Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
جشنواره مجسمه های شنی

جشنواره مجسمه هاى شنى
جواد منتظری

در میان شهرهای ناحیه شرقی مازندران، بابلسر بیشترین درصد توریست ها را به خود جذب می کند. عوامل این جذابیت را می توان چنین بر شمرد: ساحلی که تقریبا در شهر تنیده شده، رودخانه ای پر آب که توریست ها می توانند در دو سویش بر قهوه خانه ها بیاسایند، چای بنوشند و قلیان دود کنند، و نیز در رودخانه به قایقرانی بپردازند. همین رودخانه باعث شده تا درصد زیادی از قهرمانان قایقرانی کشور از این شهر برآیند.

چند سالی است اما بابلسر ویژگی دیگری به جاذبه های توریستی خود افزوده است. جشنواره مجسمه های شنی اتفاقی است که اگر چه چندان برایش تبلیغ نشده و شهرتش به سختی فراتر از استان مازندران رفته است، اما آرام آرام در حال تبدیل به برنامه های ویژه تابستانی این شهر می شود.

اما به گفته خلیل سمایی مدیر جشنواره انجام چنین کاری هم هزینه های بیشتری می طلبد، و هم همدلی بیشتر مسئولان شهر را. چهارمین جشنواره سراسری مجسمه های شنی ۲۸ تا ۳۰ مردادماه ۸۷ در این شهر برگزار شد. 

امسال ٤٨٣ ماکت، به این جشنواره فرستاده شده بود که از میان آنها، ۲۵ اثر در دور اول داوری انتخاب شد و به جشنواره راه یافت. باقی آثار ( بیش از ۵۰ اثر) در بخش جنبی جشنواره به نمایش در آمد.

در روزهاى برگزارى اين جشنواره مجسمه سازان آثار خود را بر ساحل بابلسر خلق می کنند و به انتظار داوری نهایی می نشینند. جوایز جشنواره شامل دیپلم های افتخار، تندیس و وجوه نقد از ۱۵۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ تومان است.

خلیل سمایی مدیر برگزاری جشنواره ، درباره نحوه انتخاب مجسمه ها در این چهار دوره می گوید: در نخستین جشنواره، از طریق فراخوان عمل نکردیم. بلکه از هنرمندانی که می شناختیم دعوت کردیم تا در جشنواره مجسمه ها شنی شرکت کنند. به هر شرکت کننده هم یک سکه اهدا شد. اما از جشنواره دوم به بعد، از همه هنرمندان علاقمند، از طریق انتشار فراخوان، دعوت به شرکت کردیم.

سمایی همچنین در باره برنامه آتی جشنواره می گوید: برآنیم که در جشنواره پنجم، باز از طریق انتخاب هنرمندان عمل کنیم. قرار بر این است که از ۵ گروه ده نفره دعوت کنیم تا طرح هایشان را از چند ماه قبل به دبیرخانه ارائه دهند.

بیشتر مردمی که برای بازدید از جشنواره آمده اند، نخستین باری است که با چنین جشنواره ای روبرو شده اند. بسیاری از آنان با کنجکاوی و حتی حیرت به مجسمه ها نگاه می کنند و شکل یافتن شنهای زیر پای شان را در قالب آنچه که مجسمه سازان ساخته اند، به راحتی باور نمی کنند.

جشنواره امسال مجسمه های شنی بابلسر با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابلسر و مشارکت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی  مازندران،  و نیز سازمان ملی جوانان استان مازندران برگزار شد.

اما به نظر يكى از برگزاركنندگان، دولتی بودن جشنواره باعث افت کیفیت آن می شود. به اعتقاد او، چنین جشنواره ای باید به صورت ان.جی.اویی  (سازمانهای غیر دولتی) اداره و برگزار شود و امکان داشتن اسپانسرهای (حامیان) خصوصی را داشته باشد. زیرا به هر روی اداره ارشاد از پس هزینه های سنگین آن بر نمی آید.

جشنواره مجسمه های شنی بخش نه چندان وسیعی از ساحل بابلسر را به خود اختصاص داده و دارای بخش های آزاد، دفاع مقدس و بخش جنبی است که شامل آثاری است که از سوی داوران برای رقابت برگزیده نشده است.

اگر چه بنا بر نظر مدیر اجرایی جشنواره ۱۵۰۰۰ نفر از آن دیدن کرده اند، اما یکی از بازدیدکنندگان، تبلیغات و اطلاع رسانی چنین جشنواره ای را ناچیز می داند: "این همه زحمت کشیده شده، هزینه شده، چنین جشنواره ای باید تعداد خیلی بیشتری از مسافران تابستانی ساحل خزر را به اینجا بکشاند. در حالی که می بینیم استقبال بازدیدکنندگان اصلا در آن حد نیست."

 Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2010/08/10
سلام، من از قائمشهر برای دیدن این جشنواره رفتم. اطلاع رسانی این جشنواره اینقدر ضعیف بوده که من با پیامک و تلفن تونستم به بقیه خبر بدم. اگه اطلاع رسانی قویتر بشه، جشنواره با شکوه تر بر گزار میشه!
- شباهنگ، 2010/08/07
سلام ما از شرکت کنندگان جشنواره بویم با اینکه جایزه نصیبمون نشدولی حس قشنگی که بهم دست داد سالها تو وجودم موندگا ره
- رضا - مریم، 2010/08/07
من اهل بابلسر و ساکن محمود آباد هستم. با توجه به فاصله اندک این دو شهر تبلغات زیادی در محمود آباد و شهرهای اطراف ندیدم ، البته بیشترین تبلیغات را خودم کردم .از دست اندرکاران جشنوار در بابلسر می خواهم که سعی کنند این فرصت تبلیغاتی را هیچ وقت از دست ندهند و سعی کنند همیشه در بابلسر برگذار نمایند . البته مستلزم این هست که هر سال بر رفاه و خلاقیت محیط بیفزایند .
- یک کاربر، 2009/01/16
ما از شرکت کنندگان جشنواره شنی بودیم.امکانات خیلی پایین بود.جوایز هم بدتر از اون.ولی بازم خوبه که برگزار شد
- یک کاربر، 2008/08/28
اقا دست شما درد نکنه.بسیار عالی بود.راستش بنده هم اولین بار بود در مورد این جشنواره شنیدم.
- هاله، 2008/08/28
سال گذشته قرار بود این جشنواره در ساحل متل قو برگزار شود ولی به دلیل پراکندگی زیاد زباله و کثیف بودن ساحل مسئله منتفی شد. امسال که فراخوان را دیدم فکر کردم چه دل خوشی دارند باز هم که نمی شود! ولی خوشحالم که شد. و با دیدن تصاویر دلم سوخت. کاش امسال باور کرده بودم.
- سعيد از تهران، 2008/08/27
اين گزارش عكس هاي خوب و ساختار مناسبي داشت و اطلاعات خوبي را ارايه داده بود. اما تعدادي از گزارش هاي جديد آن لاين نه عكس هاي خوبي دارد، نه ساختار خوبي و نه محتواي جالبي. آيا بهتر نيست فقط گزارش هاي قوي را كار كنيد تا جذابيت سايتتان حفظ شود؟
- مانا، 2008/08/27
آقاي منتظري واقعا موضوع جالب و ديدني بود كه عكس هاي حرفه اي شما آن را جالب تر كرده بود.
من كه در ايران زندگي ميكنم از برگزاري چنين جشنواره اي اطلاع نداشتم. گزارش شما اطلاعات خوبي را در اختيارم گذاشت.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.