Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
دنياى رنگارنگ سنگ ها

درتمام طول مسیر تا گالری پاسارگاد به زیور آلاتی که خانم فرزانه شفیعی در آنجا به نمایش گذاشته بود، فکر می کردم. جعبه هائی در ذهنم مجسم می شد که اين زیورها را روی مخمل بر دیوار یا روی میز چیده اند و بینندگان به دور آن مشغول تماشا هستند، اما از همان لحظۀ ورود متوجه اشتباهم شدم.

رشته های گردن بند  با سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی برگردن شیرهای سنگی و مجسمه های چوبی زیبای گالری جلوه می فروخت. چند میز بزرگ که با سطوح بزرگ شیشه ای پوشیده شده بود، پر از انواع گردن بند و گوشواره و دیگر زیورها، با ابهت تماشاگران را به خود جلب مى كرد.

یک درختچۀ تزئینی کوچک  با شاخه های تردی که به انگشتان ظریف زنی زیبا می مانست، رشته های گردن بند را برای تماشا بر سر دست گرفته بود. تماشاگران مشتاق مشغول امتحان کردن زیورهای جذاب و رنگین و مشورت با همدیگر بودند.

کارها فراوان، متنوع،  با سلیقه وپر جلوه تمام سالن را پر کرده و حتا روی نیمکت هم  به زیبائی چیده شده بود.

اغلب تکه های ساخته شده و طرح های خاصی که تصویر آنها روی کارت دعوت دیده می شد، به مثابه واسطۀ عقد، وسط رشته هائی از سنگ های مناسب نصب شده بود و متناسب با حال و هوای آن بود.

قیمت های نسبتا بالا و استقبال قابل توجه از نمایشگاه نشان می داد که هنرمند مشتریانش را خوب می شناسد. حضور یک استاد خوش نویسی، یک فیلسوف، چند سفیر و برخی مقامات محلی سازمان ملل مدیر گالری را غافلگیر کرده بود. 

در بازگشت با خودم می اندیشیدم حیف شد که این هنرمند پرکار وبا سلیقه در افتتاح نمایشگاه خود حضور نداشت. گویا شب قبل به علت عارضۀ قلبی در بیمارستان بستری شده بود.

مدیر گالری می گفت  خانم شفیعی تحصیلاتش را در رشته معماری داخلى در آمریکا به پایان برده اما به دلیل علاقه به زیورآلات، دوره های آموزشی لازم را گذرانده و اکنون بیش از بیست سال است که مشغول طراحی و ارائۀ جواهرات زينتى است.

اين هنرمند در بخشى از آثارش با الهام ازطرح های اصيل ايرانى و زيورآلات بومى قديم و نگرشى نو و همچنين انتخاب مناسب در تركيب بندى و تلفيق گوهرها از نظررنگ و فرم و طراحى نقره و طلا لطافت خاصى به هنر خود داده است.

دنیای سنگ ها، دنیای رنگارنگ و چشم نوازی است، و قدرتی در جذب مردمان دارد. از همین رو در فرهنگ های مختلف تأثیرهاى بسیاری برای سنگ ها  قائل اند. شايد همین باور به تاثیر سنگ هاست که محبوبیت آنها را در میان مردم بالا برده و برای سنگ ها با رنگ های گوناگون ارزش زیادی ایجاد کرده است.

شاید اشاره اى به بعضى اعتقادات مردم به معنا و تأثير سنگ ها  خالى از لطف نباشد.  در فرهنگ های مختلف برای سنگ ها و گوهرها خواص گوناگونی ذکرشده وعده ای هم،  چه ما آن را خرافه بدانیم و چه ندانیم، به این گفته ها باور دارند:

الماس: نشان سختى و گرانبها بودن ، تسخير ناپذيرى وعشق جاودانه.
مرواريد سفيد: مظهر شادى وثروت
ياقوت قرمز: نشانه قدرت
ياقوت كبود: ايرانيان قديم معتقد بودند كه كره زمين بر روى ياقوت كبود بسيار عظيمى استوار شده و رنگ آبى آسمان بدليل انعكاس نور ياقوت بوده است.
كهربا: براى ايجاد تعادل درونى، افزايش قدرت اراده
عقيق آبي: تقويت نفس، افزايش شهامت، تقويت تمركز، شادى بخش
فيروزه: تقويت بنيه ، محافظت در برابر نيروهاى منفى ،بهبود ارتباطات اجتماعى
جيد: ايجاد آرامش و خونسردى ،افزايش توانايى بيان

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2008/06/13
كاش چند عكس هم داشتيد از اين جواهرات زيبا واين سنگهاي دلربا
- یک کاربر، 2008/05/12
gozaresh jaleb o dost dashtani boood
mesle aksar mataleb site
- ن.ا.، 2008/04/07
Dooste aziz, man besyar az web site shoma khosham amad va barayrtan arezooye salamati va movafaghiyate bishtar daram.Khaste nabashid
- یک کاربر، 2008/02/25
متن شما با گزارش مصوری که دارید چنان ارتباط ندارد.
- یک کاربر، 2008/02/25
گاهی در این سایت مطالبی تازه که کمتر از آن شنیده ایم می بینیم و گاهی موضوعات آنقدر ساده و پیش پا افتاده اند و ساده مطرح شده اند که آدم فکر می کند فقط قرار بوده صفحه را پر کنید.
- امیلی از تهران، 2008/02/23
به نظرم نویسنده کاملا شیفته ی موضوع شده بود و نتوانسته بود متنی بی طرفانه بنویسد نوشتن عباراتی مثل "با ابهت تماشاگران را به خود جلب مى كرد" خواننده را عقب می راند و فکر می کند که اغراق شده، حتی اگر بواقع این طور نباشد
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.