Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
حافظ اخبار

وحیده پیکان

سیدمحمد ۲۲سال دارد. بیشتر وقتش را در استدیوی خبر رادیوی محلی "نهاد" در ولایت بلخ می‌گذراند. او مدیر جمع‌آوری خبر در این رادیوست. در کنار آن نشریه‌ای هم منتشر می‌کند و زنگ تماس‌هایش گوش مقام‌های کشور را آرام نمی‌گذارد؛ چون همیشه جویای خبر است.

تا این جای داستان بسیار عادی و معمولی است و شاید صدها تن دیگر در فضای پسا طالبانی افغانستان کارهای مشابهی بکنند. ولی روش کار سیدمحمد با دیگر همکارانش تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد. این جوان از هر دو چشم نابیناست.

سیدمحمد یزدان‌پرست به گونۀ غیرمعمولی به جمع‌آوری و خواندن خبر می‌پردازد. او در ابتدا به مقام‌های دولتی زنگ می‌زند و از هر یک در مورد آنچه در ولایت می گذرد، اطلاعات می‌گیرد. گاهی هم خبرها را از گزارشگرانی که زیر نظرش کار می‌کنند، می‌شنود، سپس همۀ آنها را در ذهنش جمله‌بندی و حفظ می‌کند، تا بعداً پشت میکروفن رادیو شنوندگانش را از آن رویدادها آگاه کند. برای برنامه‌ریزی‌های بعدی‌اش خط بریل را به کار می‌گیرد.

استعداد و حافظۀ این جوان کم‌نظیر است. برای اندک کسی این امکان دست می‌دهد که با یک بار شنیدن گزارش‌ها محتوای آن را از بر به شنوندگان دیگر منتقل کند. از تپق زدن هم خبری نیست.

سیدمحمد نابینای مادرزاد نیست. او وقتی که در جریان زدوخورد شبه نظامیان در دهۀ ۱۹۹۰ از ساختمان منزلش پرید، به سر به زمین خورد و بینایی‌اش را از دست داد. اگر سیدمحمد پول کافی می‌داشت، می‌توانست روشنایی چشمانش را باز یابد. معالجۀ این آسیب  در خارج از کشور امکان‌پذیر بود. اما شرایط به گونه‌ای بود که مانع از انجام آن عمل پرهزینه در خارج از کشور می‌شد و سیدمحمد نابینا ماند.

اما نابینایی باعث عزلت و گوشه‌گیری او نشد، بلکه او را به جد و جهد بیشتر واداشت، تا در جامعه جایگاه خود را داشته باشد. در افغانستانی که از مکتب حرفه‌ای ویژۀ معلولان خبری نیست، سیدمحمد با تکیه بر ارادۀ خود توانست خواندن و نوشتن به خط بریل را بیاموزد و حرفۀ و خبرنگاری و سرانجام گویندگی را فرا بگیرد.

او وقتی که می‌خواست کاری برای خودش دست و پا کند، هیچ سازمانی درخواستش را نپذیرفت. به دلیل این که می‌گفتند نابیناست و کاری از او ساخته نیست. اما رادیو نهاد، برای آزمایش هم که شده، به او یک فرصت داد. نخست او برنامه‌ای را تحت عنوان "دنیای روشندلان" که ویژۀ معلولان بود، گردانندگی کرد و به زودی توانست مسئولان رادیو را متقاعد کند که بهترین نامزد برای مدیریت بخش خبر است.

دکتر نجیب پیکان، مسؤل این رسانه، هم از کار سیدمحمد یزدان‌پرست خوشنود است و هم از این که یک استعداد تازه را کشف کرده‌ است. او می‌گوید، اعتماد به نفس سیدمحمد پله‌های ترقی را برایش فراهم خواهد کرد.

در گزارش مصور این صفحه می‌توانید صحنه‌هایی از کار و زندگی سیدمحمد یزدان‌پرست را ببینید.

 

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- شکیب، 2010/06/11
با عرض سلام خدمت تمام خوانندگان این سایت. با خواندن پیشرفت و استعداد سید محمد نتوانستم جلو اشکهایم را بیگیرم و زار زار گریستم. البته اشک شادی بود؛ شادی برای جوان هموطنم که چنین استعدادی دارد. برایت، سید محمدجان، آرزوی بهترین ها را دارم.
- shahrzad,canada، 2009/11/20
that was really touching . he is my best friend's cousin and when she told me about him I couldn't believe how strong minded a person can be to despite all difficulties he has, be so active and present.................. saeed ! you are so brave and talented. God bless you
- یک کاربر، 2009/11/07
you are amazing,, wish u all the best
- یک کاربر، 2009/11/06
آفرین به خبرنگاری که به اهمیت این موضوع پی برده و این مساله را که خیلی الهامبخش است برجسته کرده. بی شک
- Farzaneh، 2009/11/06
Sayeed Aziz Salam

Once again, I congratulate the ongoing progress of your success. You have always being a great role model for everyone. I am really proud of you and I believe that success is yours forever. Wish you all the best
- هوشنگ زکریا، 2009/11/04
عزیزم ، سید جانم، سلام
گزارشِ این صفحه را در مورد تو خواندم بعد به عکسها و تصویر از تو و در عقب آن صدای گیرای تو که مانند همیشه روان وصمیمی حرف میزنی شنیدم و باز شنیدم و باز
تو که نظر مرا در مورد خود میدانی ،که همت والا. و طرز دید و جهان بینی تو نه تنها به تمام اعضای خانواده ی ما باعث فخر و مباهات و سر بلندیست بلکه به تمام اجتماع و جامعه ما هم که باید به وجود فرزندان چون تو بخود ببالنند . و هزاران هزار زن و مرد و کودکی که در این سه دهه جنگ وبربادی آسیب و صدمه ی مانند تو برایشان رسانیده و امروز از وضع موجود خود پریشان و نا امید و مایوسند ، میتوانند از تو بیاموزند،
سید عزیز خیلی دلم برایت تنگ شده ، پشت آن شب نشینی ها و چای نوشیدن ها و به صحبت ات های گرم وداغ ات مانند حالت آن مزار عزیز تان گوش دادنها
آفرین و موفق باشی جان کاکا هوشنگ
- Fereshteh، 2009/11/04
Moahmamd jan you have always been an inspiration for me and I knew deep in my heart that nothing would ever be able to stop your progress because you know what your goals are and you discipline yourself to reach them . You are a joy and I am really proud of you, I am proud to be your cousin , I miss you
- razia، 2009/10/25
سلام و خسته نباشی.هزاران آفرین به همت بالایی که داری جامعه باید به وجودت افتخار بکند. انشالله که موفق باشی در هر جا که استی.
- علی محبتی، 2009/10/25
نشر خبر محترم سید محمد به حیث یک نطاق و ژورنالیست با در نظر داشت معلولیت بینایی که دارند بیانگر این است که معلولیت ناتوانی نیست، بلکه چنانچه مطابق ظرفیت و توانمندی های اشخاص دارای معلولیت، برنامه هایی از طرف دولت و موسسات ملی و بین المللی روی دست گرفته شود و سهولت های دسترسی برای شان مساعد شود. اشخاص داری معلولیت نیز می توانند، نقش ارزنده ای در بازسازی و نوسازی کشور شان اداء نمایند. من این موفقیت برادر سید محمد را به ایشان و فامیل محترم شان تبریک عرض نموده و امید است سایر خواهران و برادران معلول نیز در زمینه های مختلف اجتماعی - فرهنگی - اقتصادی و سیاسی باشیم و این میسر نخواهد بود مگر با سعی و تلاش. چنانچه شاعر زمانه های سروده است:
نابرده رنج گنج میسر نمی شود مزد ان گرفت جان برادر که کار کرد
- یک کاربر، 2009/10/21
من دیشب یک و نیم ساعت با سید محمد صحبت کردم بدون اینکه بفهمم که او روشندل است. وقتی امروز برایم زنگ زد و این آدرس را بمن داد، این مطلب را خواندم و یک ساعت مداوم گریه کردم و فعلا هم اشکهایم روان است. سید محمد نواسه خالیم است و من تا هنوز هیچی در مورد او نمیدانستم. تشکر از نشر این خبر و تشکر از رادیو نهاد. از من هر کمکی ساخته باشد دریغ نمیکنم.
با احترام
سید مجتبی ظاهر
مشاور پالیسی اتاق تجارت و صنایع
- Papillon، 2009/10/20
So inspiring ! ! ! Thanks
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.