Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
پرتو هویت

آزاده حسینی

نبرد، قدرت، سنت، مردانگی و خشونت، عناصری هستند که با نخستین نگاه به آثار عکاسی نصب شده بر دیوار ورودی گالری آزبورن ساموئل لندن بر ذهن نقش می بندد.
کمی جلوتر و پس از عبور از یک دالان نسبتاً کوتاه، فضای ذهن کاملاً با اثر هنری "دخیل" تغییر می کند. رنگ سبز و دستانی که به سوی آسمان دراز شده اند و گوئی با معبود خود راز و نیاز می کنند، برای مدتی انسان را از زمین جدا می کند. فرقی نمی کند که پیرو چه دین و مذهبی باشی. آنچه بیش از هر چیزی آشکار است، یک حس غیرمادی است که این اثر در وجود هر انسانی پدید می آورد. اندکی بعد تصاویری دیده می شوند که حکایت از خاطرات بسیار دوردست دارند. 

نمایشگاه آثار سه هنرمند معاصر ایران، صادق تیرافکن، مرتضی دره باغی و بهروز راعی، در گالری آزبورن ساموئل در مرکز شهر لندن به همت ندا دانا حائری از تاریخ ۲۵ ژوئن تا ۱۱ ژوئیه برگزار شده است. این نمایشگاه جزء معدود نمایشگاه هائی است در لندن که اختصاص به هنرمندان ایرانی دارد. در سال های گذشته، آثار هنرمندان ایرانی به عنوان بخشی از نمایشگاه های گروهی هنرمندان خاورمیانه یا بطور کل کشورهای دیگر برگزار می شد. در حال حاضر، آثار عکاسی، صدا و تصویر، نقاشی و چیدمان های هنرمندان معاصر ایران جایگاه هنری خود را در عرصۀ بین المللی پیدا کرده و با قدرت با آنها رقابت می کند.

تصاویر مردانی به شیوه پهلوانی با هم در حال زورآزمائی هستند، آثار به نمایش گذاشته شده صادق تیرافکن، عکاس و هنرمند معاصر، در واقع تلقیفی از هنر عکاسی و کلاژ است. تأکید بر ملی گرائی و هویت ایرانی  به وضوح در آثار این هنرمند دیده می شود. گونه ای از خشونت در عکس ها، که با خون آلود نشان دادن مردان و خنجرهایی که به صورت کلاژ در اطراف عکس ها قرار داده شده اند، به خوبی مشهود است که شاید آن را بتوان در پیشینۀ تاریخی زندگی هنرمند و حضور وی در جنگ هشت سالۀ ایران و عراق جستجو کرد. صادق تیرافکن تا کنون نمایشگاه های متعدد داخلی و برون مرزی در زمینۀ عکاسی، صدا و تصویر برگزار کرده که همۀ آنها با استقبال خوبی روبرو بوده است. 

اثر انتزاعی "دخیل" کاری از مرتضی دره باغی، نقاش معاصر ایرانی است که همانند صادق تیرافکن، اگرچه از تکنیک های نوین دنیای هنر بهره برده، بر هویت ایرانی و این بار فرهنگ مذهبی و شیعی خود پافشاری می کند. دست هائی که در این اثر دیده می شود، برگرفته از دست نمادین حضرت ابولفضل در باورهای دینی مردم ایران و شیعیان است. همچنین دو اثر نقاشی او در نمایشگاه مذکور مراسم مذهبی عاشورا را در نظر زنده می کند که البته، به شکل کاملاً نوین به تصویر کشیده شده است.

بهروز راعی، هنرمند دیگری است که آثارعکاسی وی در گالری آزبورن ساموئل خودنمائی می کند. وی نگاه ویژه ای به دنیای اطراف خود دارد که البته، همانند دو هنرمند اخیر، بر عنصر ملی گرائی و ریشه های ایرانی خود تأکید دارد. هنرمند تلاش کرده تا تاریخ و گذشته را در آثار عکاسی و کلاژ خود به نمایش بگذارد که به جرأت می توان گفت که این کار را به بهترین وجه ممکن انجام داده است.

خلاقیت، تفکرو هویت در آثار عکاسی و نقاشی این سه هنرمند ایرانی سبب شده تا در نمایشگاه اخیر استقبال خوبی از آنها شود و همانند دیگر هنرمندان معاصر و پر انگیزۀ ایرانی بتوانند در نهایت شایستگی هنر معاصر ایران را به دنیای غرب معرفی کرده و جایگاه اصلی خود را بیابند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2009/07/14
بسیار کار جالبی بود. خسته نباشید
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.