Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
چیدمان چادر و پرچم‌
رویا یعقوبیان

گالری ساعتچی لندن، یکی از شناخته‌شده‌ترین محل‌های نمایش آثار هنر معاصر، از ۲۷سپتامبر تا ۱۳ اکتبر امسال میزبان چیدمان سه بعدی جدید  محمود بخشی است.

دراین اثر محمود بخشی هم پرچم‌ها و پلاکاردها حضور دارند و هم رد پایی از شعارها و علامت‌های سیاسی و مذهبی دیده می‌شود. این اثر شامل فضایی است مرکب از دو پلاکارد از رهبران جمهوری اسلامی و پرچم‌های رنگارنگ ایرانی و مذهبی تکه‌دوزی‌شده بر دو دیوار کناری؛ اما مهم‌ترین بخش چیدمان چند چادر برقع‌مانند سیاه در صحن مرکزی است که از سقف آویزانند و به کمک ماشینی یک به یک فرود می‌آیند و بالا می‌روند و بازدیدکنندگان را در لحظاتی از سر تا پا فرا می‌گیرند.

مانند هر اثر چیدمانی دیگر در هر قسمت از فضا می‌توان تلقی متفاوت و متضادی از اثر داشت و برای درک اثر نیاز به عبور و گشتن و توقف در آن هست.

وجود پلاکاردها در دو گوشۀ فضا و در کنار هم، فضای رسمی ادارات دولتی را تداعی می‌کند و داربست آن یادآور پلاکاردهای راهپیمایی‌های سیاسی و یا مذهبی است. وجود پرچم‌های رنگارنگ و چادرهای سیاه این حس را بیشتر تقویت می‌کند.

زمانی که چادر فرو می‌افتد و تو در زیر آن قرار داری، در وضعیت کمتر تجربه‌شده‌ای قرار می‌گیری، به‌یکباره پنهان می‌شوی؛ رابطۀ تو با بیرون تنگ می‌شود و رابطۀ بیرون با تو قطع. دنیا را از خلال پارچه‌ای سیاه می‌بینی؛ پارچه‌ای که دست و بالت را نبسته، ولی کسی دیگر تو را نمی‌بیند. مانند دیگر آدم‌های پنهان به زیر چادر می‌شوی. مسلمأ این ورای یک تجربۀ صرفأ دیداری است.

دیوارهای پوشیده از پارچه یادآور ترکیب و کلاژ و قوطی‌های هفتِ بیجار خودمان و به طور ساده‌تر، هنر تکه‌دوزی ایران است.

درآخر بازدید کنندگان دانسته یا نادانسته هر کدام با تلقی ویژۀ خود، مشتاق خرید هر یک از این تکه‌های قاب‌شده‌اند، همچون پاره‌ای متبرک که آنان را به گذشته و شهرشان پیوند می‌زند یا چون یادگاری از یک نمایشگاه فاخر هنری.

"محمود بخشی مؤخر" در هنرستان گرافیک خوانده‌است. نخستین نمایش آثارش در موزۀ هنرهای معاصر در سال ۱۳۸۰ برگزار شد، جایی که به همت علیرضا سمیع آذر، مدیر وقت موزه، نخستین دورۀ نمایشگاه هنر مفهومی برپا بود. تشنه‌های هنر مدرن برای اولین بار در ایران با تازه‌ترین شیوه‌های هنر مدرن که توسط استادان نامی هنرهای تجسمی و شاگردان نوپا و جسور آنان ارائه می‌شد، آشنا شدند.

محمود بخشی در سال‌های اخیر علاوه بر اقبال داخلی به دست‌آوردهای بین المللی نیز نائل آمده‌است. دریافت جایزۀ هنر معاصر سال ۲۰۰۹ از سازمان فرهنگی "جادوی ایران" Magic of Persia در لندن از جملۀ اینهاست. به نظر می‌رسد که موفقیت‌های "بخشی" به ویژه در کارهای متأخرش مدیون انتخاب سوژه‌های جسارت‌آمیز و ايهام در ارائۀ آنهاست.

این تلقی‌های چندگانه ازآثار اوست که تولید آنها را همچنان پایدار و فضای کار او را ایرانی نگاه داشته‌‌است.

او در این کارها از پرچم به عنوان دستمایۀ بصری و محتوایی کارش بهره برده‌است. در "آلودگی هوای ایران"(۲۰۰۴) او چند پرچم قاب‌شدۀ ایران را که در اثر آلودگی کثیف شده‌اند، در کنار هم نشان می‌دهد.

در"از خون جوانان وطن لاله دمیده" (۲۰۰۸) او چندین آرم مرکزی پرچم جمهوری اسلامی ایران را به صورت لاله‌های نورانی در کنار هم به نمایش می‌گذارد و در "قالیچۀ ایرانی / پادری" چندین باریکۀ دست‌باف از پرچم آمریکا را همچون پادری‌های لوله‌شده در معرض دید عموم می‌گذارد. خودش این‌طور ادعا دارد که هرگز منظورش ارائه یک اثر سیاسی نبوده‌است، اما خیلی‌ها از کارهای او غالبأ برداشت‌های سیاسی داشته‌اند.

در گزارش مصور این صفحه محمود بخشی از نمایشگاه جدیدش در گالری ساعتچی لندن می‌گوید.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2010/10/06
اگر چهل سال پیش، در چنین نمایشگاهی (کاری به ارزش هنری اش ندارم) عکسهای شاه و ملکه را میگذاشتند. عکس العمل ها چه میتوانست باشد؟ وحالاعکس العمل ها از "چیدمان" تصاویر رهبران جمهوری اسلامی در نمایشگاهی در لندن چیست؟
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.