Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
اينترنت بدون فيلتر
منصور خراسانى

يک نت کافه در هرات
 

در حالی که کاربران اینترنت در برخی از کشور های منطقه از جمله ایران، گرفتار کنترل سخت گیرانه و فزاینده بر ترافیک سایت های اینترنتی هستند، در افغانستان، کشوری که هنوز درگیر بی ثباتی و جنگ است، کاربران روز افزون اینترنت، با پدیده ای به نام فیلترینگ ناآشنا هستند و آزادانه و به راحتى به سايت هاى مورد علاقه خود دسترسى دارند.

آمار دقیقی از کاربران اینترنتی در افغانستان وجود ندارد، اما گفته می شود  درحال حاضر،  کمی بیش از پانصد هزار نفر از جمعیت تقریبا بیست و هفت میلیونی افغانستان، به اینترنت دسترسی دارند.

کافی نت ها (یا به قول افغان ها: نت کافه ها) به همراه تلفن های همراه جی اس ام، از نخستین پدیده های دنیای مدرن بود که از ماه های اول پس از سقوط طالبان (ابتدای سال ٢٠٠٢ میلادی) در افغانستان عرض اندام کرد.

"نباشد، چون نمی توانیم فیلتر کنیم"

اینترنت برای نخستین بار، در بهار  سال ٢٠٠١ وارد افغانستان شد. در آن زمان، فقط ادارت خارجی و دفاتر مربوط به سازمان ملل متحد از امکانات اتصال به شبکه جهانی از راه ماهواره برخوردار بودند.

رژیم طالبان، از تلاش ها برای گسترش اینترنت در افغانستان، از بیم وجود مطالب غیراخلاقی و مخالف اسلام در آن، جلوگیری کرد.

مقامات طالبان در ماه جولای همان سال اعلام کردند که به دلیل نداشتن امکانات کنترل و فیلتر سایت های مخالف عقاید خود، نمی توانند اجازه دهند اینترنت در افغانستان گسترش یابد.

رفتن طالبان، بازگشت اینترنت

چهار ماه بعد از اعلام این موضوع، در پی تحولاتی که منجر به حمله به افغانستان شد، رژیم طالبان سقوط کرد و با همکاری جامعه جهانی، دولتی روی کار آمد که حمایت از آزادی بیان و رسانه های آزاد، از اولویت های آن به شمار می رفت.

از آن پس، به همراه ده ها رسانه دولتی و آزاد، اینترنت نیز به افغانستان بازگشت و پنجره تازه ای به سوی دنیای جدید، به روی مردم افغانستان گشود که تا چند ماه پیش، حتی از گرفتن عکس و نگهداری آن نیز محروم بودند.

اکنون و با گذشت نزدیک به شش سال از ورود اینترنت به افغانستان، دولت این کشور، کنترلی بر نحوه ارائه خدمات اینترنتی ندارد و کاربران افغان، در استفاده از هرگونه سایتی آزادند.

این عدم کنترل، شاید پیش از این که نشانه تعهد به آزادی رسانه ها باشد، حاکی از نبود یک برنامه مدون و مشخص در زمینه کنترل ترافیک اینترنتی باشد.

اما هرچه هست،  نبود فیلترینگ در افغانستان، پدیده مثبتی است که به اعتقاد بسیاری، می تواند با دادن حق انتخاب به کاربران، آنها را در تشخیص خوب و بد موجود در این دنیای بیکران مجازی، آزاد بگذارد.

چرا فیلتر؟

دولت افغانستان، حتی اگر برنامه مدونی برای فیلترینگ سایت های اینترنتی تهیه کند، به نظر نمی رسد قصدی برای فیلتر کردن سایت های خبری و سیاسی - آنگونه که در ایران و بسیاری از کشورهای منطقه رایج است - داشته باشد؛ چرا که طرفداران تمام اندیشه های سیاسی، هم اکنون در این کشور از آزادی کامل برخوردارند.

این آزادی، شامل انتشار افکار وعقاید شان در رسانه های نوشتاری، شنیداری و دیداری، انجام فعالیت های حزبی و حتی شرکت در انتخابات و حضور در پارلمان کشور می شود.

از سوی دیگر، رادیو و تلویزیون های کشورهای خارجی نیز، در افغانستان آزادانه فعالیت می کنند و حتی برنامه های شان، از طریق ایستگاه های داخلی اف ام و یا شبکه های کابلی در شهرهای مختلف افغانستان پخش می شود.

بنابراین، وقتی چنین آزادی هایی در عرصه فعالیت و ابراز عقیده طرفداران اندیشه های سیاسی و رسانه های خارجی وجود دارد، چه نیازی به فیلترکردن سایت های اینترنتی آنها خواهد بود؟

و اما سایت های جنسی

در این میان، حساس ترین موضوع، استفاده از سایت های جنسی  است. در صورتی که استفاده از چنین سایت هایی در میان کاربران افغان اینترنت، به اندازه ای گسترش یابد که سرو صدای آن به گوش بنيادگرايان برسد، آن وقت ممکن است دولت به فکر بیفتد تا جلو دسترسی به این سایت ها را بگیرد.

این احتمال، در حال حاضر زیاد مطرح نیست. زیرا به نظر نمی رسد که مراجعه به این سایت ها، در اولویت کاربران اینترنت در افغانستان باشد و هنوز سرو صدای خاصی در جامعه ایجاد نکرده است.

از آنجایی که بیشتر مراجعه کنندگان به کافی نت ها و یا کاربران خانگی اینترنت در افغانستان را، افراد تحصیل کرده، دانشجویان، کارمندان موسسات خارجی، روزنامه نگاران و کارمندان بلندپایه دولتی تشکیل می دهند، بیشتر سایت های خبری، سیاسی، علمی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشورهای غربی  و سایت های دوست یابی و چت روم ها، در اولویت مراجعه کنندگان افغان قرار دارد.

خدمات اینترنتی در افغانستان، بیشتر از طریق چند شرکت خدمات اینترنتی (ISP) عمده  ارائه می شود. این شرکت های چندملیتی، تاکنون دستورالعملی از سوی وزارت مخابرات و تکنولوژی اطلاعات افغانستان، که متولی امور تلفن و اینترنت است، دریافت نکرده اند که آنها را به فیلتر سایت های جنسی وادار کند.

اما در مواردی معدود، صاحبان کافی نت ها،  برای جلوگیری از افت سرعت اینترنت خود و گاهی هم از ترس این که مبادا مورد بازخواست دولت قرار بگیرند، بر روی سرورهای اصلی خود، نرم افزارهایی برای جلوگیری از دسترسی به اینگونه سایت ها نصب می کنند.

تا جایی که مربوط به سیاست دولت می شود، در افغانستان، به طور رسمی هیچ سایت اینترنتی، اعم از سیاسی، عقیدتی و حتی سایت های غیراخلاقی، ممنوع و مسدود اعلام نشده است.

سازمان های مدافع آزادی رسانه ها نیز، تاکنون هیچ موردی از فیلتر سایت های اینترنتی در افغانستان را گزارش نکرده اند.
 


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- سجاد رضایی، 2018/06/09
عالی
- یک کاربر، 2011/08/27
این مطلب سه سال پیش نوشته شده، زمانی که سایت ها در افغانستان آزاد بودند. اما حالا دیگر آزاد نیستند. همانطور که کاربر پایینی گفته، وزارت مخابرات به همراه وزارت اطلاعات و فرهنگ، سایت هایی را که غیراخلاقی تشخیص دهند، فیلتر می کنند.
- یک کاربر، 2011/01/29
اینطوریها که می فرمایید هم نیست. جدیدأ وزارت مخابرات و ارتباطات به تمام سرویس دهنده های اينترنت در کل افغانستان که برای شهروندان افغانی سرویس اينترنت ارائه می نمایند، ابلاغ نموده است که تمامی سایتهای غیر اخلاقی وانحرافی را که اثرات منفی آن می تواند روی جامعه بخصوص جوانان بماند، مسدود نمایند. در غیر آن صورت با جریمه های سنگین روبروی می شوند. شاید کافی نت عبدالرشید فقط فیلتر نشده باشد!
- عبدالرشيد، 2009/05/17
تشكر از شما كه عكس كافي نت من را به داخل سايت خودتون گذاشتين اگر شما ايميل منو add كنن خوشحال ميشم

اسم : من عبدالرشيد ( محمدي ) منيجر كافي نت رومانس در ولايت هرات افغانستان
- کاظم، 2009/03/15
افغانی ها واقعا شانس آوردن که خدا اونارو از شر آخوندها خلاص کرد.
- بهنام، 2009/02/08
جون مادرتون بی خیال فیلتر بشید دیگه خسته شدم از بس دنبال فیلتر شکن گشتم.
- iman، 2009/02/03
فيلتر جديد چي داريد به من معرفي كنيد.اخه هر جا بري يك قفل گنده چسبندن بهش كه ورود ممنوع است
- دانا، 2009/01/27
متاسفم که هنوز نفهمیدیم آزادی رانباید از تمام بعد پرستید اما این کار را میکنم وسوال از همه هنوز عقلمون به اونجا نرسیده که بفهمیم آزادی مطلق یعنی بی قانونی ، یعنی بی امنیتی یعنی بی ساپورتی چون هیچ خطایی مانعی به اسم جریمه یا مجازات ندارد تا از پیشگیریش جلوگیری شود
- فردوس، 2008/12/20
همه باهم دعا کنیم تا افغانستان آباد شود
- یک کاربر، 2008/12/07
آنها آزادي كه اول انقلاب از آن حرف زدند را تفسير مي كنند و مي گويند اين آزادي آن چيز كه شما فكر مي كنيد نيست پس لطف كنيد بگوييد اين آزادي شامل چه چيزهايي مي شود
- مهدی، 2008/11/17
دوساعت دنبال یه سایت فیلتر نشده میگردم پیدا نمی کنم
- parsa sh، 2008/11/13
ما جمهوری خواستیم به قیمت خون تا ازاد باشیم. اما در این بین فقط حصار نصیب ما شد. از اول گفتن مردم حق ندارن در پوشش و خوراک ازاد باشن و حالا هم همینطور ادامه داره در همه زمینه ها.
- یک کاربر، 2008/10/28
آزادی خوب ولی حیف هنوز که نذاشتن ما ازش چیزی بفهمیم از این به بعدم من فکر نمی کنم بذارن .کی میخواد بدادمون برسه؟ها
- یک کاربر، 2008/10/23
moteasefane chera bayad intori bashe to ye keshvari ke be estelah azadi harfe avalo mizane vaghean chera ? be nazareton joz badbakhtiye ?
- یک کاربر، 2008/10/17
چرا ما نبايد مثل كشورهاي ديگر ازادانه از اينترنت استفاده كنيم؟
- یک کاربر، 2008/10/17
اگه ما بر اساس ادعایی که داریم تمام انسانها رو از لحاظ شعور و انسانیت برابر بدونیم دیگه به خود اجازه نمیدیم برای دیگرون تعیین تکلیف کنیم که حالا چی براش خوبه و چی بده.انسان حیوان نیست که افسار محدودیت و سانسور گردنش بندازند.بعلاوه در مثل هست که :هر چیز در عالمه در ادمه.پس حتی همون سایتهای سکسی هم حتما نیازی بهشون هست وگرنه وجود نداشتند.اهورای ایران زمین این مملکت را مانند همیشه تاریخ به سلامت خواهد برد.
- یک کاربر، 2008/10/11
سلام به امید زندگی بهتربرای همه
- یک کاربر، 2008/10/09
سلام امیدوارم روزی بیاد که چیزی به نام سانسور نباشه.....پس به امید روزی دگر با ایده های نو و فکر های باز
- rully، 2008/10/08
vagean ma darim to iran zajr mikeshim
- بصیر، 2008/09/29
سایت های خوب فیلتر میشوند و این باعث تاسف است به امید روزی که فیلتر وسانسور نباشد.
- یک کاربر، 2008/09/26
در کجای دنیا این همه محدودیت وجود دارد؟
- milad، 2008/09/25
khosh halam ke hamchin site e ra oftadeh
- mory، 2008/09/21
سلام به نظر من هیچکس مقصر نیست این بالا سری هان که میخوان جوونا به یه سمت دیگه....
- مهناز، 2008/09/18
دوستان عزیز: غصه نخورید هرروز تو این مملکت قانون عوض میشه شاید تاچندوقت دیگه این قانون هم لغوشد(هرچندکه فیلترشدن اینترنت وجه قانونی نداره )
- صادق، 2008/09/17
سایت خوبیه اگه بدی ها شو کنار بذاریم.
- یک کاربر، 2008/09/13
از ماست که بر ماست
ایرانی لایق هر جور تحریمه چون عرضه نداره حرفشو به کرسی بشونه
کاش یکم به جای اینکارا از مردم نظر سنجی واقعی میشد
حالام که 95% رای مخالف دادن ولی چه فایده...
- babi، 2008/09/12
ey val.site bahali darin
- یه عاشق، 2008/09/09
بد نیست سایت شمای عزیز
- 09173773394، 2008/09/06
با سلام خدمت دوستای گلم/
چرا اینقد ما باید از نظر اینترنت در فشار باشیم.١فیلتر شکن قوی بذارین.
- عقاب آسمان، 2008/09/05
به جای این همه حرف های مزخرف یه فیلترشکن قوی بزارین تو سایت تا کسانیکه می خوان برن تو سایت های بااصطلاح بد راحت برن.
کسانیکه نمى خوان بران خوب نرن چرا به بقیه مزاحم می شن.
- یک کاربر، 2008/09/04
فیلترینگ بدی هاش از خوبی هاش بیشتره
مگه تا کی میشه فیلترینگ داشته باشیم در حالی که خیلی ها دم از اینترنت پرسرعت !!!! میزنن و وعده میدن
امیدوارم زودتر این حصار مثلا محکم ( که البته همه ازش رد میشن ) برداشته شه تا خشک و تر با هم نسوزن
به نظر من کسی تا ضرر اینترنت گردی بیهوده رو خودش حس نکنه دست ازش بر نمی داره
- MAHMOUD REZA، 2008/09/03
میدونید بچه ها سکس هم یه چیزه جالبی هست که خدا به ما داده و هرکس که اون راتجربه کرده می دونه من چی می گم
اما هرکس بخواد دست وپا و چشم های روح جستجو گر انسان را نسبت به موضوعی ببنده و هدایت نکنه باز عطش انسان برای دیدن ، شنیدن ، گفتن و آزادی چند برابرتر و شاید مخرب تر بشه.
کسی حق ندارد مارا از دیدن یا شنیدن منع کند .
کسانی که می گن فیلترینگ خوبه یا مفیده بدونن که اشتباه فکر می کنه
ما برای آزادی داریم خودمونو پاره می کنیم اما با این عقاید دوباره تقاضای زندان می کنیم.
- saeed :shahin shahr، 2008/08/25
فیلتر یه چیز مزخرفه هرکی میگه خوبه خودش هنوز یاد نگرفته چطوری استفاده کنه.
درود به همه بچه های شاهین شهروخوزستان.
- یک کاربر، 2008/08/25
ازادی خوبه اما ول انگاری بد. فیلترینگ هم بد نیست. بهتره واقع بین باشیم.
- farhad، 2008/08/24
بد است
- یونس، 2008/08/23
هر کسی که میگه ایران خوبه غلط کرده شما باید کسانی که هیچی بارشون نیست نگذارید نظر بدن
- احسان، 2008/08/19
با سلام واقعا فیلترینگ خوبه چرا چون هنوز فرهنگ یاد گیری اینترنت رو نداریم و می ریم دنبال چیز های سکسی باید اول بدونیم چی خوبه چی بده در یک تحقیق نام فردوسی کمترین نامی بود که ما ایرانی ها اون رو سرچ کردیم خوشبختانه زیاد هم دنبال سکس نبودیم چون الان مملکت پر شده از فساد با تشکر و ارزوی موفقیت برا همتون
- زیبا، 2008/08/04
من میخوام با یه کسی که تو افغانستانه چت داشته باشم
میخوام بدونم تو کشورم چی میگذره. با من رابطه برقرار میکنید؟
- کتاب، 2008/08/04
از کسانی که این سایتها را فیلتر می کنن متشکرم
- شبنم، 2008/08/04
ازادی خوب چیزیه اما توی ایران نیست توی ایران چی آزاده که اینترنت باشه افغانستان یه چیز دیگه است افتخار میکنم که یک دختر افغانی هستم افتخار.
- green way، 2008/07/28
سلام .تو اینجا بر عکسه سایت هایی که بهش احتیاج پیدا میکنه تا از مطالبش استفاده کنی میبنی فیلتر کردند ولی هرچی سایت به درد نخوره فیلتر نشده اینا به چه درد من میخوره بهتره برند درستش کنند .
- یک کاربر، 2008/07/24
اصلا ايران به درد نميخوره همه چيز ممنوع
- یک کاربر، 2008/07/24
سلام من از هرات هستم سلامي از راه دور به مردم هرات هومن از تايلند
- به تو چه، 2008/07/20
این مملکت سایت های معمولی را قفل میکنه. واقعا مسخره است.
- داوود، 2008/07/14
به نظر من كه ده سال لندن بودم سايت ها نبايد فيلتر بشوند- با تشكر از شما كه اجازه داديد اين مطلب چاپ بشه.
- سارا، 2008/07/05
سايت شما ارزش فيلتر شدن نداره وگرنه تا حالا صد بار فيلتر شده بود.
- مرتضي، 2008/07/04
سلام مطالبتون خيلي جالبه ولي امكانات سايت كافي نيست !!
با تشكر از شما.
- اميد، 2008/07/01
هر روز هزار تا سايت ثبت مي شه دلتون بخواد يا نه فيلتر ميشن اما اشكالي نداره با فيلتر شكن به هر سايتي كه دوست داري دسترسي داري؟ پس بهتره فيلتر نشن
- پیدرام، 2008/06/27
اصلا جالب نبود مطالب برای 100سال پیشه
جدیدش کنید
- فراديس، 2008/06/18
آقا خيلي ببخشيد اين جا همه چيز به هم ريخته است اين ها وقتي براي بررسي سايت ها ندارند اما بي خبر هستيد كه شركت دولتي افغان تلكام دو تارنما ي معروفي پارسي را مسدود كرده پرشين بلاگ اكنون هم در مميزي قرار دارد.
- یک کاربر، 2008/06/15
ايران بهترين كشور و بهترين كنترل را دارد مرحبا به ايران خودمون
- رامین، 2008/06/07
سلام خوش به حالتون ما تو ایران فقط زجر میکشیم
- یک کاربر، 2008/06/06
در مورد وبلاگت باعالمان دين و مراجع تقليدمشورت كن تاخداي نكرده باعث ترويج كار منفي نشده باشي كسي از مشورت عاقلانه ضرر نمي كند
اگر لحنم خوب نبود ببخشيد
- نگین، 2008/06/04
بعضی از سایت ها فیلتر لازم دارند ولی در حال حاضر سایت های مفید و خبری هم فیلتر شده، من که فکر نمی کنم تقصیر ایران باشه
- یک کاربر، 2008/06/01
زنده بادایران بزرگ
- یک کاربر، 2008/05/19
افغانستان یک کشور اسلامی است و باید شئونات اسلامی درش رعایت شود فیلتر هم لازم است.
- بهزاد، 2008/05/17
اميد رهايي نيست وقتي همه بيماريم
- محمد عادلی، 2008/05/10
ازادی ازادی ازادی ازادی
ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی ازادی
- ab، 2008/03/01
بزرگترين بلا که در اينترنت بعضي کشورها مثل ايران وجود داره همين فيلتر شدنشونه!؟تازه يه جايي خوندم که نوشته بود ايران ساليانه 7ميليارد دلار صرف هزينه فيلتر و پارازيت ميکنه که اينم پول نفته؟!!
- یک کاربر، 2008/02/28
به نظر من اگر مردم ازاد باشند بهتر است زیرا مسا ئلى همانند مسا ئل جنسی وقتی مردم چند بار ببینند خود به خودی سرد می شوند. واقعا می فهمند که چیزی نیست که ارزش دیدن راداشته باشد اما اگربرعکس باشد بد تر است.
- ثابتی، 2008/02/16
در یک وبلاگ افغانی، خواندم که اخیراً وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، با همکاری وزارت مخابرات، اقدام به فیلتر کردن دو شبکه وبلاگر فارسی (پرشن بلاگ و بلاگفا) کرده اند. بیشتر وبلاگ های فارسی افغانستان و خارج از این کشور، از همین دو شبکه استفاده می کردند. لطفاً این موضوع را هم پیگیری کنید.
- یک کاربر، 2008/02/13
اي عزيزان
اگر از من بپرسند با ارزشترين كار آفرينش چيست ؟ گويم آزادي است قدر اين گوهر را بدانيد و بعد از آن همه فلاكت و بدبختي نگذاريد جانيان راه آزادي تحت هر عنوان و يا روزنه اي به اين گوهر والا آسيب رساند
- یک کاربر، 2008/02/10
البته راه حلي داره اين فيلتر راه اون فيلتر شكن يا
proxy
است كه بد بختي اون رو هم فيلتر ميكنند
- یک کاربر، 2008/02/05
جالب تر اين كه بعضي از سايتهاي خبري مثل همين سايت ؛ نظرات كاربرانشان را هم فيلتر ميكنند...زيرا مي ترسند فيلتر شوند
- یک کاربر، 2008/02/01
بيچاره ما كه تو ايرانيم.......باز هم افغانستان.......خدا پدر آمريكا را بيامرزه كه هر جا ميره همه دعا گوي اون هستند......
به ياد اين آفلاين افتادم...

عمو فیلترباف ** بله** فیلتر منو بافتي ؟ ** بله**مردمو دست انداختي ؟ ** بله** .....
- شعیب تیموری، 2008/01/28
سلام. تا جائی که من متوجه شده ام، یک بار سایت کابل اکسپرس که یک سایت کاملاً سیاسی و منتقد به خصوص دولت است توسط اداره امنیت ملی افغانستان فلتر، متوقف و مسئول آن نیز توقیف شد. اما در پی اعتراضات جامعه مدنی و رسانه ها، مسئول سایت آزاد و سایت بار دیگر به همان شدت قبلی به کار آغاز کرد.
- فرجاد، 2008/01/28
با اجازه شما اين مطلب را ذر وبلاگ " مطبوعات از درون" نقل كرده ام
- یک کاربر، 2008/01/25
sallam,
bale, kaar besyar khubi ast ki Intekhab khub o bad ba dast khod mardom bashad .
- ماه، 2008/01/22
با سلام
ای کاش شما که آن قدر به جا و متفاوت به حاج قربان پرداختید حداقل تا یک روز آن دو مطلب را در سطر اول حفظ می کردید
حیف!
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.