Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
نگارگران سال‌های کنجکاوی
هاله حیدری

اگر پس از سال‌ها نگاهی به دوران کودکی بیندازیم، کتاب‌های داستان کودکی یکی از بیادماندنی‌ترین خاطرات آن روزهاست. زمانی که هنوز خواندن و نوشتن نمی‌دانستیم، تصاویر رنگی و زیبای کتاب جادویمان می کرد و ما را با خود به عالم قصه‌ها می‌برد. شاید همین امروز هم بعضی از آن تصویرها را بیشتر از خود قصه به خاطر بیاوریم.
تصویرگری کتاب کودک از نظر هنری در کنار طراحی گرافیک قرار دارد و از نظر تکنیک و ابزار و روش اجرا، شباهت زیادی به هنر نقاشی دارد. و با اینکه با متن داستان همخوانی دارد، به تنهایی هم دارای ارزش هنری است. به همین دلیل، می‌توان تصویرگری کتاب کودک را گرایشی کاملأ مستقل در هنر به شمار آورد.

در بیشتر کشورها جشنواره‌هایی برای به نمایش گذاشتن آثار تصویرگران کتاب کودک برگزار می‌شود . از مهم‌ترین آنها می‌توان به جشنوارۀ بلونیا (ایتالیا) ، براتیسلاوا (اسلواکی)، سی جی CJ (کرۀ جنوبی) و بلگراد اشاره کرد. مسابقۀ ادبی "هانس کریستین اندرسون" نیز هر دو سال یک بار توسط دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) به یک نویسنده و یک تصویرگر جایزه‌ای اهدا می‌کند.

در این میان تصویرگری کتاب کودک در ایران از اعتباری جهانی برخوردار است. کمتر نمایشگاه مهم بین‌المللی می‌توان یافت که بدون حضور تصویرگر یا تصویرگرانی از ایران برگزار شود.

برنده شدن تصویرگران ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی و کارکردن آنها با ناشران و نویسندگان بنام خارجی از خبرهای مهمی است که هر سال شاهد آن هستیم، ولی گرد هم آوردن گروهی تصویرگر از کشورهای مختلف و همکاری و همراهی آنان برای نخستین بار، اتفاق مهمی بود که توسط برادران عامه‌کن انجام گرفت.

در سال ۱۳۸۷ علی و حسن عامه‌کَن پیشنهاد تشکیل گروهی متشکل از تصویرگران کتاب کودک با هدف آشنایی با فرهنگ همدیگر و برگزاری نمایشگاه‌های دسته‌جمعی را به دوستان تصویرگر خود دادند. قرار بر این شد تا تصویرگرانی که طی سال‌ها از طریق نامه‌نگاری و یا شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی با هم آشنا شده بودند، همکاری منسجم‌تری را آغاز کنند. "گروه کتاب آبی" در همان سال شکل گرفت.

در آغاز سی تصویرگر عضو این گروه بودند و امروز گروه کتاب آبی ۹۶ عضو از ۲۸ کشور جهان دارد. هرچند از تشکیل این گروه زمان زیادی نمی‌گذرد، "کتاب آبی" از محبوبیت زیادی در بین تصویرگران برخوردار است. برپایی نمایشگاه‌های مشترک فرصت آشنایی نزدیک با فرهنگ‌های مختلف را برای بازدید کنندگان و همین‌طور تصویرگران کتاب  آبی فراهم کرده‌است.

کتاب آبی نمایشگاه‌های متعددی در کشورهای گوناگون چون ایران، امارات متحدۀ عربی، اسپانیا، ایتالیا و ژاپن برگزار کرده‌است. این روزها گروه کتاب آبی مشغول برگزاری نمایشگاهی در آرژانتین است. و همچنین، از ۲۱ تا ۲۷ آبان ماه تعدادی از آثارشان در نگارخانۀ مینا در تهران به نمایش درآمد.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.