Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
کارگه کوزه گرى
وحيد تدبير

صنعت كوزه گرى در افغانستان صنعت به یادگار مانده از روزگاران بسیار دوری است. مردان کوزه گر دستان نیرومندی دارند و از گِل، ظرف های گِلی زیبایی می آفرینند.

امروز رواج کوزه گری فقط در شمال افغانستان محدود مانده است و این می رساند که  صنعت دیرین رو به فراموشی است.

دلیل احتمال بی میلی کوزه گران به ادامه کار همانا از رونق افتادن تدریجی استفاده مردم از کوزه است.

کوزه، ظرفی است برای سرد نگه داشتن آب در تابستان ها. اما با افزایش محصولات برقی سرد کننده آب، استفاده از کوزه کمتر شده است.

در مزارشريف، مهم ترین شهر شمال افغانستان ، سراغ كوزه گران را گرفتم، گفتند ديگر كوزه گرى در اين شهر نیست.

 محراب، يكى از دكانداران رسته كلالى در شهر، مى گويد كلالان ديگر در اين شهر كار نمى كنند، زيرا به گفته وى مردم خيلى عصرى (مدرن)‌ شده اند و نيازى به كوزه گرى نيست.

در دکان محراب اشيای گلی زياد به چشم مي خورد. از وی مي پرسم  تو اين اشيا را خودت مى سازی يا خريده ای؟ مى گويد از شبرغان مى آورد و در آنجا هنوز کارگاه های کلالی وجود دارد.

برای ديدن کارگاه های کوزه گری راه شبرغان را در پيش مى گيرم که در کمتر از دوصد کيلومتری شمال غرب بلخ - محل کار و زندگی من- قرار دارد.

به محض ورود به شهر شبرغان، نشانی کارگاه کوزه گری را مى پرسم و به آنجا که در روستای يکه باغ، دو کيلومتری شمال شهر، مى روم.

نزديک کارگاه مى شوم، مى بينم يکی مشغول روشن نگه داشتن آتش خمدان است، ديگری مصروف آماده کردن گِل است و آن ديگر هم ظرف های ساخته شده از گل را در آفتاب می گذارد. اينجا کارگاه استاد حليم است که در محله به او استا حليم  مى گويند.
 
از من استقبال مى کند و مى گويد از طفوليت با پدرش در اين کارگاه کار مى کرده است و از کسب کلالی خيلی راضی است. اما مى گويد کارش زحمت زياد دارد و درآمدش هم چندان زياد نيست.

استا حليم کمی از گذشت زمان می نالد و مى گويد در گذشته کار و بارش خيلی  بهتر از حالا بوده است. فکر مى کند که حالا کمی پير شده و پاهايش توان چرخاندن ماشين را ندارد.

حليم مى گويد در کارخانه او  بيش از ۶ نفر کار مى کنند و درباره کار و بارش معلومات مى دهد.

چند قطعه عکس از وی مى گيرم و خداحافظی مى کنم. در راه بازگشت به اين پيرمرد می انديشم و پيشه ی کلالی او که پیشه ای پاک اما خيلی پر زحمت است.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.