Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
مجسمه ساز لواسان
جواد منتظری

تهران را که به سمت شرق بروی و از شهر خارج شوی، یکی از راه هایی که در پیشت قرار می گیرد، راه لواسانات است. منطقه ای در میان کوه ها که از دیرباز نه تنها به نوعی ییلاق تهرانی ها محسوب می شده، بلکه امروزه نیز در تعطیلات آخر هر هفته فوج فوج اتومبیل های مردم شهری را پذیرا است که از شهر خسته شده و برای ساعاتی می خواهند دل به طبیعت بسپرند. در میان یکی از همین کوهها و در چند کیلومتری مرکز لواسان، مردی نشسته است که داستانی متفاوت دارد.

وزیری مجسمه ساز و از پرورش یافتگان دهۀ ۴۰، در همدان متولد شد و در پنج سالگی به همراه خانواده اش به تهران مهاجرت کرد. اولین نشانه های هنرمندی او در دورۀ دبیرستان بروز کرد. "در دبیرستان مجسمه رفتگر را به عنوان کاردستی ساخته بودم که مورد توجه بسیار معلمان قرار گرفت و تا مدت ها آن را در مدرسه نگهدار کردند." پس از دیپلم، در سال ۱۳۴۵ برای تحصیل در رشتۀ مجسمه سازی، وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و در سال ۱۳۵۰ فارغ التحصیل شد.

تأثیر عمیق مادرش را بر شخصیت و روحیه و هنرش نمی توان نادیده انگاشت: "جرقه های اولیه از مادر در دامنۀ الوند همدان شروع شد. مادری پویا، نستوه، جسور، شجاع و جستجوگر داشتم و بسیاری از داشته هایم مدیون اویم."

ناصر هوشمند وزیری پس از بیست و اندی سال گالری مجسمه اش را در خیابان فاطمی تعطیل می کند و برای تحقق رویایش به لواسان می رود. رویایی که تا کنون سه سال و اندی از وقتش را صرف آن کرده و هنوز هم مصمم و عاشقانه ادامه می دهد.

او به محیطی که اکنون در آن زندگی می کند روح بخشیده و آن را بدل به یک موزه دیدنی کرده و کارگاه های سفال، سرامیک، چوب و فایبرگلاس راه اندازی کرده است. تخصص او در مجسمه سازی با سنگ، بتون، شیشه، استخوان، فایبر گلاس، فرفورژه، سفال، سرامیک و چوب است، اما خودش می گوید که سنگ عشق اصلی او است.

وزیری به این بسنده نکرده، به کوه زده و دل کوه را نیز کنده است و امیدوار است که آن غار را به اولین غار موزه ایرانی تبدیل کند. او بیشتر غارهای ایران را دیده و از آنجا که عاشق طبیعت است، می خواهد محل کار و خوابش نیز در زیر کوه باشد.

دلیل اجرای چنین طرحی را این گونه شرح می دهد: "وقتی در محیط های کاری امکانات کافی نمی دهند، برنامه ریزی وجود ندارد، اجازه جسارت نمی دهند، دلم خواست یک موزه شخصی بسازم، این بود که آمدم به دل طبیعت."

او رؤیاهای بزرگی در سر دارد. دوست دارد پهلوانان شاهنامه را در ابعاد واقعی به صورت مجسمه اجرا کند. مجسمه سنگی چند متری امیر کبیر را در دل کوه بسازد. قلعه های ایرانی را در همانجا و در محیط طبیعی باز سازی کند.

ناصر هوشمند وزیری عاشق کشورش و فولکلورهای آن است. در طرح احیای رختشویخانه زنجان متعلق به دورۀ قاجار، او ۲۵ مجسمه از انسان های آن دوره را ساخت که در حال رختشویی و رفت و روب کارشان بودند.

کسانی که گاه گذری و گاه به پیشنهاد دیگران برای دیدن او می آیند تحت تاثیر کاری قرار می گیرند که او انجام داده است. دفتر یادداشت او پر است از ابراز احساسات چنین دست کسانی.

انتخاب از آرشیو جدیدآنلاین:  ۰۸ می ۲۰۰۹ - ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- mehrnaz، 2011/11/16
بی نظیر و شاهکار قرن
- مژده، 2010/11/01
خيلي خوبه كه كسايی رو كه با عشق و بدون چشمداشت تقدير فقط برای دلشون و طبيعت كار ميكنند تنها نميذاريد و به ديگران هم معرفی ميكنيد. با اجازۀ شما من با ذكر منبع از صحبت های استاد در تحقيقم استفاده كردم. باز هم ممنون و موفق باشيد.
- فاطمه جاوید اسدیان، 2010/09/30
چو ایران نباشد تن من مباد. سلام و درود وهزاران سپاس بر ابرمردی اینحنین ایران دوست و وطن پرست و طبیعت دوست. من این موزه را از نزدیک ندیده ام، ولی خوشحالم از اینکه آقای وزیری به مردم میگویند بر روی زیباترین نقاشی جهان که همانا طبیعت است نباید خط بکشند و افتخارات کشورمان را که با خون پاک نیاکان ما به دست آمده، نباید به دست فراموشی بسپارند. برای آقای وزیری آرزوی موفقیت میکنم.
- علیرضا زرین، 2009/05/18
عالی بود. کاش یک بار دیگر در فصل تابستان از این هنرمند خوب دیدن کنید و پرده های تازه ای از زندگی و کارهای درخشان او بیافرید. آفرین بر پیکر ساز و فیلم ساز!
- Aras، 2009/05/14
It was great pleaseure when I saw these Idea and all his work.
can you give his address(email,...or any contact) to see how people can help to his project?
Regards
__________
Jadidonline: The link to Mr Houshmand Vaziri's website could be found on the left side of the page
- یک کاربر، 2009/05/11
Dast Marizad, It was sooo Awesome. Thanks
- یک کاربر، 2009/05/10
این کار نسبت به کارهای قبلی شما ضعیف تر بود .موفق باشید
- یک کاربر، 2009/05/10
why so many pictures
- فرهاد از آلمان، 2009/05/10
سلام به همه انسانهای وفدار به طبيعت و اميد است که اينگونه نوع زندگی را بيشتر نشان بدهيم تا نسل جديد ايران فکری به حال خود کنند. نا برده رنج گنج موئر نمی شود. و به اميد انکه هر ايرانی درختی را بکارد و پرورش دهد.
- یک کاربر، 2009/05/09
بسیار عالی بود. خوشحالم از اینکه آدمهایی هستند هنوز که به دنبال عشقشون میرن.
- سروش بهبهانی، 2009/05/09
سرعت تغییر عکسها به قدری بود که نتوانستم کار را تا آخر دنبال کردم و سر درد گرفتم. فکر می کنم حداقل باید سه ثانیه بین هر عکس فاصله باشد.
- ب.ف.، 2009/05/08
وه وه ! با دیدن این ساخته بسیار زیبا، برای مدتی خود را در بهشت برین احساس نمودم.
خداوندش پاینده بدارد این مرد هنرمند گرانقدر را.
- یک کاربر، 2009/05/08
excellent piece of reportage. Well done
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.