Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
چنگ بر تار فرش
پرستو قاسمی

اینجا زمان مفهوم خود را از دست داده است. چندین متر زیرِ زمین نه صدایی می‌آید و نه نوری و نه حتی تغییر دمایی دارد. اینجا آب انبار قاجاری "حکیم" در قزوین است‌؛ ۱۵۰کیلومتر دورتر از هیاهوی پایتخت. جایی که هیچ صدایی جز رعشه سیم‌های ساز شنیده نمی‌‌شود. چند سالی است که این آب انبار تاریخی و ثبت شده در فهرست آثار ملی به کارگاهی برای ساخت سازهای سنتی و احیای سازهای باستانی "سیف‌الله شکری" تبدیل شده است. او روزها و شب‌ها را در این آب انبار قدیمی بی‌آنکه گذر زمان را حس کند سپری می‌کند.

سیف‌الله شکری، متولد ۱۳۵۴حدود ۲۰سالی می‌شود که به قول خودش درگیر موسیقی شده و ۱۷سال است که به صورت تخصصی سازسازی را دنبال می‌کند. او تاکنون حتی توانسته تعدادی از سازهای ایران باستان را نیز از نو زنده کند؛ سازهایی مانند نی ۳هزارساله خوزستان، چنگ باستانی، بربط ایلامی، لیر اشکانی و همچنین ابداع سازهایی چون ساز "نگاره". تازه‌ترین فعالیت او ابداع "ساز فرش" است. می‌گوید با ابداع این ساز رویای کودکی‌اش به حقیقت پیوسته است: "از کودکی با قالیبافی آشنا بودم و اعضای خانواده‌ام به این هنر مشغول. به نوجوانی و جوانی که رسیدم همیشه به فکر این بودم که چطور می‌توانم احساسات، شادی‌ها، رنج‌ها و دردهای قالیبافان را به گوش همه برسانم".

نوای "ساز فرش"، ساز ابداعی "سیف الله شکری"
بعد از سال‌ها تلاش برای برآوردن آرزویش، سرانجام از سال ۱۳۸۶ گام به گام به ساختن این ساز پرداخت. از آنجا که سیمی برای این ساز ساخته نشده بود، شکری سیم آن را از ۶ لایه ماده‌ای ترکیبی ساخت: سیمی از جنس برنج، نیکل، کروم، استیل ضد اسید و حرارت، آلیاژ برنز، ابریشم و آلیاژ مس، که به قول خودش هنوز برای هیچ ساز سنتی ایرانی از آن استفاده نشده است. همچنین او جنس این ساز را هم از ماده‌ای ترکیبی انتخاب کرد تا بتواند ۱۰ تن وزن را تحمل کند: ترکیبی از چوب‌های گردو، کاج، توت، آکاژو، افرا و چند نوع  فلز دیگر. نمونه اولیه این ساز در سال ۱۳۸۹به پایان رسید. به گفته شکری بیشترین زمان برای طراحی، محاسبات، ساخت مواد و دستگاه‌های مورد نیاز برای آن صرف شده است.

گفته شده قدیمی‌ترین فرش، "فرش پازیریک" است. این فرش را "سرگی رودنکو"، باستان‌شناس روس، در سال ۱۳۲۸(۱۹۴۹)، در دره پازیریک در سیبری در کنار اشیاء باستانی دیگری در گور یخ‌زدۀ یکی از فرمانروایان سکایی پیدا کرد که گویا به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. از همین رو، شکری تصمیم گرفت آن را به گونه‌ای طراحی کند که به طور غیرمستقیم ظاهرش هم از همان دوران الهام گرفته شده باشد. به همین دلیل به نوعی می‌توان طرح دروازه ملل تخت‌جمشید را نیز در آن دید.

همچنین با الهام از کار گروهی در فرش، این ساز را چند نفر با هم می‌توانند بنوازند. ساز کوچک آن را ۴ نفر، ساز متوسط آن را ۶ نفر و ساز بزرگ آن را ۱۰نفر می‌توانند به صورت گروهی بنوازند. اندازه ساز ۱۰ نفره ۲۶۵ در ۱۵۵سانتی متر است. این ساز به صورت همزمان یک ساز مضرابی، چکشی، زخمه‌ای، آرشه‌ای، کوبه‌ای و چند صدایی است.

ساز اولیه‌ای که شکری ساخت اکنون در موزه چهلستون قزوین نگهداری می‌شود. او هم اکنون در حال تکمیل این ساز است و امیدوار است بتواند آن را به همه ایرانیان معرفی کند.

نوایی که در گزارش تصویری این صفحه به گوش می‌رسد نوای ساز فرش ابداعی سیف‌الله شکری است.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2014/12/30
سلام خانم قاسمی با تشکر از ویدیوی زیباتون.
- تورج حیدرنیا، 2013/03/13
ضمن قدردانی ازتلاش هنرمندبا ارزش جناب اقای شکری. صدای این ساز و آواز خوانده شده انسان را بیاد ناله های بی صداو مانده درگلوی زنان و دختران و کودکان دردمند می اندازد که در دخمه های نمور و تاریک با چشم و دل خود فرش بافتند تا زینت بخش خانه های اغنیا باشد.
- cay nick، 2012/06/08
خانم قاسمی تشکر! در پناه حق همیشه پایدار و سرافراز باشین.
- cay nick، 2012/06/08
وای! آقای شکری شما اسطوره اید. قهرمانید. همون آخر نبوغ که میگن تو کار شما بهش می رسیم. به قول دوست قبلی خدا قوت! دست حضرت علی(علیه السلام) یارتون باشه. از شما مسئول گرامی سایت هم برای این خبر خیلی ممنونم. خدا نگهدار.
- یک کاربر، 2012/05/22
این همه زحمت! زبان آ د م رو سکوت بر می داره. خدا قوت.
- سید محمدمهدی میرزا امینی، 2012/04/29
درود بسیار عالی بود. آیا ممکنه آدرس ایمیلی از آقای شکری بدهید؟ برای دعوت از ایشان در یک همایش فرش و معرفی اثرشان می‌خواهم از ایشان دعوت نمایم. سپاس
- یک کاربر، 2012/04/20
به نظر من به عنوان یک ایرانی که فرش از اجزای تفکرش است این خلق بسیار جذابی بود. به نظر من سیف الله شکری موفق شده است که هنری را خلق کند که می تواند فوق العاده تاثیر گذار باشد. البته هنوز ربط موسیقی اجرا شده را به فرش نفهمیدم. هر چند بخشی در گزارش تصویری اجرا شد خیلی مرتبط بود. به هر حال فوق العاده بود و از دیدن چنین اتفاقی خیلی هیجان زده شدم. مرموز بود.
- ح.نجات، 2012/04/05
آهنگی بهشتی که همزمان آدمی را به یاد نوای شانه زدن فرش بافان ایرانی می اندازد. درود بر این ایران دوستی راستین شما. پاینده باشید.
- Lida، 2012/03/18
فوق العاده بود. من واقعا لذت بردم.
- یک کاربر، 2012/03/17
چه خوش نوا بود بسي لذت بردم.
- امین، 2012/03/16
صحبت های سیف الله شکری به دلم نشست. فوق العاده بود. دست مریزاد.
- یک کاربر، 2012/03/15
واقعا زیبا بود. من در ایتالیا فرش فروش هستم. ایکاش می شد یک نمایشگاه در ایتالیا با این هموطن عزیز برگزار می کردم.
- somayyeh، 2012/03/14
ساز فرش تک سازی که از هر سازی کامل تر است. مرسی پرستو عالی بود.
- خشايار، 2012/03/13
جملات گفته شده قدیمی‌ترین فرش و گویا به دوران هخامنشیان بازمي گردد کمی برخورنده است. آيا كسي هست كه نداند فرش پازيريك كه در موزه آرميتا‍ژ نگهداري مي شود قديمي ترين فرش جهان و متعلق به دوران هخامنشيان است؟
- مریم، 2012/03/12
زیبا بود- با تشکر از خانم قاسمی
- یک کاربر، 2012/03/12
با سلام و خسته نباشید, واقعا افتخار می کنیم به این همشهری عزیزمون که هنرشون واقعا بی نظیره , خیلی لذت بردم از کلیپ , عالی بود ممنون. خسته نباشید. دهخدانیا
- یک کاربرhosseini، 2012/03/12
من می خواستم بدونم این موسیقی با بافتن فرش بوجود می آید؟ اگر اینطور باشد من واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم و اشکم در آمد. به آقای سیف الله شکری دست مریزاد می گم و از خداوند برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت در کارهای تاثیر گذارشان را دارم.
- یک کاربر، 2012/03/12
چه فكر جالبي ....آفرين
- رضا، 2012/03/11
بسیار خوب بود. دست مریزاد خانم قاسمی.
- یک کاربر، 2012/03/10
فوق العاده بود. بسیار لذت بردم. واقعاً به داشتن چنین افرادی افتخار می کنیم .از خانم قاسمی هم برای تهیه این ویدئو سپاسگزارم. موفق و پاینده باشید.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.