Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
گرجی تباران ایران
علی عطار

در بین اقوام گوناگون ساکن ایران شاید گرجی های فریدن، در نزدیکی اصفهان، یکی از ناشناخته ترین آنها هستند. گرجی ها در زمان سلسله صفویه  به اسارت گرفته شده و پس از انتقال به ایران در نواحی مرکزی کشور اسکان داده شدند.

براساس نوشته های مورخین و سیاحان آن زمان حدود دویست هزارگرجی  اسیر با پای پیاده از گرجستان تا ناحیه اصفهان رانده شدند. بخشی از گرجی ها که ابتدا در شهر اصفهان، سپس در شهر تازه تاسیس نجف آباد ساکن بودند، بعد ها روانه نواحی غربی تر یعنی فریدن و فریدون شهر امروزی شدند.

 

به نظر می رسد که گرجی ها، نه همچون ارامنه که با حفظ دین خود بیشتر به حرفه های ساده پرداختند، بيشتر به امور نظامی علاقه مند بودند. برخی از آنها پس از پذیرش اسلام به شغل های بالای نظامی و حتی فرماندهی و حاکمیت استان های کشور رسیدند.

گفته می شود که در زمان صفویه بیش از چهل حاکم گرجی الاصل وجود داشته است. سهیم بودن گرجی ها در قدرت تا زمان افشاریه و زندیه و حتی تا دوره قاجاریه ادامه داشته است. به نظر می رسد که گرجی های اولیه هویت خود را بیشتر در شراکت در قدرت سیاسی با صفویان ترک تبار یافتند.

ظاهرا با شکستی که گرجی های سرکش از لشکر کریم خان زند خوردند، موقعیت اجتماعی سیاسی خود را ازدست داده و از آن پس در روستاهای اطراف فریدون شهر امروزی به کارهای ساده کشاورزی و دامداری مشغول شدند.

کوه سیخه یا سیخک که بین فریدون شهر وروستای چغیورت، یکی از روستاهای مهم گرجی نشین امروز ایران، واقع شده، محل تار ومار کردن گرجی ها توسط لشکر کریم خان زند است. این محل برای گرجیان امروز از یک سو نماد مقاومت و سرکشی نیاکانشان و از سوی دیگر نماد جبر و زورگوئی امرای ایرانی است.

شناخته شده ترین گرجی ساکن ایران الله وردی خان است. وی که از خاندان اوندیلادزه، از ثروتمندان و زمین داران  آن زمان بود در جوانی دربرابر سی سکه طلا به فروش رسید و بعد از اینکه چندین بار در معرض خرید و فروش واقع شد به دربار شاه طهماسب صفوی راه یافت.

الله وردی خان نه تنها بعنوان جنگجو و فرمانده نظامی  شناخته شده، بلکه خدمات فرهنگی و عمرانی او نیز با تاریخ ایران رقم خورده است. پل مشهور سی و سه پل در اصفهان که یکی از شاهکارهای معماری ایران است به دستور و با هزینه وی ساخته شد.

گرجی های امروز فریدن و فریدون شهر عمدتا در هفت روستا پراکنده اند که تعداد آنها هر روزبه دلیل مهاجرت به شهرها کمتر می شود. شهرک یزدان شهر در حاشیه شهر نجف آباد نیزازمناطق مهم گرجی نشین امروز محسوب می شود.

علاوه بر آن گرجی ها در شهرهای دیگر ایران بخصوص اصفهان و تهران بطور پراکنده زندگی می کنند و برخی از آنان از تحصیل کردگان و متخصصین برجسته هستند. گفته می شود که تعداد با سوادان و تحصیل کردگان گرجی به نسبت جمعیت آنها بسیار بالاست.

از فرهنگ قدیم گرجی ها امروز تنها زبان آنهاست که هویت قومی آنان را مشخص می سازد. نوعی سقف خانه و نوعی فرش که در ناحیه فریدون شهر و بخصوص در چغیورت به طرح گرجی معروفند، امروز دیگر به ندرت ساخته و بافته می شوند.

کوشش برای آموزش زبان و الفبای نیاکان که با زبان و خط گرجی متداول در فریدن متفاوت است نیزدر این روزها طرفدارانی دارد. در فریدون شهر مغازه هایی یافت می شوند که تابلو آنها به دو خط فارسی و گرجی نوشته شده است.

پس از فروپاشی اتحاد شوروی ارتباط اقتصادی و اجتماعی بین گرجی های ایران و کشورگرجستان افزایش یافته است.

دو گزارش مصور اين صفحه در بازدید از فریدون شهر و روستاهای گرجی نشین چغیورت و داشکسن و در گفتگوبا باشندگان آنها تهیه شده است.

گزارش اول نگاهی است گذرا به اسکان گرجی ها در ایران، پیدایش روستای چغیورت و وضع امروزین آن.

دومین گزارش در باره دو جوان ورزشکار گرجی است که به یاد نیاکان اسیر خود از زادگاهشان داشکسن تا تفلیس پایتخت گرجستان را پیاده طی کرده اند.

بدون اطلاعات و یاری سعید مولیانی، پژوهشگر گرجی تبار تهیه این گزارش ها امکان پذیر نبود.

کیفیت نامطلوب بعضى از تصاوير به دلیل کهنگی آنهاست.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2019/03/05
من هم یک گرجی هستم اهل روستای چفتکلای قائمشهر مازندران به گرجی بودن خود افتخارمی کنم و به ایران عزیز و زادگاهم عشق می ورزم.



- یک کاربر، 2018/06/07
سلام. من واجدان گرجی هستیم. تا جدم همه نظامی بودن اما زمان رضا خان. با شورش جدم خلع لباس شدن و اجازه ندادن فرزندانمان وارد ارتش شن. اما شکر، خدا شرافت و بزرگی را به ما عطا کرد و اصالتمون ربطی به لباسمون نداره. الان ما نوادگان اون مرد همه از تحصیلات بالایی برخورداریم و مدیران موفقی هستیم.
به امید سربلندی و شادی تمام گرجی ها.
- یک کاربر، 2018/05/31
گرجی هایی که من می شناسم به غیر از اندک افرادی که فرهنگ بالایی که دارند اون مردمی نیستند که ما انتظار داریم و دارای مشگلات و نواقص زیادی در مسائل اجتماعی و فرهنگی می باشند سرد مزاج و بی روحیه و عصبی و اغلب خشن و عجول هستند. ارزش انسان به زبان و نژاد نیست ارزش انسان به گارهایی است که انجام میدهد این فرمایش خدا در قرآن است. کاستی های فرهنگی را گرجیان باید اصلاح کنند. دیگر اقوام هم در محیط بسته و محروم فریدونشهر نیز جنین خصوصیاتی دارند.
- زینب، 2018/05/13
سلام
من پدرم ترک و مادرم گرج (روستای داشکسن فریدن) هستن
مادرم زن بسیار زیبا و توانمند و مهربانی هستن
من به گرج بودن مادرم افتخار میکنم و خوشحالم ازین بابت
- یک کاربر، 2018/04/09
سلام من شنیدم گرجی ها برای دیدن اقوام خود به گرجستان میروند مگر بعد این همه سال همدیگرا میشناسند؟ یا اینکه به تازگی گرجیهایی مقیم ایران شدند.
- یک کاربر، 2017/12/01
من از طرف پدر گرجی واز طرف مادر ترک و در زنجان زندگی میکنم وهم به گرجی بودن خود افتخار می کنم
- دکتر قادری، 2016/12/30
ببخشید من یه سوال داشتم. ممنون میشم راهنمایی کنید. من فارسم.آیا قوم گرجی ها با ایرانی ها و غیر گرجی ها وصلت میکنند؟ چطور مردایی هستن؟آیا یک فارس میتونه باهاشون ارتباط و زندگی خوبی داشته باشه؟منظورم یه پسر گرجی با یه دختر فارس هست.
- یک کاربر، 2016/09/14
من افتخار میکنم که گرجیم و سلام خسته نباشی به همه پهلوانان
- یک کاربر، 2016/08/19
بادرود بر هموطنان فرهیخته و پراوازه و سلحشور گرجی.بر خود میبالم که بزرگوران گرجی در گذر تاریخ در ایران کنونی به هر دلیل موطن گزیدند و در همه دوران در عمران و ابادانی ایران کوشش نمودند و اثاری به یادگار نهادند که شهرت جهانی دارد. من بختیاری هستم ساکن تهران و بر همه شما درود میفرستم و گرجیان را گرامی و بسیار محترم میشمارم و این نگاه همه ایرانیان به گرجیان است. ازسویی در پاره ای از کامنت های عزیزان گرجی مطالبی دیدم که دلیل ورودم به این گفتگو شد. بنا به اسناد موجود و سفرنامه های اروپاییان به ایران مردمان گرجی همواره مورد احترام بوده اند بطوریکه بسیاری از شاهزادگان صفوی از مادران گرجی بوده و این قوم در نزد دربار و مردم از احترام برخوردار بوده.واز دیگر سو در 400 سال پیش مرزهای سیاسی ایران کاملا متفاوت بود همه مردم فلات ایران. شامل بخش وسیعی از پاکستان و افغانستان و ترکمنستان.و کشور اران(اذربایجان) وبخش وسیعی از قفقاز و حدود شرقی ترکیه وبخشهایی از عراق کنونی مرزهای سیاسی ایران برای قرنها بوده استو در واقع در ان تاریخ همه مردمان در سرزمینهای یاد شده ایرانی به شمار میرفته اند.و بخشی از قفقاز از دوران اشکانی و ساسانی و بعدها دوره صفوی و حتی تا اغاز قاجاریان بین دولتهای همسایه دست به دست شده است پس با اندکی تامل در مرزهای سیاسی صفویه و منازعات ایران و عثمانی و ایران و روس در می یابیم همه گرجیان پیشینه ایرانی داشته و مردم و دولتهای ایران به مردم مهاجر گرجی به قسمتهای مرکزی کشور هرگز به عنوان بیگانه ننگریسته اند. این نه در مورد گرجیان که در مورد مردم هرات. و سایر سرزمینهایی که از ایران جدا شد میشود. اما سخن دیگر که شایسته است به ان توجه شود حفظ اداب و رسوم و خط و زبان و سایر نشانه فرهنگی قوم بزرگ گرجی است که بایسته و شایسته است از سوی جمعیت پژوهنده و فرهیخته گرجیان پرداخته و در بسط و توسعه و تداوم و پایداری آن کوشش نمایند و چه خوب میشد فریدون شهر بعنوان پایتخت فرهنگی گرجیان معرفی و با احداث بنایی مناسب از سوی فرهنگ دوستان گرجی و حمایتهای دیگران و دولت نسبت به معرفی فرهنگ و زبان و خط گرجی وثبت یک فرهنگستان اقدام میشد و گرجیان ساکن در دیگر نقاط کشور با این فرهنگستان تبادل اندیشه و ارتباط تنگاتنگی ایجاد میکردند.در پایان ضمن پوزش از اینکه حوصله به خرج دادید همه ایرانیان گرجیان را ایرانی نه قوم بیگانه میدانند و ارج فراوان میگذارند. و لذا از برخوردهای احساسی و دشمن پسند دوری نمایید .با تقدیم احترام. سیاوش
- مسعود، 2016/07/12
خداوندا سپاسگذارم که من یک گرجی هستم. درود بر همه گرجیان عزیز در سراسر دنیا... خدایا چی به سرمون اومده که ما ناشناخته تو ایرانیم؟ ما پرتغالیارو از بندرعباس بیرون کردیم و اسم شاه عباس روشه حالا. سی و سه پل شاهکاره اوندیلادزه ی گرجیه. دهها نفر از حاکمان ایران تو گذشته گرجی بودن اگر شوروی الان وجود داره به خاطر استالین گرجیه ولی ارمنی ها چیکار کردن که تو ایران سرشناسن و مردم دوسشون دارن؟ آهای گرجی های عزیز به جای اینکه فقط افتخار کنید به گرجی بودنتون سعی کنید به همه بفهمونید که گرجیا کی هستن و چیکار کردن... خداوند حفظ کنه ما گرجی هارو و روز به روز بر عزت و موفقیت ما بیفزایه. من گرجی میاندشتم ساکن شاهین شهر اصفهان....
- احمدی، 2016/06/24
من خودم گرجی هستم وبه گرجی بودنم افتخار می کنم
من اصالتاَ میاندشتی هستم
زنده باد ...(میاندشت)
- یک کاربر، 2016/06/21
سلام واقعا متاسفم که از افوس که یکی از شهرهای پر جمعیت گرجی هاست نامی نمی برید.
- یک کاربر، 2016/05/04
من یک گرجی ام و به گرجی بودنم افتخار میکنم.
- مهدی شجاعی ، 2016/03/14
با سلام ، خدمت تمامی گرجی زبانان ایران زمین، من از گرجی های اصالتاً میاندشتی تهران هستم و افتخار میکنم گرجی هستم از مطالبی که عزیزان در این سایت گذاشته اند مشخص گردیده که گرجی زبانان در سراسر ایران پراکنده هستند و وجه مشترک همه آنها زبان گرجی می باشد، گرجی ها می باید موسیقی، شهر و هویت فرهنگی داشته باشند و جا دارد ساماندهی شوند و دارای تشکیلات قوی باشند و گمنام نمانند.
- ازنائوری، 2016/02/29
ما گرجیهای ازنا بنیان گذاران این شهر هستیم و افتخار می کنیم . کلمه ازنا از کلمه ازنائوری به معنی شریف زاده مشتق شده است . از اطلاعات شما سپاسگزارم.
- حمید، 2016/01/10
من امروز 20 دی 94 به صورت کاملا اتفاقی از این موضوع که در فریدون‌شهر تعداد زیادی گرجی زندگی می‌کنه خبردار شدم. داشتم طبق عادت همیشگی توی سایت زومیت می‌گشتم که مطلبی دیدم درباره عکس‌هایی که یه عکاس جوون اهل گرجستان از یکی از مناطق کشورش گرفته بود. بعد از خوندن مطلب و تماشای عکسها توجهم به زیر مقاله و یکی از کامنتها جلب شد که در اون خبر از زندگی کردن گرجی‌ها در فریدون‌شهر داده بود. چون موضوع برام تازه و جالب بود توی گوگل جستجو کردم و این سایت و یه وبلاگ و البته ویکی پدیا رو پیدا کردم. خیلی خیلی برام جالبه که هنوز بعد از 400 سال مردمان این شهر با خط گرجی روی تابلوهای مغازه‌ها می‌نویسن و هنوز به این زبان صحبت می‌کنن. برای همه‌ی گرجی‌تباران ایران‌زمین آرزوی سربلندی و موفقیت می‌کنم.
- یک کاربر، 2015/12/18
افتخارمی کنم گرجی هستم.
- یک کاربر، 2015/11/14
سلام به همه مردم ایران زمین
جد من از روستای عباس آباد سمنانه.چند وقت پیش که به اونجا رفتم متوجه شدم که عده ای گرجی صحبت میکن. میگفتن زمان شاه عباس نه خانواده گرجی به اینجا اومدن و موندگار شدن .حالا من نمیدونم من هم ریشه گرجی دارم یا نه. در هر صورت اگه کسی راجع به گرجی های عباس آباد سمنان اطلاعات بیشتری داره لطفا بگه.
- سعید چیوایی، 2015/10/17
سلام عالی بود من به اتحاد شما ایمان دارم من بختیاری هستم.
- یک کاربر، 2015/08/04
با سلام. دوستان توجه داشته باشید یک کشور از اتحاد اقوام و ملیت های مختلف بوجود می آید و رمز موفقیت و بقای یک کشورحفظ اتحاد بین اقوام مختلف هست. نگاهی به افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و لبنان غیره ثابت می کنه که نداشتن اتحاد و همدلی نتیجه بدی برای یک کشور داره.
- یک کاربر، 2015/07/30
من هویت و اصالتم را دوست دارم و خودم را صاحب دو وطن میدانم. همیشه دلم برای اصفهان وتفلیس تنگ میشه...به مارتقوپی گرجستان که اصالت گرجیهای فریدونشهر از اونجاست سفر کردم و احساس بسیار غریبی داشتم.......
- یک کاربر، 2015/07/28
سلام برهمه گرجی های ایران عزیزم ما گرجی های شهرستان انار دراستان کرمان خیلی ازیادها وافکارها دورافتادیم چرا اسمی ازما نمی برید.گرجی های شهرستان انار ازسطح تحصیلات بالاو پرستیژخاص وعالی درجامعه برخوردارند وهمچون نیاکان درپست های حساس نظامی ومدیریتی هستند.
- یک کاربر، 2015/07/08
زنده باد گرجی...
- یک کاربر، 2015/07/04
ما به گرجی بودنمون افتخار می کنیم...
و تمامی اقوام قابل احترام هستن تا جایی که انسانیتشون رو زیر پا له نکنن.
- یک کاربر، 2015/05/10
سلام به تمام گرجیان عزیز. من عرب زبان و اهل کشور عراق هستم با گرجی وصلت کردم اکنون مشغول یاد گرفتن زبان گرجی هستم. سخنی که با جوانان گرجی دارم اینکه زبانتان را حفظ کنید در مورد فرهنگ تمدن حتما تحقیق و مطالعه کنید و گرجستان را حفظ کنید.
- یک کاربر، 2015/04/17
من یک گرجی هستم و به گرجی بودنم افتخار میکنم پرچم ما بالاست.
- یک کاربر، 2015/04/13
خواهشا اصلاح بشه ما یاغی نبودیم و اسیر نشدیم ما سرکش نبودیم که کریم خان بمون حمله کرد دقیق مطالعه کنید و بنویسید در ضمن ما دویست هزار نفر بودیم الان پانزده هزار نفریم تا فراموش نشدیم یه فکری به حال قومیتمون کنیم.
- یک کاربر، 2015/03/26
گرجیان ایران رو نه گرجستان به طور کامل می پذیره و نه ایران.
گرجستان:
مردم گرجستان گرجیان ایران رو می پذیرن (بهتره بگم می پرستن) ولی دولت گرجستان گرجیان ایران رو نمی پذیره (به گرجیان ایران تابعیت گرجستانو نمیده)

ایران:
دولت ایران گرجیان ایران رو پذیرفته (تابعیت ایرانو دارن) ولی مردم ایران گرجیان ایران رو نمی پذیرند (مردم ایران گرجیان ایران رو بیگانه می دونند، گرچه در عین حال گرجستان رو جزو اموال شخصی و ارثیه پدریشون می دونند که توسط پادشاهانشون بر باد رفته)
- یک کاربر، 2015/03/12
با سلام - من یک گرجی زبان یزدانشهر هستم به گرجی بودن خود افتخار می کنم و به دیگر زبان های دیگر نیز احترام می گذارم. در یزدانشهر ما گرجی ها با عزیزان لر- ترک- عرب- کرد و غیره با هم زندگی می کنیم و احترام همدیگر را داریم و باید از این بابت خوشحال باشیم که یک ایرانی شیعه هستیم - فرا رسید عید نورور 1394 مبارک - اصلانی
- یک کاربر، 2015/02/08
با عرض سلام و آرزوی سلامتی برای تمامی گرجی زبانان ایران عزیز، من از گرجی تبارهای اصالتا میاندشتی که در تهران متولد و ساکن شده ام، افتخار میکنم گرجی هستم. ولی مهمتر اینکه شیعه ایرانی هستم
- یک کاربر، 2015/01/16
با سلام و تشکر از مطالب دوستان. تجربه من از سفر سال 1392 به گرجستان کاملا متفاوت از تجربه دوستی بود که اشاره کردند گرجیان گرجستان هیچ گونه اهمیتی به گرجیان ایران نمی دهند. به نظرم این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله: نحوه سفر، مکان های مورد بازدید و نحوه ارتباطی است که مسافر با مردم ساکن آنجا برقرار می کند. من به همراه گروهی از دوستان گرجی ساکن ایران به باتومی و تفلیس سفر کردیم. طی این سفر، در خانه های ایشان میهمان شدیم، و در رستوران های شناخته شده تفلیس و باتومی لحظات بسیار خوبی را برایمان فراهم آوردند. به دلیل پخش برخی اخبار و فیلم های گرجی تباران ساکن ایران، برخی از آنها از گرجیان مقیم ایران اخبار هر چند مختصری داشتند، و بسیار برخورد گرم و صمیمانه ای با ما داشتند. برای تیم ما که واقعا تجربه بی نظیری بود.
- یک کاربر، 2015/01/03
سلام واقعا ممنونم ازاینکه حداقل یک جا راجع به ما گرجی ها صحبت کردین. من خودم ساکن فریدونشهرم دلیل اصلی اینکه شاه عباس جد مارو به ایران آوردن بخاطر وجود اقوام لر در فریدونشهر بوده و بدلیل جنگ جو بودن اقوام گرجی مارو برای مقابله با اونها به ایران آوردن. میدونین که سی و سه پل ساخته الله وردی خان که خودش یه فرد گرجیه؟
- یک کاربر، 2015/01/02
مردم روستای خوسف بافق یزد و شهر خوسف خراسان جنوبی هم گرجی تبارند.
- یک کاربر، 2015/01/01
سلام به همه گرجی های عزیز ساکن ایران،عزیزانم، من خودم شهریور ۹۳ به گرجستان رفتم اما آنگونه که پیش از این فکر می کردم نبودند. آن ها اصلا گرجیان ایران را یادشان هم نمی آید وهیچ گونه امتیاز و اهمیتی به ما نمی دهند باور کنید.
- یک کاربر، 2014/12/26
در جواب به کاربر که در تاریخ 17/12/42014
نظرشونو نوشتن......یه جوری از ایران حرف میزنید که انگار کشور خیلی مرفه هست ...و اینکه گفتید فکر نکنید جای دیگه حلوا پخش می کنن ..یعنی بیکاری و ضعف اقتصادی تو ایران بیداد نمی کنه! بهتره رو حرفاتون فکر کنید...حالا مثلا تو ایران حلوا پخش می کنن که اینقدر از گرجستان بد گفتید...
گرجی ها رو شاهای ایرانی آوردن ایران چون بهشون احتیاج داشتن...ولی متاسفانه قدر گرجی ها دونسته نشده.
- یک کاربر، 2014/12/18
من یک فیلم مستند درباره گرجیان دیدم مربوط به نام نوروز از پشت کوه های بلند که بیشتر به گرجیان روستای چغیورت می پرداخت. خیلی مستند زیبایی بود.
- یک کاربر، 2014/12/18
با سلام به دوستانی که نظرات خودشون را می نویسند. راجع به استحاله زبانی میشه گفت که عوامل مختلفی وجود داره یعنی آیا باید گفت چرا نسل امروزی داره زبان گرجی را استحاله می کنه در حالی که بچه گرجی هم می تونه فارسی را یاد بگیره هم گرجی. و اینکه آموختن زبان فارسی از کودکی به یک بچه ای که پدر و مادرش گرجی حرف می زنند معلوم نیست چه منطقی داره مگه نمیشه هر دو زبان را یاد داد؟ باید از خودشون پرسید. نوشته ای که من وارد کردم و گفتم لهجه یک عامل استحاله است این می تونه درست باشه و مشکلات فرهنگی هم هست با توجه به انتقادی که یک کاربر دیگه از نوشته های من کرده گمان می کنم درست باشه . یک کاربر محترم نوشته که عوامل عقب ماندگی را خود مردم فریدونشهر بهتر می دونند باید بگم که خود من هم اهل فریدون شهر هستم و توی این شهر متولد شدم و به همه مشکلات و کاستی های آن آگاه می باشم و آن ها را لمس کرده ام. یک جا هم گفتم که گرجستان یک کشور بیگانه است که این هرگز حرف نادرستی نیست. کشوری میهن شماست که در آن زندگی می کنید نه آن کشوری که اجداد شما در آن بوده اند و یا به زبان آنها صحبت می کنید. دوست گرامی من 400 سال قبل که اجداد گرجی ما را به ایران کوچ داده اند چندین نسل قبل ما بوده اند که نهایت آن به ما رسیده است و من و شما چندین نسل را گذرانده ایم. اگه شما به گرجستان بروید و چند روز از تمدید ویزای شما بگذرد شما را از آن کشور اخراج می کنند و می گویند شما غیر قانونی در این کشور اقامت دارید پس اینکه کشور غریبی را مثل ایران به قول خودتان دوست دارید باید بدانید که آنجایی که زندگی می کنید اول دوست داشته باشید و کشوری که در آب و خاک آن زندگی می کنید. در یک نوشته هم تعصبات کورکورانه نوشته بودم که نوشتید منظور را متوجه نشدید منظور من این است که عده ای ادعا های گرجی دارند و تعصبات قومی الکی و بی اساس که البته دیگر اقوام فریدونشهر هم اینگونه هستند البته عده ای از آنها. و باعث اختلافاتی در منطقه می شود یعنی اختلافات قومی. بهترین کار برای حفظ فرهنگ غنی گرجی آموزش زبان و جلوگیری از استحاله زبانی است کسانی که زبان گرجی را استحاله می کنند در حال ریشه کن کردن تاریخ خود هستند و در نتیجه آینده ای خواهد آمد که فریدونشهر بی هویت خواهد شد مانند بسیاری از گرجیانی که در مناطق دیگری هستند و زبان خود را فراموش کرده اند و فقط می گویند گرجی هستیم و حسرت می خورند از اینکه چرا اینطور شده است که زبان را فراموش کرده اند. شاید از اینکه نوشته بودم مشکلات فرهنگی عامل استحاله است فردی باشد که معترض باشد ولی واقعیت تلخی است که متاسفانه وجود دارد .
- یک کاربر، 2014/12/17
البته من به شخصه خیلی وقت است از حضور گرجیها اطلاع دارم آن هم به لطف اینترنت زمانی که می خواستم ببینم چه گروههای قومی به ایران مهاجرت کرده اند به نام گرجیها برخوردم و...

در باره سخنان دوستانی که گرجستان رو کشورشون می دونند باید بگم شما گرجی هستید ولی گرجستانی نیستید.در کشور گرجستان روس و ارمنی و ترک هم زندگی می کنند که از شما گرجستانی ترند ولی گرجی نیستند. برای دوستانی هم که لحظه شماری می کنند به این کشور برند و زندگی کنند باید بگویم یکی از فقیرترین کشورهای منطقه است و بیکاری و ضعف اقتصادیش باعث شده هزاران نفر گرجی از آن کشور مهاجرت کنند. حتی برای یافتن کار به ترکیه هم می روند. جمعیت شهرهای این کشور نیز روز به روز کم می شود و یکی از دلایلی که دوست دارد به هر نحوی به دیگر گرجی های جهان پاسپورت بدهد همین کاهش جمعیتش است. پس قدر کشورتون یعنی ایران رو بدونید و فکر نکنید جای دیگر حلوا پخش می کنند.
- یک کاربر، 2014/11/14
کسی به نام مهدی اینجا نظر گذاشته و حرف هایی زده که باید جواب داده بشه. گرچه معلومه که این فرد گرجی نیست. درباره علل استحالۀ زبان گرجی اینجا حرف زده و مواردی گفته که مورد اولش یکی از علل این امره اما در مورد دومی که نوشته از لحن این فرد مشخصه که حرفاش از سر کینه است و نه از روی واقعیت. هرکسی که تو این شهر زندگی کرده باشه میدونه که واقعیت این نیست و اینجا باید گفته بشه که مردمی که امروز تو این شهر زندگی می کنن بسیاری شون گرجی نیستن و نسل امروز هم به خاطر درآمیختن با اقوام دیگه گرچه اسم گرجی رو خودشون دارن اما در اصل از خانواده های چند فرهنگین و مسلمه که وقتی کسی مادر یا پدرش از قومیت دیگه ای باشن زبان گرجی در اون خانواده چندان حفظ نمیشه و برای اون زبان گرجی به معنای جزء مهمی از فرهنگش معنی نداره و مهم نیست که اون زبان حفظ بشه یا نشه در مورد بعدی هم باید از افرادی اسم برد که همه چیز رو فدای دینشون و منافعشون می کنن و به کل از گرجی بودنشون فاصله گرفتن و اونو فراموش کردن. در مورد تعصبات کورکورانه هم گفته شده اما منظورشون از این واژه رو واضح بیان نکردن و گفتن پرچم کشور بیگانه و ...مسلما از نظر این افراد اگه گرجی ای می خواد فرهنگ و اصالتش حفظ بشه متعصبه و ما باید همین مسیر رو به زوال فرهنگیمون رو ادامه بدیم تا زمانی که اثری از فرهنگمون باقی نمونه تا آدمای غیرمتعصب شناخته بشیم و باید محافظه کارانی باشیم که هیچ چیز غیر از مصلحت برامون معنی نداشه باشه. عقب موندگی منطقه هم مسئله ایه که مردم منطقه خودشون بهتر دلایلش رو درک می کنن و بهتره امثال ایشون برای مردم نسخه نپیچن. در آخر هم باید بگم که اگه اینجا بحث از قومیت کردم قصد توهین به اقوام دیگه رو نداشتم چون هر قوم و هر انسانی محترمه و قصد من در اینجا بیان علت استحاله زبان گرجی بود و دیگه اینکه برای ما گرجی ها گرجستان هیچ گاه کشور بیگانه ای نیست و وطن آبا و اجدادیمونه و همونقدر که ایران رو به عنوان وطنمون دوست داریم و بش عشق می ورزیم گرجستان هم برای ما عزیزه و امیدواریم ایران و گرجستان هر روز روابط بهتری با هم داشته باشن.
- علیرضا ، 2014/10/24
سلام زنده باد گرجیان ایران اسلامی
- امیکو، 2014/09/11
سلام من یک گرجی اغچه هستم انسان ها با هم برابر وبرادرند فقط زبون گرجی را از دست ندیم وافتخار کنیم که مسلمونیم وشیعه وایرانی گرجی.
- دیانا، 2014/08/24
سلام هم وطنان گرجی من بیایید با کنار گذاشتن تعصبات کورکورانه فقط به حفظ وحراست زبان مادری کمک کنیم و برای آبادانی ایران عزیز تلا ش کنیم و نیز آرزومند برقراری روابط دوستانه ایران عزیز با کشور گرجستان هستم. از افتخارات گرجیان ایران داشتن روابط مسالمت امیز با اقوام دیگر است.
- دیانا، 2014/08/23
سلام من هم یک گرجی هستم ساکن تهرانم افتخار من اینه که ریشه گرجستانی دارم و نیز بسیار خوشحالم که ملیت ایرانی دارم من عاشق ایرانم. به گرجستان سفر کردم و باتمام وجودم لذتت آب وخاک اجدادی رو حس کردم. دوست دارم شهروندی اونجا روهم داشته باشم. زنده باد ایران و زنده باد گرجستان به امید سربلندی هردو کشور عزیز.
- یک کاربر، 2014/08/11
به عنوان فردی که کم و بیش اهل مطالعه است متعجب می شوم اقوامی در ایران زندگی می کنند که قبلا از وجودشان بی اطلاع بودم مثل گرجی های فریدونشهر، قزاق های گرگان، و یک روستا از مردم رومانی در آبیک قزوین!
- ایمان گرجی، 2014/07/26
ما گرجی و در لرستان و شهرستان ازنا هستیم.
عشق است گرجی
- مهران، 2014/07/12
عشق است تمام گرجی ها را من که به اصالتم افتخار می کنم. روستای چقیورت.
- محمد، 2014/05/31
من یه گرجی هستم فامیلم هم گرجیه از رحمت آباد خوانسار ولی زبان گرجی رو بلد نیستم اما افتخار می کنم که ایرانی هستم.
- مهدی، 2014/05/26
استحاله زبانی یا به عبارتی فراموش کردن عمدی زبان مادری گرجی علل مختلفی دارد:
1- مشکلاتی که افراد دوزبانه دارند که در تکلم به زبان فارسی دچار لهجه می شوند که مشکلاتی به همراه دارد.
2- مشکلات فرهنگی. مشکلات فرهنگی در فریدونشهر بسیار است که ریشه آن را می توان محیط کوچک، فقر، حسادت در پیشرفت دیگران، محیط بسته، کوته فکری و تجسس در امور دیگران و کینه جویی، مشکلات روحی و روانی، وعیب جویی از دیگران جستجو کرد که افرادی که دچار اینگونه مسایل می شوند سعی می کنند از زبان مادری گرجی خود انتقام بگبرند و به کودکان خود فارسی آموزش می دهند.

زبان گرجی که اجداد آن ها 400 سال حفظ کرده اند اکنون توسط نسل جدید بیگانه پرست رو به زوال است . عده ای به نام افراد به اصطلاح حزبی با زبان گرجی مخالف هستند و با کتاب هایی که زبان گرجی آموزش می دهد مخالف و ضد می باشند البته دلیل و منطق قابل قبولی ندارند شاید علت آن بهانه هایی باشد که یک عده مردم که تعصبات کورکورانه گرجی دارند، باشد. یک علت هم این است که عده ای نمی خواهند نامی از گرجستان در فریدونشهر بر سر زبان ها باشد و زبان گرجی را با سیاست زدگی آمیخته می کنند. سال 1383 که رییس جمهور گرجستان سفری به فریدونشهر داشت یک سفر فرهنگی بود ولی دست اندرکاران مراسم آن را با سیاست آمیخته نمودند و عبارت های مرگ بر اسراییل و مرگ بر آمریکا به زبان گرجی بر سر دیوارهای انجام سخنرانی سااکاشویلی نمایان بود. نمی دانیم آیا مردم ایران گرجیان را صهیونیست می شناسند یا طرفدار آمریکا. فکر نمی کنیم اینگونه باشد.
- مهدی، 2014/05/25
با سلام. متاسفانه جامعه فریدونشهر با افراط و تفریط روبرو است عده ای تندرو که کلا با زبان و خط و الفبای گرجی و حتی یک کتاب خودآموز زبان گرجی مخالف هستند و یک عده ای که فراموش کرده اند ایرانی هستند و از امکانات کشور ایران استفاده می کنند مثلا پشت شیشه ماشین خود پرچم گرجستان را نصب می کنند پرچم یک کشور بیگانه. عده ای هم که با گرجی ها دشمنی دارند از آن به عنوان حربه استفاده می کنند و آنها را بیگانه پرست خطاب می کنند. این عامل باعث عقب ماندگی منطقه شده است چون افکار و اعتقادات مردم اختلافات زیادی دارد گرجی هایی که فقط ادعا دارند کم نیستند و همشهری و هم زبان خود را می فروشند . اصولا تعصبات کورکورانه نژادی هیچ موقع باعث پیشرفت منطقه نشده است بلکه بالا رفتن فرهنگ عمومی مردم از همه نژادها و اتحاد باعث پیشرفت می شود عده ای ادعای زیادی دارند و میلیون ها یا میلیاردها تومان سرمایه دارند ولی حاضر نیستند یک ریال به یک طرح در حال ساخت یا یک مسجد - یا یک مدرسه یا افراد نیازمند هدیه کنند و آخرش می شود اینکه دانشگاه فریدونشهر دیوار درست و حسابی ندارد شما بروید خوانسار و قشنگ ببینید مردمش چه اتحاد و همبستگی دارند. نوشتن عبارت گرجی روی شیشه ماشین یا شیشه فروشگاه عیبی ندارد ولی آیا چسباندن پرچم یک کشور بیگانه روی شیشه ماشین در حالیکه یک ایرانی باشی چه معنی دارد؟ آیا بهانه دست دشمنان نمی دهد؟
باید هوشیار بود
- علی، 2014/05/16
با عرض سلام و تشکر خدمت دست اندرکاران این گزارش ها و سایت جدیدآنلاین.

موفقیت بیشتر مهاجران نسبت به بومی ها، یک امر تجربه شده در اکثر نقاط دنیاست. و یکی از مهم ترین رمز های موفقیت مهاجران اینه که: 1-خودشان هستند 2-مثل پدرانشان فکر و عمل می کنند 3- ولی به زبان محل مورد مهاجرت صحبت می کنند.
اما متاسفانه گرجی ها دقیقا عکس این عمل را انجام داده اند، و به جای این که:
1- گرجی باشند
2-گرجی فکر و عمل کنند
3- و فارسی صحبت کنند،

1- ایرانی هستند (با اقوام مختلف ایرانی ازدواج کرده اند)
2- ایرانی فکر و عمل می کنند (مثل همه ایرانی ها اهل تعارف و ... شده اند)
3- اما گرجی حرف می زنند.

و این عبارتی که در گزارش نوشته شده: «گرجی ها، نه همچون ارامنه» بر خلاف گمان عده ای واقعا درسته و گرجی ها مثل ارامنه عمل نکردند.

ارامنه 1- ارمنی هستند (با غیر ارمنی ازدواج نکرده اند) 2- ارمنی فکر و عمل می کنند (اعتقادات و اخلاقیات آنها تغییر نکرده است) 3- فارسی حرف می زنند (در عین حال که زبان خود را نیز حفظ کرده اند)

و این رمز موفقیت مهاجران موفق ارمنی و دیگر مهاجران موفق در سراسر دنیاست.
- یک کاربرhamid aslani، 2014/05/07
Ashege farhang va zabane gorji hastam.
- یک کاربرمنوچهر احمدی ، 2014/04/14
من یک جوان گرجی از میاندشت ساکن تهران هستم
گرجی ها وارامنه باهم به ایران مهاجرت کردن بخاطر وعده ها ودروغ های شاه عباس آنها را به اسیری نیاورده اند. لطفا مطالعه کنید
- یک کاربرمنوچهر احمدی ، 2014/04/14
گرجی ها به میل خودشان به ایران آمدن نه به اسیری لطفا مطالعه کنید من یک گرجی هستم.

- یک کاربر، 2014/03/30
این تعصبات را که «باید برگردیم گرجستان» را کنار بذارید. زادگاه هر کس اونجایه که بدنیا اومده یا نهایتا جایی که پدر و مادرش بدنیا اومدن. اگه همه بخوان به قرن ها گذشته برگردن معلوم نیس افراد سر از کجا در بیارن. با این تفکر شماها لابد عرب های جنوب باید به عراق، ترک ها به جمهوری آذربایجان و ترکیه، کردها به کردستان عراق، بلوچی ها به پاکستان، سیدها به عربستان و..برگردند.
- یک کاربر، 2014/03/30
کاربر گرامی اقا مهرداد: کدوم گرجی توی گرجستان تو را با آغوش باز می پذیره؟ زهی خیال باطل. مردم خودشون کم گرفتاری دارن منتظر تو و دوستانتن که برید اونجا اونوقت شما را در آغوش بگیرن. کی تو را یادشه؟
- یک کاربرامین علی، 2014/03/29
باسلام خدمت همه شما دوستان عزیز. من یک گرجی هستم لکن افتخار من این است که مسلمان و شیعه هستم. من به گرجستان نرفته ام و هیچوقت آرزو نمی کنم که به آنجا بروم چرا که هدف از خلقت انسان رسیدن به خداست و من فکر می کنم که در ایران راحت تر می توان به خدا رسید. پس تعصب را کنار بذارید و به هدف که خداست فکر کنید..
- gaymargos sakartveleps"ASLANE"، 2014/03/06
درود، گفته بعضی کاربران شایسته یک فرد گرج نیست. شخصیت وفرهنگ ومتانت گرجی ها400سال زبان زد خاص وعام بوده، من اطمینان می دهم بعضی نوشته ها برای یک فرد گرج نیست. دررابطه با گرجستان هم ادامه مطالب دوست عزیزم، گرجستان اصالت ماست زادگاه اجدادمان با این حال درصورتی که نتوانسته ایم به کشورمان بازگردیم مشکل ازفرهنگ ماست که طی چهارقرن تغیرکرده نه ازگرجستان واین ماهستیم که باید خودمان راباشرایط آنجا وقف دهیم.
- یک کاربر، 2014/01/28
زنده باد گرجیان ایران زمین .افتخار من این است که گرجی زبانم همین و بس.
- مهدی ، 2014/01/15
قابل توجه دوست گرامی که در مورد تاریخ اطلاعاتی خواسته اند و در رابطه با شخصیت های تاریخی گرجی گرگین خان و لاچین خان - می تونم کتابی از آقای سعید مولیانی به نام جایگاه گرجی ها در تاریخ و فرهنگ ایران را معرفی کنم همچنین ایشون که تاریخ نگار اهل فریدونشهر هستند و در گرجستان نیز تحصیل کرده اند و دبیر تاریخ نیز می باششند می توانند کمکتان کنند و اطلاعاتی را به شما بدهند. همچنین ایشون تسلط کاملی بر زبان گرجی دارند و چند نوع کتاب آموزش زبان گرجی در تفلیس و فریدونشهر تالیف کرده اند.
- یک کاربر، 2014/01/13
من آنطور که از حرفهای مرحوم مادر بزرگم چیزکی یادم مانده که از طرف مادری و چندین نسل پیش خانواده ام از تیره و تبار «گُرگین خان» و «لاچین خان» گُرجی بوده و فکر کنم آنها در جنگ ایران و روسیه در زمان سلسلهٔ صفویه طرفدار نفوذ ایران بوده و سپس به سبب شکست ایران از روسیه آنها نیز مجبور به مهاجرت به ایران می شوند۰
از هموطنان گُرجی تبارم و بخصوص آنهائیکه با تاریخ آشنا هستند تمنا دارم که توضیحی مرقوم کرده و صِحّت یا سقم این مطلب را به اطلاع این جانب برسانند۰ با تشکر فراوان
- یک کاربر، 2013/12/13
با سلام به همه گرجی تباران ایران از سراسر کشور . یک اصلی که باید بگویم این است که همه ما با حفظ اصالت گرجی - ایرانی مسلمان هستیم که اجداد ما با آغوش باز دین اسلام را پذیرفته اند و کلیساهای خود را تبدیل به مساجد اسلامی کرده اند. بدانید که باید زبان مادری را پاس بدارید ولی وطن شما ایران است اگر به گرجستان که بهشت دنیوی است بروید کشوری زیبایی است سرسبز و با هوایی پاک و عالی و کشوری توریستی و در جبهه گیری های سیاسی کاملا بی طرف. هم با ایران و لبنان و فلسطینی ها روابط صمیمی دارد و هم با اسراییل و آمریکا رابطه دارد. پس کشوری است که راحت می توان به آنجا رفت و حتی اقامت گزید. ولی فرهنگ گرجستان یک فرهنگ متفاوت با گرجیان ایران است. اینجانب کتابی را تالیف کردم به نام آموزش مقدماتی زبان گرجی ولی در آن فقط از کشور خودم که ایران است و شهرستان خودم که فریدونشهر است صحبت به میان آوردم. حتی با مخالفت عده ای که خودشان را دیندار می دانند ولی کاملا تندرو هستند روبرو شدم ولی بعد از اینکه کتاب را منتشر کردم دیدم که آنها هم آن را تایید کردند. دوستان گرجی من سعی کنید در این زمینه از افراط و تفریط پرهیز کنید چون در ایران زندگی می کنید.
- یک کاربر، 2013/12/12
من گرجی را به واسطه دوستم که گرجی است یاد می گیرم ولی خودم گرجی نیستم. من تا قبل از آن نمی دانستم که افراد گرج زبان در ایران زندگی می کنند ولی پس از آشنایی با دوستم به گرجی ها بسیار علاقه مند شدم.
- مریم ، 2013/12/02
سلام من یک گرجی ساکن در گیلان هستم. ما هم مانند اکثر گرجی های ایران زبان و فرهنگ غنی خود را به فراموشی سپرده ایم. جد خانواده ما در زمان اواخر قاجار به روستای قاسم آباد گیلان مهاجرت کرد و من واقعا افسوس می خورم که نمی توانم حتی یک کلمه گرجی صحبت کنم. از سایت شما بسیار سپاس گزارم که باعث امیدواری جوانان گرجی شده است. سلامت باشند همه گرجی های ایران.
- nahid، 2013/11/03
سلام من از گرجیان اصفهانم و زبان گرجی را دوست دارم از همه گرجی های ایران خواهش می کنم این زبان را فراموش نکنند.
- یک کاربر، 2013/10/01
سلام من حامد گرجی ام از همدان. اینجا زیاد گرجی داره. بابت مطالب ممنون.
- زهرا، 2013/09/30
سلام.من يه گرجي هستم.به گرجي بودنم افتخار ميكنم.زنده باد گرجستان.مطمئنم يک روز به گرجستان برمي گردم.
- یک کاربر، 2013/08/29
ای کاش این قوم هیچ گاه وارد ایران نمی شد.
- یک کاربر، 2013/08/19
من عاشق لهجه گرجی های فریدونشهر هستم اصلا از تن و بم صدای اونا میشه به شجاعت اونا پی برد.
- یک کاربر، 2013/08/19
من خودم گرجی نیستم ولی شدیدا به گرجی ها علاقه مندم و در برخودهایی که با ایشان داشتم به راستی و نیکی اونها پی بردم. مردمانی بسیار رک ونترس هستند و در عین سربه زیری، شجاعت مثال زدنی دارند.
- کارتول بیجی، 2013/05/26
من اهل فریدونشهر هستم و افتخار می کنم که گرجی هستم. زنده باد به فریدونشهر و درود به کشور عزیزم گرجستان.
- یک کاربر، 2013/02/25
خیلی علاقمند به دانستن فرهنگ و افکار گرجی ها هستم و احساس خوبی نسبت به آنها دارم با توجه به تحقیقات انجام شده مردمان شریف و درستکاری هستند امیدوارم موفق باشید دوست دارم زبان آنها را یاد بگیرم.
- خسروى داشكسنى، 2013/01/15
خيلى ممنون از سايت خوبتون، واقعأ خوشحالم كه فرهنگ گرجيان را پاس داشتيد...روستاي كاملأ گرجي داشكسن خيلى روستاى باحال با مردمين يكدست و صميمى.
- یک گرجی ایرانی، 2013/01/13
سلام ، خسته نباشید و از همت والای شما نسبت به ترویج فرهنگ مظلوم گرجی اسلامی سپاسگزاریم . یک نکته این که گرجیان اسرا نیستند بلکه کوچندگان بالاجبار همچون اقوام ارامنه، ترک و... می باشند.
- گرجی، 2012/12/30
درود بر همه خصوصا گرجی های عزیز. و با تشکر از دست اندر کاران این سایت بابت این مطالب.
ما گرجی ها همگی با هم به تاریخ وطن مفتخر خود افتخار می کنیم و این 400 سال تبعید در این سرزمین چیزی از هویت ما را تغییر نمی دهد ما تا ابد فقط گرجی هستیم و هیچ پسوندی را نمی پذیریم.
- گرجی ایرانی، 2012/12/15
گرجیان عزیز سلام. من هم گرجی ام اما هیچگاه فراموش نکنیم که ما آب و نون ایران را خوردیم و نباید سنگ گرجستان را به سینه بزنیم. بعد از 400 سال زندگی دراین مملکت من خودم را ایرانی میدونم و به ایران اسلامی عزیزم عشق می ورزم.
- ناصر -فريدونشهر، 2012/12/02
درود فراوان بر شما برادران و خواهران گرجيم الهي هرجا هستيد هميشه موفق باشيد. اصالت خودتون رو به هيچ ممكن گم نكنيد و ه بچه هاتون از اول زبان مادري رو ياد بديد تا گرجي بمونن و نسلمون تو ايران پا برجا بمونه.
- فاطيما گرجي، 2012/11/02
من هم گرجيم و كتابي ازشجره نامه ي روستايمان كه محله ای است از توابع بهشهر منتشر شد و افتخار ميكنم كه اجدادمون ازگرجستانه.
- هادی از فریدونشهر، 2012/11/01
مظلوم ترین قوم در ایران که جوانان گرجی بسیاری در جنگ با عراق از جان خود گذشتند وشهادت را در دفاع از خاک مقدس خود قبول کردند و اما حالا چی. .دریغ از یک اسم و نام گرجی در رسانه های ایران، یشترین بیکاری در مناطق گرجی نشین، محروم از بودجه های کلان کشوری و.....،حق ما این است؟ درود برتمام گرجیان ایران
- آرسن صياميان گرجي، 2012/10/15
با عرض سلام و خسته نباشي با در دسترس قرار دادن اطلاعات در مورد گرجي ها كمال تشكر را دارم اينجانب از گرجي هاي مهاجر هم از طرف پدري هم از طرف مادري ساكن روستاي گرجي محله هستم و در يادگيري زبان شيرين گرجي بسيار كوشا هستم . خواهشمند است در فراگيري زبان گرجي مرا ياري بفرماييد با كمال تشكر از شما و آقاي مولياني.
- زهرا، 2012/09/29
سلام.منم فریدونشهر متولد شدم و گرجی زبانم. زنده باد همه گرجیان ایران وگرجی دوستان. گرجیان ایران دوستتون دارم. باتمام وجود زبان گرجی ام را حفظ میکنم وبه فرزندانم انتقال میدم.
- یک کاربر، 2012/09/21
سلام به همه گرجیای ایران منم یه گرجی هستم اما یه جای دیگه هم هست که گرجی داره و اون یه روستایی بنام عباس آباد از توابع شاهرود ما بین تهران و مشهد هست که متاسفانه هیچکس اسمشو نیاورده به هر حال همه ما از یک نژاد هستیم.
- علی بابایی، 2012/09/18
در مورد گزارش خدمتتون عرض کنم که همه ما گرجی ها چنین قصد هایی داریم که به قول آقای خسروی: «اون مسیری را که اجداد ما پیاده از گرجستان به ایران اومدن را تکرار کنیم» (یعنی بازگردیم به وطن اصلیمون) من شخصا به دلیل یک سری از مشکلات پیش رو امکان بازگشت به وطن را ندارم و از طرفی منتظر گذشت زمان هستم و از طرف دیگر سعی در هموار کردن مانع هایی که سد راه هستند برای بازگشت.
و اما در خصوص اینکه گرجستان آباد ترین کشور دنیا نیست باید بگم که ریشه در اعمال پادشاهان ایران داره.
درود بر تمام گرجی ها و درود بر گرجستان.
- علی، 2012/09/17
با تشکر از مقاله خوبتون. خواستم در جواب کسی که با نام رحیمی کامنت گذاشتن بگم که:
درسته که گرجستان را نمی توان با ایران مقایسه کرد چون هیچ وجه تشابهی با هم ندارند.
- ادامه جواب آقای رحیمی، 2012/08/27
این جمله شما: «اگر گرجستان خوب بود تا حالا همه ما رفته بودیم» جمله ایست از اساس بی معنا.

یک سری از گرجی ها به گرجستان بازگشتند تا اوضاع را بررسی کنند و در صورت مساعد بودن بازگردند
که متاسفانه به دلیل اختلاف دینی «گرجی های تازه مسلمان شده ایران» و «گرجی های از میلاد عیسی ع مسیحی گرجستان» که حتی یک سری از اسلامی که به زور شمشیر صفویان بر آنها تحمیل شده بود گذشتند و همانجا ساکن شدند.

ولی خوشبختانه در قرن اخیر به علت:
1- گسشترش ارتباطات
2- پایان جنگ های جهانی
3- حل شدن اختلافات دینی
و ...
بازگشت گرجی های ایران به وطن پیشرفت و گسترش وسیع و سریعی دارد.
- رحیمی، 2012/08/16
من یک گرجی هستم اما عشق من ایران است اگر گرجستان خوب بود تا حالا همه ما رفته بودیم. کل گرجستان را نمی توان با یک شهر کوچک ایران مقایسه کرد من خودم سعی میکنم فرزندانم گرجی یاد نگیرند به خاطر لهجه بسیار بد گرجی ها.
- توکلی، 2012/08/13
سلام برهمه ایرانیان غیور بویژه گرجیان مهربان.
- سینا، 2012/08/11
زنده باد گرجیان تمام دنیا.
- samira، 2012/07/08
سلام. من یک گرجی ساکن اصفهانم وخوشحال می شم که آهنگ و ترانه ای رو که میخواهی در اختیارت بذارم. به گرجی بودن افتخار کنید.
- یک کاربر، 2012/07/01
سلام.من یک شجره نامه دارم که از زمان قبل از صفویه تا به امروز را نشان می دهد و بهتر است بدانید که در زمان نادرشاه جمعی از نزدیکان نادرشاه که لر بودند، برای حکومت در تفلیس ماندند واله وردیخان با زن گرجی ازدواج می کند و در همانجا زندگی می کند که نسل جدید در واقع لر می باشند. اگر سوالی داری با سند کتبی پاسخگو میباشم. باتشکر.
- mamad gorjizadeh، 2012/06/30
salam.... man asamie tamami ajdademoono ta 7 posht midoonam, hamashoon famileshon gorji boode, hata esme yekishoon mola gorji bode. vali kheili baram jalebe ke ma lor hastim. taze az kohgelooye va boyr ahmad(gachsaran)! mikhastam age etelaaei az hoveiate gorjihaye in ostan -ke kheili ziad ham hastan- midoonid dar ekhtiar man qarar bedid. merci
- علی بابایی، 2012/06/22
ای گرجی ها بیاید دست به دست هم دهیم یکپارچه و متحد به سرزمین عشق و ایمانمان به سرزمین مادریمان باز گردیم این حق ماست که بعد از400سال به جایی که تعلق داریم باز گردیم مگر نمی بینید که گرجستان الان به غیور مردانی چون شما گرجی ها نیازمند و با اغوش باز استقبال می کند چرا ما باعث پیشرفت گرجستان نباشیم؟ چرا سرزمینه مادریمان را بی دیگرانی که تا دیروز نمی دانستن گرجستان چی و کجا هست بسپاریم! این مردمانی که تازه به گرجستان سفرکردن تا حالا کجا بودن حالا که گرجستان در حال پیشرفته همه گرجی تبار و گرجی شدند بیاید ای برادران گرجی کمی به هدف والا نیاکانمان فکر کنیم. گرجستان با اغوشی باز منتظره برادرانه گرجیه. گرجی بودن به این نیست که فقط به اسمت افتخار کنی.
- مهرداد خودسیانی، 2012/06/15
ببین آقای alexshogaei اصلآ ربطی نداره اهل کجا هستی گرجیها اسم و راس دارن کاری به میاندشت و فریدن نداره.
- alexshogaei، 2012/06/14
نویسنده محترم ازشما بعید است که فیلم لرها را به جای گرجها بگزاری .ولی در کل خوب بود. می خواهم این را بگم که چغیورتی ها اصالتشان لر است و نه گرج. ازشما میخواهم که زیاد از فریدونشهر صحبت می کنید بابا اونا لرند نه گرج.در ضمن گرج اصل ساکن میاندشت هستم. از تمامی گرجی ها هم تشکر میکنم.
- طاهری، 2012/06/11
من هم به هموطنان گرجیم سلام میگم من از اهالی اذربایجان ایرانم مدتیست درگرجستان زندگی میکنم ضرب المثلیست میگویند لیوانیکه نصفش خالیست نصفش پراست اما انسانهای مثبت بین نیمه پررا می بینند ازعزیزان خواهش میکنم ازعنوان نمودن مطالب تفرقه انگیز پرهیز کنند مگرایرانیان از مغول و عرب واسکندر و دیگران کم ضربه خورده اند ولی همیشه کردوترکولروبلوچوگیلکو مازنیو فارسو گرجیوبختیاری باهردینومذهبومرامومسلکی برادروارباهم زندگی کرده اند
- حسین، 2012/06/02
سلام. من اهل آمل هستم. تو آمل هم یه محله به اسم "گرجی محله" داریم. خانواده هایی که فامیلیه گرجی دارن هم کم نیستن اینجا. درضمن چند وقتیه می خوام پیاده از ارمنستان برم گرجستان. لطفا درمورد راههای رفتن و هزینه ها و جاهای دیدنی گرجستان راهنماییم کنید.
- مهرداد خودسیانی، 2012/05/27
به نام خدای مهربان ای گرجی ها بیاید دست به دست هم دهیم یکپارچه و متحد به سرزمین عشق و ایمانمان به سرزمین مادریمان باز گردیم این حق ماست که بعد از400سال به جایی که تعلق داریم باز گردیم مگر نمی بینید که گرجستان الان به غیور مردانی چون شما گرجی ها نیازمند و با اغوش باز استقبال می کند چرا ما باعث پیشرفت گرجستان نباشیم ؟ چرا سرزمینه مادریمان را بی دیگرانی که تا دیروز نمی دانستن گرجستان چی و کجا هست بسپاریم ! این مردمانی که تازه به گرجستان سفرکردن تا حالا کجا بودن حالا که گرجستان در حال پیشرفته همه گرجی تبار و گرجی شدند بیاید ای برادرانه گرجی کمی به هدفه والا نیاکانمان فکر کنیم . گرجستان با اغوشی باز منتظره برادرانه گرجیه . گرجی بودن به این نیست که فقط به اسمت افتخار کنی.
- یک کاربرامیر گرجی، 2012/05/25
سلام به بچه محل های خوب و گل من روستای یعنی یکی از بزرگترین روستای مازندرانم روستای گرجی محله که حدودا 7000 جمعیت داره افتخار میکنم بچه روستام و افتخار میکنم گرجی هستم.
- نعمت الله شعبانی، 2012/05/22
با سلام من بچه سوادکو هستم می دونید که در سواد کوه هم روستایی به نام شوراب دارد بسییار زیبا که همه اهالی آنجا را گرجی ها تشکیل می دهند ولی متاسفانه به دلایل نامعلوم زبان گرجی را از دست دادیم نسل ها گذشت و زبان ما به زبان مازندرانی تبدیل شد. خیلی دوست داشتم بدونم گرجی ها چه جوری صحبت می کنند ما از شما دور افتادیم و سنت های خودمان را از دست دادیم نمی دانم چه بلایی به سر ما آمده همه شما را دوست دارم چون ایرانی و گرجی هستید زنده باد ایران زنده و پایدار باد گرجی ها.
- مغین شیخ محمدی، 2012/05/18
من ساکن شاهین شهرهستم. لطفا کلیپ و عکس های زیبا میاندشت را روی وبلاگ قرار دهید.
- اسماعیل، 2012/05/18
سلام به تمامی گرجیان غیورو گرجی دوستان عزیز. تشکر می کنم از تمام کسانی که در راستای زنده نگه داشتن زبان و فرهنگ گرجی در ایران عاشقانه خدمت می کنند من خودم وقتی که در مورد تاریخ و سرگذشت گرجیان مطالعه کردم بیشتر و بیشتر به اصالت وفرهنگ خودم علاقه مند شدم مثل و مانند غرور و شرافت نیاکان من فقط در اسطوره های ایران و یونان و روم وجود داره. من به گرجی بودنم افتخار می کنم. اسماعیل از یزدانشهر نجف آباد
- گرجیان عاشورایی، 2012/05/06
با اهداء سلام وعرض ادب . احتراماً ضمن تقدیر وتشکر بی پایان در ارتباط با تقریر مطلب فوق به استحضار می رساند که برخی از نکات اشاره شده در اینجا واقعیت نداشته و شایسته است که زحمت کشیده صحیح تر آن را درج فرمایید: 1- گرجیان به اسارت در نیامده اند بلکه گرجستان در زمان صفوی جزء ایران بوده است و شاه عباس بنا به دلایل امنیتی آنان را به داخل ایران انتقال واسکان داد. که در صورت نیاز به اطلاعات کامل می توانید به کتاب سپلی مراجعه کنید. 2- گرجیان در شهر های فریدونشهر، بویین ومیاندشت، افوس وروستا های سیبک، چقیورت، نهضت آباد، صادقیه، داشکسن و .... ساکن می باشند.
- مهدی کریمی از اصفهان امیراباد، 2012/04/12
عشق است گرجیان مقیم ایران به خصوص آغچه ای ها.
- تورل، 2012/04/11
با سلام و خدا قوت خدمت به همه کسانی که برای ماندگار ماندن زبان اصیل گرجی می کوشند. فقط در سایتتان به این مورد اشاره نمایید که بعد از فریدونشهر، بزرگترین شهر گرجی نشین ایران؛ شهرستان میاندشت است. که با وجود گذشت روزگاران بسیار برخلاف بعضی از شهرها و روستاها هنوز هم به زبان گرجی تکلم می کنند.
- گرجستان - دولت آباد، 2012/04/09
من از گرجی های دولت آباد در شهرستان ازنا هستم تلاش ما حفظ هویت گرجی مان در ایران عزیز است. ما به گرجی بودنمان افتخار می کنیم. ما در کنار بختیاری ها زندگی خوبی داریم.
- تفلیس- ازنا، 2012/04/09
از سایت شما متشکرم من از گرجی های شهرستان ازنا هستم و فعلا در شهر کوتائیسی گرجستان زندگی می کنم دوستتان دارم موفق باشید.
- ازنا، 2012/04/09
زنده باد ایران زنده باد همه گرجستانی های ایران مخصوصا گرجی های شهرستان ازنا دراستان لرستان.
- فرزاد، 2012/04/07
من گرجی نیستم ولی دوست نازنینی که مدتی است از بودن درکنار او لذت می برم مرا متوجه انسان هایی والا وعاشقی کرد که صلابت وعظمتشان را در کوه سیخه ندیده ام اما خوانده ام وسالهای بعد به روان تمام آن زنان ومردان درود می فرستم خیلی علاقمند به فرهنگ غنی گرجی هستم و آرزوی من این است که روزی مسلط به زبان ونوشتار گرجی شوم راستی یه گنجینه خیلی با ارزش دارم، دوستان خوب ونازنین گرجی که خدا را شکر هر روز به اونها اضافه میشه ممنون میشم اگر برای یادگیری زبان گرجی به من کمک کنید
- ESHGH، 2012/03/09
سلام عرض ميكنم خدمت همه گرجيهاي عزيز.من گرجي نيستم ولي ميدونم كه شماها عشق هستيد آرام وباوقار وپرمحبت. عزيزان گرج من يك خواننده نسل جوان اين كشور هستم ومشتاق اين هستم كه در آلبومم يك آهنگ عاشقانه گرجي داشته باشم اگركسي از شما عزيزان هست كه شعر يا ترانه زيباي گرجي داشته باشه باعث افتخارمنه كه با هام تماس بگيره و ايميل بزنه متشكرم.منتظرم
- یک کاربر، 2012/03/03
ما گرجیان فریدونشهرسعی می کنیم که زبان خودمان را حفظ کنیم. امیدواریم به شهر ما بیایید وتمام جاذبه های این جارا ببنید.
- یک کاربر، 2012/02/25
سلام. مخلص هر چی گرجیه. صفای گرجیان ایران زمین که در اصل ایرانی الاصل هستند. تحصیل کرده های بزرگی که با خلوص نیت به مردم ایران خدمت می کنند. چه بزرگوارانی که در دفاع از کشور شهید و جانباز و مفقود الاثر شدند. درود می فرستم به این انسانهای شجاع و دلیر. ای گرجیان دلیر و شجاع که این شجاعت و دلیری را از نیاکانمان به ارث برده ایم زبان شیرین گرجی را حفظ کنیم و به آیندگان هم منتقل کنیم. من گرجی الاصل هستم و با تمام وجودم گرجیان را دوست دارم. قلانی ساکن اصفهان.
- حسن گرجی، 2012/02/19
روستای رحمت آباد خوانسار یکی دیگر از اقامتگاه های گرجی هاست که فامیلی ماها گرجی هست که حدود 200 سال پیش سه برادر گرجی که مسیحی بودند و زبانشان زبان گرجی بود، از فریدن به رحمت آباد آمدند.
- یک کاربر، 2012/01/28
جواد گرجی هستم از روستای گرجی محله . متن بسیار جالبی بود. خوشحال میشم اگه از سایت روستای گرجی محله هم دیدن کنید.
- only torel، 2011/12/29
من اهل تورلم .لطفا به فریدونشهری های عزیز بفهمانید که تورل هم اگرچه کوچک ولی سمبلی پایدار از گرجیان پاک سرشت است و شما نباید بگویید تنها فریدونشهر گرجی دارد باور نمیکنی بیا ببین اون مستند کارتولی را اصلا نگاه هم نکردم چون حرفی از تورل توش نزده بود بگذریم......
- شاهين، 2011/12/21
به نظر من منت كشی نژادی به جمهوری گرجستان مضحك است. شماها ايرانی هستيد.
- نا اشنا، 2011/11/19
گرجی های تهران جمع بشن یک جایی یک مجمع درست کنیم. زنده باد هرچی گرجی. ما تو منطقۀ شریعتی گرجی نمی بینیم. زنده باد گرجی، زنده باد ایران، زنده باد فریدونشهر.
- فاطمه، 2011/10/18
من به صورت اتفاقی با این سایت آشنا شدم! البته علت این که نتونستم سکوت کنم این بود که دیدم بسیاری از هموطنان گرجی تبارمان (ایرانیان گرجی تبار) اغلب دید منفی نسبت به (سایر) ایرانی ها داشته اند. بنابراین چند مطلب را در زیر عنوان می کنم خوشحال میشوم اگر مرا راهنمایی کنید!

اول این که چرا جنایات آغامحمد خان قاجار را به حساب مردم ایران می گذارید؟

دوم چرا به کشتار مردم تفلیس توسط آغا محمدخان اشاره می کنید ولی هیچ اشاره ای به کشتار مردم بی گناه کرمان توسط وی نمی کنید؟ (چون کرمانی ها گرجی نیستند؟ یعنی خون گرجی ها رنگین تر از خون کرمانی هاست؟ مگه انسان انسان نیست؟)

سوم اگر درست تحقیق کنید می بینید که مردم ایران از آغامحمدخان متنفرند و کتاب های زیادی در تقبیح وی در ایران چاپ شده و از او به عنوان چهره حیله گر تاریخ یاد می شود.

چهارم اگر مدام بخواهید در برخورد با ایرانی ها از آغامحمدخان یاد کنید پس باید بپذیرید که ایرانی ها هم از شما با نام جوزف جوگاشویلی (استالین) یاد و قضاوت کنند.

در پایان می خواهم اضافه کنم که مدتی در تفلیس بودم مردم خوب و مهمان نوازی هستند ولی متاسفانه دیدگاه بسیار دگمی نه فقط در مورد ایرانی ها بلکه در مورد ارمنی ها روسها و غیره... دارند! درصورتی که باید حساب مردم و ملت ها را از دولتمردانشان جدا کرد. انسان انسان است و طبیعتا این حق گرجی هاست که زبان دین و فرهنگ خود را حفظ کنند ولی فراموش نکنند که در حفظ فرهنگ و هویت خودشان نفرت از اقوام دیگر را نگنجانند... در هر صورت ایران زادگاه همه ی ماست و ما ایرانی ها هموطنان گرجی تبارمان را نه تنها بیگانه نمی دانیم بلکه به فرهنگ و اداب و رسومشان احترام می گذاریم و علاقه مند هستیم.
با احترام
- شهرام، 2011/10/12
با سلام به تمام گرجیان جهان هستی و در و بر نیاکان و گذشتگان گرجی. درود بر تمام گرجیانی که با صبر استقامت وصف ناپذیرشان در مقابل ظلم ستم ایرانیان ایستادند و فرهنگ و زبان مادری را فراموش نکردند و با درایت کامل حفض کردند تا ما هویت گرجی را از دست ندهیم. تنها وظیفه بزرگ ما انتقال فرهنگ و هویت گرجی به نسل بعد از ما. بیاید دست در دست هم دهیم با تدبیر و تفکر این وظیفه را بدرستی و شایسته انجام دهیم تا تقدیری باشد گوشه ای از صبر استقامت گذشتگان ما.به امید بازگشت به وطن
- یک کاربر، 2011/09/25
به نظر من خیلی عالی بود مرسی از شما دوست عزیز.گرجیها نه فقط اصفهان بلکه مازندران هم هستن که من خودم یکی از انها هستم و به گرجی بودنم افتخار میکنم...روستای گرجی محله. ولی مردمش به زبان گرجی صحبت نمیکنند.ازتوابع شهرستان بهشهر.
- یک کاربر، 2011/09/13
سلام، من مرشدی هستم. متولد فریدونشهر، محلۀ وحدت آباد، فارسی زبان. از سه سالگی به اصفهان مهاجرت کردیم... من عاشق زبان گرجی هستم و به تنهایی دارم یاد می گیرم. البته به صورت اصولی به همراه خط نوشتاری اش. در ضمن ما همه انسانیم و این است واژۀ مشترک همۀ ما. اما گرجی ها مهاجرت کردند، تبعید نشدند. با تشکر از مطلبتان.
- یک کاربرt.espanani، 2011/07/14
به گرجی بودن و ایرانی بودن خودم افتخار میکنم.آرزوی امنیت و آرامش برای کشور آباء و اجدادیم گرجستان دارم.
- محسن، 2011/05/06
سلام از مطالب شما لذت بردم از جناب سعید مولیانی هم متشکرم. چرا ما گرجی ها هر وقت بحث فرهنگ، زبان و اصالت می شنویم، سریع گیر می دهیم به ایران و ایرانی و دولت و ...
ما ساکن ایرانیم و نسبت به مردم ایران هم موظف به نشان دادن فرهنگ نابمان هستیم. بیایید هویت خودمان را حفظ کنیم، متحد باشیم، ولی به ایران و مردمش و دینش احترام بگذاریم. خلاصه این حس ناسیونالیستی را کنار بگذاریم.
- بهروز lekso، 2011/04/28
من هم یک گرجی هستم و به گرجی بودنم افتخار میکنم. ولی به نظر من فقط گفتن این حرف ها کافی نیست باید در عمل یک گرجی باشیم، از زبانمان دفاع کنیم، زبانمان را به نسل جدید که آیندۀ فرداست بیاموزیم تا موفق شویم. بیایید متحد شویم و بدانید که ما میتوانیم.
- رها، 2011/04/12
gamarjoba (درود). با افتخار یک گرجی اهل بوئین میاندشت و عاشق زبان و فرهنگم هستم. ما خودمون داریم با کم کاریهامون زبونمون رو فراموش میکنیم. چون با بچه هامون گرجی صحبت نمیکنیم.عاشقتم هویتم، زبانم، گرجستان.
- آسترکی، 2011/04/03
اینجانب از گرجیهای ازنا هستم . کلمه ازنا از ازنایوری در گرجی مشتق شده است . پس از حمله کریم خان تعدادی از گرجیها به منطقه ازنا مهاجرت و با ساکنین ارامنه آنجا بنیان ازنا را بنا نهادند. هر چهد با بختیاریها تداخل پیدا کردئه اند و نام خانوادگی آنها تغییر یافته ولی در منطقه کاملا مشخص و شناخته شده هستند. به لحاظ ظاهری تقریبا مشخص و در روستاهای چالسپار( یکی از محلات فعلی ازنا است و ازاین محل به روستاها کوچ داده شده اند) ، دولت آباد ، کرت (مسعود آباد ) ، گرجی و برجله ساکن هستند. آنها دارای نام خانوادگی غیر گرجی و بعضا بختیاری مانند آسترکی ، فولادوند ، گرجی ، توکلی ، ویسی ، دهقان ، و برخی دیگر می باشند.
- zahra، 2011/02/01
فرهنگ سازی کنیم بین گرجیان ایران تا زبان گرجی را یاد بگیرند تا به فراموشی سپرده نشود...
- بهروز، 2010/11/30
به گرجی صحبت کنیم تا گرجی بمونیم
- نسیم، 2010/11/24
بسیار عالی بود با افتخار لینکتون کردم...
افتخار میکنیم که از این قوم باعظمت هستیم
من هم یک ქართულ از فریدونشهرم...
- احمد، 2010/11/13
به اطلاع دوستان عزیز برسانم گرجیان دارای زبان و خط (ქართული مستقلی هستند که سابقه 3هزار ساله می باشد که قبل از حکومت هخامنشیان است واز قدیم مورد تهاجم ایران و مغول و عثمانی و روسیه قرار داشته است. این هم عاقبت این قوم شریف و بی آزار بوده. این مطلب را در سفر به گرجستان و برخورد با مردم مهربانش میتوانید درک کنید.
- مسعود، 2010/11/11
خسته نباشید ... آنقدر که زبان گرجی اهمیت داره. رقص گرجی هم اهمیت داره. لطفا بیائید یه کلاس آموزشی رقص گرجی بگذارید تا اون هم گرجی ها یاد بگیرند و از بین گرجی های ایران این رقص محو نشه ...
- آرزو، 2010/11/08
سلام من مامانم گرجی هست و اهل میاندشت
گرجی ها خیلی خوبن
- زهراگوگونانی، 2010/10/21
من افتخارمیکنم گرجی هستم و حافظ زبان مادریم
دم همه گرجی ها گرم دوستون دارم بدجور
- یک کاربر، 2010/10/12
amazing
- pereydneli kartveli، 2010/08/26
به تمام گرجیان ایران و جهان و به ویژه اهالی روستای زیبای چغیورت درود می فرستم، "گرجی بمانیم"
- سعید، 2010/08/25
سلام بر ایرانیان کارتوئل. من هم گرجی ام و اهل فریدن هستم. خیلی دوست دارم برم گرجستان.
- یک کاربرزهره اسپنانی، 2010/08/21
با تشکر از تمامی گرجیانی که در راه اعتلای فرهنگ خود تلاش می کنند... ازهمه عزیزان گرجی می خواهم که در راه غنی سازی این فرهنگ تلاشی مضاعف و سازنده داشته باشند. و به همه انها در هر کجای ایران که هستند، درود می فرستم .
- یک کاربر، 2010/08/16
سلام از توجه شما به گرجی زبانان متشکرم آیا وب سایت یا ایمیلی از آقای سعید مولیانی در دست دارید؟ اگر هست لطفا در دسترس علاقمندان قرار دهید
- ليلي، 2010/08/15
با سلام به همه گرجي زبانان عزيز و مهربون. خيلي دوستتون دارم و افتخار ميكنم كه گرجي هستم. اون هم اهل چغيورت. چغيورت خيلی خيلی قشنگ و با صفاست به خصوص چهل چشمۀ زيبا و سرسبزش. توصيه ميكنم حتماً بيايين واينجا را از نزديك ببينين.
- یک کاربر، 2010/08/09
در ایران کسی را باهویت قومیش ارزش نمی گذارند. این افکار وارداتی مال ترکیه و روسیه است. امیدوارم برادران گرجی از این تخیلات دست بردارند. در تمام تاریخ گرجستان و ارمنستان و آذربایجان بخشی از ایران عزیز و جاویدان بوده اند. متأسفم که آ قای عطار اطلاعات غلط به مردم داده اند. عقل هیچ آدم نابالغی قبول نمی کند که 200 هزار نفر را به اسارت بیاورند و آن گاه به آنها منصب های حساس نظامی بدهند و در کنار پایتخت خود قرار دهند که مثلاً الله وردی خان را بفرستند بندرعباس و آن را از دست پرتغا لی ها بگیرند. صفویه گرجی ها و ارمنی ها را به پاینخت خود آورد تا از تخصص فنی و مهارت آنها در نظامی گری فناوری آن روز که از بقیه پیشرفته نر بودند استفاده کند. این چیزی است که باید گرجی به آن افتخار کند و ایرانی به آن افتخار کند که حاکمش می خواسته راه پیشرفت را هرچند اندک باز نماید.البته شماها تقصیر ندارید. تقصیر کسانی است که هویت و تاريخ ملی و مشترک ما را به جوانان به دلایل بیهوده یاد نمی دهند. نتیچه اش می شود اطلاعات غلط و مظلوم نمایی های فریبکارانه مانند گفته های آقای عطار و رشد هویت خواهی تفرقه افکنانه قومی. اگر درست تاریخ را به جوانان ما یاد می دادند می فهمیدیم که عشق به ایران با حفظ تنوع قومی از پیش از مادها و هخامنشیان در ایران بوده است. برای این که بدانیم گرجستان و ایران یکی بوده است به اوستا مراجعه کنید که در آن جا ایران 7 سرزمین با نام ایران وئیچه بوده که یکی از آن ها قفقاز کنونی است. کتاب دکتر عبدالعظیم رضایی پیشینه ایرانیان را بخوانید خواهید دید که حتا یک دولت به نام گرجستان و یا استان های دیگر ایران وجود نداشته است... از دوستان می خواهم با مطالعه حرف بزنند و طبل جدایی و تفرقه وهویت های بیهوده را ننوازند. اوستیای جنوبی و شمالی در قفقاز هنوز هم با نام ایرانی مشهورند.
- یکی از گرجی های ایران نه در اصفها، 2010/07/31
سلام لطفا در مورد گرجی های ساکن شمال ایران هم هطلب بنویسید. من هم یک گرجی ام
- محسن، 2010/07/25
من به عنوان یک گرجی آرزو می کنم هیچ وقت ایرانی نبودم.
- مسیح، 2010/07/22
سلام خدمـــت شما عزیزان من پسری از دودکش ایران جای خون گرم ایران عســــلویه به تمامی گرجیان افتخار می کنم. اگر تاریخ را مطالعه کرده باشید گرجستان و مردم باحالشون جزء ایران بودند و همین الان خدا را شکر می کنم که هنوز ملت باحالی از خوبان در فریدوشهر هستند.من که عاشق این ملت باحال شدم.
- یک کاربر، 2010/04/26
با سلام خدمت نگارنده گرامي
سوالي داشتم و ان اينكه ايا در مورد گرجي هايی كه به قزوين كوچانده شدند، ميتوان اطلاعاتی بدست آورد؟
- gorji، 2009/10/23
dustan omidvaram bedunid ke gorjiha az nezhade sumer hastand
ye tahghighe kuchik ke dar movrede sumeriha bokonid matlab dastetun miad
- گرجی زبان با افتخارو اقتدار، 2009/10/09
زنده باد زبان گرجی و زنده باد مردم خونگرم و با صفا و کم نظیر گرجی زبان فریدونشهر.من به عنوان یک گرجی زبان از همه مردم ایران که تا کنون به فریدونشهر نیامده اند دعوت می کنم که به منطقه خوش اب و هوا بیایند و از طبیعت زیبا ،صفا و صمیمیت مردم آن و سنت های کهن که در نزد آن ها زنده مانده است نهایت استفاده را ببرند و از نزدیک این خصوصیات را ببینند و به زبان گرجی و مردم بی نظیر آن درود بفرستند.
- گرجی، 2009/09/05
من گرجی ساکن روستای گرجی محله بهشهر در مازندران هستم. مردم اینجا خیلی به گرجی بودنشان افتخار می کنند و از اینجا به همه گر جیهای دیگر نقاط جهان درود می فرستم. یه سایت در مورد این روستا معرفی می کنم: www dot gorjimahalleh dot blogfa dot com
- مرتضي گرجي پور، 2009/04/25
درود بر دوستان گرجي
افكار زيبايتان را از گذشته تلخ و اسفناك اجداديمان خالي كنيد و بستر آينده را با غني سازي فرهنگ گرجي وآموزش زبان مادريمان به فرزندانمان مهيا كنيم كه اين افتخار با همت صبورترين غيورمردان و زنان گرجي ايجاد ميشود غيوران مسلمان گرجي به زودي به هم بپيونديد از دور و نزديك ايران،گويي كه سالها با هم زيسته ايد اين كشش خونمان هست كه به هم فكر كنيم وبراي هم بنويسيم حتي در عصر ارتباطات الكترونيكي به اميد آنروز كه در ايران شبكه استاني گرجي را راه اندازي كنيم و ملتي واحد شويم - مستدام باد ايراني گرجي
- علی سپیانی از یزدانشهر اصفهان، 2009/04/06
درود بر شما و تشکر از مطالب خوب وجالب شما .
من یک گرجی ایرانی و یک ایرانی گرجی هستم که خوشبختانه زبان مادری خود را حفظ کرده ام .امیدوارم امانتدار خوبی باشم.
درود می فرستم بر گرجیان ایران زمین بخصوص گرجیان شمال و فارس که در مطالب انها عشق به اصالت گرجیشان موج می زند.
با تشکر
- مرتضي گرجي پور، 2009/03/29
اصالتا گرجيم و جد مادريم يك زن اسراييلي و از طرف پدر گرجستاني عشق ان دارم كه با هويت باشم و زبان گرجي را فرا گيرم مثل اجدادم و اگر شود از اقوامم در گرجستان خبري داشته باشم ولي صد حيف كه مهيا نميشود ارزوي اين خيال-مستدام باد ايراني گرجي.
- برديا، 2009/03/21
من خيلي خوشحالم كه يك گرجي اصيل هستم و در حفظ زبان مادري مي كوشم واز دوستان گرجي زبان خواهش دارم كه تا حد امكان از كلمات فارسي استفاده نكنند چون ما مسئوليت مهمي بر عهده داريم و ان اين است زبان مادري كه مانند طلا ارزشمند است حفظ كنيم نگذاريد ان روزي برسد كه زبان گرجي از بين برود. و در پايان از اقايان نوروز لاچيناني كه در اموزش زبان كوتاهي نمي كند واقاي قدرت اله توازهي كه در بر قراري روابط گرجيان ايران وگرجيان گرجستان تلاش مي كند با تشكر. فريدونشهر.
- سعيد، 2009/02/18
وبلاگ روستاي گرجي محله بهشهر مازندران
http://gorjimahalleh.blogfa.com
- امین رحیمی، 2009/02/17
من یکی از گرجی زبانان گرجی دوست فریدونشهر هستم
www.irankartil.blogfa.com
- احمد-آغچه، 2009/02/06
باسلام درود میفرستم به برادران عزیزم اقایان سعید مولیانی ونوروز لاچینانی وخواهری که فقط اسم سایتش ( پپلا) میدانم واقعا برای اعتلای قوم گرجی زحمت میکشند ای کاش همه گرجیها این تعصب راداشتند
- رحیمی، 2009/02/03
زنده باد زبان گرجی.
- یک کاربر، 2009/01/29
سلام بر مردمان سخت كوش وغيور ،گرجي زبانهاي مقيم فريدونشهر علي الخصوص مردم شريف روستاي نهضت آباد(جق جق) اگر ممكن است مناطق ديدني و خوش آب وهواي شهرمان را در صفحه تان قرار دهيد تا در جذب گردشگران داخلي قدمي برداشته باشيم . با تشكر خودسياني
- سعيد، 2009/01/19
من از روستاي گرجي محله شهرستان بهشهر هستم... لاو گرجي
- ناصر-از شیراز، 2009/01/18
با سلام،
درود بر تمامی عزیزانی که برای حفظ زبان و فرهنگ گرجیان مقیم ایران تلاش می کنند.همچنین خدمت دوست عزیزی که درباره شرایط گرجیان مقیم ایران (نگرانی افراد از صحبت فرزاندانش به گرجی و سفر گرجی ها به سوریه!) گلایه نمودند برسانم که نمی توان با یک یا دو مثال و چند نفر درباره همه گرجیها یک قضاوت سطحی و کلی کرد. بهتر است به اطلاع برسانم که مثالهای متعدد موفقیت افراد گرجی در داخل و خارج کشور وجود دارد که می بایست به آنها نیز توجه کرد و برای همه گرجیان ایران زمین آرزوی سربلندی نمود.
- یک کاربراحمد-روستای آغچه، 2009/01/16
ما چه گرجی هستیم که خجالت میکشیم فرزندانمان گرجی صحبت کنندومسافرت خارجی مان هم سوریه است درصورتی که تفلیس بهشت روی زمین است
- خودسياني، 2009/01/04
لطفا اشعاري را به زبان گرجي در وبلاگ خودتان قرار دهيد
- یک کاربر، 2009/01/04
با سلا م من يك شهروند گرجي از روستاي نهضت آباد(جق جق)هستم اكنون ساكن اصفهان ميباشم از اينكه به حفظ زبان مادري خود اقدام كرده ام و اصالت گرجي بودنم را حفظ كرده ام بر خود ميبالم. خواهشمندم زبان وفرهنگ گرجي را به كل ايران بشناسانيد.
- mahmood، 2009/01/02
man yek gorgi tabar hastam va az shoma mikhaham kedar barey roostay aghche niz matlabi benevisid
- علی ارجمندی، 2009/01/02
من ارجمندی هستم
خاندان مادریم همه گرجی زبان بوده و از اصلیت بوین میان دشتی میباشند. من راستش هیچ وقت نتونستم زبان گرجی رو یاد بگیرم ولی به هر حال موضوعات مربوط به گرجی ها رو پیگیری میکنم . من یه زمانی فیلم تاریخی رو دیدم که توسط روسها در زمان جنگ جهانی دوم و اشغال ایران در مورد کوچ اجباری گرجیها ساخته شده بود . امید وارم بتونم این سند تاریخی رو پیدا کنم و در اختیار شما بذارم . امید وارم این سایت رو هم تبدیل به یک فروم کنید تا بشه ازش بیشتر استفاده کرد . میتونید روی کمک فنی من حساب کنید
با تشکر
ارجمندی
- احسان کاظمى، 2008/11/12
سلام بر آقای عطار عزیز
بسیار سپاسگزارم از این مقاله و امیدوارم موفق باشید.
- حسینی - از فریدونشهر، 2008/11/11
با سلام
من یکی از گرجیان ایران زمین هستم. من به نمایندگی از تمام قوم شریف گرجی در ایران اعلام می کنم که ما افتخار می کنیم که مسلمان هستیم و در کشوری زندگی می کنیم که برای اقلیت ها آزادی وجود دارد.
قوم گرجی بر خلاف سایر اقلیت ها به محض ورود به ایران دین مقدس اسلام را پذیرفت و آن را حفظ کرد .
ما تا ابد زبان و فرهنگ خود را حفظ خواهیم کرد و به لطف خدا سعی می کنیم خود را به تمام ایران بشناسانیم. گرجی همیشه گرجی می ماند و به زبان و فرهنگ خود افتخار می کند.
- راحله، 2008/11/08
سلام .منم چند سالی فریدونشهر دانشجو بودم خداییش مردم بسیار مهربان و دوست داشتنی هستند.آنقدر از اون سالها خاطره خوش دارم که هر موقع با دوستانم جمع می شیم محاله یادی از اون روزها و خاطراتش مردم مهربانش دوستای گرجی زبانمان و همچنین مناظر خیلی زیبا و دیدنیش نکنیم.برای همه شما دوستان آرزوی سربلندی و موفقیت دارم. با تشکر
- ميلاد، 2008/11/05
سلام خدمت تمامي عزيزان .
از بودن گرجي هايي در اصفهان مطلع بودم اما عزيزان گرجي هاي گرجي محله بهشهر رو فراموش نكنيد . آنها هم با شما ها هستند . موفق باشيد دوستان عزيز .
- رحيمي، 2008/11/03
ما گرجي هستيم وگرجي ميمانيم.عشق وعلاقه ما به اين زبان و اين فرهنگ نبايدازبين برود.بياييد ونگذاريم اين موهبت الهي ساده از دست فرزندانمان خارج شود.
- B/R، 2008/11/02
من دختری20 ساله -فارس- ساکن اصفهان- دانشجوی تهران-برای تفریح وحس طبیعت وشنیدن گویش زیبای گرجی در هر سال حداقل دو بار به اتفاق خانواده به فریدونشهر سفر می کنم .مردم با حالش واقعا دوست داشتنی و مهربانند همین علاقه باعث نامزد شدن من با یکی از خواستگارهای گرجى و موفقم در اصفهان شد.
- ali، 2008/10/21
fekr nemikonam aslan in davaye kojayee boodan , va inke che kasani , key joze iran shodan manteghi bashe , aslan shoma be koja migid iran ? fekr nemikonid hezaran hezar saal hast ke aghvaame mokhtalefi bedoone vojud dashtane naame iran kenare ham zendegi mikardan, farhangiro tashkil dadan, shahr be shahr kami avaz mishode ... ey baba ye kam fekr konid ina hamash harfe ...
- غلامحسین سپیانی، 2008/10/21
با تشکرو نقدیر
- یک کاربرleila، 2008/10/14
Az tamame gorjihaye iran mesle khodam khahesh mikonam ke dar hefz va mandegariye in zaban kootahy nakonand.
- david gogichashvili، 2008/10/13
ba salam be tamamie gorji zabanane iran ba omid va arezoie zendegie behtar baraie tamame kasani ke khod ra gorji minamand nazare man dare rabete ba zaban va farhange gorji in ast ke tamame an kasani ke khod ra gorji midanand ba sai va talash in zaban ra ke tanha hoviate be ja mande az naslhaie pishine ma ast be kodakan va naslhaie badi khod amozesh dahand:-)
- بیا د وطن، 2008/10/09
سلام به تمامی مردم ایران زمین امیدوارم که حالتون خوب باشه .من یک گرجی هستم که ساکن اصفهانم. کاملا تصادفی به این سایت امدم .صحبت از قو می که در طول حیا ت خود همیشه مورد هجوم اقوام بیگانه قرار گرفته و هیچگاه نتوانسته از زیاده خواهی دشمنان خود در آرامش بسر ببرد و همیشه مورد هجوم ایرانیها و عثمانیها و روسها و رومیها قرار گرفته آسان نیست. گرجستان و گرجیها از هیچ یک از دشمنان خود خیری ندیده اند. جز قتل و آوارگی و ویرانی و اسارات به گرجیها چیزی هم رسیده؟ اینها همه فرهنگی است که دشمنان در طول تاریخ برای گرجستان و گرجیها به ارمغان آوردند .چه بگویم از دلم که خون ...........ایرانیها شما برای ما چه کردید که ادعا میکنید گرجستان جزئی از ایران بوده ؟ حملات شما حکم حملات مغولهاست....................didikhar didi magari guli itsotskhlet mudam kartveli sulit................به امید بازگشت به وطن
- ، 2008/10/03
گرجی ها همانند ارمنی ها و لک ها از قفقاز توسط یهودیها به ایران آورده شده اند.لکها به طور کلی زبان و فرهنگ قفقازی خود را فراموش کرده اند.گرجی ها دین خود را تغییر داده اند.فقط ارمنی ها تا حدودی هویت خود را حفظ کرده اند.
روستاهای گرجی نشین که زبان گرجی را فراموش کرده اند:
گرجی محله:سدن رستاق کرد کوی-آمل-قره طقان بهشهر
گرجی کلا: اسپیور و شوراب ساری
گرجی سرا:لنگا تنکابن
گرجی خیل:پل سفید سواد کوه
گرجی آباد:بابل
عباس آباد شاهرود
و...
- یک کاربر، 2008/09/24
zende bad iran va gorjestane aziz
- یک کاربر، 2008/09/13
همه از وجود گرجیان در ایران مطلع نیستند و اگر هم باشند آنها را غریبه حساب نمی آورند.در ضمن ارتباط فرهنگی مذهبی گرجیان اصفهان به سایر ایرانیان بارها محکمتر از گرجستانی هاست. در ضمن قوم ایرانی تبار اوستیایی از سال 1992 بخشی از گرجستان شده و آنها نمیخواهند اینرا قبول بکنند. (آغا محمد خان ایرانی نبود از اغوزهای کوچ نشین حوالی ایروان بود) هیچ تعصبی به ایران نداشت سربازهاش هم ایرانی نبودند.او ایران را هم متصرف شد.

کریمخان هم با گرجی ها دشمن نبود بفکر تمامیت ارضی خودش بود.آنزمان فدرال سیستم درکار نبود.

در ضمن در 200 سال اخیر کدامین ایرانی گرجی رو غیر ایرانی بحساب آوردن؟
- یک کاربر، 2008/09/06
والله تااونجا که ما یزدانشهر را دیدیم لره. بیشتر شبیه ده لران است تا گرجى نشینها.
- سعید مولیانی، 2008/09/04
من میخواهم در ابتدا از تمام انسانهای محقق و بخصوص آقای عطار تشکر کنم خداوند خلقت انسانها با زبانها و رنگهای مختلف را از نشانه های قدرت حود فرموده و تدبر در این امر براستی انسانها را متحیر میکند من میخواهم جواب چند سوال را بدهم 1- گرجستان متعلق به امپراطوری های ایران بوده و نه ایران و به حداقل 20 دلیل علمی میتوان این موضوع را ثابت کرد2- مساله اوستیا با این امر بسیار فرق دارد چرا که در بین گرجیان ایران کسی طالب استقلال و این حرفها نیست. اگر قرار باشد اوستیا و هر قومی در هر جایی کشور تشکیل بدهند میدانید در دنیا چند کشور خواهیم داشت و در ایران چقدر-ضمنا گرجی ها حاضرند بیشترین امتیازات را در خصوص فدرالی شدن بدهند یادمان نرود روسیه به اصطلاح حامی استقلال با چچن چه کرد.
- موليانيان، 2008/08/31
با تشكر از گزارش شما
منتظر گزارش‌هاي بيشتر شما از گرجيان و شهر فريدونشهر هستم.
- یک کاربر، 2008/08/27
دیدن و شنیدن این گزارش مانند خواندن یک کتاب بود. درجواب دوستانی که کم و بیش درباره این گزارش تعصب نشان داده اند باید گفت بهرحال باید پذیرفت که این گزارش از زبان یک پژوهشگر گرجی تبار نقل شده است و بعید به نظر می رسد واقعیت ها کتمان شده باشد.
- یک کاربر، 2008/08/27
به نظر می رسه که افراد گرداننده این سایت هم به دنبال اهداف انسان دوستانه و مسالمت امیز نیستند چون فقط نظرهای خاصی رومنتشر می کنن. امان از این تعصبات قوم و قبیله ای بچه گانه!
- یک کاربر، 2008/08/26
گزارش بسیارزیبایی بود
- یک کاربر، 2008/08/25
اغا محمد خان اصلا یه سفاک و جانی بوده. مگه به کرمانیهای اون زمان رحم کرد مگه زنهاشون رو به سپاهیانش نبخشید و بچه هاشونو به بردگی نگرفت. چشم و چار اون بدبختارم دراورد. به لطفعلی خان بیچاره که خیلی هم تو تاریخ ازش خوب گفتن و حتی استخوانهای کریمخان زند هم رحم نکرد.از این ادمهای جانی تو بقیه قوم قبیله ها هم میشه پیدا کرد.حالا هم اگر واقعا گرجی های ایران تعلق خاطرشون به کشور مادریشون بیشتره خوب بهتره اونجا زندگی کنن وگرنه در ایران ودر کنار سایر اقوام ایرانی به حساب میان و یکی از صاحبان این مملکت.
در ضمن طبق اسنادی که من خودم در کلیسای وانک اصفهان دیدم شاهان صفوی وکریمخان و... از ارامنه حمایت هم می کردن و اصلا اونها رو به خاطر مسیحی بودن ازار نمی دادن حالا چرا در مورد گرجی ها فرق کرده قضیه؟!
استقلال حق هر قومی است و انشاالله ایران ما هم روزری فدرالی اداره بشه ولی حالا چرا توی قرن بیست و یکم گرجیها نمی ذارن اوسیتیا مستقل باشه؟
- هیچ کس، 2008/08/25
تا کی می خواهید ایران ایران کنید؟ بابا دست بردارید. گرجی ها هم یک ملت آزاد با فرهنگ متفاوت هستند که نه از ایرانی ها و نه از رومی ها و نه از روس ها خیری ندیدند. حالا می خواهند مستقل باشند. گرجی ها خیلی از ایرانی ها هم دل خوشی ندارند. هنوز حمله وحشتناک آغا محمد خان قاجاروتعداد چشم هایی را که ایرانی ها در آوردند بخاطر دارند. بعد هم کدام همزیستی مسالمت آمیز؟ یادتان رفته در تاریخ ایران چه بلایی بر سر اسماعیلی ها بابی ها بهایی ها زرتشتی ها یهودی ها مسیحی ها و سنی ها آوردند.
- یک کاربر، 2008/08/24
rostay bazehor byn rahe mashhad turbate hydri mahal sokoonat yek ghome gorje ast ke ba zabane gorji sohbat mikonand ziba va bland ghamat hastand va abbas abad byne shahrod va sabzevar
- یک کاربر، 2008/08/24
ای کاش علت حمله شاهان صفوی و کریمخان زند رو به این گرجیان عزیز و محترم هم بنویسید.
- یک کاربر، 2008/08/24
برای من یک سوالی پیش امده که ممنون میشم جواب بدید: مگه از زمانهای بسیار دور(هخامنشی وساسانی) و همینطوردر زمان صفویه قسمتی از گرجستان که شامل پایتختش تفلیس هم میشده جزو ایران نبوده است؟!
این قسمت در زمان قاجار و با عهد نامه گلستان از ایران جدا شد. در ضمن اون سنگ حجاری شده در فیلم مربوط به ابتدای دوران داریوش هخامنشی است که شورشیان رو سرکوب کرده.
- یک کاربر، 2008/08/23
سپاس بسیار از تهیه کنندگان این گزارش آموزنده. آقای عطار عزیز، آیا این امکان وجود دارد که آدرس ایمیل آقای سعید مولیانی را برای علاقه مندان به تماس با او روی وب سایت پست کنید.
قربان شما
علیرضا عباسی، دانشگاه مریلند، آمریکا

جديدآنلاين: آقاى عباسى عزيز،
نشانى ايميل شما براى آقاى عطار ارسال شد تا با شما تماس بگيرند.
- یک کاربر، 2008/08/23
هرچه مقاومت کردم نشد و وسوسه ی نوشتن رهایم نکرد. سپاس از گزارش های بسیار خوب و سالم شما.
هر چه بیشتر و بهتر به ماهیت فراقومیتی ایران فکر کنیم و با ریزه اطلاعات بسیار مهمی از این دست آشنا بشویم درک بهتری از تعامل با هموطنان مان خواهیم داشت. زیبایی ایران همیشه درهمین گونه گونی اقوام بوده است. کودکی من در تهران پراست از آواهای زیبای همسایگان ارمنی و همشهری های کلیمی و کرد و ترک و زرتشتی و همگی هموطن و ایرانی. چه اهمیت دارد که هرکدام از چه زمان به این خاک پیوند خورده ایم، مهم این است که بدانیم که همگی همراه و هم پیمانیم در سرنوشتمان و باید که بسازیم پیرامون مان برای خودمان و فرزندانمان. و باز البته که بسیار مهم است که تاریخمان را بدانیم و چه بهتر که از زبان خودمان تا بیگانه.
- ناصر دستیاری، 2008/08/22
چه گزارش زیبا و آموختنی ای و چه سفر پیاده حماسه ای. مرا بیاد سفر خاطره انگیزم به گرجستان انداخت. افسوس که این آب و خاک رهایی از دست جنگ و ویرانی نداشته و هم اکنون نیز در شعله های آتش و ناآرامی می سوزد.
- یک کاربر، 2008/08/22
ashkhye ma ra dar avard in gozaresh zibaye shoma.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.