Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
باغ خواستگاری

عبدالحی سحر

خیبر پارک، واقع در منطقه حیات آباد پیشاور پاکستان، در میان عوام نام های مختلف دیگر نیز دارد که "باغ زنانه" و "باغ خواستگاری" از رایج ترین آنهاست.

با آن که در پیشاور به ویژه منطقه حیات آباد مراکز تفریحی ودیدنی دیگر هست،اما در بین زنان مهاجر افغان، خیبرپارک در روز های ملی و مذهبی و دیگر ایام تعطیل وتجلیل چون عید فطر و نوروز از اهمیت ویژه بر خوردار است. آنها این باغ را تنها مرکز تفریحی امن برای خود می دانند و ده ها زن و دختر جوان لباس های زیبا به تن در این باغ حضور می یابند.

در حال حاضرهزاران افغانستانی در کشور های اروپایی و آمریکایی به سر می برند که بیشترشان  مدت زمانی را در پاکستان سپری کرده اند. در واقع، پاکستان ایستگاه نخست بیشتر مهاجران افغانستانی است که به کشورهای اروپایی و آمریکایی پناهنده شده اند. این حالت پاکستان را به "تخته خیز" بیشتر مهاجران به سوی به غرب تبدیل کرده است.

اما بسیاری از این مهاجران که پایبند سنت ها و فرهنگ خاص خود می مانند، پس از مدتی دوباره به پاکستان برمی گردند، تا با یکی از آشنایان و بستگان خود ازدواج کنند. خیبر پارک نقطه آغازین بیشتر این اردواج هاست. یعنی این باغ افزون بر این که تفرجگاه خوبی است، محل مناسبی برای همسریابی از میان زنان مهاجر نیز به شمار می آید.

ورود مردان به باغ اکیدا ممنوع است و حتا پسران بالای پنج سال اجازه ورود به آن را ندارند. باغ محافظانی دارد که در اعمال این مقررات سخت می کوشند.

خانواده ها با گستردن بساط تفریح وشادی اوقات فراغت شان را در این باغ سپری می کنند. به ویژه یکشنبه ها خیبر پارک شاهد ازدحام شمار بیشتر زنان مهاجر می شود.

حضور دختران جوان در این تجمع ها فرصت خوبی است برای خواستگارانی که به دنبال عروس مناسب می گردند. بدین گونه، خیبرپارک به محل آزمایش بخت دختران جوان تبدیل شده است.

خانم صالحه مسئول مدرسه بی بی مریم در منطقه حیات آباد پیشاور می گوید: "هر دختر وپسر جوان بعد از ختم دوره تحصیل حق دارد همسر مورد پسند انتحاب کند. هر چند من تنها برای تفریح به باغ زنانه می روم ، ولی می بینم مادران ودختران زیاد در پهلوی تفریح  در جستجوی دختر زیبا هستند."

فضیله ویسی مدیر مسئول مجله "جوان" می گوید: "بیشتر از هفت سال است که برادرم در کشور کانادا بسر می برد  و از من خواهش کرده تا برایش همسر زیبا جستجو کنم. من در تلاش هستم تا  در ایام فراغت به خیبر پارک یا 'باغ همسریابی' بروم. به همین خاطر چندین قطعه عکس برادرم را همیشه با خود به باغ زنانه می برم."

"هرگاه دختری مورد پسند پیدا کنم، به تبادل آدرس وشماره تلفن یکدیگر می پردازیم، تا به رسیدن فیصله نهایی در تماس باشیم. باغ زنانه کار خواستگاران را آسان تر کرده است، زیرا به سادگی می توان با دختر مورد پسند صحبت ودید بازدید کرد. در غیر آن در شهر پیشاور دختران زیادی به چشم می خورند  که سرتا پایشان را با چادر پوشانده اند و تنها می توان به چشمان شان نگاه کرد و بس."

زنان ودختران جوان مهاجر از دیگر شهرهای دوردست پاکستان نیز با امید گشایش بختشان به خیبرپارک می آیند. بسیاری از آنها از خلال درختان این باغ به سوی آینده ای روشن، و شاید هم تاریک، پرواز کرده اند، چون فقط با دیدن چند عکس نمی توان همه چیز را در مورد یک نفر فهمید. در اینجا پیمان دوستی را نخست امضاء می کنند و بعد می خوانند.

 Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- Mustafa، 2009/09/09
Salam dostaan aziz!
Tashakor az tamae matalebe ziba
mafaq bashed
- یک کاربرDervesh، 2009/02/19
صرف سلام بر شما
- احمد، 2008/11/15
سلام به آقای سحر !

همانطوریکه در افغانستان همه چیز ار حد معمول آن زیاد انتشار میابد در کشور پاکستان برعکس آنچه است کمتر ازآن نشان داده میشود ، کس چی میدانند که زیراین همه حجاب ها و چادر های سرتاپا چی نهفته است . از خیبرپارک چیزهای شنیده ام و حتی ازشهرپشاور خاطره های زیادی دارم ولی همه چیز همان شکلی که معلوم میشود در پاکستان به خصوص در پشاور به آن شکلی نیست بل برعکس چیز های نهفته وجود دارد که انسان نمیتواند با دید ظاهر آنرا مشخص سازد. به همه حال آنچه مسلم است مربوط جوانان میشود تا برای انتخاب همسرآینده شان دقت زیاد به خرج بدهند .
با عرض حرمت
- بهرام، 2008/11/01
به اندازه شش ماه بیشتر نیست که این سایت را دریافته ام. آرام و آسوده مثل آب دریاچه کول. آسایش من در اینجا شگفت آور است. این وب گویی تنها آهنگ سپاس از شما را دارد. "مقبول باشه بدلم باشه پرسان کنم خانه اش..". ترانه میسرایند و میخوانند.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.