Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
اسبچه خزر
شهاب ميرزايی

درحالی که بسياری از ايرانی ها برای رفتن به ينگه دنيا تلاش می‌کنند شايد باور نکردنی باشد که زن آمريکايی هفتاد و پنج ساله ای در روستای قره تپه شيخ کلاله درترکمن صحرا، به تنهايی يا به قول خودش با اسب ها و سگ هايش زندگی کند.

خانم لوئيز فيروز، کاشف اسبچه خزراست. اسب بومی ايران که نيای بسياری از اسب های کنونی جهان است. نقش اين اسب از جمله نگاره های پلکان آپاداناى تخت جمشيد است که در آن هدايای امرای ايالت ها – ساتراپ های - مختلف ايرانی که برای داريوش هخامنشی آورده شده، نشان داده شده است.

لوئيز فيروز زاده ويرجينياست. پدر وکيلش در دوران جنگ جهانی دوم، مدتی در ايران بوده. او که دانشجوی ادبيات اروپايی ولاديمير ناباکوف بوده، با يک ايرانی ازدواج کرده و به ايران آمده است.

او پس از پنجاه سال زندگی در ايران، خود را ايرانی می‌داند وعلاقه اش به ايران در حدی است که وصيت کرده در روستای قره تپه شيخ در ترکمن صحرا خاکش کنند.

علی گلشن در کتاب اسب ترکمن درباره لوئيز فيروز می‌گويد: 

"يکی از افرادی که تحقيقات بسياری را درباره اسب در ايران به انجام رسانده است، لوئيز فيروز است. او در سال ۱۳۳۶ با يکی از شاهزادگان قاجاری ايران به نام نرسی فيروز که از نوادگان فرمانفرما بود، ازدواج و به همراه او به ايران سفر کرد. او با کمک همسر خود و با توجه به علاقه ای که به اسب و سواری داشت مرکزی را به نام نوروز آباد در تهران، جهت سواری فرزندانش تاسيس کرد." 

لوئيز همواره به دنبال اسبی کوچک اندام بود که برای سواری کودکان مناسب باشد. سرانجام، جست و جو و کنجکاوی او در اين باره منجر به کشف مجدد نژادی شد که قدمتی هزاران ساله داشت. او با پشتکار فراوان توانست اسبی را به دنيا معرفی کند که دارای ارزش فراوانی بود. او اين اسب منحصر به فرد را که به مينياتور اسب عرب شباهت دارد، اسبچه خزر ناميد. 

علاقه بسيار او به اسب های ايرانی، زمينه تحقيقات وسيع او درباره اسب های مناطق مختلف ايران شد. لوئيز فیروز برای انجام مطالعات خود بر روی اين اسب ها مزرعه ای را در يکی از مناطق ترکمن نشين ايران، واقع در روستای قره تپه شيخ از توابع شهرستان کلاله خريداری و مطالعات خود را بر روی اين اسب ها آغاز کرد. زندگی با ترکمانان و مطالعه دقيق او بر روی اسب ها نکات بسياری به او آموخت. 

او برای تکميل تحقيقات خود و با همکاری مراکز و متخصصانی از جمله باستان شناس مجاری دکتر ساندر بوکينی و دکتر گاس کتران از دانشگاه کنتاکی،  مطالعات باستان شناسی و ژنتيک بر روی اسب ها انجام داد. 

بدون شک موفقيت و پيشرفت هايی که در ارتباط با اسب در ايران ديده می‌شود تا حد زيادی مرهون تلاش و زحمات اين فرد دلسوز است. در حال حاضر لوئيز فيروز يکی از موفق ترين و بزرگترين  پرورش دهندگان اسب در ايران است و در راه حفظ نسل و به نژادی اسب های ايرانی، فعاليت زيادی دارد.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.