Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
تجربه‌های نو در معماری
رویا یعقوبیان

انتقال علم و تکنولوژی از  کشورهای پیشرفته به  ایران از آرزوهای نواندیشان ایرانی از زمان امیر کبیر تا کنون بوده‌است. ارسال دانشجو و دانش‌پژوه به خارج، دعوت از استادان متخصص، و برگزاری سمینارها و دوره‌های کارگاهی بخشی از این  تلاش بوده‌است.
  
پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران تابستان امسال میزبان یک دورۀ کارگاهی مشترک بین استادان و دانشجویان معماری این دانشگاه و مدرسۀ انجمن معماری(Architectural Association) در لندن بود. در این دورۀ کارگاهی، با نگاه بنیادین به طراحی هوشمند، تجربه‌ای در زمینۀ فرایند طراحی دیجیتال ارائه شد. این تجربه با در نظر گرفتن شیوه‌های مرسوم و کاربردی در ایران صورت گرفت؛ روش‌هایی که امکان اجرا و پاسخگویی به نیازهای کشوری مانند ایران را داشته باشد.

مدرسۀ انجمن معماری در لندن یکی از قدیمی‌ترین مدارس معماری دنیاست که ۱۶۳سال قدمت دارد و در حال حاضر بیش از ۷۰۰ نفر در آن مشغول به تحصیل هستند. از طرف دیگر، دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران  که در سال ۱۳۲۸ خورشیدی و از تکامل مدرسۀ صنایع مستظرفه و هنرکدۀ دانشگاه تهران شکل گرفت و بسیاری از خلاق‌ترین و بااستعدادترین معماران معاصر ایران، دانش‌آموختۀ این دانشکده بوده‌اند؛ معماران برجسته‌ای چون هوشنگ سیحون، حسین امانت و هادی میرمیران.

فکر اصلی تأسیس یک کارگاه مشترک معماری توسط "امید کاموری مقدم"، از دانش‌آموخته‌ها و مدرسان مدرسۀ انجمن معماری در لندن، شکل گرفت.

در این گردهم‌آیی روش‌های نوین طراحی رایانه‌ای و نیز طریقۀ تولید صنعتی و انبوه عناصر سادۀ معماری سنتی ایرانی، همچون بادگیر، مقرنس و گنبد در معرض تجربۀ دانشجویان و راهنمایی استادان قرار گرفت. نکتۀ مثبت این رویارویی، تجربۀ روش‌های اجرایی معماری مدرن غربی بر عنصرهای سنتی معماری ایران  و نیز معرفی شیوه‌های خلاقانۀ آموزش معماری به استادان و سامانۀ آموزشی در ایران است.

این مجموعه همایش‌های کارگاهی معماری بین این دو مؤسسۀ آموزشی در دو نوبت دیگر نیز برگزار می‌شود که اولی دو سال دیگر در سال ۲۰۱۲ صورت خواهد گرفت.

در گزارش مصور اين صفحه "امید کاموری مقدم" در بارۀ تجربه‌های نو معماری صحبت می‌کند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2010/10/21
دوست گرامی: هدف از این کارگاه معرفی شیوه‌های خلاقانۀ آموزش معماری به استادان و سامانۀ آموزشی در ایران بوده، نه کم یا اضافه کردن عنصری بر معماری سنتی. بر خلاف باور شما، معماری مدرن محدود به مرزهای سیاسی و جغرافیایی نیست. برایتان متاسفم که فرصت این را نداشتید که در کارگاه حضور داشته باشید تا از نزدیک با کارهای ارائه شده که تلفیقی از دانش و فرهنگ ایرانی با روشهای نوین معماری بود آشنا شوید. آنچه شما پیشنهاد می کنید، نتیجه اش چیزی جز در جا زدن در معماری سنتی نخواهد بود که پاسخگوی نیازهای امروز نیست. بد نیست به جای منفی بافی، چنین فرصت هایی را مغتنم بشمریم تا در خیابانهای شهرمان شاهد نماهای کپی شده و خالی از هر گونه خلاقیت و دانش معماری نباشیم.
- یک کاربر، 2010/10/19
گزارش جالبی بود.
ممنون از زحمات شما
- یک کاربر، 2010/10/19
به نظر من گزارشی است از یک کار گروهی بین دو گروه دانشجوی معماری از دو قارۀ متفاوت و دو فرهنگ متفاوت، و یک جور تبادل اطلاعات، بحث جالبی است!
- یک کاربر، 2010/10/19
معماری ایرانی خودش مگه چه چیزی کم داره که حالا انگلیسی ها بخواهند چیزی بهش اضافه کنند؟ به نظر من معماری ایرانی کامل است و هیچ نیازی به آنها ندارد و اگر آنها بیایند فقط معماری ایرانی را از اصالت می اندازند و خرابش می کنند.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.