Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
رؤیانوردان تهران
ثمر سعیدی

جرأت زیادی می‌خواهد که برای به واقعیت رساندن رؤیاهای خودت تلاش کنی و به کاری که علاقه داری، مشغول شوی. بدون این‌که آینده‌ای روشن انتظارت را بکشد. هزاران کیلومتر دورتر از ایالات متحده، مهد موسیقی "کانتری"، گروهی در تهران این موسیقی را می‌نوازند. آنها در خود آمریکا شناخته‌ شده‌تر از تهران هستند، بدون این‌که پایشان را از این خاک بیرون گذاشته باشند. اینترنت و تارنمای گروه، اندکی به معرفی‌شان کمک کرده و در صفحۀ ویکی‌پدیای موسیقی کانتری، نام آنها به‌عنوان یکی از معدود گروه‌های کانتری خارج از آمریکای شمالی ثبت شده‌است.

"عرفان" به انگلیسی شعر می‌گوید و امیدی هم ندارد که شعرهایش مجوز بگیرند. این شعرها، بدون خوانده ‌شدن رد می‌شوند، چون به زبانی غریبه هستند. عرفان خطاب به "تیلور سوئیفت" ستارۀ جوان موسیقی کانتری و پاپ، شعری انتقادی سروده و آن ‌را به ترانه‌ای با عنوان "ابر‌ستارۀ گرامی..." تبدیل کرده‌است. او معتقد است که حتا دنیای اشعار خواننده‌های امروز کانتری، پر زرق و برق و فانتزی‌ست. دنیایی رؤیاگونه که واقعیت‌ها در آن نادیده گرفته شده‌اند. واقعیت‌هایی مانند همین موضوع که، گروهی در تهران موسیقی محلی آمریکا را به‌ طرزی شگفت‌انگیز اجرا می‌کنند.

آهنگ Gonna Be از گروه "دریم‌رُوِرز"
چند جوان تحصیل‌کرده که از کودکی موسیقی را یاد گرفته‌اند، همۀ آنها در زمینۀ موسیقی، دوره‌های مختلفی را دیده‌اند و از این‌ رو به خودشان این اجازه را می‌دهند که موسیقی پاپ امروز ایران را هم نقد کنند: "خیلی‌ها تقلید می‌کنند و صدا‌شان هم مرهون حنجرۀ خدادادی نیست. من به "تام جونز" علاقۀ زیادی دارم، اما هرگز تقلیدش را نکرده‌ام. حتا زمانی‌که تعدادی از آهنگ‌های معروف را بازخوانی کردیم، سعی کردم خودم باشم، نه تقلید صرف."

پرهام، نابیناست و کیبرد می‌نوازد. نظرش را در مورد مهجور ماندن سبک موسیقی گروه‌شان این‌گونه بیان می‌کند: "شاید چون زبانش را نمی‌فهمند. اما بیشتر به‌خاطر این‌است که نمی‌توانند با آن برقصند. آهنگی که آدم را به ‌رقص درنیاورد، بهتر است شنیده نشود. به نظر می‌رسد این عقیدۀ اکثریت مردمی است که برای شناساندن موسیقی‌‌مان به آنها تلاش می‌کنیم."

احمد هم از تجربی بودن میکس آهنگ‌ها گلایه دارد. "علاوه بر این‌که تحصیلات آکادمیک صدابرداری، صداسازی و تنظیم وجود ندارد، گروه‌های موسیقی هم کم‌تر می‌توانند آن ‌مقدار هزینه کنند که از معدود حرفه‌ای‌های تنظیم آهنگ، یاری بگیرند. گروه‌ها اغلب دانشجو هستند. چه‌قدر سرمایه کنند؟"

خود او کارشناسی ارشدش را در دانشگاه صنعتی شریف می‌خواند. می‌گوید تلاش کرده که برای هم‌دانشگاهی‌های خودشان کنسرت برگزار کنند. اما گروه آنها، هم خواننده داشت و هم زبان اشعارشان انگلیسی بود، حتا گیتار الکتریک و "درام" هم داشتند. مگر ممکن بود در یک دانشگاه، چنین سازهای موسیقی و چنین گروهی را دعوت کنند و کارشکنی نشود؟ کنسرت به‌هم خورد. احمد می‌‌گوید: "اصلاً ما سر همین به‌هم خوردن‌های کنسرت با سایر اعضای گروه آشنا شدیم."

یک نفر دیگر هم هست که برای تحصیل به سوئد رفته، دورادور پیگیر کار بچه‌هاست و به آنها کمک می‌کند که از طریق اینترنت، آهنگ‌ها را عرضه کنند.

عرفان این کار را از روی علاقه و به‌خاطر دنبال کردن رؤیایش آغاز کرده، اما حالا دیگر سفت و سخت چسبیده که کارش را ادامه بدهد. چندان به دنبال این نیست که اجرا داشته باشد. سبکی که کار می‌کند، برای اجرا در بعضی از کافی‌‌شاپ‌های تهران که مشتریان خاص دارند، مناسب است. حد اقل آن‌جا افرادی هستند که موسیقی کانتری را می‌‌شناسند و از شنیدن کارهای مستقل یک گروه کانتری ایرانی، غرق لذت می‌شوند. اما عرفان، اجرا در کافی‌شاپ را قبول ندارد: "این که کنسرت نمی‌شود. کنسرت باید در سالن باشد، بلیت فروخته شود، تجهیزات صدا و نورپردازی به‌ کار رفته باشد، سن داشته باشد و تماشاگرهای فراوان. اما اجرا در کافی‌شاپ، اگر خیلی مخاطب جذب کند، ۲۰ نفر است که ۱۸ نفر آنها هم قرار است دوستان خودم باشند. بازخوردی ندارد. بی‌فایده است."

آنها با غرور از بازدیدکننده‌های تارنمایشان می‌گویند که اول از آمریکا و بعد از سوئد، روسیه، چین و غیره هستند. ایران هم در آن گوشه‌هاست. لابد خودشان هستند که از ایران بازدید می‌کنند.

اسم گروه‌شان "دریم‌رُوِرز" Dream Rovers است. توضیح می‌دهند که "رووِر" Rover به‌معنی کسی‌ست که خانه دارد، اما دلش نمی‌خواهد ساکن باشد و باید مدام سفر کند و از جایی به جای دیگر برود؛ یعنی آوارۀ خودخواسته.

عرفان می‌گوید: "آرزویم این است که با الن جکسون، هنرمند سرشناس کانتری، کنسرت برگزار کنم" و می‌خندد. نمی‌دانم جدی می‌گوید یا شوخی می‌کند، اما من معتقدم به آرزوها نباید خندید.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- Farshad، 2013/06/24
واقعا بگم خیلی‌ آفرین به همت و پشتکارتون.
- یک کاربر، 2012/03/12
دم همۀ بر و بچه های دانشگاه شریف گرم.
- میلاد، 2011/05/05
آرزو اگر دست نیافتنی بود نمی خندیدی، آه میکشیدی. خنده یعنی مصممی و به هدفت میرسی. خندۀ عرفان لبخند به هدفه. پس بهش میرسی :)
- یک کاربر، 2011/05/05
مصاحبۀ بسیار جالبی بود. لذت بردم. سپاس برای دقت نظر و حسن انتخابتان. خسته نباشید. کارشان را شنیدم. خیلی قشنگ است. موفق باشی، عرفان جان.
- akbar، 2011/05/05
به نظرم این گروه کارو به صورت کمال انجام میدن، ولی باید بتونن کار خودشونو به مخاطب عرضه کنند. اینکه یه اثر خوب باشه همیشه کافی نیست، باید تبلیغات هم برای کار کرد و خود رو به مخاطب عرضه کرد.
- mona k، 2011/05/02
با این که من خودم از طرفداران پروپاقرص متالیکا ام و کلاً با سبک کانتری آشنایی زیادی ندارم، ولی به نظرم دریم رورز می تواند آیندۀ خوبی داشته باشد، چون هم معنی و متن آهنگهایش قشنگ است و هم صدای عرفان، خوانندۀ گروه. امیدوارم روزی برسد که ببینیم این گروه یکی از بهترین ها شده. من که طرفدارشم.
- یک کاربر، 2011/04/28
به نظر من لزومی نداره که گروهی حتما به زبون مادری بخونه همونطوری که حتما نباید انگلیسی بخونه! این کاملاً بستگی به هدف گروه (اینکه مخاطب مورد نظرش کیه) داره و زبونی که خواننده تسلط بهتری برای خوندن داره.
- سياوش، 2011/04/27
خيلي خوشحالم كه جديد آنلاين اين گروه را معرفي كرده. دستتون درد نكنه. مهران دو نكته مطرح كرد كه جواب قسمت اولش رو P.mehrkohi عزيز دادند. در مورد اينكه مهران گفته بدون هيچ تغيير بايد بگم اگر آهنگهاي Cloudy Sky و Stutter از اين گروه رو گوش كنيد ميبينيد كه دست به يك ابتكار خيلي جالب و تازه زدن كه خود من تا حالا توي هيچ آهنگ كانتري نشنيده بودم. چه خوب ميشد كه تو اين گزارش در مورد اين ابتكار عمل صحبت ميشد چرا كه واقعا عالي بود. در مورد وب سايت بايد بگم بعضي از قسمتهاي سايتشون فارسي هستن. درضمن گروه رستاك هم وبسايتشون دو زبانه هست.
- P.mehrkohi، 2011/04/26
با سپاس فراوان برای شناسندن این گروه موسیقی. در همۀ کشورهای اروپایی که زبانشان هم انیگلیسی نیست، مانند آلمان و غیره گروه های موسیقی یی هستند که تنها به زبان انگلیسی می خوانند. این کار هم دل و دلیری می خواهد و هم دانش. برای این گروه و همۀ جوانان هنرمند ایرانی آرزوی پیروزی دارم.
- یک کاربر، 2011/04/26
متأسفانه اين گروه خيلی خارجی هستند، حتا وب سايتشون هم انگليسی است...
- یک کاربر، 2011/04/26
متاسفانه مدياي خوبي نبود.يعني خوب ساخته نشده بود وگرنه سو‍‍ژه اش بد نبود
- مهران، 2011/04/26
عجب توجیهاتی! یک گروه ایرانی که با پرهیز از زبان مادری اش همیشه خدا می خواهد به یک زبان بیگانه بخواند و آن هم بدون ایجاد هیچ تغییر و تعبیر تازه ای از یک ژانر موسیقی بیگانه، باید مورد علاقه ما باشد. هرگز!
- یک کاربر ۲، 2011/04/26
من نظر "یک کاربر" رو اصلاً قبول ندارم. به ‌نظرم کار خوبی بود و من رو خیلی مشتاق کرد که با این گروه کانتری داخل ایران که فقط هم به انگلیسی می‌خونن، آشنا بشم.
- یک کاربر، 2011/04/26
باید امیدوار بود و راسخ، آن وقت همه چه امکان پذیر می شود.
- anahita، 2011/04/26
از صميم قلب براي اين گروه آرزوي موفقيت مي كنم. با پشتكاري كه دارن حتما موفق ميشن. به زودي اين گروه رو در عرصه هاي بين المللي خواهيم ديد...
- یک کاربر، 2011/04/26
خيلي كار ارزنده و با ارزشي بود. من افتخار ميكنم كه يك گروه در ايران اين سبك را كار ميكنه و آنقدر جسارت داشته كه موسيقي محلي يك كشور ديگر رو اجرا كنه اونم با آهنگهاييي كه خودشون ميسازن نه بازخوني آهنگهاي كانتري آمريكايي.در مورد عكسهايي كه اين دوستمون گفته بايد بگم گزارش در مورد گروه موسيقي بود نه يه عده مدل و مانكن. پس خيلي غير منطقي هست كه شما انتظار عكس هاي آتليه اي و حرفه اي داشته باشي.
- یک کاربر، 2011/04/25
به عنوان یک مولتی مدیا خیلی بد بود. شوژه خیلی بد معرفی شده بود بطوریکه اگر کار این مثلا کانتری کارها خوب هم بود خیلی بد نشون داده شده بود. دلیل استفاده از این همه عکس اینترنتی و عکاسی ضعیف رو نمیفهمم. در نهایت تعجب از جدیدآنلاین که این کار رو تاپ هم کرده.
- جواد ماه زاده، 2011/04/25
خیلی جالب بود برام
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.