Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
دیدار از چچنستان

حسن آرا ميرزا

چچن یا چچنستان یکی از جمهوری های فدراسیون روسیه در شمال قفقاز است که ملی گراها و اسلامی های رادیکال در آن کشور برای رسیدن به استقلال سال ها با مسکو جنگیدند. بسیاری از شهرهای این جمهوری کوچک کوهستانی نیز در خلال جنگ ها به کلی ویران شد و هزاران تن از شهروندان آن کشته و آواره شدند.

باید گفت که در سال ۱۹۹۲ نخستین ناآرامی ها در چچنستان آغاز یافت.  در سال ۱۹۹۴ درگیری میان جدایی خواهان چچنی و نیروهای دولتی روسیه شروع شد که تا سال ۱۹۹۶ ادامه داشت. بعد از مذاکراتی میان کرملین در زمان ریاست جمهوری بوریس یلتسین، و ملیون در  گروزنی، پایتخت چچنستان، در آن زمان توافقاتی در مورد استقلال چچنستان به دست آمده بود. این کشور تاسال ۱۹۹۹ از استقلال نسبی داخلی برخوردار بود.

اما با آمدن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری قبلی روسیه و نخست وزیر کنونی آن، ناآرامی ها در این کشور اوج گرفت و تنها در سال ۲۰۰۲ با تعیین احمد قادرف به عنوان رئیس جمهوری چچنستان از شدت جنگ کاسته شد و دولتی مطابق میل مسکو در چچن به قدرت رسید.

اما در ماه مه سال ۲۰۰۴ احمد قادرف، رئیس جمهوری چچنستان بر اثر انفجار بمب کشته شد و پسرش رمضان قادرف جایگزین پدرش شد. رمضان قادرف جوان ترین رئیس جمهوری، توانست آرامش را به این کشور جنگ زده برگرداند، اما تا حال در چچنستان زدوخوردها میان نیروهای روسیه و مخالفان در گوشه و کنار ادامه دارد.

به گفته چچنی ها،  کودکان زیادی در درگیری های جدایی خواهان چچن و ارتش روسیه آسیب دیدند. گروهی  زخمی شدند و  بسیاری جان خود را از دست دادند. کودکان بسیاری نیز مشکلات روانی دارند، زیرا از روز زاده شدنشان تا چند سال پیش شاهد درگیری ها بوده اند و بیشتر روزهایشان را در زیرزمینی های منازلشان  گذرانده اند.

نبرد رسانه ای برای سرپوش گذاشتن بر آن چه در چچن گذشت، مانع از رسیدن خبرهای این کشور جنگ زده به خارج می شد. خبرنگاران بسیاری نیز جان خود را به دلیل نادیده گرفتن محدودیت ها از دست دادند.  پس از پایان یافتن جنگ داخلی  و بازسازی شهرهای ویران شده، دولت روی کار آمده از سوی مسکو گام هایی را برداشته، تا ظاهر این جامعه را اسلامی جلوه دهد.  حتا گفته می شود که حکومت این جمهوری مسلمان چند زنی را اکنون تشویق می کند.

در هفته های اخیر سه خبرنگار از تاجیکستان به همراه بسیاری از خبرنگاران دیگر  به این جمهوری خودمختار روسیه سفر کردند.

در گزارش تصویری این صفحه گفتگویی داریم با این خبرنگاران در باره دیدارشان از گروزنی، پایتخت چچنستان.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2012/12/09
چه گزارش جالبی بود. خیلی برام جالب بود که زن های تاجیک باهم و مستقلا به این سفر رفته بودند.
- مجتبي فراهاني، 2010/07/19
سلام. از گزارش گروزني خيلي خوشم آمد.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.