Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
یک سری آدم معمولی
آزاده حسينی

اولین باری که موسیقی گروه کیوسک را شنیدم، سال اول دانشگاهم بود. با ماشین دوستم در حال بازگشت به خانه بودیم. این موسیقی آن‌قدر ما را به وجد آورده بود که خستگی‌های روزانه را فراموش کردیم و تا نزدیک خانه با صدای بلند با خواننده همخوانی کردیم.

بعد از گذشت حدود هشت سال از آن روزها، همچنان صدای آرش سبحانی و گروهش مرا به وجد می‌آورد. تا وقتی که در ایران بودم، فرصتی پیش نیامد این گروه را از نزدیک ببینم. سرانجام در لندن این فرصت دست داد تا موسیقی گروه کیوسک را زنده گوش بدهم.

گروه کیوسک در سال ۲۰۰۳ در تهران توسط آرش سبحانی به وجود آمد. با توجه به محتوای شعرها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دادن مجوز به آهنگ‌های آنان خودداری کرد. با وجود محدودیت‌هایی که گروه‌های موسیقی زیرزمینی در ایران دارند، آرش سبحانی در سال ۲۰۰۵ ایران را به مقصد آمریکا ترک کرد. زندگی در غرب این فرصت را برای آنها ایجاد کرد که اولین آلبوم خود را به عنوان "آدم معمولی" رسماً منتشر کند. آرش سبحانی از اصطلاح "آدم معمولی" برای تعریف خودش و اعضای گروهش خوشش می‌آید. آلبوم مذکور مورد توجه منتقدان موسیقی و هواداران این گروه در داخل و خارج قرار گرفت و نخستین آلبوم راک ایرانی بود که در تارنمای موسیقی "آی تیونز" پخش شد.

بعد از آن، گروه کیوسک دومین آلبوم خود را به عنوان "عشق سرعت" در سال ۲۰۰۷ و در کانادا منتشر کرد. هر دوی این آلبوم‌ها وصف حال تهران و ساکنان آن است که با زبان هجو بیان شده‌است. 

آلبوم بعدی که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، "باغ وحش جهانی" نام دارد که اگرچه از معضلات و مشکلات جامعۀ ایران سخن می‌گوید، تفاوت‌هایی با دو آلبوم قبل دارد. کیوسک در این آلبوم پای خود را فراتر از مرزهای سرزمین مادری گذاشته و همان‌طور که از نام این آلبوم پیداست، از هرج و مرج دنیای امروز سخن گفته‌است.

آرش سبحانی خود در مورد این آلبوم می گوید: "باغ وحش جهانی بیانگر نگاه کیوسک به جهان امروز است. گفتگوی تمدن‌ها ظاهراً جواب نداده و در پیامد آن دنیا به شکل یک باغ وحش درآمده. حتا نه مانند یک جنگل که ساکنانش حداقل دارای آزادی فردی هستند."
این آلبوم تنها از نظر محتوا متفاوت نیست، بهره گرفتن از موسیقی ملل در آن از دیگر ویژگی‌های "باغ وحش جهانی" است.

کیوسک از نخستین گروه‌های زیرزمینی ایرانی است که به سبک جاز، بلوز و تا حدودی راک می‌خوانند. سبک خواندن آرش سبحانی بی‌شباهت به مارک ناپفلر (Mark Knopfler)، خوانندۀ راک بریتانیایی نیست که او را از دیگر خوانندگان ایرانی این سبک متمایز می‌کند. شعرهای آن همگی زبانی گزنده دارد، همراه با چاشنی طنز.

گروه کیوسک هیچ گاه به دلیل فشارها و محدودیت‌های اجتماعی ایران، دست به خودسانسوری نزد و شیوۀ کار خود را عوض نکرد. کیوسک توانست ترانه‌ها و شعرهای فارسی را در چارچوب سبک بلوز جا دهد و موفق به خلق آثار متفاوتی شود.

فرصت گفتگو با آرش سبحانی زمانی دست داد که این گروه به همت پانته‌آ مدیری و سازمان فرهنگی موسوم به "برعکس" او در شهر لندن کنسرتی برگزار کرد. این سازمان در سال ۲۰۰۸ در شهر لندن تأسیس شد و ایدۀ تشکیل آن هم به گونه‌ای با موسیقی زیرزمینی گره خورده‌است. به دنبال برگزاری جشنواره موسیقی زیرزمینی اینترگلکتیک در هلند بود که پانته‌آ مدیری متوجه نبود یک صنف ویژه برای حمایت از موسیقی زیرزمینی ایران شد و این سازمان را پایه‌ریزی کرد.

در گزارش مصور این صفحه سری می‌زنیم به گروه کیوسک که اخیراً در لندن هنرنمایی کردند.

 

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- فروغ آزادمنش، 2010/04/09
ممنون بخاطر این مقاله خوبتان. بالاخره یک نفر پیدا شد که از این هنرمندان بی توقع تعریف کند.کار شاخص این هنرمندان در خلق موسیقی اعتراض است که در جای خود بسیار باارزش است.
- shahla، 2010/04/06
merci azadeh jan ke afradi mesle mara ba in goruh ashna kardi
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.