Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
کاروانسراهای نو
مهتاج رسولی

اگر نام پر طمطراق "مجتمع‌های خدمات رفاهی" را برای لحظه‌ای از یاد ببرید، مجموعه‌هایی هستند مثل کاروانسراها، که از ده دوازده سال پیش در طول جاده‌های ایران دو باره سر برآورده‌اند. این کاروانسراهای نو کارشان ارائۀ خدمات به رانندگان و مسافران وسایل نقلیه‌ای است که در حال عبورند. این کاروانسراها قرار است به غیر از پمپ بنزین و پمپ گاز، رستورانی داشته باشند که مسافران در آنها غذا بخورند، سرویس‌های بهداشتی داشته باشند که در بیشتر جاده‌ها وضع فجیعی دارد، نمازخانه داشته باشد که اهل نماز دو گانه‌ای به درگاه یگانه بگذارند، و کافی شاپ، فست فود، فروشگاه، تعویض روغن و مانند آنها برای رفع نیازهای مسافران.

اینها که گفتم اگرچه در طول جاده‌های ایران کمیاب است اما در ایران سوابق درخشانی دارد. بنیانگذار این‌گونه مؤسسات در ایران، هخامنشیان بوده‌اند. در دوره‌های اشکانی و ساسانی با احداث و تقویت جاده ابریشم تاسیس ایستگاه‌های بین راهی گسترده‌تر شد. در دورۀ اسلامی ایجاد کاروانسراها به این گونه تاسیسات شکل و شمایل بهتری بخشید. ایجاد کاروانسراها را سلجوقیان شروع کردند ولی در دورۀ صفویه به اوج و کمال رسید. اما در آن زمان‌ها جمعیت و رفت و آمد و تجارت به وسعت امروز نبود و راههای کاروانی محدود بود. به این اندازه جاده و بزرگراه و آزادراه در کشور وجود نداشت. از اتومبیل‌ها و کامیون‌هایی که امروز به صورت انبوه در جاده‌ها در حرکت‌اند، خبر و اثری نبود. در دوران جدید از زمانی که سیستم حمل و نقل تغییر کرد و از پشت اسب و استر به درون اتومبیل و کامیون آمد، و جاده‌های جدید ساخته شد، مسافران ایرانی همواره در طول جاده‌ها با مشکل خدمات مواجه بوده‌اند. سهل است حتا در درون شهرها نیز مشکل اقامت داشته‌اند. در دوران محمد رضاشاه، فرح پهلوی اقدام ستایش انگیزی در ساخت مهمانسراهای جهانگردی به عمل آورد و تعداد زیادی مهمانسرا در سطح شهرستانها ساخته شد که در آنها محل اقامت پاکیزه و رستوران‌های خوب و ارزان قیمت در خدمت مسافران بودند و آنها می‌توانستند با خیال راحت غذای تمیزی بخورند و در محل تمیزی بیاسایند. این مهمانسراها هنوز به خدمتگزاری مشغولند. با وجود این در طول جاده‌ها محلی که بتوان با خیال آسوده غذای سالم و به لحاظ قیمت مناسبی خورد و از سرویس بهداشتی قابل تحملی استفاده کرد، وجود نداشت. طرح مجتمع‌های خدماتی برای همین درانداخته شد که چنین نیازهایی را برآورده کند.

این طرح را اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های وزارت راه به اجرا گذاشت و هدف آن ساختن مجتمع‌هایی به دست بخش خصوصی و با مساعدت و وام‌های دولتی بود که بتواند خدمات یکجا و متمرکزی به مسافران ارائه دهد. مانند موارد دیگر، بسیاری از این وامها استفاده کردند اما تاسیساتی که به کار مسافران بیاید به وجود نیاوردند. پاره‌ای نیز تاسیسات قابل توجهی به وجود آوردند. از جمله در اتوبان تهران ــ قم که این سالها نورچشمی جاده‌های ایران به حساب می‌آید، "مجتمع خدمات رفاهی آفتاب و مهتاب" جای پر رفت و آمدی شده است و از فست فود تا غذاهای سنتی در آن ارائه می‌شود و ظاهر مدرن و قابل توجهی دارد.

لطف این مجتمع‌ها که خدمات رفاهی نام گرفته‌اند این است که نیازهای مسافران را در یک مجل با سرعت تمام رفع می‌کنند، وقت شان در طول جاده‌ها کمتر ضایع گردد، در کاهش مزاحمت‌های ترافیکی موثر واقع می‌شوند و از همه مهمتر غذای سالم و ارزانی به مسافران عرضه می‌دارند. ای کاش در آنها اطلاعات جاده‌ای و توریستی و زیارتی نیز ارائه می‌شد که در گسترش صنعت توریسم بویژه توریسم داخلی تاثیر می‌گذاشت. چنین تاسیساتی امکان اعمال مدیریت متمرکز و نظارت به عمل‌کرد آنها را امکان پذیرمی‌سازند.

در گزارش مصور این صفحه به دیدن این کاروانسراهای نو در جاده  تهران – قزوین می‌رویم.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- سمیرا، 2011/09/16
به نظرم این فروشگاها با اون برداشتی که در تاریخ و ادبیات از کاروانسرا ها داریم فاصله دارند و اما به هر حال وجودشون بهتر از نبودنشون هست. در نزدیکیهای قم اما دوتا مجتمع به معنی واقعی زنده اند که دیدن داشت. من چند سال پیش اونجا سوهان تازه که جلو روی خودمون درست می کردند، خوردم. بسیار لذت بخش و خوشمزه بود. سرویسهای بهداشتی تمیز و رستوران و همه چیز دیگه هم به معنی درست و حسابی توش بود. فکر کنم اسم اونی که سوهان تازه داشت، مهتاب بود. یادش به خیر.
- یک کاربر، 2011/09/14
ایران این همه سوژه داره آخه این چه رپرتاژ آگهی است که شما کار کرده اید؟
- کاردان، 2011/09/07
آقای ناصر و یک کاربر دیگر، ایران یک کشور جنگ زده نیست یا این کارها فرصت طلب سودجویی است یعنی چی؟ ایران ار این خدمات بین راهی نداشت، مگر اینکه این کافه های قرن ششم هجری و بسییار کثیف و غیره بهداشتی برای شما خدمات باشد. این خدمات تازه بسیار هم خوب است و امیدوار باشیم که در تمام جادهای ایران این خدمات عرضه بشود، مثل کشورهای مدرن و باز هم امیدوار باشیم ارائه دهندگان این خدمات مشتریان را پادشاه خود بدانند و بهترین سرویس ها را عرضه کنند و حتماً نظافت و تمیزی را در دستور کار خود بدانند. چیزی که در ایران کمتر بدان توجه میشود که در هیمن فیلم هم در جاهایی قابل دیدن بود.
- یک کاربر، 2011/09/07
همه این انتقادها و اظهار نظرها نشان دهنده موفقیت جدیدآنلاین در اهدافش است. من کاری به خوب و بد بودن گزارش تصویری ندارم. به این فکر می کنم که جدیدآنلاین از هر موضوع ساده ای مطلبی با نگاهی نو می سازد. از اطلاعات متن هم خیلی لذت بردم. پیروز باشید
- یک کاربر، 2011/09/07
نمی دانم منظور اين دوست عزيز از يک عده فرصت طلب سودجو چيست؟
عده ای سرمايه شان را گذاشته اند و وسط بيايان امكانات و زيرساخت هایی را ايجاد كرده اند و خدماتی به مردم ارائه ميدهند كه بسيار هم قابل تقدير است. به ياد بياوريد كه در گذشته اگر در زمان سفر نياز به دستشويی پيدا ميكرديد، چه كار می كرديد. با عرض معذرت يا بايد به دستشويی صحرايی تن ميداديد و يا بايد به يكی از رستوران های بين راهی مراجعه می كرديد كه معمولاً هم بسيار كثيف بودند و برای استفاده از آنها بايد مبلغی پرداخت ميكرديد.
اما به طور مثال سرويسهای بهداشتی تميز و بزرگ اين مراكز اقامتی برای همه مردم به طور رايگان قابل استفاده است حتی اگر از ديگر خدمات اين مجتمعها استفاده نكنيد.
در كنار برخی از اين مجتمع‌های خدماتی حتی زيرساختهای گردشگری در نظر گرفته است از جمله آنها پيست های ماشين سواری با ماشينهای مخصوص صحرا و بيابان است. از همان نوعی كه در دبی و آنتاليا به گردشگران سرويس ميدهند. نمی دانم چرا چنين امكاناتی در ساير نقاط جهان حسن است، اما اگر در ايران چنين خدماتی ارائه شود سودجويی است.
- یک کاربر، 2011/09/07
اولین چیز هایی که توجه ات را در این گزارش به خود جلب میکند این است که اینجا یک کشور چهان سومی است
- یک کاربر، 2011/09/06
به نظر من این گزارش بسیار آگاهی دهنده بود. چرا که متوجه می شویم که یک عده فرصت طلب سودجو برای رسیدن به اهداف مادی دست به هر گونه کاری می زنند. اقامتگاه های بین راهی در طول تاریخ ایران جایگاه درخور شأنی بودند و نشان دهندۀ بخشی از هویت ما بودند. این قبیل گزارشها را به منزلۀ آگاهی دهنده ملاحظه کنید.
- ناصر، 2011/09/05
به همان نسبت که گزارش های اخیرتان مثل بازگشت امیرکبیر، جواهرساز باستانی، زادگان شاد برهوت، یادگارهای جهانی لیبی و من چیره شدم دارای موضوعات ارزشمند و جذاب بود، موضوع این گزارش هیچ جذابیتی نداشت و خوب پرداخت نشده بود (مثلا موسیقی که هیچ تناسبی با موضوع نداشت و عکس ها که ضعیف بودند)
بله، ایران امروز از نظر سیاسی و اقتصادی شرایط بدی دارد ولی یک کشور جنگ زده نیست که همه جایش ویران شده باشد و شرح ساختن چند مجتمع بین راهی یک سوژه ناب رسانه ای تلقی بشود. این کارها به تازگی انجام نشده و این قبیل مجتمع ها در نقاط مختلف کشور سابقه ای نزدیک یک دهه دارند.
البته امیدوارم گزارشگر محترم از این انتقاد صریح آزرده نشوند
- یک کاربر، 2011/09/05
اين گزارش بيشتر شبيه آنونس‌هاي تبليعاتي بود تا يك گزارش چندرسانه‌ايي .

Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.