Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
متولد تنبور
حسن ظهوری

دهه هشتاد شمسی، دوران مهمی در موسیقی ایران است. در آغازین سال‌های این دهه، شاهد ظهور آهنگسازان جوانی هستیم که بیشتر آن‌ها فرزندان خلف پدر بودند. اولین‌بار مردم با چهره‌های آن‌ها در کنسرت‌های پدرهایشان آشنا شدند، اما در دهه هشتاد شمسی و به خصوص طی چهارسال گذشته، استقلال آن‌ها از همنشینی با پدر بیشتر شد. همایون شجریان، حافظ ناظری، تهمورس پورناظری، و سهراب پورناظری از آن دسته‌اند. 

سهراب پورناظری، متولد ۱۳۶۲، فرزند "کیخسرو پورناظری" (سرپرست گروه تنبور شمس)، یکی از نوازندگان مطرح ایران است که بیشتر او را به تنبورنوازی‌هایش می‌شناسند. نوازندگی او در ساز تنبور خیره کننده‌ است. او که گفته می‌شود، نوازندگی این ساز را از حدود سه سالگی، زمانی که حتا ساز پدر از قد او هم بزرگتر و بلندتر بود، شروع کرده، امروز به مرحله‌ای از تکنیک‌های نوازندگی رسیده‌ که پیش از این دیده یا شنیده نشده بود. شاید بتوان گفت که او مسیر نشستن بر قله بهترین نوازنده تنبور را طی می‌کند.

سهراب می‌گوید که ساز تنبور مثل یکی از اعضای تن یا خانواده‌اش است؛ مثل پدر، مثل تهمورس (برادر بزرگتراش) یا مادراش. نوازندگی را از همان کودکی آموخت، زمانی که گروه تنبور شمس با بهترین‌های نوازندگان تنبور شکل گرفت و عموهای سهراب شدند. سایه به سایه گروه تنبور شمس بزرگ شد و بالاخره در یکی از درخشان‌ترین آثار این گروه یعنی آلبوم «حیرانی»، با صدای شهرام ناظری، پا به دنیای موسیقی حرفه‌ای گذاشت. از آن تاریخ است که همنشینی با پدر را نه تنها در مکتب او که در دنیای حرفه‌ای موسیقی تجربه کرد.

خانواده او "مضرابی‌نواز" بودند و گروه تنبور شمس در اندیشه تحول و تغییر. پس با راهنمایی پدر، سهراب ساز کمانچه را نزد اردشیر کامکار آموخت. آن قدر خوب پیش رفت که در مدت دو سال توانست روی صحنه همراه با گروه تنبور شمس، کمانچه بنوازد.

او از نیمه دوم دهه هشتاد شمسی، حضور خود در عرصه موسیقی را گسترده‌تر کرد و دست به تجربه‌های تازه‌تری زد. همکاری مشترک او با برادراش، و همچنین علی قمصری، علیرضا قربانی؛ سهراب پورناظری را به عنوان یکی از مهم‌ترین آهنگسازان و نوازندگان نسل جدید موسیقی ایرانی معرفی کرد.

«نیشتمان» (به معنای سرزمین)‌ یکی از آثار آهنگسازی شده توسط این هنرمند سی و دو ساله است. او در این آلبوم با استفاده از سازهای بومی و سنتی و کوبه‌ای، اثری زیبا از نغمه‌ها و ملودی‌های کردی ساخته ‌است.

اما یکی از بحث‌انگیزترین آثار سهراب پورناظری، قطعه آوازی فیلم «آرایش غلیظ» است. این قطعه که با استفاده از سازهای غربی از جمله گیتار الکتریک، درامز و گیتار بیس، در کنار برخی سازهای سنتی ساخته شده، بی‌شباهت به سبک راک نیست. با این‌حال سهراب پورناظری تاکید می‌کند که این قطعه راک نیست و فقط از ابزار این سبک که البته در برخی سبک‌های دیگر هم استفاده می‌شوند، بهره برده است. 

موسیقی فیلم آرایش غلیظ که تحت عنوان همین فیلم سی دی شده و به بازار آماده، یکی از پرطرفدارترین آثار سهراب پورناظری است. قطعه آوازی این فیلم را همایون شجریان خوانده است. 

سهراب پورناظری تا کنون تجربه‌های جدیدی در عرصه آهنگسازی داشته ‌است. برخی از آن‌ها با همراهی برادراش "تهمورس پورناظری" بوده و برخی دیگر را انفرادی ساخته است. او تجربه‌های بیشتری هم در زمینه موسیقی فیلم داشته و دو فیلم «بی‌پولی» و «وضعیت سفید» را هم او آهنگسازی کرده ‌است.

یکی از درخشان‌ترین آثار کارنامه هنری سهراب پورناظری، همکاری با "محمدرضا شجریان"، استاد آواز ایران است. این همکاری طی چندسال گذشته، منجر به خلق آثار ارزشمندی شده ‌است.

از جمله کارهای نوازندگی و آهنگسازی او می‌توان به «سرزمین خورشید»؛ آهنگساز تهمورس پورناظری و خواننده فرشاد جمالی؛ «بر سماع تنبور»، آهنگساز پورناظری‌ها و خواننده علیرضا قربانی، «پنهان چو دل» با آهنگسازی پورناظری ها و خواننده‌ حمیدرضا نوربخش، «مستان سلامت می‌کنند»، آهنگساز پورناظری‌ها و خواننده بیژن کامکار، نجمه تجدد، مریم ابراهیم پور، «رنگ‌های تعالی»، آهنگساز سهراب و تهمورس پورناظری و خواننده محمدرضا شجریان، «نه فرشته ام نه شيطان»، آهنگساز تهمورس پورناظری، خواننده همايون شجريان، «قطره هاي باران»، آهنگساز پورناظری ها خواننده عليرضا قرباني و «شبگرد كولي باد» با آهنگسازی سهراب پورناظري، اشاره کرد. 

در گزارش ویدیویی این صفحه سهراب پورناظری از فعالیت هنری خود می‌گوید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2015/10/07
چقدر این سهراب متواضع و فهمیده است. چه گزارش قشنگی. حداقل سه بار تا حالا دیدمش. این تواضع و فروتنی نشان از تربیت درست خانوادگی و زحمات استاد پورناظری دارد. ممنون از آقای ظهوری بابت این گزارش و باقی گزارش هایشان.
- یک کاربر، 2015/10/06
ای جان....چه بی ريا چه متواضع. لاو!!!!؟؟؟؟
- یک کاربر، 2015/09/28
ويديوی فوق العاده زيبايی بود. آلبوم شبگرد كولی باد (دونوازی تنبور و دودوك با تم موسيقی ارمنی) و آرايش غليظ (كار سهراب و همايون) از بهترين های موسيقي تلفيقی ايرانی و نوآوری در آن است.
- یک کاربر، 2015/09/27
متولد تنبور؛ چه تیتر خوبی. گزارش قشنگی بود. دستتون درد نکنه.
- یک کاربر، 2015/09/27
کار قشنگی بود. ممنون از آقای ظهوری برای این ویدئو.
- یک کاربر، 2015/09/22
گروه تنبور شمس یکی از بهترین گروه های موسیقی هست. در اجراهای این گروه، همیشه سهراب می درخشد.
- یک کاربر، 2015/09/22
این نسل آهنگساز و نوازنده نیاز به شناخته شدن دارند. متاسفانه قهرمان موسیقی مردم در ایران خواننده های پاپ هستند. ممنون از جدید آنلاین برای این ویدئو.
- یک کاربر، 2015/09/22
عالی بود. ممنون بابت این گزارش خوب.
- فرزند خلف پدر، 2015/09/21
حضور آهنگسازان جوان در صحنه موسیقی ایرانی نوید بخش است. آن ها آمده اند تا موسیقی اصیل و واقعی ایرانی نمیرد. در بین آن ها همایون شجریان و سهراب پورناظری فوق العاده اند. باید از نزیک ساززدن سهراب را ببینید. میخکوب می شوید. خدا به پنجه اش قوت بدهد. امیدوارم جدید آنلاین بیشتر درباره نسل دلسوز موسیقی ایران ویدیو بسازد.
- یک کاربر، 2015/09/20
عالی بود. امیدوارم این ویدیو آغازی برای معرفی فرزندان خلف پدر در جدیدآنلاین باشد!
- یک کاربر، 2015/09/19
مرسی بابت این ویدئو خوب. اطلاعات خوبی داشت.
- یک کاربر، 2015/09/18
ویدیو خیلی قشنگی بود. چندباری کنسرت های سهراب پور ناظری رو در تهران دیدم. نوازندگی این آدم معرکه است. ممنون از این ویدیو قشنگ.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.