geogrofical information about this place
thank you
- donya، 2008/10/08
عشق را به بها میدهند نه به بهانه
- donya، 2008/10/08
این مراسم از زیباترین مراسم های مذهبی بود که تا به حال می دیدم.
- یک کاربر، 2008/10/07
احترام به اعتقادات مردم نشانه داشتن فرهنگ است. همین حرف ها را، که می تواند درست هم باشد، می شود با زبان نرم تری بیان کرد.
- یک کاربر، 2008/10/07
اميدوارم مردم ايران يه روزى دست از اينگونه مصيبت پردازى ها بردارند.
مثلا همين على كه ميگن كشته شده، اگه دوستش دارن بيان يه روزى در سال براش جشن تولد بگيرند.
تا كى گريه و چوب و چماق؟؟
- حسين، 2008/10/05
گزارش بسيار عجيبي بود. سرعت load شدن عكسها خيلي پايين بود.لطفا در مورد محل جغرافيايي مشهد اردهال اطلاعات بيشتري بدهيد.متشكرم
- حامد، 2008/10/04
سپاس. ازدیدن و نشان دادن همه آنچه در این سرزمین است. سپاس از دیدن، برای اینکه وظیفه هرکدام از ماست(یا بود) که اینها را ببینیم. سپاس از نشان دادن ، چون هر دوربینی و هر قابی نمی تواند به این زیبایی بنمایاند.
- مریم، 2008/10/04
بسیار جالب بود.در مورد مراسم شنیده بودم ولی فلسفه انرا نمیدانستم بسیار مفید بود.
- یک کاربر، 2008/10/04
اولين باري است كه ريشه مراسم قاليشويي در اردهال را شنيده ام بسيار جالب بود.
- یک کاربر، 2008/10/04
It is very informative
- یک کاربر، 2008/10/04
گزارش بسيار جالب و خوبي بود . بيشتر در مورد موقعيت جغرافيايي مشهد اردهال توضيح ميداديد براي كساني كه تا بحال به آنجا نرفته اند . با تشكر
- پانته آ، 2008/10/04
گزارش هاي شما را با علاقه دنبال مي كنم. اين گزارش مثل بقيه جالب و آموزنده بود. شخصا از گزارش هايي كه با فيلم همراه هستند بيشتر ارتباط برقرار مي كنم. متشكرم
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.