Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
مجسمه سازان جهان در تهران

بخشى از پارك جنگلى چيتگر در تهران در اسفندماه به كارگاه وسيعى براى جمعى از هنرمندان ايرانى وغير ايرانى تبديل شده بود تا مجسمه هائى را كه براى زيبا سازى فضاى شهرى تهران طراحى كرده بودند، بسازند.

گزارش مصور از کار های مجسمه سازان را در پنجره روبرو ببینید.

اين برنامه كه تحت عنوان "نخستين سمپوزيوم بين المللى مجسمه سازى تهران" برگزار شد به ابتكار و با حمايت سازمان فرهنگى و هنرى و سازمان زيباسازى شهردارى تهران تدارك و در يك مسابقه دو مرحله اى به اجرا گذاشته شد.

در مرحله نخست از هنرمندان مجسمه ساز در سراسر جهان دعوت شده بود تا طرح هائى براى مجسمه هاى شهرى بر محور سه موضوع علم، هنر و معنويت ارائه كنند.

يك هيأت داورى اوليه با حضور هنرمندان و هنرشناسان ايرانى از جمله پرويز تناولى، عباس كيارستمى و داريوش شايگان از ميان پيشنهادات رسيده بيست و دو طرح را براى ورود به مرحله نهائى مسابقه برگزيد.

هنرمندان برگزيده بيست روز فرصت داشتند تا در فضائى كه در پارك چيتگر در اختيارشان گذاشته شده بود با استفاده از مواد مختلف (سنگ، فلز، چوب و...) طرح هاى پيشنهادى خودشان را از ماكت به مجسمه تبديل كنند.

براى برندگان هشتم تا اول مسابقه جوائزى از سه تا هفتاد هزار دلار نيز در نظر گرفته شده بود اما به تصميم هيأت داوران مرحله نهائى، كه متشكل از هنرمندان و منتقدين هنرى بين المللى بود، جايزه اول به كسى داده نشد.

مجسمه اى از على جبار حسين، هنرمند عراقى-دانماركى، كه با ده قطعه سنگ مرمر ساخته شده موفق به دريافت جايزه دوم و لوحه تقدير شد. هيأت داوران در مجموع كار يازده مجسمه ساز را به عنوان آثار بهتر اين سمپوزيوم برگزيدند.

على جبار، كه مجسمه ساخته خودش را هديه اى به مردم ايران مى داند، در مراسم اهداى جوايز ضمن قدردانى از برگزاركنندگان گفت: "پيام اين سمپوزيوم ستايش صلح و زيبائى است."

در گزارش مصورى كه شوكا صحرائى از گردشى در اين كارگاه و گفتگو با بعضى هنرمندان شركت كننده فراهم كرده ابتدا با آقای گلناری، دبير اجرایی سمپوزيوم صحبت مى كند.

 

 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.