Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
تصویر خیال بر دیوار شهر
رویا یعقوبیان

نقاشی بر دیوار سابقه‌ای طولانی در تاریخ دارد. از نزدیک به ۴۰ هزار سال پیش تا پایان دوره غارنشینی انسان‌های  نخستین، خاطراتشان و یا آرزوهایشان را بر دیوارها و سقف غارها حک می‌کردند. و با زبان تصویر روایتگر روحیات و اتفاقات گذشته بودند. نقش‌هایی که هم روایتگرند و هم هنرمندانه. امروزه بعد از گذشتن قرن‌ها از آن زمان و با پیدایش و گسترش جوامع و ملل مختلف و شکل‌گیری شهرهای بزرگ همچنان نقش کردن بردیوار خانه (شهر) ادامه دارد. دیوارهای سنگی غارها جایشان را به جداره‌ها و نماهای شهری داده‌اند. این سطوح وسیع و پرمخاطب٬ همچون بوم بزرگ نقاشی٬ هم می‌توانند وسیله‌ای باشند برای هنرنمایی و هم دفترخاطراتی گشوده از شهر و رویدادهایش طی دوره‌های مختلف.

در ایران نیز کشیدن تصویر بر دیوارها سابقه‌ای طولانی دارد. از حجاری‌های به جای مانده بر دیوارهای سنگی  کاخ‌ها، نقاشی‌ها و کاشیکاری‌های زمان صفویه و قاجاریه تا نقاشی‌ها بر نماهای شهری امروز. دیوار‌های شهر تهران هم از سال‌ها پیش فرصت بوده برای هنرنمایی. با آمدن و یا تشکیل شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی دیوارهای بیرونی خانه‌های تهران در زمان پهلوی دوم مکانی شده بودند برای تبلیغات تجاری محصولات و کالا‌های عمدتاً وارداتی. در زمان انقلاب و چندسالی بعد از آن، این دیوارها به محلی برای شعارنویسی و تصویر و نقل‌قول شخصیت‌ها به ویژه در زمان جنگ و یا انتخابات شدند. در این سال‌ها هنر مردمی هم به روی دیوارها و میدان‌ها آمد و به تدریج  تهرانی‌ها شاهد نقاشی‌های دیواری بزرگی و نقش برجسته‌هایی بودند که گروهی از مردم را به تصویر می‌کشید. حتی می‌توان گفت که آمدن مجسمه‌های نو به خیابان‌ها و میدان‌ها از همین راه شروع شد. شیوه و شکل و شمایل این نقاشی‌ها اغلب بومی نبود و بیشتر از نقاشی‌های شیوه رئالیسم سوسیالیستی شوروی سابق و نیز نقاشان چپ‌گرای مکزیکی الهام می‌گرفت که به هدف تبلیغات ایدئولوژیک نقاشی می‌شد.

در سال‌های بعد نیز نقاشانی که با نهاد "حوزه هنری" وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی همکاری می‌کردند٬ نمونه دیگری از این زنان و مردان و تصاویری از حوادث انقلاب را باز باهمین شیوه ولی با شمایلی اسلامی در سطح شهر نقاشی کردند.

 تا دهه هفتاد خورشیدی علاوه بر حوزه هنری، چندین سازمان تبلیغات متولی نقاشی دیواری در تهران بودند از وزارت ارشاد گرفته تا سازمان تبلیغات جنگ و وزارت ارشاد، و همین‌طور "بنیاد شهید" که بانقاشی "شهدای جنگ"  بر دیوارها سعی در پاسداشت راه آنها را داشت.

پس از پایان جنگ و در سال‌های دهه هفتاد و هشتاد شمسی شهرداری‌ها شروع به زیباسازی شهرها کردند، و مجسمه‌ها و نقش‌هایی را برای خیابان‌ها و میدان‌های شهر در نظر گرفتند. کاری که پیشتر برای یک جامعه درگیر انقلاب و جنگ٬ تجملی، غیرضروری و حتی ممنوع به نظر می‌رسید.

از این سال‌ها به بعد تنوع بیشتری در نقاشی‌های دیواری تهران به چشم می‌خورد و استعدادهای زیادی در این زمینه خودنمایی کرد. یکی از این استعدادها مهدی قدیانلو نقاش دیواری جوانی است که چندسالی است دیوارهای تهران را تبدیل به نمایشگاه بزرگی از کارهای خود کرده است.

سال ۱۳۸۵ فراخوانی از طرف شهرداری تهران داده شد که طی آن از هنرمندان دعوت شده بود که طرح‌ها و ایده‌هایشان را برای دیوارهای شهر ارسال کنند. شورایی هنری از اهل فن شکل گرفت و سرانجام طرح‌های مهدی قدیانلو برای اجرا در سطح شهر انتخاب شد. و این شروع کار وی بود.

وی دانش‌آموخته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای تهران و کارشناس ارشد نقاشی متحرک است٬ و علی رغم اینکه کارش را در زمینه نقاشی دیواری چندسالی است که شروع کرده ولی عناصر، شیوه و امضایش را در کارهایش می‌توان تشخیص داد.

چشم‌اندازهای وسیع آفتابی و درخشان، آسمان‌های آبی منحصر به‌فرد٬ لکه‌های زیبای ابر، دشت‌های سبز پیش زمینه‌هایی از ساختمان‌های همگون شده تهران، آدم‌های معلق و آزاد، نردبامی بر آسمان، کودکی سوار بر دوچرخه عمود بر سطح دیوار، ایده‌های بکر ناممکن، فراواقعی و لطیفی‌اند که پیش از این بردیوارهای شهر کمتر دیده شده بودند.

کار کردن در مقیاس بزرگ شهری محاسن و معایب خودش را دارد ولی به نظر می‌رسد مهدی قدیانلو توانسته با مقیاس جدید تطابق پیدا کند و راه خود را بیابد. او توانسته طرح‌های سورئالش را که به قول خودش خیلی از آنها به خواب‌ها و رویاهای کودکی‌اش مربوط می‌شود به گونه‌ای که رعب‌انگیز وغول‌آسا نشوند بر دیوارهای وسیع شهر نقاشی کند. معمولا پیاده کردن طرح‌های غیرواقعی و خیالی کار حساسی است و با یک محاسبه نسنجیده و یا انتخاب رنگ نادرست، ممکن است یک رویای شیرین کودکانه به کابوسی ترسناک تبدیل شود. ولی به نظر می‌رسد، مهدی قدیانلو از پس ارائه درست تصوراتش در مقیاس بزرگ بر آمده است.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2014/02/24
آقای قدیان لوی عزیز. کار فوق العاده شمارو به شهرداری مونترال ارائه دادم. ضمن استقبال فراوان گفتند چرا برای مسابقه به اینجا نمی آیند. اگر مایلید با من تماس بگیرید.
- ن پارسا، 2013/05/14
گزارش بسیار خوبی بود .دست کم با یکی از پدید آورندگان این جور اثار در سطح شهر آشنا شدیم . ایشون به نکته ی خوب ولی ناراحت کننده ای هم اشاره کردند و ان هم کپی کاری از کارهاشون بود که طبق معمول نتیجه ای بسیار کم ارزش و نازیبا در بر دارد.
در ضمن امیدوارم ما به عنوان بیننده و شهروند یاد بگیریم که این دیوارها دیگر جای چسباندن آگهی ، تبلیغات و پرت کردن نارنجک های چهارشنه سوری نیستند. با سپاس
- یک کاربر، 2013/05/06
بنده بعنوان يک کاربر قديمي با تائيد ضمني خانم يا آقاي حقيقي، يشنهاد مي کنم موضوعات بکر و جالب توجهشان
را به "جديد آنلاين" پيشنهاد کنند تا اگر مورد قبول مسئولان قرار گرفت و اجراشد، راه همکاري کاربران بيشتري با اين سايت محبوب فراهم آيد.
- محمد، 2013/05/03
کارهاشون آدم رو یاد کارهای موریس اشر می اندازه. خیلی جالب اند.
- ثریا، 2013/05/03
چقدر جالب بود. این نقاشی ها دیگه جزو هویت تهران شدند. دلم برای تهران تنگ شد
- یک کاربر، 2013/05/02
چه حال و هواي خوبي داشت اين كار. ممنون كه ما را به خيابان هاي پايتخت برديد.
- حقيقي ، 2013/05/01
با سلام و تشكر از زحمات هميشگي شما
از آنجايي كه انتقاد هم به اندازه پيشنهاد سازنده است، به عنوان يك مخاطب هميشگي سايت وظيفه خودم مي دونم كه يادآوري كنم متاسفانه چند وقتي است كيفيت گزارش هاي سايت پايين آمده است و اين نه تنها در كل يك گزارش بلكه در انتخاب موضوع، عكس هاي ارسالي و حرف ها و بحث هاي مطرح شده در آن نيز به خوبي ديده مي شود. موردي كه به سادگي با مقايسه گزارش هاي ماه هاي اخير با سال هاي گذشته كاملا قابل لمس است.
سابق بر اين، موضوعات شما ناخواسته مخاطب را نه فقط به ديدن ادامه مطلب كه به سر زدن هاي پياپي به سايت براي پيگيري گزارش هاي بعدي تشويق مي كرد، موردي كه اين روزها حداقل در مورد من و اطرافيانم كمتر پيش مي آيد.ممنون مي شوم كمي بيشتر درمورد انتخاب موضوع گزارشها و كيفيت ساخت و ارائه آنها حساسيت به خرج بدهيد.
با تشكر و آرزوي موفقيت براي شما
_______________________
جدیدآنلاین: ما از نظر انتقادی استقبال می کنیم و پذیرای نظرات و پیشنهادات شما برای انتخاب بهتر موضوع ها هستیم. تشکر از پیام شما.
- یک کاربر، 2013/04/29
دراين سي وچند سال فراراز سرزمين مادري، شهرها و کشورهاي بسياري را ديدم اما کمتر نقاشي هاي ديواري به اين زيبائي را بياد مي آورم که ديده باشم. دستت درد نکند مهدي قديانلوي عزيز و گرامي. چه حيف که به سبک راديوهاي فارسي زبان خارج ازکشور، فاصله هاي ميان جملاتت راحذف کرده اند وبه بيان صميمانه ات آسيب رسانده اند.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.